Kreeg de Chinese Brilliance eerder slechts één ster bij een crashtest (uitgevoerd door de Duitse China-bashers van de ADAC en de Nederlandse hobbyclub ANWB), gisteren is bekend geworden dat de Brilliance maar liefst 3 Euro-NCAP sterren krijgt! Het is de Landwind-soap all over again…
De nieuwe crashtest (filmpje) lijkt gedaan te zijn met een gefacelifte versie van de Brilliance BS6, maar dat zou niks moeten uitmaken. Het zou namelijk wel heel erg stoer zijn als ze in 80 dagen een sterk verbeterde auto kunnen ontwerpen, bouwen en testen!
De “gefacelifte” versie is al langere tijd in China leverbaar. Deze heeft ronde mistpitten, een verbeterd interieur en een zelfontwikkelde 1.8 turbomotor. Vreemd, omdat Cardoen het gisteren had over een productie die eind van dit jaar zou starten?!?
De eerste crashtest van de ADAC:
De nieuwe crashtest:
jamesBrown zegt
Nou, ik hoef er nog steeds geen, bedankt :)
(Wel een aardige prestatie, van 1 naar 3 in zo’n korte tijd)
Coolguy zegt
Laten we hopen dat deze veranderingen worden doorgevoerd in het productiemodel, kwestie van geen kat in een zak te kopen.
Carabo zegt
‘prima spul’ natuurlijk joh….
Ik ga eens mooi de kat uit de boom kijken de eerste vijf jaar na de marktintroductie. Pas daarna gaan ik es beoordelen of het ook ‘prima spul’ is gebleken en of ze wat aantrekkelijks in de aanbieding hebben.
PatrickE zegt
Ja, het scheelt wel een aardig stuk :P Maar ik heb nog 4 jaar om erover na te denken of ik er een ga kopen of niet…:O
w0o0dy zegt
Het verschil tussen ravage (en de eindresultaten) van de eerste crash en de tweede is opmerkelijk…. zouden de viespeuken bij de eerste crash-test een oud type hebben genomen en is de tweede wel met de “echte” uitgevoerd?
Zo snel kan niemand een verbetering doorvoeren, maar die tweede crash ziet er toch wel redelijk uit…..
Heer zegt
“(uitgevoerd door de Duitse China-bashers van de ADAC en de Nederlandse hobbyclub ANWB)”
LOL
mooi geschreven :)
hoe harder die ADAC bashes, hoe beter Brilliance wordt ;)
DAT zegt
Weer 80 dagen wachten en ze hebben 5 sterren….
Jan zegt
scheelt veel,
volges mij klopt der toch echt wel iets ni.
snelste zegt
Kennis is gewoon te koop….
Xiphos zegt
3 sterren is een verbetering ten opzichte van 1 ster, maar tegenwoordig hebben de auto 5 sterre dus 3 is nogsteeds waardeloos
snelste zegt
Het is de status van veel auto eind jaren 90, opzich aardig……
G. de Groot zegt
Even voor de volledigheid kort lijstje van 3-sterren Euro-NCAP wagens:
Tussen haakjes = jaar van test
Alfa-Romeo 147 (2001)
Audi A6 (1998)
Chevrolet Kalos (2006)
*Chevrolet Matiz heeft 2 sterren gehaald in 2005*
Chrysler PT Cruiser (2002)
Dacia Logan (2005)
Fiat Doblo (2004)
Fiat Panda (2004)
Kia Picanto (2004)
Land Rover Freelander (2003)
Mercedes-Benz E-klasse (1998)
Opel Vectra (2001)
Opel Zafira (2001)
Renault Twingo (2003)
Conslusie:
In zo’n ding ben je veiliger dan in een Chevrolet Matiz, en even goed af als in een Land Rover Freelander.
toyotafreak zegt
dat zijn ook niet veel sterren voor die a6 hij is natuurlijk wel van 98
Jochen zegt
Damn, een wereld van verschil
Mooie prestatie, kan niet anders zeggen.
arjontje zegt
bij dit lijstje spreek je groten deels , wel van vorige modellen. niet die nu te koop.
maar je hebt gelijk een paar jaar teruch was dit nog normaal.
en ik vraag me nog steeds af van hoe het nu zal zijn, als renault niet die 5 sterren offensief was begonen.
Rick zegt
Geen van die auto’s vind ik echt mooi (Behalve de A6) maar ik vind geen van alle mooi heb liever de disco III dan een Freelander!
Mels zegt
Ze weten nog niet hoe ze een open dak in een auto moeten zetten.
Kijk maar goed ij die eerste test rijden ze met een open dak. Hebben ze zeker dwars door de kooiconstructie heengezaagd ;-)
Turbopaultje zegt
Hoe kan dit ? 3 opties:
1. Die Chinezen zijn gewoon professioneel verneukt door de Europese automafia, met een getructe Euro Nacp test. Zijn ze experts in………
2. Die Chinezen zijn superactief en hebben in 80 dagen een klein technisch wonder verricht of getructe auto gestuurd ( echt slim)
3. De film en artikel zijn alles fake, is getruct en niet officieel
Wat is waar hier……………… ?
