Opels kleinste OPC-model (en de enige met minder dan 200 pk) heeft het ronderecord op de Nürburgring in de compacte klasse scherper gezet. In handen van testrijder Manuel Reuter zette de 192 pk sterke Corsa na 20,8 kilometer 8:47.99 op de klok.
De tijd werd neergezet tijdens de vierde ronde van Opel’s autosportinitiatief “OPC Race Camp”, waarbij het merk op zoek gaat naar racetalent. In dit geval liet de meester even aan zijn leerlingen zien hoe het moet.
Dit is de derde OPC waarmee Reuter onder de 9 minuten rijdt en een record vestigt. Eerder lapte hij met de 240 pk sterke Zafira OPC 8:54.38, en zette hij met de even sterke Astra OPC een tijd van 8:35.93 op de klokken.
Er zijn ook beelden van de recordpoging van de Corsa beschikbaar, via deze link.
Verder hebben we ook nog het eerder gemaakte recordrondje met de Astra OPC voor je in de aanbieding:
Mairsil zegt
Heb deze nog op de Autorai zien staan, toen had hij een enorm heftig interieur, met knalgele knoppen en veel geel en rood plastic. Vond het toen best een hip karretje, ook met name door dat binnenwerk. Het lijkt er echter op dat dat allemaal alleen maar concept was, zie het tenminste nergens meer terug. Weer iemand of dat interieur van de Autorai ook echt op deze auto de krijgen is?
Guan zegt
Is het normaal dat er ‘rollend’ gestart wordt? Gebeurt dit bij alle ring record pogingen?
vincegail zegt
@Guan
Pole-positions en snelste ronde-tijden in F1, Champ Cars, IRL, Le Mans, Fia GT, Belcar etc. etc. etc. worden toch ook voorafgegaan door een vliegende ronde?
Het antwoord op uw vraag is dus: Ja.
FireFox zegt
Jup, bij alle tijd records word er met een snelheid vertrokken, of wel toert gewoon enkele ronden na elkaar. Dan is het ook logisch dat ronden waarin je stilstaand moet vertrekken sowiso de slechtste gaat zijn.
Robin zegt
Is er ergens een lijstje te vinden met de tijden van andere auto’s?
Ik ben wel eens benieuwd, aangezien ik 8:43 heb gereden daar, met een kleine auto, die ook minder dan 200pk had.
En het is Nordschleiffe, Nuburgring is het kleine GP circuit :).
jamesBrown zegt
Robin:
http://www.supercars.net/PitLane?viewThread=y&gID=3&fID=0&tID=10073&bottom=0
Is dat misschien wat? :)
Alec zegt
@robin
de nordschleiffe is ¨de ring¨…..
de gp is anders…
Cabrio98 zegt
Nou, ik zeg kom maar op met de renault Clio RS, VW polo gti cup, Fiesta ST, Ibiza Cupra etc etc. Denk dat de Renault deze ronde nog wel wat sneller moet kunnen afleggen.
Jan C. zegt
Kijk, nu koop ik natuurlijk een Opel… ehh nee. Maar leuk dat ze een record verbroken hebben.
Racer X zegt
Als zo’n OPC net zo weinig feedback geeft als een gewone 1.4 waar ik laatst een keer in reed neem ik m’n petje af voor de coureur. Ik haat auto’s die je met 1 pink kan besturen…
MJ zegt
Ondanks alle kritiek vind ik dit toch de mooiste en beste hatchback in zijn klasse! Je kunt ‘m ordinair en goedkoop noemen, met die extreme bodykit en misschien wat gejatte stijlkenmerken, maar ik vind ‘m geweldig!:D En nu breekt ‘ie ook nog ’t record op de NBR :D.
tekkie zegt
en wanneer komt het filmpje van de vectra station OPC?
sven zegt
vind de clio rs toch vééél mooier en sportiever en denk ook dat hij de ronde sneller kan …
Fej zegt
@ Robin
http://en.wikipedia.org/wiki/Nordschleife_fastest_lap_times
T16 zegt
@Fej: 254 tijden: http://petrolsmell.com/2010/04/20/nurburgring-fastest-lap-times/
254 tijden: http://www.fastestlaps.com/tracks/nordschleife.html
FabianVTR16V zegt
Moet zeggen dat het best een leuk wagentje is en dat ze de laatste tijd toch wel hun best doen bij opel om leuke / sportieve en goed sturende auto’s te bouwen.
