Omdat medeblogger Bob Lutz op de IAA aan Wouter liet doorschemeren in het vervolg meer tips naar Autoblog te zullen sturen, kunnen we jullie nu een eerste video tonen hoe auto’s er in 2030 eventueel uit zien. Zeven topstudenten krijgen elk jaar bij GM Design de kans om hun visie hieromtrent weer te geven. Zij krijgen de kwestie “What cars will look like in 2030” voorgeschoteld.
Deze video laat enkele toekomstvisies zien. Allemaal leuk en aardig, maar wordt het niet eens tijd dat GM gaat kijken naar het design van hun huidige auto’s? Al dat toekomstgeneuzel vind ik altijd interessanter lijken dan dat het in werkelijkheid is. En als je in de toekomst wil kijken als autofabrikant, neem dan een iets realistischer jaartal als 2015 of 2020. Maar goed, ik heb het natuurlijk niet voor het zeggen bij GM.
Met dank aan Martijn (zoontje van?) voor de tip!
vla zegt
er zat geen enkel mooi concept tussen.
het nuttigste dat die dtem zei was op het einde “I’m Chris Hansom” ; nu heb ik iemand om hatemail naar te sturen :D
vla zegt
@ mezelf
dtem moet stem zijn…
Beaten zegt
in 2030 is mijn auto 65 jaar oud :-|
Markus zegt
Ff serieus; hebben jullie close connections met Bobbie Lutz? Ik heb het filmpje gezien en vond het al knap dat ons aller Wouter met hem even mocht koffieleuten.
freelander zegt
toekomst op wielenn wauuwwwww!!!
Appieflappie zegt
Ehm mss wordt het tijd voor GM om designers te zoeken buiten de VS. Amerikaanse design zal nooit het italiaanse niveau kunnen bereiken zolang de designers van eigen huize blijven komen.
Esprit_de_Flandre zegt
Mja ze zouden idd beter eens kijken naar volgend jaar ipv van 2030. Het is een imagoreclaampje, en op zich is dat niet slecht, maar zoals ze er nu voorstaan, zou het ook goed zijn voor het imago om realistisch en nuchter te werk te gaan. En deze geldzuigende dromerij dus even te laten.
Bas zegt
Goed dat gasten als Bob nadenken over 2030. Wat ik dan weer wel jammer vond is dat die hele grote americaanse bakken waar net zoveel mensen in gaan als in een smart (je weet wel: trucks) niet echt veranderd lijken te zijn, maarja, daar heb je ontwikkeling voor en ik hoop maar dat mensen als Bob begrijpen dat bigger en faster en more expensive NOT better betekent. Maar dat zal wel want hij zal vast wel begrijpen dat smarter is duurzamer = ontwikkeling met oog voor de toekomst. Nou nog leren plannen en de amricanen zouden zomaar fatsoenlijke auto’s kunnen gaan bouwen.
floryn zegt
wat er met GM auto’s moet gebeuren gaat helaas voor GM niet alleen over het design maar vooral ook over techniek zoals de overzware alfa 159 dat is toch ook een resultaat van GM? En zoals de complete verkloting van het hele merk Saab ………….
Jeroen zegt
Hoewel ik zelf als vormgever werkzaam ben, denk (of hoop) ik dat voor auto’s de vormgeving steeds minder interessant wordt en de techniek steeds belangrijker, zeker op de lange termijn (en dat is niet alleen vanwege t milieu). Na de stroom oersaaie modellen van 1975 tot 1995 zijn de fabrieken tot de conclusie gekomen dat vormgeving hun imago versterkt. Vanaf dat moment werden auto’s weer onderscheidend en mooi ipv alleen maar functioneel en praktisch. Jammergenoeg gaat nu alle aandacht juist uit naar weer een nieuw model met weer een lollige vormgeving. Je moet niet raar opkijken als er bij de introductie van n nieuw model meteen twee of drie varianten verschijnen met de belofte van nog meer. T komt je op t laatst je neus uit: weer een coupé, ruimte-auto, verlengde versie, verkorte versie, verhoogde versie. Maar waar blijft de techniek die ons verlost van de herrie zodat je de radio écht kunt horen, die auto’s zuiniger maakt, die de onderhoudskosten drukt doordat degelijker onderdelen worden gebruikt? En waar blijft de opvolger van die hopeloos verouderde explosiemotor? Waarom nog steeds geen ruimtebesparende, elektrische in-wheel aandrijving? En waarom kan een auto nog steeds de verloren energie van een remactie niet terugwinnen? Als er iets is dat je met de auto moet willen, dan is t wel vooruit.
autoblogger zegt
@Markus: dat vond ik ook knap, het schijnt zelfs dat we binnenkort op uitnodiging naar Detroit gaan. Ach ja, bloggers onder elkaar;)
Rick dos zegt
” Al dat toekomstgeneuzel vindt ik”
HO! Iemand anders uitlachen op een andere topic om zijn grammatica en dan zelf ook een fout maken…….
Da ken nie hè? ;)
–edit: heerlijk he;)–
Rob USA zegt
@ Evo : Niet zo negatief, GM komt over 1 jaar met de nieuwe Camaro.Dat was
je toch niet vergeten ?? Ik niet :) En wat betreft de techniek: De V8 kan 4 cil
uitschakelen bij filerijden of stadsverkeer ( net als de Chrysler 300 C) En als je niet het maximale vermogen vraagt van de motor. Ik heb dat de laatste tijd niet gelezen bij al die 100 duitse topics, of heb ik er overheen gelezen ??
En ik vind de SSR ook geen verkeerde auto en er komen nog wel meer
onderscheidende auto’s ,wacht maar af. Misschien gaat de Sixteen nog er wel van komen :)
2SLOW4ME zegt
@rob usa: we will w8
die camaro die zint mij oowk wel :-)
DafMaf zegt
Ik denk dat ze naar 2030 kijken omdat de auto’s voor 2015 al vol in ontwikkeling zijn. Computers een cyclus van 8 maanden, auto’s van 8 jaar.
jodocus zegt
Sorry jongens, maar in 2030 is het gedaan met autorijden;
Yep, we kunnen bij de Volkswagen, Renault- of Toyota-dealer nog terecht voor een individuele mobiele module, maar zelf rijden : Nee dat is finito.
In de wagen typ je gewoon je bestemming in en het ding brengt je automatisch gps-gestuurd terplekke, bolt 30 in de schoolomgeving, 50 waar het moet, 70 waar het kan en misschien wel 200 op de autobahn, maar dan wel in treintjes gekoppeld…
lees er de futurologen de gebroeders Das maar is op na.
Een auto hebben is ook geen must meer, je bestelt er gewoon eentje per gsm en binnen de 5 minuten staat je mobiele module voor de deur: je kan kiezen een 2, 4, 7 of 23-zitter, een bestelwagen of cabrio bij mooi weer…smartcard erin en wegwezen. De rekening wordt wel gedebiteerd van je giro. O ja, en alles milieuvriendelijk met elektro of waterstofmotor en absoluut verkeersveilig!
Maar zelf sturen ? Neen, dat is er niet meer bij !
Kortom de auto wordt gekollektiviseerd….of wordt het openbaar vervoer geïndividualiseerd ?