Designers die propaganda makenpraten over hun eigen design: da’s meestal nie goe. Echter, het wordt een ander verhaal als dit designpraatje over de nieuwe Volvo S80 Jaguar XF gaat. Jullie hebben daar namelijk een behoorlijk sterke mening over, blijkens de vele comments in een eerder artikel over de XF.
Bovendien stonden de XF-designers voor een moeilijke taak: Jaguar wilde afstand doen van de klassieke designstijl. Oef, daar gaan je traditionele pijlers. Bovendien moest de XF sportief ogen, maar mochten er geen concessies gedaan worden met betrekking tot de binnen- en kofferruimte. Ach, ze kunnen het eigenlijk beter zelf uitleggen.
Verzuim vooral niet het hele FILMPJE af te kijken, want aan het einde kun je zien dat je met een XF ook nog op een leuke manier bochtjes kunt pakken.
UPDATE: Nog maar een videootje van de Jaguar XF:
Aston Martin Rapide zegt
Ik blijf het verrekt jammer vinden dat de productieversie helemaal niet op de concept car lijkt…nou ja, bijna niet helemaal dan. En dat is zeker een enorme teleurstelling.
Alwood zegt
het is wel jammer dat designers je keer op keer teleurstellen door een minder extreme auto dan de concept te maken. Toch begin ik deze auto als S-type vervanger(?) wel heel erg te waarderen. De S-type ziet er veel suffer uit.
(zelfde is eigenlijk bij de Brera gebeurt..)
Verder mocht de XF willen dat die zulke mooie koplampen als de S80 had!!!
Aston Martin Rapide zegt
@ Alwood
Ben het er zeker mee eens dat deze auto een waardige vervanger is van S-type. Maar ik hoop in ieder geval dat ze zo snel mogelijk met een face-lift komen, want de koplampen zien er te veels liefjes uit. Ze moeten de koplampen uit XF concept gaan gebruiken.
Aston Martin Rapide zegt
oeps…veels te liefjes bedoel ik. Ah ja, we maken allemaal weleens foutjes.
YannR zegt
Ik denk het nu wel stillaan duidelijk is dat de concept een stijlstudie was en onmogelijk zo in productie te brengen. Ik denk dat er een goed compromis gevonden is, zeker in termen van interieur en -ruimte. Je zult nog veel teleurgesteld worden (en traantjes wegpinken) als een productiemodel afwijkt van een CONCEPT. Koop een poster van de C-XF en een XF als dagelijkse auto…
Ik durf wedden dan iedereen hier z’n hoofd zal draaien, in vele gevallen zelfs z’n fototoestel of foto-gsm bovenhalen, en aangenaam verrast zal zijn wanneer je je eerste XF tegen zult komen.
lincoln zegt
nou nou nou .. het zijn ook echt alleen maar de koplampen die hooguit 2 cm meer dicht geknepen moeten worden .. that all .. waarom al die hel en verdoemenis over dit ding .. ik begrijp het niet .. echt niet.
Pannekoek zegt
“da’s meestal nie goed”
Dat is meestal niet goed…
Of neuk ik nu mieren.. ;)
of al je het toch zo wil hebben, maak er dan van: ”da’s meestal niet goe”
joost zegt
Achterkant heeft klasse, heeft style, is verfijnd… de voorkant mist dit alles. Jammer. Deze auto had anders een geduchte concuurent voor de duitsers geweest.
Esprit_de_Flandre zegt
Ik was ook zeer teleurgesteld, maar als mijn baas mij er een zou aanbieden… :)
evo zegt
@Pannenkoek; ten eerste, je neukt mieren ;)
Ten tweede: is ‘nie goe’ ook goedtd?
9ff gt9 zegt
Het beeld van het filmpje doet het bij mij niet. Het blijft het hele filmpje zwart. Dat vind ik vooral lullig omdat ik ook het filmpje met de rijtest van de caparo t1 ook wil kijken.
Over de jaguar xf heb ik niet veel toe te voegen, prima auto alleen jammer van die koplampen.
Sem zegt
@ joost
ik ben het met lincoln eens dat het allemaal een hoop bombarie en opgeblaze kritiek is. En denk je nou serieus, serieus dat door die koplampen die in jou ogen spuuglelijk zijn dat deze Jag daardoor niet meer met duitse auto’s kan concureren? lijkt me wel heeel sterk ;)
en verder ik vond in dat laatste stukje van het filmpje dat met die drift dat die bak een lekker geluid had! dat was echt dik!
Tombnolz zegt
Niet boeiend, niet boeiend. De XF is géén meesterwerk, hij schreeuwt.
