Is het overdag rijden met verlichting aan nu veiliger of niet? Ik weet niet beter dan dat automobilisten worden gestimuleerd om overdag vooral met dimlicht rond te rijden. In veel auto’s gaan de lichten zelfs automatisch aan zonder dat de bestuurder zich daarover hoeft te bekommeren. Toch zijn er mensen die beweren dat dit helemaal niet veiliger is en enkel meer brandstof kost. Meer brandstof is een bewezen feit, maar hoe zit het met de veiligheid?
Een Spaanse hippie-beweging “Ecologistas en Acció” is van mening dat het rijden met lichten aan een nadelig psychologisch effect heeft. De bestuurder voelt zich er zekerder door omdat deze het gevoel heeft door de verlichting beter op te vallen in het verkeer. Zelfverzekerde automobilisten letten minder goed op, waardoor de kans op ongelukken toeneemt. Ten tweede zou het gegeven dat fietsers en voetgangers zich overdag niet met verlichting voortbewegen (wanneer auto’s dat wel doen) de kans vergroten dat ze worden aangereden.
Persoonlijk vind ik het een beetje vergezocht allemaal en ik schaar mij in het kamp van de mensen die blijven volhouden dat het overdag rijden met verlichting actief bijdraagt aan de veiligheid. (via)
Thom Holwerda zegt
Een aantal onderzoeken heeft uitgewezen dat mensen auto’s met de koplampen aan dichterbij inschatten dan auto’s op dezelfde afstand maar dan zonder de koplampen aan.
Het idee is dan dat als mensen de auto’s dichterbji inschatten, ze dus ook beter op deze auto’s letten.
Arodin zegt
Ik had altijd licht aan overdag. Maar daar ga ik vanaf morgen mee stoppen. Kan het niet meer betalen met al die belastingmaatregelen….:-(
paul zegt
gewoon onzin, niet doen, lekker verlichting uit overdag. ze maken het ons al duur zat met die accijns en belasting verhogingen
Dr. Bronx zegt
@ Arodin HAHAHA
idd word van de zotte maarja.
Heb bijna altijd mn lichten aan dan weet ik iedergeval dat anderen mij beter zien.
Sei zegt
Standaard de verlichting van mijn auto aan. Gaat toch uit bij een Fiat op het moment dat je de contact sleutel eruit haalt. Gok dat bij mij de schakelaar van de autoverlichting al een jaar of 2 aan staat:p
Jellert zegt
Ik rij ook altijd met verlichting aan, vind het ook prettiger omdat dan de dashboard verlichting aanstaat.
Joske zegt
Wel aan, je bent dan immers veel beter zichtbaar voor het overige verkeer. Met inhalen is het ook zeker zo prettig als de tegenmoet komende auto ook zijn lichten aan heeft, het is immers veel makelijker inschatten dan.
Ik heb mijn lichten iig altijd aan.
jelle zegt
zever gezever… ik rij altijd met mijn lichten aan het is veilig maar ach veiligheid moet wat kosten en op die 1 liter meer per tank zal ik het niet merken dus spaanse ecofreaks zoek een boom en bouw een leuk kamp.
beter voorkomen dan genezen nietwaar… een ongeval is duurder dan een beetje benzine hoor
Joske zegt
trouwens op de snelweg met inhalen gaan de auto’s ook eerder naar rechts toe als je met je lichten aan rijd, vooral bij xenon :D
jelle zegt
he wat is er mis met mijn bericht dat dat nog goedgekeurd moet worden :s
Roadronner zegt
tags: hippies hahahahahah!!
ontopic: wanneer overdag de zon schijnt vind ik niet dat, wanneer je in de zon rijdt, je lampen aanhoeven. Je ziet een voertuig dan nauwelijks beter. Dit is anders bij bewolking en regen, dan heeft het wel degelijk extra nut.
Waar ik mij altijd weer aan stoor is aan mensen die ’s ochtends vroeg, terwijl het nog aan het schemeren is, de lichten al niet meer aandoen. Ik rij zaterdagochtend vanaf 5 uur sochtends rond voor mn werk, en altijd weer zijn er mensen die in de schemering hun lichten vergeten aan te doen. Levensgevaarlijk, want het getuigt ook van het feit dat deze mensen maar weinig met autorijden zelf bezigzijn. Geef je ze dan seintjes met grootlicht, dan krijg je blikken vol onbegrip toegeworpen, want ze snappen het gewoonweg niet. Heel jammer…
Maarten zegt
Ik rij eigenlijk altijd met verlichting aan. Overigens zie je ook nog best heel veel mensen die bij slecht weer dus géén lichten aan hebben! En als het flink regent, dan vallen die mensen een stuk minder op (met alle gevolgen van dien).
