Porsche is nu niet direct een fabrikant van milieuvriendelijke auto’s met z’n SUV’s en sportwagens (hoewel ze wél beweren de minste CO2 per pk uit te stoten). Je kunt je dan ook gerust afvragen of zij, evenals merken als Ferrari, de CO2-norm van 120g/km in 2012 wel halen. Porsche kwam af en toe wel met verbazingwekkend en minder verbazingwekkend hybride-nieuws op de proppen, maar een echt antwoord hoe de klus te klaren bleef uit. Een antwoord heeft Porsche nog steeds niet, maar ze laten wel weten dat zij de norm van 120g/km nooit zullen gaan halen.
Porsche dreigt juridische stappen te gaan nemen als de nieuwe CO2-wet van gemiddeld 120g/km per auto van een betreffende autofabrikant ongewijzigd blijft. Deze wet zou niet matchen met eerlijke handelsprincipes in de EU. In navolging van Audi juicht ook Porsche een systeem toe waar emissies per autosegment worden beoordeeld. Als je dit niet doet, zou je fabrikanten van kleine en economische auto’s voortrekken en sportautofabrikanten op deze manier benadelen, aldus Porsche’s CEO Wendelin Wiedeking. (via: motorauthority)
Een forse boete zou er gelukkig niet direct voor zorgen dat Porsche een faillissement moet aanvragen want in twee dingen blijven ze onverminderd goed: het maken van lekkere sportwagens en het behalen van forse winsten…
Alec zegt
lijkt me idd sterk dat die CO2 normen voor iedereen moeten gaan gelden,
merken als spyker, porche, ferrari, lamborgini, maserati maar misschien ook zelfs BWM moeten hiervoor hun merkicoon voor gaan opofferen.
nee, dat zorgt voor een rare marktwerking.
zometeen krijg je dat porsche kleine autotjes opkoopt om er een porsche badge op te plakken, alleen maar om hun co2 emissie te halen…… te zot voor woorden!
Racer X zegt
Compacte auto’s en sportwagens dezelfde restricties opleggen is als appels met peren vergelijken. Ik geef Porsche groot gelijk dat ze ertegenin gaan, anders wordt de hele sportwagen industrie om zeep geholpen door een paar hoog geplaatste hippies. Op een zoemende sportwagen zit ik in ieder geval niet te wachten.
Er zijn tal van andere zaken die beter eerst steviger aangepakt kunnen worden met het oog op CO2 uitstoot. Illegale houtkap en de industrie zelf bijvoorbeeld.
Maarten zegt
Laten we het hopen dat er een uitstoot per segment komt, want anders zal de term sportwagen straks tot het verleden behoren… en dat zou toch best triest zijn
robbie zegt
Oplossing = Volkswagen kopen
Volkswagen + Porsche = Probleem opgelost :D
Porsche Fan zegt
Ik geloof ook dat ze nooit aan die 120g/km komen
Emmanuel zegt
@Alec
Je slaat daar de spyker op de kop.
Ik vraag mij af hoe ze het “gemiddelde per model” gaan berekenen: gewoon elk model even hard meetellend, of afhankelijk van de verkoopcijfers. In dat eerste geval brengt Porsche gewoon 5 kleine modellen uit met een 500cc motor en 70g/km CO2 uitstoot, maar die geen kat koopt, en.. opgelost :) In het tweede geval zal het idd een fabrikant van kleine wagens moeten opkopen.
Luc zegt
dat was gewoon te verwachten
robbie zegt
@Alec, merken als Ferrari, Lamborgini, Maserati en BMW zullen geen last hebben van dit probleem omdat ze kunnen met andere merken die tot hetzelfde concern behoren.
Ferrari & Maserati kunnen compenseren met Fiat, Lancia & Alfa Romeo
Lamborghini, Bentley & Bugatti kunnen compenseren met VW/Audi/Skoda/Seat
BMW, Rolls-Royce kunnen compenseren met MINI en natuurlijk met de nieuwe stadsmini die gaat komen.
Turbopaultje zegt
Ik plaats maar weer eens een aardige stelling:
Waarom zou Porsche een meerderheid van 51 % aandelen in VW willen hebben……….. ?
