VR38? VETT! Om dat alvast maar gezegd te hebben.
Na alle speculaties over wat voor blok er in het vooronder van de nieuwe GT-R komt te hangen, kunnen we nu zo goed als zeker een antwoord geven. Een 3.8 liter V6 met 480 pk. En meer natuurlijk in geval van een V-Spec uitvoering. Het gaat om een VR38VETT, gebaseerd op de VRH35L V8 uit de R390 Le Mans-racer. Als het ware V8 techniek in een V6 jasje. Nissan schijnt dit blok gemaakt te hebben aan de hand van ervaringen uit endurance racerij en de Groep C.
Het TT in de aanduiding, wat Twin Turbo betekent, heeft ook een nieuwtje: turbo en uitlaatspruitstuk zijn gevormd uit één stuk. Dit moet zorgen voor een snellere reactie op het gas, maar is bovenal lichter en goedkoper. Door het gebruik van aluminium (onderblok) en lichtgewicht zuigers, drijfstangen en krukas is het, ondanks de inhoud, een relatief licht blok geworden. Dit alles is gedaan in samenwerking met Cosworth.
Maximum vermogen is beschikbaar bij 6.800 tp/m en vanaf 1.500 tp/m schijnt er al een berg koppel zijn opwachting te maken. Op onderstaand plaatje is ook te zien dat de remmen vóór zes zuigers hebben en achter vier. Fablrikant: Blembo! (via 7tune)
Zo te lezen een geduchte concurrent voor de 911 turbo, voor minder geld. Mét Blembo.
eXodus zegt
Heerlijke auto.
MarcO zegt
Lekkerrrrrrrrrrrrrrrr.
Ja ik wil!
Oh nee, ik kan niet. Maar dat heb ik wel meer met die vierwielers die op AB voorbijkomen.
3.0 version zegt
ik rij nu zelf een 330ci E46 maar, wat ik hier zie maak me wel een beetje gek want een lijn 6 tegen over een V6 van het zware kaliber maakt deze auto Nice :-) of niet mensen of praat ik gewoon zware bull-shit ????????????
rotorhead zegt
3.0 version: het is hier ook de plaatsing die meespeelt. Afgezien van de gebruikte techniek in het blok, een 6-lijn hang op of over de voorwielen. Dit blok heeft het grootste deel van het gewicht achter de voorwielen, waardoor de gewichtsverdeling meer optimaal is.
Dat geeft tevens ook het karakter van de auto aan ;)
speedliner zegt
Dat is pas een sportwagen. Fijn dat Nissan het bij de 6-cilinder heeft gehouden, want dat hoort gewoon in een Skyline. Had wel liever de 6-in lijn terug gezien maar die is om bekende redenen niet doorgebroken in dit nieuwe model (emissienormen is één ervan). De gewone uitvoering is al even snel bij optrekken dan een Porsche Turbo. En dan hebben we de V-Spec uitvoering nog niet gehad ;-p
Het uiterlijk van deze Skyline vindt ik minder dan vorige R32, R33 en R34 modellen, maar ik vindt het beter dan verwacht, maar het is natuurlijk nog geen definitief model. Hopelijk veel hoogstaande technologische dingen in deze wagen zoals toen op de R32 met de HICAS Four Wheel Steering en dergelijke. Hopen ook dat Nismo en andere hier weer een mooie tuning auto van maken. Dit klinkt al mooi in de oren : Nismo GT-R VR38VETT R-Tune. Ik sta volledig achter Nissan en ik hoop dat ze hun doelstelling van ronderecord van Nordschleife te verbreken kunnen halen. Ik kan echt niet wachten tot ik thuis in de buurt bij de lokale Nissan verdeler dit beest in de showroom zie staan !!
! Go Nissan !
Coolguy zegt
Nu met BLEMBO LEMMEN :D
rotorhead zegt
Dat was me niet eens opgevallen! ;)
monk zegt
*indrukwekkend
sKill3r zegt
indrukwekkend, ja. Maar… best wel ..eh.. LelijK!
Coolguy zegt
Ik ben benieuwd wat de nieuwe standaardkleuren gaan worden.
robert zegt
ikke wil ook blembo
Marten zegt
En nu maar hopen dat ze er niet teveel Renault onderdelen op schroeven…
RScosworth zegt
Dit is echt zwaar vuurwerk. Ik kan niet wachten tot de eerste rijtest(en)!
Djivy zegt
Opgelet met dat R/L-truukje om Japanse posts op te leuken.