Ik vind trouwens dat bij een felle laagstaande zon je de auto’s die wel een licht aan hebben staan beter kan zien, maar kan aan mij liggen hoor…
Suspic1ous zegt
Is er iemand op de hoogte van enige studies die gedaan zijn naar deze beweringen? ik toevallig eentje.
Wel veilig, niet veilig? Iedereen kan vanalles beweren. Enkel een studie komt met concrete bewijzen en een studie vind ik een beetje matig.
Zelf rijd ik altijd met lichten aan overdag. Gewoon omdat het er in de loopt der jaren is ingeslopen. Procedure zit ingebakken: Deurtje open en dicht, gordel om, motor starten, lichten aan en als de handrem erop staat handrem eraf en gaan. Dit noem je in de wereld van de psychologie geloof ik een mentaal construct. Daar heeft iedereen last van.
Ik weet dat er in Duitsland een studie is gedaan naar het voeren van licht. Daar kwam toen uit dat het overdag met goed weer in principe onnodig is om licht te voeren. Maar hier was de invalshoek of kwetsbaardere verkeersdeelnemers daar onder zouden lijden. Dat bleek inderdaad het geval. Juist omdat de grote auto’s (met lichten) onze aandacht opeisen zien we kleinere verkeersdeelnemers over het hoofd. Met de invalshoek op persoonlijke veiligheid zou je dus kunnen concluderen dat lichten de aandacht meer op jou vestigen en je dus meer zichtbaar bent. Dus het is maar hoe je veiligheid definieerd. Persoonlijk of maatschappelijk.
Erik zegt
Als je een koffiezetapparaat aanzet gaat er nog een lichtje branden. Is het dan op een auto niet meer dan logisch? En in Zweden is e.e.a. al jaren geleden onomstotelijk bewezen. Overigens rijd ik wel liever met een Lambo met verlichting dan met een Brilliance!!!
Suspic1ous zegt
Om even af te sluiten. De hippies van die beweging hebben dus in maatschappelijke zin gelijk volgens de studie. Maar wie geeft tegenwoordig nog om de maatschappij? Iedereen wil toch individualist zijn.
RScosworth zegt
Ik heb ook altijd mijn licht aan omdat ik erin geloof dat de medeweggebruikers je dan meer in de gaten houden. Om de een of andere rede is dat bij mij namelijk ook het geval, misschien een soort lichtobsessie ofzo who knows. Daarnaast vind ik het, zoals Jellert al zei, prettig wanneer mijn dash verlicht is.
quanti zegt
mensen die overdag met lichten aan rijden doen meestal veel kilometers, ik doe er 70000 per jaar en ben er 1 van. in oostenrijk is lichten aan overdag bij wet verplicht, over die wet zullen ze toch wel eens nagedacht hebben…
CSL zegt
Je wordt gewoon beter gezien.
Pinho zegt
Waar ik woon is het ook verplicht om met licht aan te rijden. Toen ik van de zomer weer eens in NL was viel me meteen op hoe slecht zichtbaar auto’s zijn die zonder licht rijden, juist ook als de zon schijnt want dan heb je vaak ineens donkere schaduws, bijv. onder bomen en langs hoge gebouwen, waardoor auto’s zowat ‘verdwijnen’ uit het zicht (je ogen hebben altijd even tijd nodig om aan te passen aan plotselinge licht-donker veranderingen)
Bovendien kunnen mensen het dan ook niet vergeten als er opeens een wolkbreuk over komt… want ik zie dan ook vaak mensen gewoon doorjakkeren zonder licht, ook al hangen er inktzwarte wolken in de lucht en zie je door al het opspattende water zowat geen hand voor ogen.
maartenunplugged zegt
@ Roadronner
Gelukkig verbeterde je jezelf daarna, want ik ken genoeg situaties, waarin de auto’s uit de richting van de zon komen en NIET te zien te zijn. Zeker op slingerige wegen of bij inhalen zeer gevaarlijk en vervelend. Dit is trouwens ook in meer beboste gebieden en andere onoverzichtelijke wegen. Auto’s met licht aan ZIE je gewoon veel beter. Ik rijd zelf ook altijd met lichten aan. En dat geeft me echt geen zelfverzekerder gevoel, dat andere hun licht aan hebben geeft mij een zelfverzekerder gevoel.
Gerben zegt
Tiens… Tiens
Hier op het forum rijdt iedereen met zijn lichten aan overdag.