Floryn zegt
prima het slaat ook nergens op dat deze auto’s dezelfde absolute doelen worden gesteld… Ze staan compleet in hun geljik!
Alwood zegt
haha… moeten ze bij andere merken schone lucht kopen ;) kunnen kleine automerkjes extra hard groeien omdat merken als porsche ze geld moeten betalen om snelle auto’s te kunnen maken.. lijkt me niet eens zo slecht.
Stylez zegt
Porsche zorgt er binnenkort heus wel voor dat ze 51% van VW in bezit hebben, dan halen ze die norm weer wel.
Dr. Bronx zegt
Ik heb ook gehoord dat dat de reden is van Porsche om VW half over te kopen zo kunnen ze zeggen dat ze compenseren met de fox enzo. Als het juridisch zo kan zijn ze zeer slim bezig!
mashell zegt
Porsche is druk bezig zich in te kopen bij VW. Maar het kan natuurlijk ook goedkoper: ze troggelen Daihatsju af van Toyota. Noemen het geheel Porsche groep (plakken achterop Motorsystem Porsche stickers net als vroeger bij Seat) en zijn binnen.
Rick dos zegt
Zooooo dat mag je nog eens een verrassing noemen….
Ik persoonlijk denk dat het allemaal wel zal loslopen. En zo niet dan zal het wel vastlopen! :D
De regel van 120 g/km zal heus wel gehandhaafd blijven, maar dan in afgewaterde vorm. Het lijkt mij zeer sterk dat men een (tamelijk machtige) industrie in de EU zo gaat dwarsbomen. Er zullen op het moment dat we spreken heus wel onderhandelingen aan de gang zijn. Waarbij gezocht zal worden naar een weg waar beide kanten samen over een brug kunnen gaan…..
Frank zegt
120 g/km = 120 g/km…Be creative zou ik zeggen!
Zoef zegt
Porsche dreigt met juridische stappen…
Eindelijk! Eindelijk een automerk dat zich verdedigt tegen de Grienpiesers en hun volgelingen.
Tegen 2010 is de CO2-manie trouwens geheel en al gedebunked en kunnen ze:
http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/news/worldnews.html?in_article_id=481613&in_page_id=1811
don_mario zegt
Hele wereld is in de ban van de CO2 uitstoot…
Why..?
CO2 zorgt voor klimaat problemen..denken ze..
CO2 uitstoot heeft er niks mee te maken..
De aarde zelf zorgt voor de klimaatverandering..
dus ga maar gewoon lekker door met dikke motorblokken bouwen..
TimMR2 zegt
120gram/km is nogal erg weinig
straks allemaal in toyota aygo’s rondrijden, aangezien de Yaris 1.0 al op 127gram zit, met deze regel is er voor de grote auto’s geen toekomst meer :|
bmw woist zegt
waar zijn we mee bezig?
de mens produceert per jaar 7miljard ton CO2
Meren in seberia zorgen door methaangas ofzo te produceren uit veen als ik me niet vergis per jaar 500miljard(!) ton CO2, zonder dat daar wat aan te doen is…
nu zijn we ons druk aant maken over een miljard ton meer of minder per jaar?? staat ja niet in vergelijking tot elkaar dit..
Robin zegt
“(…) zou je fabrikanten van kleine en economische auto’s voortrekken en sportautofabrikanten op deze manier benadelen, aldus Porsche’s CEO Wendelin Wiedeking.”
Ja dat heeft dan toch een goede reden of zie ik dat verkeerd??
robbie zegt
Het is niet de schuld van Porsche, maar van mammoet mest!
http://www.autojunk.nl/clips/view/133100
jan de marketingman zegt
Gewoon een soort beurs waar autofabrikanten CO2 emmissierechten kunnen verhandelen. Dan worden inderdaad Porsches duurder en daihatsu’s goedkoper, maar de clientele van Porsche zit toch meestal niet om een paar centen verlegen?
PeterVanHteV zegt
Waarom altijd probleem denken? Zie het als een een uitdaging, bedenk nieuwe technieken en modellen en daarbij komt dat als je gemiddeld over je modellijn 120 gramco2 mag uitstoten er ruimte blijft voor supercars. voorbeeld voor porsche een remake van de 356 ( 700kg, 2cilinderturbo van fiat erin met 110pk, co2 uitstoot van 90 gram) per 100 geproduceerde autoa hou je dus 3000gram over en daar kan je dan wat mee!!!