Base zegt
@G. de Groot
Plaatst de boel wel in een perspectief hè?
Als iemand nu voor 20k€ een tweedehands A6 koopt staat men op de banken dattie toch zo’n knappe wagen heeft gekocht!
Koop je voor hetzelfde geld een nieuwe auto die dezelfde veiligheid biedt, een veel rijkere uitrusting en binnen de grenzen van dagelijks Nederlands verkeer waarschijnlijk vergelijkbare rij-eigenschappen dan is het forum te klein…
Wie het weet mag het uitleggen…
ml zegt
@ G. de Groot & Rick
is trouwens de oude Freelander hé..
Meneer Bokito zegt
je kunt je EIGEN auto’s EuroNCAP crashtest result hier bekijken.
Mijn is 5-stars ;)
http://www.euroncap.com/testresults.aspx
(vul het Merk van je auto, dan click Go)
Meneer Bokito zegt
holy cow die Chrysler Voyager van 2007 heeft maar 1.5 star
LOL
http://www.euroncap.com/large_mpv.aspx
dekster zegt
Eigenlijk wel spijtig dat de BS6 maar 3sterren haalt, maarja misschien houd hij goed de baan
Wat hij dus niet doet volgens mij
Rick dos zegt
Het is duidelijk dat de Chineze autoproducent de komende tijd een hoge berg heeft te beklimmen. En die hoge berg heet dan image op veiligheidsgebied.
Pinho zegt
Kan dit niet gewoon met toeval te maken hebben? Bij de eerste crashtest zie je duidelijk dat het onderstel is ‘geknakt’ waardoor de hele boel in elkaar is gevouwen met alle gevolgen van dien. Als dit nu deze keer niet is gebeurd doordat de krachten die vrijkwamen nét even anders verdeeld waren waardoor de carosserie wél stand hield…
Eigenlijk zouden ze per auto minstens 3 dezelfde crashtests moeten doen, vind ik
Luc zegt
ik zie er liever nog eentje bij
Jurgen zegt
Je vergeet, Chinezen werken soms wel 20 uur per dag.
80 dagen voor ons is 8 uur per dag werken @ the factory.
Voor die gasten is dat zeg maar x2,5.
Dus het zou best kunnen dat ze snel te werk zijn gegaan. 20-30 dagen development. 20 dagen proeven en tests, en 20 dagen om te produceren. Zo krap is dat niet.
Elke dag 20 uur testen x 20 dagen, weet je HOEVEEL je auto’s je in die tijd in de prak kunt hebben :)
Ewout zegt
hoe kan het in godsnaam in zo’n kort tijd zo verbeteren? de foto’s lijken me niet gefotoshopt..
Base zegt
@Ewout
Het kan in korte zo enorm verbeteren omdat die WERKEN en NIET VERGADEREN zoals veel westerse bedrijven.
Hier moet iedereen zijn plasje erover doen, daar zegt iemand hoe het moet worden en dan wordt het zo… no questions asked.
Pakt meestal niet zo denderend uit, maar er zitten uitschieters bij. Waarschijnlijk is dit er één van.
robbie zegt
@Turbopaultje & Ewout, vergeet niet dat er in China al geruime tijd een gefacelifte variant van de Brilliance BS6 rond rijdt. Hier in Europa kregen we de “oude” variant gedaan. Ik denk dat ook dat ze gewoon de gefacelifte variant in 79 dagen tijd aangepast hebben aan de Europese eisen (kleine dingetjes) en vervolgens hebben laten testen.
De ontwikkeling is dus niet in 79 dagen gebeurd maar al veel eerder. Waarom Brilliance zo stom was om in eerste instantie het oude model naar Europa te halen is voor mij ook een raadsel.
robbie zegt
Even ter vergelijking.
Het oude dsahboard
Het nieuwe dsahboard
De oude neus
De nieuwe neus
In mijn ogen wel een verbetering.
Sei zegt
@Meneer Bokito
Als je iets verder had gelezen dan je neus lang was had je gezien dat dit om een omgebouwde britse voyager gaat met het stuur aan de linker kant. De normale europese Voayer die hier ook in Nederland te koop is haalt 4 sterren bij de NCAP test…
Verder erg nette prestatie van Brilliance gezien het korte tijdsbestek..
robbie zegt
Twee extra foto’s van na de crash.
speedlimit zegt
Op zich leren ze al gauw die chinezen.
In ’n korte tijd van 1 naar 3 sterren met hun verbeteringen,maar ’t kan natuurlijk nog beter.
En vergeet de bmw 5 serie niet…die haalt maar 4 sterren en dat voor zo’n klasse auto.