Als ik thuis (België) rondrij, zie ik nauwelijks iemand gebruik maken van zijn lampjes…
-Of er is een groot verschil tussen België of Nederland
-Of de Nederlanders rijden overdag ook met hun lichten uit en durven dit niet toe te geven, omdat ze anders voor gierig versleten worden
-Of de gemiddelde autoblog bezoeker is helemaal niet representatief voor de rest van de bevolking
We zullen het maar op de laatste optie houden.
I.v.m. de stelling zeg ik:
gewoon lichten aandoen als het donker wordt. Als iedereen overdag met zijn lichten aan gaat rijden, moeten alle voetgangers en fietsers ook extra materiaal meezeulen om op te vallen. Want wie het dan niet doet heeft een grotere kans om platgereden te worden door een automobilist die zich alleen op de lichtjes fixeert.
btw met de motor rijdt ik wel met licht aan, aangezien je minder beschermd benr.
dus motoren lichten aan
rest licht aan als het donker wordt
Gerben zegt
@Suspicious:
Yep dat bedoel ik nu.
Persoonlijke veiligheid of maatschappelijk
goed verwoord.
Rij je zelf alleen met een tank rond ben je onkwetsbaar, maar als iedereen met een tank gaat rondrijden…. aiaiaiai
speedlimit zegt
Is alweer ’n tijdje geleden…maar met rijlessen heb ik geleerd om overdags ook je dimlichten aan te doen en dat doe ik nog steeds ;)
Yellomello zegt
yep, licht aan, ook ivm dashboardlicht en doordat ik een VAG-auto rij: indien het licht uit is, is ook je radioverlichting uit. Logisch he?
SaxoVTS zegt
Ik ben van mening dat bij klaarlichte dag verlichting aan niet veiliger is. Het zorgt voor strooilicht en sommige mensen tikken perongeluk ook nog eens het verblindende groot-licht aan en zien dat dan niet. (M’n ogen kunnen niet zo goed tegen fel licht). Ook gaan lampen mogelijk sneller stuk en wanneer de lampen echt nodig zijn (’s nachts) werkt er vervolgens eentje niet.
Maar als het ook maar een beetje donker weer is, of je rijdt onder bomen door moet je wel alert genoeg zijn om je lampen aan te zetten.
Mpower zegt
nu ik xenon heb rij ik wel met lichten aan, staat gewoon mooier
SaxoVTS zegt
@Mpower: dat zie je dan zelf toch niet?
Rick dos zegt
“Een Spaanse hippie beweging “Ecologistas en Acció” is van mening dat het rijden met lichten aan een nadelig psychologisch effect heeft.”
Bij het woordje Spaanse begreep ik het al……
Ik rij in Nederland standaard met mijn lichten aan. Is gewoon een automatisme. Als je dit dan vervolgens “per ongeluk” in Spanje doet, dan begint iedereen die je tegenkomt met hun handen een kwakende eendenbek na te doen…….weet je wel hoe irritant dat is? En dan moet je ze ook nog met een schijnheilig lach op je gelaat hun vriendelijk bedanken, omdat ze je er op gewezen hebben! GRACIAS asshole!
snelste zegt
Morgen dus groot licht aan voor het psychologisch effect
colourAgga zegt
Het aandoen van de lichten maakt juist in Spanje een wereld van verschil uit, een donkere auto zie je niet als de lucht trilt boven het asfalt daar, de lampen die aan zijn maken de auto echter wel meer zichtbaar :)
Sprekende uit ervaring zeg maar. (Bijna verkeerd ingeschatte inhaalactie door onzichtbare grijze auto)
Kyanite zegt
Sinds ik mijn rijbewijs heb behaald in 1996 rij ik altijd met licht aan. Als je in Belgie, Frankrijk, Spanje, Portugal of Griekenland (nog geen andere landen gereden) rijd krijg je heel vriendelijk allemaal gebaren dat je licht aanstaat. Wat je in de genoemde landen ook ziet is dat de meeste mensen pas licht gaan voeren als het al bijna donker is. Ook bij volle zonneschijn is het mijn inziens veel veiliger om met verlichting te rijden.
@Yellomello
Weet niet welke model uit de VAG-garage je hebt maar ik heb een Seat Leaon 2001 model gehad daar ging de verlichting van het dashboard gewoon aan als je contact maakte, je verlichting hoefde niet perse aan te staan. Heb nu een Audi A4 2003 model en daar gaat alles aan zodra je contact maakt, dashboardverlichting en de normale verlichting.