XytraS zegt
Heb al een paar testjes gelezen van die Corsa OPC en allemaal zijn ze lyrisch over de motor, maar minder enthousiast over zijn wegligging, die iets teveel op comfort zou gericht zijn en idd een minder communicatieve besturing zou hebben. Ik vraag me dan in godsnaam altijd af waarom ze een uiterlijk en motorisch volgetunede GTI het onderstel van een natte dweil meegeven^^. Wie kijkt er nu naar de Corso OPC en denkt spontaan ‘comfort!’
SugarFree zegt
@ Racer X
De OPC modellen staan bekend om hun goede wegligging/afstelling/handling, dus een OPC Corsaatje vergelijken met een 1.4 Corsaatje is als Clarkson en May vergelijken, zoiets.
Robin zegt
Een snelle Opel?? Het gaat ook nergens meer over tegenwoordig he… volgens mij een mooie marketing grap. Ik dacht dat die dingen alleen onderstuurde en gebruikt werden door mensen met een gebrek aan fantasie… zeker wanneer bordeaux de gekozen kleur was…
(ben trouwens een andere robin dan bovenstaande, voor dat ik met iemands eer ga strijken over snelle ronde tijden)
SugarFree zegt
@ Robin
Ik deel je -kuch- Opel-‘liefde’, maar denk toch dat de OPC-modellen aparte jongens zijn, waar misschien wel geen Opel badge op hoort.
Of zie het zo: Opel bevestigt dit imago en wil er vanaf. Nee, voor mij nooit een Opel, of het moet een Speedster zijn (zonder badge ;))
Luc zegt
@ robin 2, dan denk je verkeerd
Fiat Coupe 20v turbo zegt
@ robin ronde tijd:
ik neem aan dat jouw tijd bridge to gantry inhoudt en niet zoals Dhr Reuter hier bridge to bridge doet, dit is normaal gesproken op de ring niet mogelijk. Alleen bij een afgehuurde ring kun je ‘eindeloos’ rondjes blijven draaien.
Dit maakt nogal een verschil aangezien het rechte stuk van de gantry naar Anthonisbrucke zeker een kilometer is, ik denk zelfs meer.
Floris zegt
8:47 – Honda Civic Type-R (Sport Auto 11/01)
Dan is die tijd van die Corsa best knap.
Robin zegt
@Fiat Coupe 20v turbo
Nee hoor, alles was op een Time Attack event, dus rondjes rijden of je leven er vanaf hing.
Wel met semi-slicks & wat gewicht er uit (achterbank, passagiersstoel, bekleding, reservewiel).
Overigens was daar ook een Honda Civic R, zoals bovengenoemd, die onder de 8:30 dook (precies weet ik niet meer, 8:22 of 8:25 meen ik), en die was zo goed als standaard (misschien een andere uitlaat).
Eens kijken of we binnenkort zo’n Crossa kunnen meekrijgen, want Opel en snel op de ring gaat niet samen (hoewel er zat duitsers op die ring rijden die van wel menen).
Robin zegt
@SugarFree
Dat ze er vanaf willen is alleen maar positief. Ik heb zelf nog nooit in een OPC gereden, maar wat ik onze vrienden van TopGear er mee zag doen beloofde weinig goeds. Wellicht is de corsa een uitzondering…
Ik ga helemaal met je mee op je speedster gebeuren, vooral zonder badge bevalt me. ;-)
Robin zegt
@Robin
Waarom had die Civic dan geen baanrecord?
Joost zegt
Netjes hoor. Ik vind deze OPC absoluut de mooiste in z’n klasse, vrij heftig gestileerd, maar dat hoort er helemaal bij. In elk geval kan hij zijn uiterlijk wel waar maken in strak rijgedrag en prima prestaties.
