Zoals gisteren reeds aangekondigd, in Frankfurt zal Porsche de Cayenne GTS onthullen. Met deze nieuwe Cayenne wil Porsche de sportieve en succesvolle serie in het SUV-segment extra onder de aandacht brengen. De GTS is 24 mm lager en heeft een tot 4,8 liter vergrote V8-motor. Deze direct ingespoten (DFI) benzinemotor is goed voor 405 pk (298 kW), 20 pk meer dan de Cayenne S. Het koppel bleef ongewijzigd: 500 Nm bij 3.500 toeren per minuut.
Het onderstel is speciaal ontwikkeld voor de GTS. Deze variant van de Cayenne is de eerste die is uitgerust met het unieke veersysteem van Porsche, het Porsche Active Suspension Management (PASM) met stalen schroefveren. Tot voor kort werd dit systeem uitsluitend gebruikt voor de sportauto’s van Porsche.
De Cayenne GTS accelereert van 0 naar 100 km/h in 6,1 seconden, ofwel een halve seconde sneller dan de Cayenne S. De auto is standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak met een kortere eindoverbrenging dan de Cayenne S (4.1:1 tegenover 3.55:1).
De Cayenne GTS is uitgerust met het Porsche Traction Management (PTM), de permanente aandrijving op alle vier de wielen. De bodemgroep met adaptieve vering (PASM) is standaard. Als optie zijn luchtvering en het Porsche Dynamic Chassis Control-systeem (PDCC) – het actief werkende stabilisatiesysteem, verkrijgbaar om het comfort verder te verbeteren en de handelbaarheid nog verder te verhogen. Nieuw ontwikkelde, in twaalf richtingen verstelbare sportstoelen met een combinatie van alcantara en leer accentueren het sportieve interieur.
De nieuwe Cayenne GTS is direct herkenbaar. Spatbordverbreders van 14 mm bieden plaats aan de standaard gemonteerde lichtmetalen 21-inchwielen met 295/35 R21-banden. Twee nieuwe kleuren zijn exclusief voor de GTS: GTS Red en Nordic Gold Metallic. De voor- en achterkant zijn overigens gelijk aan die van de Cayenne Turbo.
In Nederland zal de Cayenne GTS € 106.500,- inclusief belastingen gaan kosten.
Bramzel zegt
Leuk idee, maar de uitvoering vind ik niet echt overtuigend. De achterkant is vrij ver naar beneden doorgetrokken, terwijl de voorkant nog vrij hoog staat. Daardoor lijkt het net alsof hij achterover hangt. Hadden ze de voorbumper nou ook nog iets verder naar beneden doorgetrokken dan was het geheel een stuk meer in balans geweest.
Koen zegt
porsche ga je asjeblieft weer bezig houden met een auto als de Carrera GT:(
Henk Timmer zegt
jezus, dit zei ik toch…
porsche is niet aan het werken voor een lambo, het was een cayenne met een special bumperpakket…
en tadaa dit is hem dus…
Ollie zegt
Ik had VEEL MEER vermogen verwacht. Jammer, maar misschien komt dat nog? Je kan altijd blijven dromen.
Ollie
Eric zegt
De SUV is verlaagd. Beter wachten tot het 4-deurs model uitkomt. Dan heb je zowiezo een beter baanligging. En de wielkastverbreding mocht wel wat meer zijn dan 14mm.
Weinig nieuws eigenlijk!
jamesBrown zegt
Henk Timmer; jaja, dat was gisteren ook al gepost…
frits zegt
Waarom GTS als er geen Turbo in zit… maak hem dan GS!
Chrizzzie zegt
Betekend dit dat er geen Lambo SUV komt? Had er toch wel stiekem op gehoopt.
Ik zou zeggen, laat hier een carrasoriebedrijf eens mee aan de slag gaan en maak er eens een mooie shootingbrake van.