Ron Centurion zegt
Ja lekker de lichten aan en dan ook nog een flinke zonnebril op de neus…
Zijn die personen optisch gehandicapt of zo?
speedlimit zegt
@ Ron Centurion
Gelukkig ben ik dus niet de enige wie dat ook opvalt ;)
Mikeee zegt
“Ecologistas en Acció”
Dat zijn Catalaanse hippies, niet te verwarren met “gewone” Spanjaarden dus (Castillianen). Daar kunnen die onafhankelijkheidsgezinde, nationalistische Catalanen absoluut niet tegen. ;-)
Ken zegt
Als BMW rijder is het gelukkig geen straf om overdag je ‘stadsverlichting’ aan te zetten. Lekker asociaal bruut ogende ga-van-mijn-baan-af ringen!
Subarrator zegt
Jaren geleden ben ik op vakantie geweest in Denemarken. Mijn Renault was toen nog voorzien van zo’n irritant piepertje voor vergeten verlichting als je het contact uitzette. Maar goed….ik he het dus meerdere malen meegemaakt toen dat mensen me aanhielden, knipperde of wezen dat m’n lampen niet branden.
Tegenwoordig rij ik Subaru. Die heeft gelukkig niet zo’n piepertje, maar de verlichting is geschakeld over het contact. Dus in principe raak je die knop dus nooit meer aan.
Maar goed…die gekke spanjolen. Lampjes aan overdag mag dus niet vanwege het milieu. Maar vraag ze eens om de airco uit te zetten…dan moet je ze maar eens horen!
greg zegt
Ik heb er een iets andere kijk op….
Licht aan is voor ’s avonds of als het vroeg donker wordt of zeer slecht weer is, ook overdag. Als het zonnetje mooi schijnt aan de hemel blijven mijn koplamen zeker uit staan. Ik rij in een Golf en de kenners weten dat die auto absurd veel lampjes vreet, dus ik ben gekke Henkie niet om zomaar mijn verlichting aan te houden als t niet nodig is. ;-)
Wie mij overdag niet kan zien op de weg omdat mijn lichten uit zijn, moet zich zowiezo laten checken bij Pearl en zo iemand hoort volgensmij niet eens achter het stuur plaats te nemen.
Markus zegt
Nemen we nu al kritiek van hippies met betrekking tot auto’s serieus? Als het echte hippies zijn rijden ze met zijn tienen in een (niet bepaald milieuvriendelijk) VW busje rond met 30 km/h… wat weten zijn nou van autorijden?
Peter zegt
Niet heel nieuw maar nog steeds actueel:
http://www.swov.nl/nl/actueel/persberichten/MVO.htm
“In Nederland kunnen jaarlijks 45 verkeersdoden en 600 verkeersgewonden worden bespaard als auto’s overdag met hun lichten aan rijden en daardoor beter zichtbaar zijn. ”
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/Factsheet_MVO.pdf
Master zegt
Op sommige plekken in nederland is het zelf verplicht rijden met lampen aan overdag in Zeeland als ik me herriner staan die borden langs de weg.
Waar het verkeer elkaar tegemoet komt vind ik het wel handiger ?veiliger!
Tegenwoordig verblinden somige lampen ook dat is nie veilig..
Have a cigar zegt
Ken schrijft,
19 September 2007 om 3:31
Als BMW rijder is het gelukkig geen straf om overdag je ’stadsverlichting’ aan te zetten. Lekker asociaal bruut ogende ga-van-mijn-baan-af ringen!
Lampjes aan of uit maakt op mij geen indruk ;-)
D.D.B. zegt
Het meest zinloze vind ik het argument dat het extra brandstof kost. Zou het echt uitmaken? Gaat er bij mij niet in. Ik blijf daarom ook stug met de lichten aan rijden. Het gaat toch al automatisch. Instappen, gordel om, starten, lichten aan en gaan. Van mij mag het een verplichting worden.
Robert zegt
dat ze bomen gaan knuffelen ofzo en ons met rust laten. Aanlaten die lampen een schittering in je spiegels kan af en toe een ongeluk voorkomen en met laagstaande zon zie je de auto eerder als hij zijn verlichting aan heeft. Voor mij dus genoeg redenen om het aan te laten
PieterA zegt
Ik rij ook altijd met de lichten aan, je bent beter zichtbaar, op het 3de vak gaan mensen sneller opzij dus alleen maar voordelen.
Silverarrow zegt
Misschien is het dan ook maar verstandig om ABS, ESP, TC en airbags af te schaffen, want die systemen hebben dan minstens net zoveel effect als verlichting. Hebben die hippie figuren nu echt niets beters te doen?
SugarFree zegt
Mooie gebakken lucht dit:
“De bestuurder voelt zich er zekerder door omdat deze het gevoel heeft door de verlichting beter op te vallen in het verkeer. Zelfverzekerde automobilisten letten minder goed op, waardoor de kans op ongelukken toeneemt.”