De laatste keer dat ik het gebruikte kreeg ik te horen dat het niet de Japanners maar wel de Chinezen zijn die er vooral mee te kampen hebben.
De Japanners blijken hun R’en zelfs zwaar te overdrijven, dus eerder bRRRembo dan bLembo.
Maar dat geheel terzijde van dit fantastische machien.
Bring it on.
Markus zegt
Blembo locks! Net als de nieuwe GT-L!
Heyhuub zegt
@speedliner
Het ronderecord op de ring verbreken zal niet gebeuren.
Ook een beetje jammerlijk gewicht van 1750kg, dat is nog meer dan een Audi RS4.
lebastille zegt
Ben erg benieuwd naar de prestaties. Uit het filmpje wat hier eerder gepost is, leek het erop dat de GT-R de 911 Turbo bij kon houden. Wat ik overigens wat flauw vind is dat de GT-R met de vorige (996) generatie turbo wordt vergeleken. Natuurlijk is er wel een flink prijsverschil, maar daar krijg je voor de nieuwe turbo meer vermogen en een beter specifiek vermogen voor terug + een betere acceleratie.
Silverarrow zegt
Heel vet! Ik hoop dat deze versie de naam hoog kan houden, want de R34 was al een serieus goede wagen (en trouwens ook iets mooier, maar das persoonlijk).
Dat laatste regeltje, heeft dat iets met de prijs te maken? Ik neem aan van wel, en heb het even omgerekend (Belastingen e.d. niet meegenomen):
8.000.000 japanse yen = +/- 50.000 euro
18.000.000 japanse yen = +/- 114.000 euro
En als ik het dan niet verkeerd heb, zou dat dus betekenen dat deze Skyline de prestaties van een 911 Turbo levert, voor minder dan de helft van de prijs!
Oul@ zegt
Weet je wat ik niet snap.
Waarom schelden ze op de Polsche Tulbo?
In het figuurtje wordt in het rood verwezen naar de Turbo maar daar worden de scheldwoorden in gecensureerd. :)
Is er een addertje onder het gras?
Wel een hele dikke auto
paul zegt
Let even op die laatste regel: de prijs. Die Nissan kost dus de helft van de Porsche.
YK zegt
Gluwelijk!!! :D
SARS zegt
heellijk! skyline is en zal altijd een dloomauto blijven, al helemaal met 480 Pk standaald!!
Mairsil zegt
Ziet er erg goed uit, die specs. En als die prijs een beetje klopt heb je hier dus een 480pk AWD sub-4-seconden coupe voor minder dan een M3. Da’s wel heel netjes. Nou maar hopen dat ze deze wel naar europa brengen. En hopen dat ik ergens 90.000 euro op straat vind.
Yo! zegt
@Silverarrow
Jammer dat de 911 Turbo hier (in Belgie) 150K is, komt de Skyline dan ook rond de 70K uit.
In NL moet ie dan zeker rond de 100K gaan zitten … (was ie ooit niet ingeschat op 140K ?
greg zegt
Blembo lemmen zijn lete goed!!
ik kijk er wel raar van op dat ze een vergelijking met Porsche 911T weergeven, terwijl ze op vrijwel geen enkel punt beter scoren dan de 911.
kees zegt
1750 kg…. pfft, toen ik net ging autorijden had je het met 1750 kg over een vrachtwagen!
@greg
Behalve dan de prijs! Bijna gelijkwaardig en je houdt de helft van je geld in je zak, dat zal de opzet geweest zijn van deze vergelijking.
Racer X zegt
Gave auto maar jammer dat weer een fabrikant er niet in geslaagd is het gewicht laag te houden. Als ik geld genoeg had zou ik alsnog voor de 911 Turbo kiezen. het lijkt wel alsof Porsche een van de weinige fabrikanten is die nog een relatief lichte auto aan kan bieden in het supercarsegment.
Ben benieuwd naar de prestaties en vooral naar de technische hoogstandjes van de nieuwe Skyline. De R32, R33 en R34 vond ik allemaal wel wat hebben wat dat betreft. Er zullen vast wel weer tuners zijn die er ziekelijke hoeveelheden PK’s uithalen.
lebastille zegt
@ Racer X: je zegt dat het lijkt alsof Porsche in het supercarsegment als een van de weinige fabrikanten lichte auto’s aanbied. Ik ben het daar niet mee eens, kijk eens naar een ferrari 430 scuderia of een lamborghini gallardo superleggera. Ook hele lichte wagens, zelfs nog lichter dan een turbo of gt3 rs.
