En dat allemaal dankzij ons geliefde kabinet. Er was al uitgelekt dat de fiscale bijtelling voor een auto van de zaak verhoogd zou worden van 22 naar 25% van de cataloguswaarde. En vakbond De Unie heeft vandaag een onderzoek gepubliceerd waarin is doorgerekend wat dit de ruim 700.000 leaserijders in Nederland gemiddeld gaat kosten.
En dat is niet misselijk, gemiddeld gaat een leaserijder 283,50 euro meer belasting betalen dankzij deze overheidsmaatregel. Gemiddeld betekend dit een koopkrachtverlies van 0,9% voor werknemers met een auto van de zaak. Balkie bedankt!
React zegt
En daar komen de andere belastingverhogingen nog bovenop, tel uit je winst.
Buzz Fuzz zegt
Tja het geld moet toch ergens vandaan komen he. Maar wat is nou 283,50 euro extra per jaar? Dat is 23,63 euro per maand aan extra lasten. Whoopie wat worden we toch weer arm :’)
Armada zegt
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. De auto is gewoon het makkelijkst om financieel te behalen.
Armada zegt
tussen financieel en te moet nog behalen komen te staan.
Armada zegt
GEWIN moet dat zijn. DAMN het is weer vrijdag…………..
J zegt
Balkie? Die verrekte Wouter bos zul je bedoelen..
Business zegt
Als 283,50 euro 3% van de cataloguswaarde inhoudt vraag ik mij af waar dit onderzoek vandaan komt. Die zou dan namelijk onder de 10.000 euro liggen als gemiddelde prijs voor een nieuwe auto. Mocht de 283,50 euro slaan op de netto achteruitgang voor de gemiddelde leaserijder wordt het al iets realistischer, maar ga er maar vanuit dat de duurdere leasemerken als BMW, Audi en Volvo in verkoopcijfers achteruitgaan.
wj zegt
nou daar lig ik niet echt wakker van;) ten eerste heb ik geen auto van de zaak maar degene die ik ken met een auto van de zaak blijven gewoon een dure auto leasen dusjaa
binkie zegt
3% er bij, prima.. maar dan wel als de bliksem die boevenbelasting BPM omlaag.. en dat dan OOK met ingang van volgend jaar!
Ken zegt
K-u-t-l-a-n-d.
Erikje zegt
makkelijk he, geld plukken van de hardwerkende medemens, om vervolgens die euri’s in een kansloos wijkverbeterproject (braak) te pompen. Schande, hopelijk dat Rita voor zichzelf begint, krijgt ze nogmaals mijn stem.
Realcar zegt
Gewoon nog meer prive gaan rijden. Kost toch niets voor de leaserijder. Heb je iedereen tuk.
Erikje zegt
REalcar, precies, er is nu al geen prikkel om minder (prive) te rijden (“neem mijn auto, maar kost toch maar 1 vast bedrag per maand”), goed voor het miejeu…, laat staan als je 3% extra moet betalen. Trouwens, de leasrijders met een klein tot gemiddeld budget zullen er veel meer last van hebben dan de klasse erboven. Dus weer de middenklasse leegschudden. Maar ja, met Bos in de regering…
Wize zegt
@ Business:
Je snapt het niet helemaal;
Die 3% extra zal dus bij je inkomen worden opgetelt, daar betaal je belasting over en die belasting komt dus gemiddeld op 283.50 te liggen.
Bas zegt
Ja ik zag een rekenvoorbeeldje waarbij de bijtelling ongeveer even hoog was als mijn gehele inkomen. Nou nou dan ben je wel zwaar de pisang hoor …. gut gut gut ik zou er bijna medelijden van krijgen. Ongeveer net zo veel medelijden als de 16 jarige verwende hoer op MTV die van papa geen Range Rover kreeg maar een BMW….andere zender dus.
Bas zegt
Wat ik trouwens wel niet snap is dat belasting over belasting over belasting wordt betaald. Het is waar … als je dan leasrijder bent wordt je ook dubbel en dwars in je holletje genaaid door onze Wouter en een kusje zou dan ook wel op zn plaats zijn.
Markus zegt
Tja wat zielig toch als je een splinternieuwe leasebak onder je ass hebt, het leven is hard voor jullie :)
Y. zegt
Ha, lekker k*ankeren. En iedereen vergeet voor het gemak maar even dat alle leaserijders een paar jaar geleden door paars nog enorm fiscaal gematst werden. Nee, daar weten we niets meer van…
Arodin zegt
Ik ben benieuwd hoe de tegenbegroting van de VVD er uit gaat zien. Dat is tenminste als de VVD nog bestaat volgende week :-)
thomaz zegt
Balkie? Die vuile rooien zul je bedoelen.