Ga dat eerst maar eens wetenschappelijk onderzoeken, voor dit soort fantastische uitspraken te doen.
MarcO zegt
Tjonge wat een serieuze discussie.
Ik heb de oplossing!
1 lamp aan. Mogen jullie zelf kiezen links of rechts. A] Dit levert 50% energiebesparing op. B] Mooi compromis tussen de kampen ‘aan’ en uit’. (dat men dan bij slecht weer denkt dat je een motor bent, met alle gevaren vandien, laat ik natuurlijk even buiten beschouwing). ;)
pt0x zegt
dus als je onzeker bent rij je beter als dat je zelfverzekerd achter je stuur zit.
teveel Spaanse peper volgens mij :/
Ik rij nooit met licht overdag, alleen regen. dan ga je mij niet vertellen dat dat nadelen heeft want je kan dan wel beter gezien worden maar het blijft nat buiten. waardoor je nog altijd idioten hebt die te hard rijden / laat remmen etc. en niet iedereen doet zijn lichten aan.
Daarbij bouwen autofabrikanten niet zomaar een automatische schakelaar in.
luc zegt
als chauffeur moiet je gewoon opletten, danhoeven die lichten overdag niet aan, niet dat het iets helpt want ik zie ze nauwelijks branden bij daglicht
Texter zegt
Dit is echt de meest lachwekkende theorie over compensatoir rijgedrag die ik tot nu toe heb gelezen. Vooral met het stompzinnige geneuzel over fietsers en voetgangers. Spanjaarden remmen natuurlijk wel voluit voor weerkaatsingen van de zon of de maan…verklaart het aantal verkeersdoden daar meteen. Er zijn daar dit jaar alleen al 500 doden gevallen omdat ze hun gordel niet omhadden. Slordig rijdende Spanjaarden rijden slordig omdat ze te laks zijn om veilig auto te rijden, niet omdat ze hun lampjes aan hebben staan. En kijks eens naar hoe die Alonso rijdt…
Koopman zegt
hooguit stadslichten aan, anders komen die lelijke bassie en adriaan lichten uit de moterkap omhoog ;-)
Koopman zegt
sorry, motorkap natuurlijk
Heer zegt
“het overdag rijden met verlichting actief bijdraagt aan de veiligheid.”
— MEE EENS
Heer zegt
dimlicht aan, het is al een GEWOONTE voor mij geworden.
Zonder verlichting aan, voel ik niet lekker en on-veillig ;)
Stunts zegt
Nog iets voor de Belgen hier:
zet aub de lichten aan als het slecht weer is… ja ook overdag!
Gek genoeg is dat geen automatisme voor jullie en dat snap ik niet…
bmw zegt
In belgië wordt Nederland vaak als voorbeeldland aangevoerd, soms terecht, soms onterecht. Wat lichten overdag gebruiken betreft: dat is in België overbodig, vind ik. Het geeft misschien een illusie van veiligheid, maar is enkel in Scandinavische landen en voor luiaards nuttig. Voor andere mensen is het:
– vervuilend wegens extra verbruik;
– gevaarlijker voor fietsers, bromfietsers, moto’s en voetgangers;
– verblindend bijvoorbeeld op verkeersdrempels en bruggen;
– “johnny” zoals we zeggen; als je met je lichten aan rijden stoer vindt… ahum
En tot slot: de Nederlanders rijden dan misschien allemaal met de lichten aan overdag, maar als er mist of zware regen is steken velen hun mistlichten niet aan, want ja, over verlichting denk je niet meer na, die “staat toch altijd aan”. Terwijl dát nu eens echt gevaarlijk is. Als je een auto overdag niet kan zien zonder lichten, dan mag je er geen besturen.
Greg zegt
@BMW
Exactly my point.
Wie op een klaarlichte dag andere auto’s op de weg te laat ziet of helemaal niet ziet, omdat die geen verlichting aan hebben staan, moet in hemelsnaam niet deelnemen aan het verkeer. Je hebt gewoon niets te zoeken op de autowegen als je gezichtsvermogen zo belabberd is.
Nogmaals, regen, mist, duisternis, ander verhaal…. Maar met een sunny sky, lichten uit s.v.p.
Have a cigar zegt
Lichten uit kan niet. Mijn Xenon lampen gaan automatisch aan en zijn niet uit te zetten.
