De SUV. Door net zoveel mensen verguisd als geliefd, en dankbaar onderwerp van menig heftige discussie. Diezelfde SUV gaat er nu voor zorgen dat half Born niet werkloos wordt, iets dat na het sluiten van de staatsmijnen natuurlijk een tweede zware klap zou betekenen voor de Limburgiaanse werkgelegenheid. Wegens het succes van de Mitsubishi Outlander is de capaciteit in Japan niet meer toereikend, en daarom wordt de Europese productie bij NedCar ondergebracht, waar momenteel alleen nog maar de weinig succesvolle Colt wordt gebouwd.
Dit is uiteraard goed nieuws voor de werknemers van het geplaagde NedCar. Vorig jaar brak er onrust uit toen bekend werd dat de productie van de Smart ForFour er werd gestaakt, wat inhield dat er in het personeelsbestand werd gesneden.
Ondanks verwoede autoblog-pogingen Nederland aan de Colt te krijgen bleek dit laatste toch onvermijdelijk. Na een kleine maand van acties en stakingen werd het werk aan het eind van april hervat.
Nu lijkt het er op dat het personeel weer wat hoop mag koesteren voor de toekomst. Voor 2008 staan er 20.000 Outlanders in de planning, hierna wordt de productie opgeschroefd naar 30.000 per jaar. Het is de bedoeling dat de Outlander tot het eind van zijn levensyclus in Born wordt gebouwd.
Robbert W zegt
Executie nabij..
MarcO zegt
Eerst Spyker…. dan NedCar?
MikeS zegt
Jeeeeej ze gaan nog meer van die afschuwelijke dingen verkopen ;)
Lotus7 zegt
@ Robbert etc.
Het is om de drie jaar hangen en wurgen daar. Als verstigingsplaats of -land moet je gewoon blij zijn met iedere verlenging. Wel jammer dat het van die vreselijke auto’s zijn, maar toegevoegde waarde is werk en centen.
ml zegt
Rr zijn vergevordere plannen om de Mitsubitsi I naar Europa te halen.. Misschien iets voor Born? Met vierpersoons Smarts hebben ze namelijk al ervaring.
V40 zegt
Dit is supernieuws natuurlijk!
Ik woon zelf praktisch naast NedCar en heb er stage gelopen. Weet dus hoe belangrijk het voor de mensen hier uit de omgeving is. Ik hoop dat NedCar laat zien wat ze in huis hebben, zodat Mitsubishi in de toekomst meerdere modellen in Born laat produceren.
jurrian zegt
als ze nou eens EVO’s laten bouwen daar en de nederlandse regering eens een beetje belastingvoordeel aan die dingen meegeeft, dan word het interessant
mashell zegt
Zou het niet slim zijn de Peugeot en Citroen varianten van de Outlander bij Nedcar te bouwen? Scheelt transport kosten en worden die auto’s weer wat europeser.
Marten zegt
Toyota moet NedCar gewoon kopen.
GezondVerstand zegt
Wel mooi, niet alleen voor de betrokken personeelsleden van Nedcar, maar ook voor onze suffe overheid, die nu van nabij kan zien hoe belangrijk de autoindustrie voor de werkgelegenheid is.
Vincent#1 zegt
@MarcO, ;) dankje scherpe analyses doen mij deugt
Jan C. zegt
Dus “koop Nederlandsch, koopt den Outlander”? Idd de Peug en Citro erbij, en het wordt interessant…
Chrizzzie zegt
Ik vindt het eerder raar dat de outlander niet bij Peugeot / Citroen wordt gebouwd. De kans dat echter PSA hun productie naar Nederland verplaatst lijkt mij erg klein. Daarnaast hebben die Fransen het niet zo op de Nederlandse productieomgeving.
Het is fijn voor Nedcar dat de Outlander weer wat meer banen veilig stelt. Dit zou ook de enigste auto zijn die hiervoor in aanmerking komt aangezien het potentieel margepercentage het alleen bij deze auto toelaat om in een duur land als nederland te produceren. Het is te hopen voor Nedcar dat ze de opvolger (gok rond 2013) ook krijgen.
ccccccccccxxxxxxxxxxxxx zegt
Is helemaal OK
Goed voor het personeel van Nedcar nu hopen dat de outlander(waanzinnige wagen) gaat lopen zodat de produktie uitgebreid moet worden.
PeterVanHteV zegt
En nu allemaal en Outlander kopen??? En verhuizen naar Nijmegen?
Pomoek zegt
Ophouden met schelden op de overheid in deze aub. De staat heeft de mijnen en Nedcar jaren lang met gemeenschapsgeld drijvende gehouden. Gelukkig moet Nedcar nu proberen zelf de broek op te houden. Uiteraard prima dat er meer geproduceerd gaat worden in Born, maar mocht dit op termijn toch niet gaan lukken, dan blijft er nog genoeg NL autoindustrie over.
slk zegt
Heel goed.Zo houd je weer een heleboel mensen aan het werk.De werkloosheid is volgens mij het grootst in limburg.
Citrofiel zegt
De Outlander is dus succesvol. Hoe zou het met de C-Crosser en 4007 zitten? Zouden die het ook boven verwachting (gaan) doen?
Overigens vind ik het heel goed dat dat kleine beetje wat NL nog doet voor de autoindustrie behouden blijft, al is het met SUVs.
Klaas zegt
PSA heeft de productieorders voor de 4007 en de C-Crosser verhoogd. Dit is één van de redenen dat Mitsubishi meer productiecapaciteit nodig heeft.
Wel raar dat straks de Europese merken uit een Japanse fabriek komen en het Japanse merk uit een Europese fabriek.
@Chrizzzie: zo heel veel duurder is het niet om een auto in Nederland te bouwen hoor. De Nedcar fabriek is een vergaand geautomatiseerde moderne fabriek, daar zijn niet zoveel handjes meer nodig om een auto te bouwen. De kosten van een auto worden ook nog bepaald door grondstofprijzen, ontwikkelkosten en transportkosten. Nedcar is een behoorlijk concurrerende fabriek maar het blijft door overcapaciteit moeilijk producten te vinden voor die fabriek.
Rick dos zegt
Das balen! Hebben we weer een reden minder om ons af te scheiden van Limboland! ;) :P
erik zegt
Mitsubishi moet duidelijk weer het vuile werk opknappen, wat die smerige smart heeft laten vallen. Het is opnieuw de redding van vele gezinnen in het zuiden des lands.
En hoezo is de outlander lelijk!?
Het is de mooiste suv die ik ken.
bmw zegt
goed nieuws voor de mensen daar! Profiteer ervan zolang het weer duurt! Moeten we nu een Outlander kopen? :-)
Peperbus zegt
Ik heb gehoord dat Mitsubishi heeft toegegeven, nadat Andre Rieu een extra japanse tour heeft toegezegd
mashell zegt
@erik hoe kun je Smart nou smerig noemen? Ze maken de schoonste auto’s.
Saab 9000 zegt
Nou dan kunnen ze de 4007 en C-Crosser daar ook wel gaan maken!