Ejay zegt
Je zoe bijna aangifte willen doen wegens stelen. Wouter “De Rat” Bos van de Portemonnee van de Ander a.k.a. Pakken van de Ander heeft lopen slapen toen hij Staatssecretaris van Financiën was onder Zalm. Al het uitdelen en stimuleren van Spruitjes normen en waarden moet betaald worden door fatsoenlijke mensen die weer voor het werkschuwe volk moeten opdraaien. Dir resulteerd in een rammellende begroting, die meteen weer op de schop moet, omdat Plasterk zijn plannetje nog moet doorvoeren. Als je als ondernemer zo’n begroting maakt lacht je bankier zich rot of verbreekt van verbijstering spontaan alle financiering.
joost zegt
Lekker links blijven stemmen mensen!
chris zegt
Waarom komen we gewoon niet eens in opstand tegen dit kabinet???
We slikken en nemen alles maar van deze gasten(automelkers)!!!!!!!
Lekker land is dit aan het worden,echt fijn die linkse(millieu)rakkers…..
Belastingkje hier,bpmetje daar, verhogingkje erbij.Om gek van te worden!!!
Paul zegt
Fijn he dat die bijtelling 25% gaat worden!
Kunen de leasers nog meer mopperen en er nog meer een sport van maken om de belasting te ontduiken > STOER!
Velen lijken niet te beseffen dat ze met hun leasebak (met 25% bijtelling ook nog steeds) een zeer groot financieel voordeel hebben t.o.v. de particuliere rijder.
Het is een ieder gegund, maar ga dan niet lopen klagen – gewoon jezelf aan de regels houden, je administratie voeren of betalen! Wil je dat niet – ook goed – doe je je leasebak toch weg en koop je particulier een auto. De keuze – iedere heeft zo zijn voor/nadelen – staat toch vrij!
PeterVanHteV zegt
Niet zo piepen, het particulier aanschaffen onderhouden en berijden van een auto is veel duurder dan leasen. En mij hoor je niet klagen, je moet gewoon wat harder werken, armoezaaiers. Jullie zijn zeker de nieuwe armen?
mashell zegt
@Paul
Veel van die particulaire rijders lijken niet te beseffen dat dat zeer groot financieel voordeel erg meevalt. Voor de leaserijder is de auto voor het grootste gedeelte gewoon een stuk gereedschap waar ze toch vooral zakelijk mee rijden. Eigenlijk is het erg vreemd dat je belasting moet betalen over het gereedschap dat je gebruikt om je werk te doen. Ja, er is een voordeeltje als je prive rijdt met de auto van de zaak. Maar het is weer absurd dat dat voordeel belast wordt op basis van de cataloguswaarde van de auto ipv op basis van het werkelijk genoten voordeel (de prive kilometers).
frits zegt
Zozo, dan moet ik maar eens lekker een paar rondjes amsterdam extra doen met mijn vieze stookdiesel… 80 in zijn 5 zeg je? Doei meneer bos, lekker in zijn 3!
Waar woont bos eigenlijk ergens, dan zal ik dit wel even voor zijn deur doen!
w0o0dy zegt
@Paul en PeterVanHteV: sommige mensen hebben een leaseauto nodig omdat ze naar klanten moeten. Een leaseauto voor mensen met een buitenfuctie is net zo goed een productiemiddel als een laptop of een mobiele telefoon. Openbaar vervoer is totaal geen optie omdat ik overal in nederland (soms belgië) moet zijn en omdat bijna alle eindbestemmingen op industrieterreinen liggen die slecht te bereiken zijn met het openbaar vervoer.
De “waarde van een leaseauto” bestaat voor een groot deel uit belastingen…. dus mijn “voordeel” bestaat voor een groot deel uit belastingen…. ik betaal dan ook belasting over de belasting…. dat is belachelijk in mijn ogen.
Als ik niet naar klanten hoefde dan zou ik niet iedere 4 jaar een nieuwe auto kopen (en geen 160.000 km rijden in 4 jaar). Er zijn alleen ook veel mensen die gewoon iedere dag op kantoor zitten en toch een leaseauto hebben….. die mensen krijgen in mijn ogen wel loon in natura, mensen zoals ik hebben zo’n ding gewoon nodig.
PeterVanHteV zegt
@mashell
Wat een sjankert ben jij zeg, kiezen of delen is het, of kilometers noteren en een sluitende boekhouding maken. Prive een auto rijden of betalen. Niet gaan zitten fantaseren over gereedschap enz enz .