Erik zegt
Ik heb ook m’n lampen altijd aan en vind het ook erg prettig als andere automobilisten dat doen. Waar ik me echter wel kapot aan erger, is mensen die op klaarlichte dag met mistlampen aan rijden?? En dan liefst ook nog de koplampen uit (of op stadslicht omdat anders de mistlampen niet aan kunnen) Waarom, denk ik dan altijd. Voel je je stoer? Vind je het mooi? (je ziet het zelf niet) Wil je mensen bang maken? Het vreemde is ook dat niet alleen ‘sjonnies’ het doen, regelmatig zie ik ook (huis)vrouwen in staionwagons en SUV’s zo rondrijden..
Greg zegt
ok.. als ze vanzelf aangaan, dan kan je er weinig aan doen.
Men doet t idd voor de looks, die mistlampen overdag aan. Sommige doen zelfs s’avonds de mistlampen aan en voeren daarbij stadslicht. Schijnen ze stoer te vinden…
Xenon is leuk en aardig maar ik zie vaak genoeg geen reet meer als er een ML of een X5 met die felle blauwe xenon lampen achter mij rijdt. Das pas gevaarlijk.
oly zegt
ja dat is omdat die vrouwen die knopjes niet snappe laat staan de automatische versnellings pook
rutger zegt
In een onderzoek van ongeveer een jaar geleden kwam er uit dat als iedereen in Europa overdag zijn lichten aan zou doen, dat het aantal dodelijke ongelukken met 5.000 zou afnemen.
leendert zegt
Het nadeel van overdag met verlichting aanrijden is dat je rem lichten minder opvallen. ( maar de meeste auto’s hebben inmiddels een derde remlicht dus dat scheelt.
JeroenTPC zegt
@BMW
Ik voer licht overdag omdat ik dan beter zichtbaar ben, net zoals ik mijn gordel omdoe voor mijn eigen veiligheid en niet die van een ander.
Extra verbruik is complete onzin, iemand noemde een liter brandstof per tank, woehahaha….
Mistlampen mag je slechts voeren bij minder dan 50 meter zicht als ik het goed heb, vreselijk irritant die mensen die altijd onmiddelijk hun mistpitten aanzetten bij de minste nevel, en bij (zware) regen is het sowieso onzinnig.
McParts zegt
Ik ben ook iemand die heel veel met de auto moet rijden.
doe er 110.000 km deze jaar. kom niet onder de 100.000km.
ik rij ook altijd lichten aan. Het is een Mercedes. ik zat ooit in de dashboard
te spelen met de functies. en heb hem daar ooit is ingesteld
dat hij altijd aan moet blijfen. kan hem ook automatich instellen.
maar heb het niet gadaan. vinde het leuker met xenon.
bmw zegt
@JeroenTPC
Als meerverbruik geen argument is, waarom moeten we auto’s dan steeds zuiniger maken? Ik neem aan dat met dergelijke redenering ook eco-rijden zinloos is. Dat merk ik inderdaad aan het gros van de verkeersdeelnemers, want die begrijpen van eco-rijden niets. Evenals de overheid als je kijkt naar de overdaad aan verkeersdrempels e.d.
Gebruik van de mistlampen (Belgische wetgeving):
“Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.”
Als ik voor het schenden van dit wetsartikel mensen zou beboeten, zou mijn commissaris heel (on)gelukkig worden. Driekwart van de mensen respecteert deze regel niet, wat tot zeer gevaarlijke toestanden leidt, voornamelijk op de snelwegen.
In het algemeen heb ik een hekel aan gemakkelijkheid en technologie wanneer deze niets bijdraagt en een schaamlapje vormt voor ons eigen gebrek aan zin om zelf na te denken. Je kan heus wel inschatten wanneer de avond valt of de zichtbaarheid slecht is om welke reden dan ook. Daarvoor hoeven die lampen niet de hele dag aan.
En om de woede van alle Xenon-lovers op mijn hals te halen: Xenon-lampen moeten verboden worden, wegens verblindend.
:-)
wimbers zegt
@bmw,
wij hebben bij een beetje mist of regen de mistlichten niet aan omdat dat in Nederland pas is toegestaan vanaf 50 meter zicht of minder (oftewel, dan kan je beter meteen een parkeerplaats opzoeken). Vandaar dat je als belg ook helemaal sufgeknipperd en geclaxonneerd wordt als je met een vaag wolkje of 10 druppels water op je voorruit weer eens met een hele kermis aan mistverlichting over de A16 sukkelt.
donvliet zegt
Het is vreemd genoeg vooral nuttig om overdag je dimlicht te voeren als het zonnig is. Mensen dragen dan vaak een zonnebril en als je in diepe schaduwen rijdt, ben je erg slecht zichtbaar. Waar ik woon heb je veel lanen met hoge bomen over de weg. Het is soms echt lastig om auto’s in de schaduw te ontwaren met je zonnebril op.