@ Aston Martin Rapide: een ezel stoot zich geen 2 maal … :)
@ Pannekoek: moet je morgen voor de klas staan?
FrankyCash zegt
Ik moet zeggen dat ik toen ik de foto’s zag ook mijn twijfels had over de voorkant. Maar als ik hem zo zie staan terwijl die gasten aan het babbelen zijn, zie ik echt een superindrukwekkend front. Als er ooit een achter me rijdt, hoeft ie dus niet te verwachten dat ik opzij ga!
Citrofiel zegt
@ lincoln; Precies. Volgens mij is dat het enige afknappunt van deze auto.
lincoln zegt
@citrofiel .. ja zij kijkt net effe iets te fris uit haar ogen .. iets minder gemeen.
Pannekoek zegt
@ evo
Helemaal goed! Toppie.. ;) En het is trouwens Pannekoek.. ;) Och wat is mierenneuken soms toch leuk.. :P
@ Tombnolz
Niet voor de klas, wel in de klas, en dan vooraan.. :(
expert zegt
De koplampen zijn echt lelijk…. de achterkant is echt meesterlijk design
de sjonnies zegt
Te anoniem te weinig Jaguar, bij een jag stel ik mezelf een wat beheerst extrovert ontwerp voor dit is te veel allemansvriend design
van geirt zegt
Als ik dit allemaal lees kan ik voor sommig begrip opbrengen als het over de lichten gaat brengen, ook ik had spijt dat ze niet waren zoals op de c-xf.
Maar nu ik de speciale site bekijk van de xf http://www.jaguarxf.com/moet ik mijn mening drastig herzien het is een prachtige wagen en zoals YannR schrijft het was een stijstudie het is mooie concept maar de tijd is volgens mij nog niet rijp om zo wagen te verkopen. Als de xf, jaguar als merk moet redden dan kan ik alleen maar zegegn dat er bij jaguar slimme mensen bezig zijn die beseffen dat dergelijk wagen niet ommidelijk de redding zou betekenn van het merk jaguar, om volgende reden indien men de C-xf op de mark hadden gebracht dan hadden veel gezegd ,mooi wagen maar weinig hadden gekocht te opvallend voor de meeste mensen .
Dit wil ik nog schrijven vergelijk deze XF maar eens met de mercedes E of bmw 5 of audie, eerlijk dan is de Xf een geweldig “beautiful fast cars ik hoop dat vele onder jullie de nieuwe XF naar waarde weten te schatten en er hoe langer hoe meer van overtuigd zijn dat dit dè wagen van het moment is en er voor Jaguar een nieuwe geweldige toekomst aanbreekt.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat de XF in het echt nog veel mooier en indrukwekkender zal zijn dat op foto, of film
De Jaguar XF is de volgende stap in de designfilosofie van het merk en deze wagen straalt de pure styling, het prestige en de prestaties van een echte sportwagen uit.
Het raffinement, de zeer rijke uitrusting en de ruimte van een luxeberline zijn dan weer de andere troeven die hem tot een rasechte Jaguar maken.
Jaguar geeft hiermee zijn filosofie van “beautiful fast cars” vorm en geeft tegelijkertijd een nieuwe dimensie aan het begrip “sportieve luxe
Ik heb een XF aangekocht recentelijk en zal er met veel plezier mee rond rijden dat is zeker
groet Van Geirt Johan
LC zegt
Afgaand op de reacties van sommige heb ik een oplossing bedacht.
Koop een zwarte XF en plak de koplampen naar wens af. ;)
Jan C. zegt
Top Gear Magazine zwijmelt over de auto…
Alfabruur zegt
Wat ik niet begrijp is da elk merk die een Sedan maakt een Sportsedan moet maken. Jaguar s-type, de voorloper van de auto (correct me if i am wrong) was ook niet echt een sportsedan. Geen merk maakt meer een een luxury car, een maximaal comfortabele auto. Alleen Mercedes houd zich op dat gebied een beetje bij zijn leest.
En ik blijf erbij dat de voorkant anders moet, helemaal als ze zich profileren als Sportief….
Robin zegt
Schitterend!
Flo zegt
Prachtige wagen.. de lichtunits ogen vooraan inderdaad wat braafjes.. maar wacht tot je hem in real life ziet rijden!!
-Flo-
Joske zegt
Altijd wachten tot je hem in het echt hebt gezien, mijn collega heeft hem gisteren mogen bezichtigen in Engeland. Zijn mening Prachtige wagen, komt 100 keer beter tot zijn recht dan op de foto’s.
Dus wacht tot je hem in het echt hebt kunnen bekijken!!