Frank zegt
Ik lease niet maar koop zakelijk, net zo hard de lul dus….
Wel blij dat ik geen Range Rover meer rij!
PeterVanHteV zegt
@ Frank
Jammer voor je van die Range Rover is een vette bak. Wat rij je nu een Cuore?
mashell zegt
sjankert? Dat is Veghels voor “grote guru” niet? :-) w0o0dy legt uit waarom een leaseauto gereedschap is.
Rick dos zegt
Ik begin nu wel ècht benieuwd te raken.
De economische conjunctuur is op dit moment positief en is al een tijdje zo. Wat verwacht je dan en wat de journalisten zich ook terecht afvragen. Wij de burger krijgen er wat voor terug.
Nee, dus niet we gaan of jullie of ik of wie dan maar ook gaan er op achteruit.
Oké, denk je dan. Het zal zo zijn reden hebben, we gaan mega projecten krijgen in Nederland we gaan naar de maan toe! Mooi! Want als dat niet zo is, dan begrijp ik niet waarom we inleveren in tijden dat het met de economie goed gaat.
Rick dos zegt
Zo Rick, dat is nog eens een duidelijke bijdrage! Je hebt heel goed je leestekens gebruikt!
Ja, kan er niets aan doen, ben nogal gierig als het op leestekens aankomt……
Leasecardriver zegt
Het is allemaal. We krijgen de auto van de baas. En het kost me even veel of die auto nu stil staat of rijdt. Maar het is vaak geen keus of je die auto neemt of niet. Je moet de weg op, om je klanten te bereiken bijvoorbeeld. En vaak meer dan alleen een rondje om de kerk. Daarom krijg je in plaats van salaris een auto. Bovendien kan je van de marginale 0,29ct per km je eigen auto niet rijden want meer mag er niet fiscaal onbelast worden uitgekeerd. De plannen van Bos zijn dus niets meer en niets minder dan een ordinaire inkomstenbelastingverhoging voor de auto van de zaak rijders. En niet te zuinig ook. Is dat rechtvaardig? Is dit soms ingefluisterd tijdens de 100 dagen tour? Of was dat de BTW verhoging met 1% waar iedereen last van heeft? Dit kabinet had de kans om een keer keuzes te maken maar grijpt nu naar maatregelen die platter dan plat zijn. Vergeet ook de vakantiebelasting niet op vliegtickets. Dus voortaan massaal met de leasebak naar de zon. Alsof het milieu daar beter van wordt :-s
Benny1 zegt
Gij zult niet stelen !…… De overheid dult geen concurrentie
Jochen zegt
@ business : in je bereking vergeet je dat je uitgerekende 10.000 de 25 % bijtelling is. In jouw som is de cataloguswaarde dus € 40.000 wat mij een zeer reëel gemiddelde autowaarde lijkt.
Ik ben er in ieder geval niet blij mee dat mijn wagen me volgend jaar meer gaat kosten. Kost me eigenlijk al meer dan genoeg.
rutger zegt
ik zit een beetje te twijfelen/wachten op prinsjesdag.
Ik mag nu een leaseauto uit gaan zoeken, bijtelling moet ik maar voor lief nemen maar als de bpm volgend jaar omlaag gaat is het uitermate interessant om misschien nog 3 maanden (hoe vervelend dat ook is) te wachten tot ik de auto bestel.
w0o0dy zegt
@rutger: wat ook nog meespeelt is dat de bijtelling/bpm misschien gedifferentieerd zal worden op basis van het milieu-label……
rutger zegt
jup, en wellicht is de bijtelling weer lager omdat de catalogus prijs lager is door lagere bpm? ik moet het in ieder geval goed in de gaten houden dinsdag. Ik wil eigenlijk zsm mijn auto bestellen, de grande punto begint een beetje te vervelen:P
Bertjan zegt
Dat irritante commentaar altijd van mensen die denken dat leaserijders niet moeten zeuren… Je kan er lang en kort over praten, maar per maand ga je gewoon meer betalen aan het zwarte gat “overheid”. JA, het is goedkoper dan zelf een nieuwe auto kopen, maar het is ook goedkoper voor je werkgever om je een auto te geven ipv equivalent salaris. Win-win situatie. Los van het feit hoeveel je hem nu privé gebruikt, vaak is het gewoon onderdeel van je salaris (arbeidsvoorwaarden) en deze maatregel daarmee dus een verkapte extra inkomsten belasting. En dat vind niemand leuk (behalve de parasieten van deze maatschappij die daar toch weinig van merken), dus ook lease rijders niet.
