Hoewel het bumperknuffelen in de ergenissen top 10 zijn koppositie heeft moeten afstaan aan ‘onnodig links rijden’, blijven veel mensen, incluis ikzelf, bumperkleven zwaar irritant vinden. Het is gewoon geen lekker gevoel als iemand je achtervolgt alsof je honing aan je reet…uhm….bumper hebt.
Gisterenmiddag was er weer eens een bumperklever die het nieuws haalde. Een 28-jarige Rotterdammer reed op de A12 tussen Bleiswijk en Waddinxveen zó dicht op zijn voorganger dat er bij de meldkamer van het KLPD al diverse meldingen waren binnengekomen. Een van deze achterna gezeten automobilisten pakte het anders aan. Terwijl hij de opdringerige Rotterdammer bijna op z’n achterbank had zitten, had hij contact met de politie die hem als tip gaf de afrit Waddinxveen te nemen om zo naar het bureau van het KLPD te rijden. De naïeve bumperknuffelaar volgde nietsvermoedend de beller tot aan het bureau. Daar stapten beide personen uit, waarna de nodige scheldkanonnades plaatsvonden. Veel tijd om dit te doen had hij niet, want hij werd al snel in de boeien geslagen.
Evo heeft echter, met dank aan Karien, de gouden tip voor jullie: met een BENZINESLANG houd je hitsige automobilisten wel op geruime afstand van je!
Sven zegt
Hehe Waddinxveen de geksteeee:D
H.J. Vaesen zegt
Stoor me er niet echt aan, komt eigenlijk ook niet veel voor vind ik zelf. Onnodige linksrijders echter, morgen opgelijnd worden en neergesabeld. En al helemaal als ze met zo’n zuinig pruillipje je aankijken als je ze inhaalt.
Thomaz zegt
Haha!!! Rutger en Twan geweldig… kudt opel met tankslang achter zich aan
Zweedse chef zegt
@Vaesen heel herkenbaar idd, tja als iemand het echt te bont maakt, door langdurig op zeer korte afstand op mijn bumper te gaan rijden terwijl ik geen mogelijkheid heb om naar rechts te gaan laat ik mijn gas wel even een tijdje los.
Mel zegt
de slang vid is cool
HAHAHA thanks 4 de vid
Aston Martin Rapide zegt
Doet me weer denken aan Albers….misschien was dat ook niet zo’n slecht plan, dan kon ie zijn belagers ook op afstand houden.
Zweedse chef zegt
Hij reed toch al achteraan ?
VeyronLover zegt
Albers aan het stuur!!!
lol
PieterA zegt
Waarom de bumperklever de voorganger tot aan het bureau bleef volgen snap ik niet echt…?
(of ligt het hier aan mij)
EDIT: de klever was waarschijnlijk zo boos op z’n voorganger dat hij hem maar helemaal achtervolgt heeft (om ‘m later proberen te hoeken o.i.d.)
Racer X zegt
@ PieterA
Ik snap dat ook niet, maargoed…
Tombnolz zegt
Linksrijders, wat kan ik me erin opwinden! Heel soms probeer ik die zwakzinnigen duidelijk te maken dat ze naar rechts moeten door heel effe in hun gat te duwen. Maar het haalt allemaal niets uit…
Dana zegt
@Tombnolz…
“door heel effe in hun gat te duwen”….?
Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Tombnolz zegt
@ Dana: Hehe, waarschijnlijk niet wat je denkt! Ipv van het derde rijvak naar het eerste te gaan en terug om die idioot in te halen, durf ik wel eens effe te bumperkleven (in zn gat duwen zeggen we hier in Vlaanderen) zodat meneer en mevrouw misschien wel zou beseffen dat ze beter het 2de rijvak vrijhouden en naar rechts uitwijken. ’t Is totaal verkeerd wat ik dan doe, dat weet ik wel, maar hoe maak je’t dat soort mensen wél duidelijk dat ze het verkeer serieus hinderen?!
Adriaan zegt
heb nog nooit een bumperklever gehad..
of w8, dat doen ze natuurlijk alleen als ze erlangs willen;-)
Dana zegt
@Tombnolz,
Thanks voor de uitleg….:)
Maar ik snap het probleem….
In mijn ogen is het a-sociaal rijgedrag en hebben deze mensen het zelf nauwelijks door, of hebben er maling aan…..
In ieder geval nooit verlagen tot hun niveau! Voertuigbeheersing is 1, maar zelfbeheersing is een kunst. Ik zal bekennen dat ik in het ALLER UITERSTE geval een licht signaal gebruik. Maar links inhalen of kleven doe ik liever niet, aangezien ik hiermee alleen mijzelf, en anderen, in gevaar breng.
