Over de supercar van Hulme Supercars Ltd. hebben we jullie al eerder verteld. Deze extreme auto uit Nieuw-Zeeland zwerft al een tijdje rond in autoland, maar nu is bekend geworden dat deze vierwieler volgend jaar eindelijk uit zal komen.
Nieuw-Zeeland staat nou niet bepaald bekend om de vele auto’s die het voorgebracht heeft. Toch is deze supercar eentje om in de gaten te houden: hij heeft een koolstofvezel body en een van BMW afkomstige (mid-mounted) 5 liter V8 met 550 pk. Het schakelwerk wordt gedaan door een sequentiële zesbak. Als je het vermogen koppelt aan een gewicht van ongeveer 1175 kg betekent dit dat er bijna een pk per 2 kilo gewicht aanwezig is.
Als je de Hulme F1 ziet ligt de vergelijking met de Caparo T1 voor de hand, en daar zit hem misschien ook wel een beetje het probleem; de 2 auto’s lijken erg op elkaar, maar de Caparo hoeft maar de helft aan gewicht mee te zeulen. Voor liefhebbers van extreem is de keuze dus makkelijk.
Volgens het Britse blad Evo, dat met het nieuws komt, moet de Hulme F1 £310,000 (ongeveer een half miljoen euro omgerekend) gaan kosten, 85.000 pond meer dan de Caparo.
Denny Hulme was een beroemde Nieuw-Zeelandse (Kiwi) coureur, die in 1967 de Formule-1 titel op zijn naam schreef. In 1968, 40 jaar voor het geplande uitkomen van de Hulme F1, won hij het Can-Am kampioenschap.
Hij kwam in 1992 tijdens een race-evenement om door een hartaanval.
Specs en een gallery van de supercar zijn te vinden op de website van Hulme Supercars Ltd.. Hier is te lezen dat er ongeveer 20 auto’s per jaar in de planning staan. Exclusiviteit gegarandeerd.
D.D.B. zegt
Super!! Een waardig eerbetoon aan “The Barefoot Bear”. Lekker kleurtje ook.
The master zegt
Oranje boven!
Koen zegt
ik d8 inderdaad huh dat was toch de caparo?
pomoek zegt
Sorry nog nooit van de beroemde F1-coureur gehoord, maar dat ligt ook een beetje aan mij. Verder wederom een fabrikant die voor veel geld een F1 voor de weg bouwt. Voor zoveel kneten kun je voor de kicks beter een Atom kopen om op het circuit te raggen (iets van 30-tot 40 mile) en een S-klasse voor het woon-werk verkeer (beetje volhangen voor 2 ton en lekker veel luxe). Al met al ben je dan gewoon goedkoper uit.
Suspic1ous zegt
Zo als ik het kan zien is deze auto een tweezitter. En vergeef het me als ik het mis heb, maar volgens mij is de Caparo T1 toch een éénzitter. Daar zit natuurlijk wel een verschil in.
Met deze auto kan je de blits maken en een vriend of vriendin de stuipen op het lijf jagen. Bij de Caparo zit je altijd maar zielig en alleen. Misschien een afwegingspuntje.
Robin zegt
@pomoek
Jij slaat de spijker op de kop. Hoewel ik gewoon een Porsche zou kopen voor woon werk verkeer. Ik rag nooit op een circuit.
Knilles zegt
Waar moet de kentekenplaat? ;)
jurrian zegt
dit project ligt echt al een heel tijdje op stapel, maar ik vind hem er zeer geslaagd uit zien
dekster zegt
Eigenlijk doen al die cijfers er niet toe, ik vind dit veel mooier dan een caparo of zelfs een enzo…
@Suspic1ous
In de caparo kan je met 2 geschrankt naast elkaar zitten…
Suspic1ous zegt
@ Dekster: dankjewel, wist het niet precies. Ik vind deze auto ook veel mooier. Maarja, het geld is altijd nog een probleem.
Jan C. zegt
Caparo: Maar hier heb je een dak!
D.D.B. zegt
Deze is ook nog eens mooier dan de Caparo.
jurrian zegt
@ jan C
De caparo is ook met een kanpje te bestellen:
http://www.pistonheads.com/pics/news/14300/caparo_t1-L.jpg
LeonVermaas.nl zegt
Toen ik net de foto zag dacht ik echt dat het om de caparo ging.
silvio zegt
wat een lelijk ding zeg!!!!!!!!!!
–edit: dank voor je inhoudelijke bijdrage–
Leejon zegt
Oeeh leuk! En dat oranje staat em ook erg goed ;) Keuze caparo / deze / of de hier in de reacties eerder genoemde atom zal wel erg moeilijk zijn.. Maar ik hoef die keuze niet te maken.. :(
polomen zegt
Hij heeft wel iets weg van de Ferrari Enzo:
http://www.mccullagh.org/db9/1ds-5/ferrari-enzo-2.jpg
de expert zegt
zijn dat stickers of koplampen?
rider zegt
geen wonder dat deze zwaarder is. is ook een dichte auto. bij de caparo is als optie een kunstglazen cockpit leverbaar. die is veel lichter. verder heeft deze auto spatborden die veel groter zijn en een forse achterspoiler. alles extra gewicht. wellicht is de motor ook enkele kilo’s zwaarder dan de caparo. alleen erg jammer dat de prijs zo hoog is in vergelijking met de veel spartaansere caparo.
M3Power zegt
haha nep enzo :)
PieterA zegt
Voor zoveel geld koopt je toch meteen de Caparo? Lichter, goedkoper, extremer en ik vind ook dat de Caparo er beter uit ziet. (maar dat is persoonlijk).
Stephan zegt
Let op: om een cocurrent te zijn hoeft het nog helemaal niet dezelfde auto te zijn hoor. Dus 1 persoon meer of minder doet niks af aan het feit dat het concurrenten zijn.
Hilversum3 zegt
Wat een gedrocht, als je je dan ook nog ’s bedenkt dat je er zo’n half miljoen euri voor neer moet tellen… nee sla mij dan maar over!
Davidov zegt
Vormgeving doet me iig sterk denken aan de Caparo T1 :-/
SugarFree zegt
Soms zijn keuze zó makkelijk:
– de helft van het gewicht van dit oranje beest, en-
– 85k goedkoper, en
– veul mooier
:) Doet u mij de Caparo maar. In wit, of zwart.
SugarFree zegt
@ mezelf
zijn keuzeS nattuurlijk…
SugarFree zegt
oh nee, wat krijgen we nu weer?!
naTuurlijk is natuurlijk met enkel T :( :(
hupke zegt
Denny Hulme was een van de mede oprichters van de (Bruce) Mclaren coporation en was een van de rijders van de mclaren m8 b de wagen waarin Bruce verongelukte. Mclaren is groot geworden door Hulme en trouwens Nieuwzeeland geen auto merken Mclaren is eingelnijk aleen maar geadopteerd door Engeland. Nieuwzeeland is het origenele land van oorsprong van Mclaren.