GROENLICHT PARTIJ zegt
ANWB, VNO-NCW, RAI, waar blijven jullie met je eisen? Vuist op tafel!
En groene partijen, eis toch eens dat de inkomsten uit verkeer aan het milieu worden gelabeld!
Tijd voor het GROENLICHT eisenpakket!
Eis 1:
De overheid verplicht zich volledige transparantie op alle huidige inkomsten op vervoer en brandstoffen te geven: waar gaan de miljarden nu heen?
Eis 2:
De overheid verplicht zich elke euro die per 2008 geind wordt op auto aanschaf, onderhoud, gebruik en brandstof verplicht te besteden aan verbetering van de infrastructuur en aan investeringen voor een beter milieu.
Eis 3:
De overheid verplicht zich om samen met milieuorganisaties, de autoindustrie, het bedrijfsleven en de vervoerdersbelangenorganisaties een neutrale organisatie op te richten die onafhankelijke normering maakt van de werkelijke milieubelasting van auto’s en tevens openbaar vervoer en committeert zich aan die normen om in samenwerking met de belangenorganisaties een fair heffingsbeleid op te stellen.
Eis 4:
De overheid verplicht zich om samen met milieuorganisaties, de autoindustrie, het bedrijfsleven en de vervoerdersbelangenorganisaties een neutrale organisatie op te richten die de huidige knelpunten van de infrastructuur indexeert en committeert zich aan de noodzaak om alle knelpunten samenwerking met de belangenorganisaties te gaan aanpakken en een fair heffingsbeleid op te stellen.
Eis 5:
De heffingen die de overheid ontvangt om punten 3 en 4 te kunnen financieren zijn gelockt aan de uitgaven. Als meer uitgaven worden geaccodeerd mogen de heffingen stijgen. Als de inkomsten de uitgaven overstijgen wordt dit gecompenseerd met directe belastingteruggave aan de gebruiker, in dezelfde verhouding als deze betaalt.
Eis 6:
de overheid verplicht zich aan dit motto: de gebruiker / vervuiler betaalt. Oftewel: introduceer rekeningrijden op basis van het aantal gereden kilometers, de onafhankelijk vastgestelde milieubelasting van het gekozen vervoermiddel (inclusief openbaar vervoer) en de onafhankelijk vastgestelde drukte van de plek/tijd waar je rijdt. Hef alle vaste heffingen op: schaf de illegale BPM af. Schaf alle accijnzen op brandstof af. Schaf de wegenbelasting af. Parkeerbeleid varabel op basis van drukte. Bereken bijtelling op basis van de dagwaarde van de auto in plaats van de nieuwwaarde.
Eis 7:
De overheid verplicht zich om alle neveninkomsten uit vervoer af te stoten om belangenverstrengeling te voorkomen. Aandelen Shell verkopen. Aardgasbaten worden gebruikt als extra inkomstenbron voor punten 3 en 4 om de lasten te verlichten. Aardgas als brandstof wordt gestimuleerd totdat serieuze alternatieven marktrijp zijn. Openbaar vervoer volledig afstoten en marktconform en milieuconform laten opereren.
Fair en transparant toch? Voor mijn part betaal ik 1 euro per gereden kilometer aan kilometer/spits/milieu heffingen, als alle niet faire, ondoorzichtige en verborgen inkomsten voor de overheid maar wegvallen en alle inkomsten gegarandeerd aan vervoer en milieu worden besteed, en de heffingen door een neutrale club met zegen van bedrijfsleven en milieulobby worden getoetst.
De overheid is nu een hypocriete belastingzuiger. Niemand is het er mee eens.
De overheid moet naar een dienstbare club die zaken fair en daadkrachtig aanpakt. Dat mag best wat kosten, als het maar fair, transparant en getoetst blijft.
Iemand nog aanvullingen? :)
Bertjan zegt
Op zich ben ik het helemaal eens met de strekking van je verhaal, alleen punt 3 en 4, nog weer meer nieuwe commissies/organisaties oprichten….
Ik weet niet, zou liever zien dat de overheid an sich zichzelf sowieso halveert qua omvang/ambtenaren aangezien er veel te veel aan de strijkstok blijft hangen op dit moment en ze vooral ook druk zijn zichzelf bezig te houden. Een nieuwe club die zichzelf in stand gaat houden dmv subsidies etc zitten we denk ik niet op te wachten. Laat er maar eens echt wat gaan gebeuren.