NLX zegt
Als je nou een h1 hebt, en je hebt last van bumperklevers, stap je gewoon af en toe eens flink op de rem.
NLX zegt
Trouwens die Rutger was veel grappiger toen hij nog verslaggever was bij TV Rijnmond:D Dat waren nog is tijden. werkt Roel Pot trouwens nog bij TV Rijnmond of niet? Dat is helemaal een mafkees.
wouter zegt
Wanneer ga je bumperkleven? Exact wanneer er mensen onnodig links rijden. Dus iedereen die een hekel heeft een bumperklevers, rijd dan harder of ga naar rechts.
MichaelNizet zegt
wahahaha, had ik gisteren al gezien, echt een goeie!
Thomas zegt
Als ik een bumperklever heb durf ik wel eens kort mijn mistlicht aan te zetten. Grappig om hen dan te zien remmen als ze denken dat het mijn remlicht is.
K. zegt
Bumperklevers, heel erg irritant ja. Tot voor kort had ik er ook welleens last van, als je net lekker aan het rijden was.. Ik ergerde me er kapot aan, probeerde van alles om er vanaf te komen, van volgas doorrijden tot gas los of ff op de rem staan. Niks werkte.. Totdat ik me ineens besefte dat er RECHTS ook veel ruimte was, en nam all mijn moed bijelkaar om mijn stuur een stukje naar RECHTS te draaien. Langzaam zag ik de koplampen achter mij wegschuiven, en tot mij verbazing reed ik op de RECHTER rijbaan en was de bumperklever verdwenen! Een nieuwe wereld ging toen voor mij open.
Na deze gewedige ervaring wil ik mensen aanmoedigen om voortaan meer rechts te gaan rijden. De rechter baan niet zo angstig dan dat het doet vermoeden.
Eigenlijk is het best relax zelfs..
Euphoric zegt
@Dana
Maar links inhalen of kleven doe ik liever niet, aangezien ik hiermee alleen mijzelf, en anderen, in gevaar breng.
Dus jij haalt liever rechts in?
Thomas zegt
@ K.
Klopt maar als je een vrachtwagen inhaalt en er komt iemand bumperkleven met z’n koplampen aan 200 km/u denk ik toch even: pech makker, je zult moeten wachten tot ik de vrachtwagen voorbij ben, niet iedereen kan zich flits-boetes veroorloven.
piet zegt
gewoon netjes aan de kant gaan, en niet onnodig links blijven rijden.
dan heb je ook geen reden om te bumperkleven.
parisi zegt
waar ik me zeer erg aan stoor is als men bumperkleeft op een enkelvaksbaan. Vaak als ik om 3 uur ’s avonds naar huis rij, komt er zo eente af gaat dan achter je hangen gewoon om je op te jutten. Uitnodigen om te gaan racen. Meestal duw ik dan de rem in, heel eventjes zo’n tikje en dan hebben ze het meestal begrepen dat ik niet geintereseerd ben ‘eigenlijk nooit, soit’ . De laatste keer had ik er echt genoeg van hing er weer een achter mij, heb ik gewoon mijn remmen dichtgegooid. Lelijk verschoten natuurlijk, steekt mij voorbij met de bmw zo een beetje vloekend en tierend. Dan denk ik, och manneke als je zo een chique bakske kunt rijen moet ge ook goe kunnen remmen eh. ja het is niet correct maar vaak zeer effectief.
Timmie zegt
Dat filmpje zag er gevaarlijk uit, met die vonken die dat uiteinde van die slang geeft… Zit daar nog brandstof in, ontploft de hele boel (goed voor extra verlichting, en zeker goed om die klever achter je op een afstand te krijgen en te houden…)
M. zegt
Arme Rutger en Twan worden niet eens even vermeld… wat een helden zijn het toch!
hanz zegt
wel handfree gebeld?
ander kreeg ie ook meteen een prent van de politie als dank
Hoox zegt
Ben ik een onnodig links-rijder?
Het volgende: Op de snelweg rij ik meestal rond de 130. Dat is al te hard maar een enkele boete is dan nog best te overzien. Graag rijdt ik de hele tijd constant deze snelheid, steeds een beetje afremmen en optrekken is kut in mijn beleving.
Maar om de constante snelheid er wat in te houden (zelfs met constant 120 km/h) ontkom ik er niet aan om de nog snellere jongens onbedoeld te treiteren:
– Als op de rechtse baan een hele stoet auto’s 117 rijdt (grrr..) dan ga ik er gerust links omheen met 130 – 135 km/h. Dit tot ergernis van gasten die ook links rijden maar door mij niet meer met 150 – 160 km/h kunnen doorblazen.