Porsche is druk bezig met ontwikkelen van nieuwe modellen en verwacht de komende jaren nog maar meer verassingen.
autoblogger zegt
Filmpje: http://www.autojunk.nl/clips/view/132916
MarcO zegt
Wat een ongelooflijk lelijk interieur krijg je voor meer dan een (euro)ton.
mongoose zegt
burgerlijk zeg, als ik een sportieve cayenne wil ga ik wel naar techart!!
R zegt
Maar dus uiteindelijk geen gewichtsbesparingen? Daar hadden ze volgens mij nog wel het een en ander aan kunnen winnen!?!
Wapwap zegt
Dat interieur is inderdaad te erg voor woorden.. Oudbollig ogend grijs plastic wat ze ook in de Japanse auto’s van 20 jaar geleden stopten.
Summer Sky zegt
Nee – dit is het niet. Het lijkt van voren nog steeds op een wannabe-amfibievoertuig :(
Japie zegt
Ik vind m wel erg mooi,…ok de kleur trouwens,…weer eens wat anders!
Interieur is idd. een beetje simpel,…is dat bij alle cayenne’s zo?
BreinStein zegt
het is wachten op een GT natuurlijk, gebasseerd op de turbo. die ligt dan zo laag op de weg dat je kan spreken over een porsche combi.
P@ zegt
Ik zie niet helemaal t nut van deze auto in… ? Er is een Turbo met betere prestaties en dan zetten ze deze neer als sportiever e.d.?
Kan iemand mij uit de droom helpen en deze GTS een plaatsje geven in mijn Porsche hart? ;)
Dan nog even tegen alle intererieur zeikerds:
Ik kan wel merken dat jullie nooit in een Cayenne hebben gezeten/gereden, want de afwerking van het interieur is van hoge kwaliteit. Als je goed naar de foto kijkt zie je dat t contrast te hoog is en daardoor lijkt het grijs veel lichter dan het in werkelijkheid zal zijn. Overigens valt idd over smaak nog steeds niet te twisten.. maar om het nou meteen met een goedkope japannert te vergelijken gaat me wat ver ;)
Chrizzzie zegt
@ P@: Ik kan het proberen. Alles wat Porsche bedenkt verandert in goud (Of een hoge marge, ligt er aan hoe je het bekijkt)
Barry330cd zegt
Overbodige uitvoering die niets toevoegt en dan dat interieur…nog steeds even lelijk en ik kan het niet helpen mensen, maar voor zo’n hoge investering wil je toch wel wat meer. Gelukkig zijn sommige alternatieven wel te verkrijgen met een prachtig interieur.
Porsche Fan zegt
In 1 woord Gaaaaaaaaaaf
En handgeschakeld he zoals het hoort in een Circuitwagen :D
Mooi met dat uiterlijk van de Cayenne Turbo :)
Ziet er strak uit
@ Frits GT staat bij porsche voor de verlichte versie’s
in een GT3 zit ook geen turbo en die laten ze ook geen G3 heten ;)
Mark zegt
Pittig bakkie! Ben benieuwd wat de topsnelheid is, trouwens.
Greg zegt
@Chrizzie
Het gaat lekker met Porsche nu, maar what goes up, must come down en in het verleden heeft men ook minder succes geboekt met bepaalde modellen.. De 944 was als ik het mij goed herinner geen succesnummer. En ook de 928 if i’m not mistaking. En zelfs de Caymann wordt door velen als een mislukking gezien.
Dus niet alles van Porsche verandert in goud.
Michael Fontijn zegt
@ Frits
GT, GTI, GTS, GTA of wat voor aanduiding ok…. de T daarin staat niet voor turbo… Naar mijn weten is GT nog dteeds de afkorting voor Gran Turismo.
Bramzel zegt
@ Porsche Fan: Handgeschakeld zoals het hoort in een Circuitwagen? Een Cayenne een circuitwagen?