Maar zoals gezegd, voor de rest, vind ik het prima :-)
NLX zegt
Tja, tis niet leuk, maar dit levert wel geld voor ze op. Andere dingen die komende dinsdag gaan gebeuren is bijvoorbeeld dat de belasting voor veel verdienende mensen nog meer gaan verhogen, klinkt opzich wel goed, maar op langer termijn gaan wel veel rijke Nederlanders uitwijken naar Belgie enzo, dus ik schat dat op langer termijn daar wel verlies op wordt gemaakt. En bovendien gaat de BTW van 19% omhoog naar 20%
Jan v. Dijkstallen zegt
Links = kut
Dat wordt hierbij wederom bewezen, stelletje klote socialisten.. het is gewoon pure jaloesie jegens de mensen die hard werken(en dus ook veel verdienen). Ik zeg Geert en Rita = 1
Gohh wat zou dat toch lekker zijn als dit kabinet gruwelijk hard zal vallen!
bassie zegt
Iemand er ook rekening mee gehouden dat de BPM waarschijnlijk omlaag gaatg. Plan is om die van 45,2 naar onder de 40 te brengen. Hierdoor gaat de bijtelling wel weer naar beneden.
Murrrphy zegt
Ik ben zelf al meer dan 10 jaar ‘leaseslet’ en ga er van uit dat de leasebak je ongeveer 1% van de cataloguswaarde netto per maand kost, in mijn geval dan.
Dat komt nu neer op zo’n 400 euro per maand en dat is best een boel geld. Dat ik voor die centen die wagen niet kan rijden, heb ik niet uitgezocht maar ik betwijfel dat. Ongeveer driekwart van mijn kilometers zijn zakelijk, als ik die vergoeding die ik daar voor krijg, verreken, moet ik het nog zien.
Ik ga dat natuurlijk niet doen: veel te veel sores (ik geloof dat diesel 1 euro per liter kost?).
Daarnaast heeft mijn vriendelijke werkgever me een NS business card gegeven waardoor ik ook met de trein naar een afspraak kan. Ik kan dus kiezen en eerlijk gezegd, is de trein niet verkeerd. Laptop en mobiel mee, aan ’t werk. Op de afspraak de laptop opladen en vervolgens weer aan ’t werk in de trein. Ik heb dit nog niet in de spits getest, maar zoals ik al zei: ik kan kiezen!
Het leven is mooi. En die drie procent extra??? Die overleef ik ook wel weer….
Superdude zegt
Het gaat hier om een gemiddelde beste kijkbuiskinderen! Prima dat een leaseauto wat meer belast is, maar nu betaal je (figuurlijk)dus in 4 jaar tijd de hele auto zonder deze na deze vier jaar te mogen houden?!?! Daarnaast vangt het Rijk over de Bpm nog eens belasting in de vorm van bijtelling. Bpm gaat echt niet naar beneden “bassie”, dat zou te mooi zijn. Wij zijn een heel rijk land maar betalen daar ook een steeds minder acceptable prijs voor. Ik ben erg benieuws hoe lang dat goed gaat, of is het kabinet daar nu al op aan het voorbereiden? FOEI!
Woman zegt
Klagen kan ik ook.
Niet voor iedereen is het pure luxe.
Ik kan niet meer gebruik maken van het voordeel prive gebruik leaseauto.
Doordat de bijtelling is opgenomen in het belastbaar inkomen, verlies ik nu zorgtoeslag, huurtoeslag en heeft het een behoorlijk impact op de kinderopvangtoeslag.
Maar waarschijnlijk hebben ze geen rekening gehouden met alleenstaande werkende ouders waarvan de kinderen bij hun wonen.
Ik mag zo dus dubbel betalen voor prive gebruik lease auto.
200 euro per maand extra die ik niet kan missen…..
Belasting gebeld…..zelfs zij waren verontwaardigd.
Maar mevrouw….u wordt zo 2 keer gestraft.
Ja idd.
Ba ba.
Superdude73 zegt
Tja Woman, dat is het mooie aan deze regering. Ze nemen maatregelen zonder echt over de consequenties na te denken… Milieu? Tja, als dat nu echt de reden was. Nee we moeten nog wat andere “hobby´s financieren.
Wat misschien nog wel het allerergste is, het Nederlandse volk ondergaat dit alles met gebogen hoofd. Als de echte minima wordt gepakt dan is het protesteren alom. Nu de middenmoot wordt GEPAKT (welke procentueel de grootste bijdrage als burger levert aan de schatkist), dan blijft het angstvallig stil. Misschien is dit niet het medium om hierover te praten, maar hoe lang pikken wij dit nog???????