Ejay zegt
Appels met Peren vergelijken. Vooralsnog zijn het allemaal auto’s waar je het over hebt. Wel kun je je afvragen hoe veel km er met een Porsche gereden wordt en hoeveel met bijv. een CDI, TDI, dCi of d. De eerste Porsche van 4 jaar oud met bijna 2 ton op de teller moet ik nog tegenkomen. De hoeveelheid CO2 per pk is niet eens zo’n slechte doelstelling.
Feit blijft dat de heren en dames politici een zondebok moeten aanwijzen voor een veranderend klimaat. Iedereen weet dat de zon de grote boosdoener is en dat CO2 non-significant is. Maarja, als politiek figuur kun je natuurlijk niet iets aan de zonneactiviteit doen noch aan de afstand van de Aarde tot de zon. Dus dan ga je maar wat anders zoeken. Iets wat de economie wel schaadt, maar niet in zo’n extreme mate als dat je de scheepvaart of industrie aanpakt. Leuke bijkomstigheid is ook nog dat de olie opraakt of beter gezegt de winning van olie word zo moeilijk (onderzoek naar nieuwe bronnen en de winning) dat de prijs per vat zo hoog word dat bijna niemand het meer koopt en de oliemaatschappijen de olie niet meer willen winnen. Om tijd te rekken moet het verbruik omlaag auto’s verbruiken wel relatief veel olieproducten, dus een andere reden om ze aan te pakken.
Liever had ik gezien dat de heren en dames politici de waarheid gewoon vertelden ipv het te verpakken in een doemscenario, maar daar ben je politicus voor…
kees zegt
Sowieso raar om een automerk als geheel te bekijken. Daarmee zegt de politiek dus blijkbaar dat je wel milieuvervuilende auto’s mag produceren als je daarnaast ook hele zuinige auto’s produceert? Dus eigenlijk verbiedt de politiek je te specialiseren… raar. Als ze dan echt ballen hebben moeten ze een maximum stellen voor alle individuele auto’s.
Maar goed… misschien moet Porsche een merk als Tesla kopen.. dat elektrische sportauto’s bouwt. Die dingen schijnen niet aan te slepen te zijn, dus compensatie zat dan ;-)
rgseidl zegt
Citroen PSA, renaulten Fiat hebben laten weten dat ze “in principe” niets hebben tegen een algmeen geldig limiet voor het gemiddelde hebben, dat wordt berekent dwars over alle verkochte vortuigen van een fabrikant. Logisch, want zij maken vooral kleinere auto’s en zijn dus niet zo gek ver van het magische getal 120 verwijdert. De Duitse en Zweedse fabrikanten daarentegen zouden allemaal meteen de pisang zijn.
Hat akkoord, dat de leden van ACEA in 1998 slotten, was om de CO2 emissions over de gehele vloot met 25% te korten, due een relatief ipv een absoluut doel voor elk merk. De Fransen en Italianen pikten dat toendertijd omdat ze toch nauwelijks modellen hadden. die met de Duitse Oberklasse konden concurreren. Het was voor hen belangrijker, formele wetgeving te vermijden. Nu gaat die er toch komen, en dan willen de Fransen en Italianen uiteraard niet weer door een of ander regelneefje van de meest lukratieve segmenten van de markt geweerd worden. Zoals altijd gaat het dus eigenlijk om de centen en niet echt het milieu.
Desondanks lijkt het er op dat de CO2 limieten apart voor meerdere gewichts- of grotteklassen gaan komen, net zoals in Japan en China. De CO2-uitstoot grotere, zwaardere en dus ook duurdere klassen zouden volgens de Duitse minister van milieu Gabriel (SPD) dan het snelst moeten dalen. Het is echter nog volstrekt onduidelijk hoe je met zo’n aanpak voorkomt dat de fabrikanten hun modellen niet gewoon net iets groter of zwaarder gaan maken, om ze in een minder strenge klasse te hevelen. Als je daar geen paal en perk voor stelt, werkt de hele maatregel gewoon averechts.