Melvin zegt
En zelfs nu kunnen mensen het niet over hun hart verkrijgen om toe te geven dat dit gewoon goed is. Men zeurt dat opels niet goed sturen maar toch rijden de opc’s drie ronde records. En maar met zn alle achter die clarkson aan blijven lopen. ik kijk graag naar topgear maar zodra ie over opels begint kijk ik meteen een stuk minder graag. Wat hij verteld over de opels is gewoon niet waar. Ze zullen best onderstuurd zijn maar dat is elke auto want zo worden ze ontworpen omdat een voorwielslip makkelijker te corrigeren is dan een achterwielslip. Maar dan nog overdrijft hij bij de vectra. Ik kan ook wel met 120 een oprit op maar zelfs een bmw heeft dan onderstuur. Die corsa is gewoon de mooiste en de snelste in zijn klasse en wordt geprezen om zijn besturing maar zelf na een ronderecord op het zwaarste circuit ter wereld willen mensen niet toegeven dat opel dit gewoon goed doet met de opc. ik zal alleen al een opel kopen om jullie een blok te zetten en te bewijzen dat het gewoon hele goede auto’s zijn voor niet zo gek veel geld als bijvoorbeeld een golf. Het lijkt wel alsof opel het nooit goed kan doen in de ogen van de premium rijders.
en @ XytraS:
De opc zijn juist te hard volgens de algemene opinie niet te comfortabel. Een golf gti is dat juist. Maarja daar hebben ze ook nog geen fatsoenlijke hothatch gebouwt. Als je een opc koopt moet je geen comfort willen dan wil je alleen maar gassen.
Sjon zegt
Een 10 jaar oude Lancia Delta Integrale doet het makkelijker sneller dan zoeen FWD onderstuur feest apparaat.
Emre zegt
Dit is geen opel corsa kijk maar eens goed!! Dit is een opel Astra OPC
Emre zegt
In het filmpje bedoel ik!! kijk maar eens goed naar het dashboard. Van een corsa ziet er stukken anders uit.
-edit: lezen is ook een kunst-
RScosworth zegt
@ racing robin
Opel en snel op de ring niet samen gaan? Telkens als ik daar ben stikt het er van de OPC’s en ze gaan nog behoorlijk snel ook!
Romeo zegt
Opel niet sportief? Volgens mij hebben ze al jaren de Formule Opel klasse, en hebben ze zelfs het DTM ooit eens gewonnen evenals het BTCC.
Bovendien reed er al een Lotus Omega rond voor het Audi S4/RS4 tijdperk.
Maar dat maakt allemaal niks uit. Ook al zou een Opel Speedster het ronderecord hebben, dan nog zouden mensen kritiek hebben op de wegligging, is het niet ?
Of nee, dan krijgen we geleuter over emotie en klasse …Maar dan heb ik nieuws voor je, klasse kan je niet kopen bij een garagedealer.
Suspic1ous zegt
Zo te zien heeft iedereen hier een uitgesproken mening over dit geinige kleine auto’tje. Waar misschien rekening meegehouden kan worden is dat opel misschien wel speciaal voor dit record veren en dempers heeft aangepast en de remdruk verhoogd zodat de auto sneller over het circuit kan. Het is gewoon een suggestie, weet niet of het ook zo is. Maar ik zou er maar eens over nadenken, dat dit misschien niet de standaard auto is zoals wij hem kopen bij de dealer.
RanJa zegt
Ik had een link gevonden op nurburgring.nl met daarin de corsa OPC
http://www2.opel.de/opcracecamp/index_tv.php
Veel plezier
Arie Nap zegt
Haha, wel leuk voor Opel maar…….
Tiff Needell heeft de Clio RS en deze Corsa vergeleken en op Cadwell Park was de Clio duidelijk de beter, zal op de ring niet anders zijn :)
Robin zegt
@Romeo
De auto’s die je noemt zijn of speciaal geprepareerd voor de racerij. Of mede ontwikkeld door Lotus.
Luc zegt
@ melvin; super mooi gezegt, complimenten!
trouwens mensen, topgear sucks, bij hun moet de auto echt een ton waard zijn om positief te worden genoemd.
Stoffel zegt
Ter referentie: Top Gear draaide ooit eens 10:15 met een Ford Transit (bestelwagen). Maar ja, ’t zijn dan waarschijnlijk Ford-fans bij Top Gear. De Transit kost wel geen ton, denk ik. Bestaat die zelfs nog?