Racer X zegt
lebastille: Klopt, maar de Superleggera en Scuderia zijn speciale modellen. Een 911 Turbo is geen lichte raceversie en brengt desondanks slechts 1580 kg op de schaal. Dat vind ik gewoon netjes. Een standaard Gallardo weegt ook niet echt veel (ongeveer net zoveel als de Turbo).
Wat ik gewoon zonde vind is dat supercars steeds zwaarder worden. Kijk naar de nieuwe Audi RS6, dat kreng weegt een dikke twee ton. Dat had ook wel wat minder gekund. Een Mucièlago is ook een zwaar bakbeest, terwijl een Porsche Carrera GT stukken minder weegt (1380 kilo).
Ik houd al niet van overgewicht bij vrouwen, maar bij auto’s vind ik het ook storend. ;)
greg zegt
@Kees
Iets anders kan ik ook niet bedenken….. Maar dan zou ik juist ‘de plijs’ niet weglaten uit de vergelijking, wat ze hier wel doen..
XytraS zegt
Dat zag er goed uit… tot ik zag dat hij 1750kg (!) moet wegen. Beter dan een Porsche Turbo? 1st zien en dan geloven…
Silverarrow zegt
@ Yo!: Precies, die verdomde belastingen e.d. gooien roet in het eten. Voor dat geld heb je ook een C63 AMG, RS4 of M3, die dan toch mijn voorkeur zouden hebben, ondanks de “slechtere” prestaties.
kenneth zegt
in het rood staat: uitgedrukt in cijfers!
van boven naar beneden, l*b*h, wielbasis, gewicht, type motor, layout, motorinhoud, max vermogen, max koppel, layout aandrijving (awd, transaxle, fr), transmissie (6mt sequentieel), ophanging (v+a multilink), remmen, banden (v+a runflats), 0-100, prijs.
*alle gt-r cijfers zijn een raming van dit blad
speedlimit zegt
Nice bring it on nissan :)
sus zegt
Zo ziet ie er wel lekker uit maar ik prefereer toch een versie in kleur.
En liefst ook zonder strijkplank op de koffer, ik heb er al eentje binnen staan.
Wel een gekke motor :D top engineering !
Trevor zegt
Vindt idd het gewicht ook een beetje aan de hoge kant.. Het oude type de r-34 woog overigens ook al ruim 1500 kg en was daarmee, door met name de idelale balans en grip, al een van de snelste van zijn tijd. Ik denk dat het dus nog wel goed komt en ja .. dat ronde record op de Nordschleife zal ook wel gaan sneuvelen.. Overigens weegt deze auto dus net zo zwaar als de BMW M5 en is toch een stukkie sneller (1 sec) met minder vermogen.. Zie daar wat grip (4wd) en balans al kan uitmaken… Ik denk dat dit echt een serieuze concurent wordt van de snelle jongens alhoewel ik nog steeds liever een Aston, Lambo, Ferrari in die volgorde van beauty voor de deur heb staan dan deze..
tibor zegt
@ racer x porsches licht? laat me niet lachen de turbo is een stuk zwaarder dan f430 en gallardo en de gt3/2 is zwaarder dan de scuderia/superleggera
bozewolf zegt
Meer dan 1700 kilootjes? Damn. Dat wordt dus afwachten of deze nieuwe Skyline de prestaties van de oude van bijbenen. Ik neem aan dat ze ATESSA-ETS en HICAS er in hebben laten zitten.
Hij is wel mooier dan de oude generaties, maar dat was ook niet zo moeilijk. Hoewel de “gewonere” look van de ouwe GTR’s ook wel iets had.
En trouwens, de oude GTR’s hadden een verdomd beroerde gewichtsverdeling….veel meer voor dan achter. ATESSA hield de boel in bedwang, niet solide basisengineering. Balans zoals we dat kennen van wagens als MX5’s, RX7’s, Fezza’s, M3’s etc etc, was in de Skyline ver te zoeken eigenlijk.
En V-Specs hebben nooit meer power gehad dan gewone GTR’s….veranderingen zaten in suspension set up etc.