OWD zegt
Met zo ’n 5-sterren auto zou je premiekorting bij je verzekering moeten krijgen, is dit al het geval? Een grotere Veiligheid voor jezelf en je medeweggebruikers betekent minder letselschade, dus een lagere premie.. toch?
Racer X zegt
Goeie prestatie, ik hoef ‘m alleen niet.
Jaap zegt
@ OWD,
Als jij in een 5 sterren auto rikjdt ben je een groter gevaar voor je medeweggebruikers dan wanneer je in een 3 sterren auto rijdt. Daarnaast betaald de verzekeraar alleen de kosten van schade aan de tegenpartij. Ook is het veel duurder een vijf sterren auto te herstellen.
Minder verzekeringspremie voor vijf sterren auto’s lijkt me sterk.
Ik denk trouwens dat er wel wat meer is gedaan dan een ander neusje en dashboard. De carrosserie lijkt mij veel stabieler geworden. Wellicht dat het apparaat ook een paar kilo is aangekomen.
By the way drie sterren is niet slecht, laat je niet al te gek maken over die sterren. Ook zaken zoals gordselverklikkers e.d. tellen mee in de weging.
Over 80 dagen vijf sterren…… lijkt me sterk, maar vier lijkt mij gezien de geringe vervorming van het passagierscompartiment. Hoe het gesteld is met het voetencompartment is niet duidelijk. Is dat compartiment beschadigs dan kan dat m,eer werk betekenen.
Ewout zegt
@ robbie & Base: danku voor de verheldering :)
erik van ingen schenau zegt
Minder dan drie sterren (vanaf 2000):
Chrysler Voyager 2007 (1 ster), Chevrolet Aveo 2006 (1 ster), Fiat Seicento 2000 (1 ster), Chevrolet Matiz 2005 (2 ster), Kia Carnival 2003 (2 ster), Citroen Saxo 2000 (2 ster), Lancia Ypsilon 2000 (2 ster), Nissan Micra 2000 (2 ster).
Drie sterren (en dan laat ik die van 2000 en 2001 maar even weg, dat zijn er teveel):
Chevrolet Kalos 2006, Kia Cerato 2006, Dacia Logan 2005, Fiat Panda 2004, KIA Picanto 2004, Fiat Doblo 2004, Renault Twingo 2003, Mitsubishi Pajero Pinin 2003, Proton Impian 2002, Chrysler PT Cruiser 2002, Landrover Freelander 2002, Jeep Cherokee 2002, Opel Frontera 2002, Suzuki Grand Vitara 2002.
WAAR ZEUREN WE NOG OVER?
kenneth zegt
@Base,
domme argumenten=domme conclusies
ja hoor, de Chinezen hebben een overvloed aan uitstekende technici en vandaar dat de Chinese overheid een verplichting geeft, wil een buitenlandse onderneming de automarkt betreden een samenwerking verplicht is…en dat betekent nou ook weer niet dat de Chinezen beschikken over de nieuwste technieken, het lekkerste en nieuwste houden de buitenlandse ondernemingen gewoon voor zichzelf. de Chinezen zullen voorlopig dus achter de feiten aanlopen totdat ze het ZELF doen.
en aan diegenen voor wie het geen reet uitmaakt.. je bent vrij om te rijden wat je wil maar de pijn zul je zelf voelen als je betrokken raakt bij een ongeval.
Turbopaultje zegt
Volgens ingewijden, is het een combinatie van variant 1 en 2.
Echter ín 80 dagen heb je echt geen serial tooling geconstrueerd en gebouwd. Laat staan dat je approved serial parts hebt. Dus dat valt wel mee.
Echter schijnt de test met bij.v 72 km/h gedaan te zijn en werd een schuifdakversie gekozen en stond bijv het dak open ( zie 1e foto !!!) …………….
Hoe correct is dus zo´n test als de ADAC al een schuifdak openlaat staan ?
Trek je o.a. hieruit eigen conclusie.
Sean zegt
De sprong is minder groot dan hij lijkt: bij de eerste test haalde de Brilliance ook al 1,5 sterren, alleen werd dit toen naar beneden afgerond omdat door het ontbreken van zijairbags de veiligheid bij een zijdelingse impact zwaar ondermaats was.
Ik denk dus dat het uitrusten met zijairbags (daarom ook het nieuwe interieur) zeker bijdraagt aan de ‘grote’ sprong voorwaarts. Als je daarnaast nog het dak intact laat (geen dakvenster open laten staan – echt schandalig!) en nog wat kleine aanpassingen aan de kooiconstructie, wil het wel opschieten met die sterren.
rider zegt
nu blijft de bodemplaat tenminste recht en knikt niet naar beneden door. de koets blijft nu ook beter in vorm.
3 sterren. ze komen er wel. maar het is nog steeds niet het gewenste resultaat van 5 sterren!