Stoffel
XytraS zegt
@ Melvin: ik weet niet waar jij je info haalt maar de OPC is in de verste verte niet de snelste van zijn klasse^^. En met snelste heb ik het wel degelijk op wegligging en niet op puur vermogen (dat kan iedereen voor mekaar krijgen). De Clio, hier al terecht veelvuldig als vb genomen, is stukken beter, maar toegegeven die is dan ook wss de beste in zijn klasse op het moment…
En ivm de Astra OPC in TG, je kan idd met elke wagen onderstuur krijgen, alleen moet je het met de ene uitlokken en krijg je het bij de andere direct als je nog maar aan gas geven denkt ;)
Mark zegt
Ben blij dat ik bij Forza af en toe op restart kan klikken :)
harry zegt
deze stunt maakt deel uit van een nieuw en beter imago-tijdperk van het merk (waar Opel trouwens nog steeds beroep moet doen op tuners als OPC niet waar?). persoonlijk denk ik dat de Mini of Clio (de Civic type-R op zijn sokken) het beter doen omdat ze stuk voor stuk beter zijn. Indien de prijzenin mekaars buurt liggen, weet ik wel waarvoor te kiezen.
ps: het vorige record was waarschijnlijk van een niet-geblazen motor?
peter zegt
Zelfs ik laat met mijn Agila de beste wagens achter mij.
Met Pirelli 195-50-15.
De enige die(meestal)lacht ben ik in de bochten en zoals velen zeggen Top gear is echt een lachertje.
Kijk wat verder terug dan je neus lang is en zie wat Opel ook met ongeblazen wagens gepresteerd hebt in het verleden,en natuurlijk zijn ze hun imago aan het oppoetsen maar geef ze wel een reele kans.Ik vind dat Opel heel goed bezig is en hoop nog heel lang Opel te kunnen rijden.
Mario zegt
@ sven , Renault Sr is voor meiden.
Fransen zijn voor comfort niet voor snelheid en uiterlijk.
harry zegt
meiden genoeg hier dus..
rider zegt
192pk in genoeg voor dit kleine karretje. met meer pk’s verrook je toch alleen maar je banden. maar een knappe prestatie voor dit wagentje en hij ziet er ook nog eens erg goed uit! lekker sportief en niet te!
stefcqp zegt
Opel heeft ALTIJD sportieve auto’s gehad denk maar aan een
manta 400 of ascona 400 ,kadett coupe gt/e ,calibra turbo,en ale gsi’s
Geef mij maar een corsa opc vering niet goed een schroefkit eronder
en probleem opgelost.
lc zegt
idd opel heeft altijd ‘sportief’ willen zijn …en doen het ook vrij goed .
Maar qua sportief-weggedrag vind ik ze steeds tegenvallen spijtig genoeg .
Persoonlijk heb ik het dan ook meer op de oudere opels van voor ’92 .
Helaas heeft opel altijd een ‘log’ stuurgevoel gehad , ook mede omdat ze als ‘duitse’ weerspiegeling ook steeds comfort in hun wagens willen duwen…zeer spijtig eigenlijk , want opel kan het wel degelijk !
Ik vond bv bij de vorige series , de ford fiesta’s en de mini’s veel leuker om mee te ‘crossen’ ..misschien zijn ze niet sneller, maar wel eens zo leuk om strakke lijnen mee te rijden. Met de opel corsa opc moest ik veel te dikwijls bijsturen in snelle bochten , daar waar zelfs een polo gti aardig strak bleef tot mijn eigen verbazing. Nu dat is ieders smaak en rijstijl .
Ivm schroefkits enzo ..vind ik persoonlijk niet dat je daarvan mag uitgaan , net omdat je dat onder elk chassis kan leggen en dan zijn er echt wel veel betere keuzes van chassis..zoals de fiesta’s , civic’s , a3’s …veel meer uitgebalanceerd.
Zo is er het nieuws dat ford bv gaat komen met een 200-pk sterke new fiesta RS …wellicht niet zo’n ruim auto’tje , maar waar je zeker van kan zijn is dat het vuurwerk geeft met zo’n prachtig chassis en uitgedreven stuurgevoel net zoals bij een mini cooper . Nuja dat is toekomstmuziek en wie weet komt hij er zelfs niet.
Mooie prestatie van opel alleszins en hopelijk komen zij ook eens tot het idee om hun stuurgevoel en inrichting eens grondig te veranderen , vooral voor de meer ervaren sportieve rijders zou dit een ‘must’ moeten zijn bij opel ….
Mvg