Dus ’t interessante is om te zien hoezeer Nissan de auto veranderd heeft in termen van set-up, de ideeen achter het presatievermogen. Wat ze met de auto willen, eigenlijk, is veel intrigerender dan de motor die erin ligt (ouwe RB26DETT was zo belachelijk tunebaar dat vermogen geen probleem was) of de styling keuzes die ze hebben gemaakt.
bozewolf zegt
Oh, en @ kenneth….ik denk niet dat ze een sequentiele bak erin hebben gezet, lieverd. Das een tikkeltje impraktisch voor weggebruik, denk je niet? MT staat gewoon voor Manual Trans.
L-Fred zegt
Over deuren gesproken (Trevor heeft het erover wat hij het liefst voor zijn deur heeft staan), deze deuren lijken wel binnenstebuiten geplaatst te zijn. Mijn kaartenbak zit toch echt aan de binnenkant van de auto. Het lijkt, als of deze bodykit niet echt lekker op een Almera past.
RenJie zegt
@ Oul@
spreek bv eens: *gruwelijk* en *porsche* uit.
wees dan wel zo slim om te zien dat allebei de “r” verschillend uitgesproken worden en het is niet meer dan normaal dat ze die “r” niet kunnen uitspreken. HEt is juist abnormaal wat wij die r kunnen uitspreken!
Rick dos zegt
Ziet er leuk uit. Het is alleen jammer voor Nissan dat de “fast and furious” hype alweer over is…..
Skyline.. zegt
Dit is mijn droom, altijd al geweest.. Elke skyline.. Sinds R32
Audioot zegt
Prachtige auto. Ik vond de vorige erg ondergewaardeerd maar voor heel
veel tuners de ideale auto om absurd veel vermogen uit te persen.
kenneth zegt
@Bozewolf,
Ik heb het alleen vertaald en er staat toch echt sequentieel.
In het Japans: シーケンシャル (
kenneth zegt
@bozewolf,
laatste deel van mn reactie is helaas weggevallen. laat het evt. vertalen door babelfish. ik heb niet zoveel verstand van het technische gedeelte en je bewering kan juist zijn maar een 6mt sequentiele bak is toch niet onmogelijk?
de link heb ik heel snel doorgenomen en de vertaling klopt wel maar de aannames in dit artikel komen uit een of ander Japans blad en zijn dus niet officieel. Leuk om te lezen dat je verstand hebt van oude GT-R’s!
bozewolf zegt
Oh zeker bestaat het. Een sequentiele bak is een pure raceversnellingsbak. Met een gewone bak kun je van 3 naar 5 of van 6 naar 2 als je wilt. Een seq. bak kan alleen omhoog of omlaag door de verzetten. Enorme tijdwinst natuurlijk, maar compleet onpraktisch voor de gewone weg. Wat wel heel goed zou kunnen is dat de Nissan jongens een “flappy paddle” bak erin hebben gezet. Aangezien de meeste van dat soort half-om-half bakken als startpunt OF een autobak OF een handmatige bak hebben, waar de techneuten dan vervolgens aan gaan sleutelen, kan het heel goed dat de wagen een “handmatige” seq. 6-bak heeft. Maar die details druppen wel naar buiten naarmate er meer bekend wordt over de wagen.
Tof trouwens dat je Japans kent. Zelf Japanse achtergrond of gestudeerd ofzo?
kenneth zegt
@Bozewolf,
Bedankt voor de uitleg, heb de link nog eens vlug gelezen en ergens bovenaan staat: GT-R perfect manual, misschien vandaar de manuele en/maar sequentiele bak? verder is het idd nog gissen. ik heb een Japanse moeder vandaar de kennis van de taal.
Gallardolover zegt
Wat een prachtbak!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Maar de Gallardo blijft mooier!!!!
Dragon16 zegt
Gallardolover,
Heb nog altijd liever een Murcielago dan een Gallardo..!!!!
(Niet dat ik de Gallardo lelijk vind hoor););)
LC zegt
Blembo Lulles!
@kenneth
Heb je toevallig in Dordt gewoond sterrenburg
rider zegt
hoop dat ze er weer een berg moderne techniek in hebben gedaan zoals destijds bij de skylines! als ze dan ook nog met lichtgewichts materialen gaan werken zouden ze het gewicht ook nog onder de knie kunnen krijgen. ik zie het duel met de porsche 997 turbo al helemaal voor me. wat zal deze op de nurnbergring doen?
Gert-Jan zegt
De GTR zou volgens autoXperience eind 2008 in NL leverbaar zijn, linksgestuurd gelukkig. En voor een prijs van €50.000 valt het wel mee wat je ervoor krijgt.