Verder spreekt het voor zich dat je dimlicht voert met slecht zicht.
Koopman zegt
Het meerverbruik is ten opzichte van het totale verbruik te verwaarlozen;
je verlichting pakt spanning van je accu, die toch continu wordt bijgeladen door de dynamo, of je de verlichting nu aan hebt of niet. Het enige wat er gebeurt, is dat de magnetische weerstand voor je dynamo iets groter wordt. We hebben het de opleiding ooit gemeten wat voor verschil het maakt voor je verbruik of je de lichten aan of uit hebt, het verschil tussen beide waardes is kleiner dan de maximale meetfout van de testinstallatie, en dus verwaarloosbaar.
pomoek zegt
@BMW, ik woon in de grensstreek en heb regelmatig bij regen en lichte mist de mistachterlichten van Belgische auto’s in mijn oogbollen branden. Zeker op de snelweg in de ochtendspits totaal onnodig. In NL MAG je bij zicht onder de 50 meter een mistachterlicht laten branden. Het is niet verplicht. On topic: Ik heb altijd mijn lichten aan. Maar het is een beetje een gewetenskwestie. Ik ben me ervan bewust dat hierdoor fietsers minder goed zichtbaar zijn. Ik ga maar eens proberen ze binnen de bebouwde kom uit te zetten, even oefenen. Overigens heb ik het altijd onbegrijpelijk gevonden dat auto’s worden uitgevoerd met lichten die, als de auto wordt afgezet blijven branden! (Nee, niet folowmehome maar gewoon je accu leegtrekken).
uitlaatklep zegt
@bmw: de belgische wetgeving zegt idd indien zichtbaarheid onder 100m -> mistlichten. Dit is bij de autos vandaag absoluut achterhaald. Reken maar eens uit wat je remafstand is (of beter test het eens) en je zal zien dat je gemakkelijk in 100m stilstaat.
ONTOPIC: volgens mij gaat het hier over standlicht overdag. en dit is volgens mij juist om dit aan te zetten. Dit doe ik ook maar enkel op de snelweg en niet in de stad.
bmw zegt
@uitlaatklep: “Dit is bij de autos vandaag absoluut achterhaald.” Reken het mij eens voor, want dit is wel heel optimistisch.
Stefan zegt
Natuurlijk lichten aan, irriteer me mateloos aan al die mensen die het niet doen.
Dat ze het doen op een heldere dag op een onbeboste weg daar kan ik me nog enigzins in vinden. Maar op een weg met bomen of wanneer het bewolkt is (bijna altijd) doe je gewoon je licht aan.
bmw6cyl4life zegt
ik rij altijd met lichten aan. en idd de idiooten die smorgens vroeg geen verlichting aan hebben van de weg afhalen. ook het NIET gebruiken van het knipperlicht vind ik zeer irritant.
RoT___ zegt
Ik erger me als fietser [ben nog geen 18…] helemaal kapot aan lui die op rotondes niet het fatsoen hebben om even een lel tegen de richtingaanwijzer te geven. Vaak zat denk ik dat ze nog rond moeten en dan slaan ze vlak voor je neus af.
Verlichting is bij donkerder weer wel veilig, maar wanneer de zon ofzo schijnt gewoon uit.
Kijk eens bij de Fransen/Spanjaarden, die doen hun verlichting niet aan voordat het donker wordt. Wat je ziet rijden met verlichting aan zijn daar meestal de buitenlanders..
SQB zegt
@pomoek: Zoals sei ook al zei, heeft Fiat dat goed aangepakt. Contact uit -> lichten uit. Parkeerlicht vereist een speciale stand van de sleutel.
Wat ik wel erg irritant vind, zijn slecht afgestelde koplampen die recht in je ogen schijnen, of mensen die (ik neem aan per ongeluk) groot licht voeren. Of elkaar tegemoetkomende vrachtwagens, die het nodig vinden om een foto met flits van elkaar te nemen. *BLAP* met alle lampen op de voorkant (en dat zijn er nogal wat) en als achterligger zie je gelijk niets meer.
Ronney King zegt
Bedankt koopman! Ik hoop dat al die zeveraars over meerverbruik door lichten nu de mond gesnoerd worden. Besparen op je verbruik en dus milieubewust rijden doe je pas door je toerental zo laag mogelijk te houden en zo zacht mogelijk op te trekken. Voor de echte milieubewuste chauffeur raad ik ook aan om op de snelweg uit de wind te rijden achter een vrachtwagen (scheelt makkelijk 1à2 liter, wel oplettend blijven natuurlijk).