OWD zegt
Het lijkt wel een worst op wielen, een bloedworst in dit geval
pelezinho zegt
strak!
L-Fred zegt
Kijk eens naar de bovenste foto….
Als je de koplampen wijzigt, zie ik een Volkswagen Golf!!!!
Is me nog nooit eerder opgevallen.
d'n Herry zegt
Idd l-fred ‘k dacht meteen ook aan golf.
H
Porsche Fan zegt
@ Bramzel
Dat zeg ik niet :P dat ie een circuitwagen is ;)
Maa als porsche een lichter versie uitbrengt is dat altijd een handgeschakeld
en aan gezien deze Cayenne GTS een knipoog is naa het circuit(omdat ie lichter is enzo) heeft ie ook een handgeschakeld
Want een GT3 GT3RS of een GT2 zul je nooit dus echt nooit met een automaat zien!!!
carsofcoolhaven.nl zegt
Tsja… ook deze Cayenne gaat mijn hart niet veroveren, geloof ik. Jammer, tis toch wel een merk wat ik normaal wel een warm gevoel bij heb. Ben alleen benieuwd hoe lang het nog duurt, voor er Porsches rondrijden met een platte motorkap, geen koplampen meer die er zo karakteristiek uit steken. Viel me op de tweede foto ineens op dat we al verder zijn dan ik vreesde…
autoblogger zegt
@Porsche Fan: wie zegt dat deze GTS lichter is?
PS: wordt je nooit moe van jezelf?
Porsche Fan zegt
@ autoblogger
waarslaat dat nou weer op dan :s
En trouwens er werd van uitgegaan dat de achterbank 2 zit units krijgt
dus dat is al ding dat lichter is;)
en waarom zouden ze heb anders op de markt brengen
anders is die eigenlijk een upgeloade Cayenne S met meer pk
en aangezien die net is vernieuwd is dat het niet ;)
PS: ik weet meer van porsche dan jou blijkt wel ;)
Rick dos zegt
Ik mis een T. Dus GTST….
Doet me ook wel denken aan een Opel om een of andere reden. Opel Astra GTS…
Luc zegt
doe mij maar een geweone cayenne s, dit ziet niet uit
lijkt het interieur nou zo goedkoop op die foto?
@ rick, inderdaad, maar het is vectra gts
Peperbus zegt
“lijkt het interieur nou zo goedkoop op die foto?”
Je kijkt wel naar de “full leather” uitvoering….circa 5000 euro meerprijs als ik het me nog goed herinner :)
andries zegt
ben spijtig genoeg te oud voor sinterklaas:(
Peperbus zegt
Het officiële Porsche filmpje:
http://www.porsche.com/microsite/cayennegts/germany.aspx
Donstil zegt
Je rijd echt voor lul in zoon GTS
Leejon zegt
Gelukkig geen lamborghini SUV (toch? TOCH?!?) .. Ik vind het al erg genoeg dat porsche een SUV heeft… Mocht spyker nog een SUV maken zou ik dat ook erg vinden, maar als dat hen gaat redden, dan gaan ze hun gang maar.
RScosworth zegt
Met de vrouwelijke emancipatie van tegenwoordig zal dit weer lekker opbrengen voor Porsche. Maakt niet uit, komt er alleen maar meer ontwikkelingsgeld ter beschikking voor de RS-achtigen!
binkie zegt
Smakelozer en lelijker kan het nauwelijks. Op zich wel een prestatie, overigens. :P
ELB zegt
De achterlichten doen me denken aan een volvo… gatverdamme
Tombnolz zegt
Mag er zijn, maar ben er niet zot van.
Wat ik wel machtig vind, is die handbak! Staat hem echt goed. Goed zo Porsche. 20 pk meer, niet erg indrukwekkend.
Schep zegt
@Porsche Fan, de Cayenne (V6) en de Cayenne S zijn beide standaard van een handbak voorzien, heeft dus weinig van doen met minder gewicht in de GTS.