Zelf ben ik voor het gebruik van lichten ten alle tijde. Op deze manier kun je makkelijker onderscheid maken tussen een stationair en een bewegend voertuig.
Peter Hoving zegt
Verlichting overdag is misschien wel veiliger maar verhoogd het brandstof verbruik, hetzelfde geld overigens voor alle stroomverbruikers in een auto
Wanneer alle automobilisten de verlichting overdag uit zouden doen geeft dit een brandstof besparing van 40.000 liter per dag, alleen de werkdagen tellende is dat 10 miljoen liter per jaar.
De afweging Veiligheid versus gezondheid en millieu pleit er dan voor om de verlichting overdag uit te doen.
Stefan zegt
Enkel verlichting aan als de “openbare verlichting” brandt, d.w.z. bij een zichtbaarheid onder de 200 meter.
henk zegt
Onzin die verlichting overdag aan.
Je wordt sneller verblind bij laag staande zon en de motorrijders worden daardoor ook minder waargenomen omdat die al verplicht de verlichting overdag aan moeten doen en vooral xenon verlichting is helemaal kloten die verblinden de tegenliggers en er zijn mensen die met defecte verlichting rondrijden en die dan ’s avonds ook mee rondrijden en dan niet doorhebben dus het wordt er niet veiliger mee
Iwan zegt
Heeft iemand aan de zeer waarschijnlijk toename van verkeersslachtoffers onder motorrijders gedacht!! Wij vallen nu weer weg in de verkeersmassa!
Neem allemaal de gewoon de motor (dan kunt u gewoon uw lichten ontsteken zonder zich schuldig te voelen over het eventuele extra brandstofverbruik).
MENSEN! waar het hier omgaat is wederom NIET het terugbrengen van verkeersslachtoffers, maar de zoveelste manier om mobiel Nederland een poot uit te draaien.
Heeft iemand er al over nagedacht wat er gaat gebeuren als u bij een politiecontrole uw licht niet aan hebt?
ik gok een eurootje of 60…
Reinard van Bentfeld zegt
Wat maken wij ons druk! In de komende jaren moeten alle nieuwe auto’s Dag Rij Lichten hebben. BMW AUDI en vele andere merken hebben al standaard zo genaamde LED Dag Rij Lampen. Tag Fahr Licht – ADAC. Op de Site http://www.verkeershandhaving.nl kun je precies zien hoe dat geregeld is. LED DRL
hebben als voordeel dat andere verkeersdeelnemers zoals Motorrijders, Scooters, Wielrijders, Brom- en Snorfietsen niet worden weggestraald. Besparing tegenover het rijden met dimlicht is +/- 160 Watt # 12 Watt. ofwel een halve liter benzine op ca. 100 km. Alleen gebruiken bij goed zicht om zelf gezien te worden b.v. in de schaduw, onder bomenrijen, ondergaande zon. Niet gebruiken in de schemer, slecht weer en bij nacht? (Ha, ha, nacht is geen dag). Bij inschakelen dimlicht gaan de LED’s automatisch uit. Dat is voorschrift. Reinard van Bentfeld (Internationaal hulpverlener-ongevallen expert)
Joop zegt
Voer op de auto alleen verlichting van 15min na zonsondergang tot 15min voor zonsopgang, zoals wettelijk is vastgelegd. De auto’s zijn inderdaad PRIMA zichtbaar, fietsers en voetgangers nauwelijks.
Ons oog heeft een onlofelijk accomodatie vermogen. Wat mij betreft mag gedimd grootlicht verboden worden, houd je ogen maar open dan zie je genoeg.
Klopkwast zegt
De enige conclusie is dan toch dat zeer veel slechtziende- en nachtblinde mensen een rijbewijs hebben! Meteen inleveren als u niet meer goed ziet mensen! Denk ook eens aan de veiligheid van andere weggebruikers! Ziet u overdag alleen een auto met verlichting? Ziet u in het donker de weg niet meer zonder xenon? Echt, meteen inleveren dat rijbewijs!
G v d Hoorn zegt
Omdat een deel ca 50% van de automobilisten het licht overdag aan heeft, wordt de situatie erg rommelig. Je zit constant te denken, wordt er nu geremd of blijven de remlichten aan. Slecht voor de verkeersveiligheid en reactie-vertragend. Bij goed zicht, geen stadslicht!
Alwood zegt
@G v d Hoorn: YES! helemaal mee eens! laat motoren lekker verlichting dragen om meer op te vallen, auto’s moeten dit alleen doen bij slecht zicht om het overzicht te houden. Ook dimlicht is overdag meestal écht overbodig.