Ik zie me echt niet gedwongen nog harder of op de rechtse baan te gaan rijden zodat zij de snelheid nog verder kunnen overschrijden dan dat ik dat al doe. Als er ruimte is ga ik netjes naar rechts. Ben ik dan een onnodig links-rijder?
– Soms zie je in je spiegel dat een auto in de linkerbaan iets harder rijdt dan jezelf op de rechterbaan. Er komt een vrachtwagen dichterbij waar je omheen wil. Je schat in dat de snellere auto op het punt waar je normaal met inhalen begint net te dichtbij zal zijn om zelf nog naar links te kunnen. Ik ga dan meestal iets eerder naar links om niet van 130 naar 80 km/h te moeten afzakken achter die vrachtwagen. Na de vrachtwagen ga ik weer netjes naar rechts en blijkt de achterligger rood van woede.
Ben ik dan een onnodig links-rijder?
Het is maar net hoe je het bekijkt: moet ik anderen voor laten gaan zodat zij niet hoeven af te remmen of moet ik mezelf voor laten gaan zodat ik niet hoef af te remmen. Ik kies voor dat laatste, maar ik kies er dan ook automatisch voor dat ik dat van een andere automobilist ook moet accepteren: omdat we niet allemaal met exact de dezelfde snelheid rijden is deze problematiek namelijk niet te voorkomen.
Wat vinden jullie?
pokke zegt
Leuk die vonkjes. Toen ik nog een motor met middenbok had en er zat er eentje vlak achter me, effe die middenbok tegen het asfalt douwe. Zeker als het
donker is een spectaculair gezicht. Niet te vaak doen natuurlijk.
Chief_S5 zegt
Geweldig van die brandstofslang. Helaas heeft het ook z’n nadelen. :) Maar had die bumperklever nou echt zulke slechte ogen dat hij bij de politie stond? :P Het moet niet veel gekker worden…
Mr. R zegt
@K.: Als iedereen zo dacht, zou het hele bumperkleverprobleem bijna helemaal opgelost zijn! Want bumperklevers ontstaan in de meeste gevallen achter onnodig-links-rijders.
Ik had laatst een links-rijder voor me rijden die écht niet aan de kan wilde. Die vrouw wist echt niet dat die spiegels in d’r auto ook tijdens het rijden gebruikt moeten worden. Me even laten zien in de linkerspiegel en rechterspiegel had geen zin… heen en weer zigzaggen met de knipperlichten aan dan maar; ook niet. Wat moet je dan? Niet mijn stijl, maar dan maar lichten, maar zelfs dat had geen zin! Ongelofelijk! Ik ben nu op zoek naar blauwe knipperlichten voor in de voorbumper en een matrixbord met de tekst: ‘Rechts houden!’ ;) (Ter informatie: ik hield me aan de maximumsnelheid en er was voldoende ruimte om naar rechts te gaan)
Georgio zegt
@ Mr. R
Ik ken dit geval, het is zeer vervelend. In zo’n geval schiet ik er, ná om mij heen gekeken te hebben gewoon rechts langs. Jammerdan.
Tombnolz zegt
@ MR. R: Ik zweer je dat m’n vader zo’n geplastificieerd stuk karton in de auto heeft liggen met daarop: “Rechts Rijden aub”. Hilarisch, maar sowieso veiliger en misschien wel doeltreffender…
Wat volgens mij nog het meest doeltreffend zou zijn is een krachtige mediacampagne waarin ook zij eens op hun fouten worden gewezen en aan de mogelijke sancties herrinerd worden. Ideaal zou dan ook zijn om eventjes een klopjacht op dat soort snelwegvertragers op gang te brengen. Hoe je’t nu draait of keert, er zal veel minder gebumperkleefd worden wanneer iedereen rechts aanhoudt indien mogelijk. En de gedachte “ik rij 120 dus je mág me zelfs niet voorbij” vind ik toch zwaar egoïstisch want degene die dat denkt mag evenmin links blijven rijden!
Golf 1.6 zegt
Van bumperklevers heb ik weinig last. Ieder zijn snelheid, dus ik zorg dan dat ik op tijd weer naar rechts ga als iemand met 160 aan komt zetten. Ja, het komt weleens voor dat ik een tijdje niet in mijn binnenspiegel kijk en dan heb je eentje achter je zitten. Zo denk ik ook over linksrijders, ze hebben het gewoon niet door. Ik haal dan (voor zover mogelijk natuurlijk) gewoon rechts in. Zo’n actie is meestal voldoende om ze weer naar de linker baan te krijgen. Mijn credo op de weg is sowieso: geduld is een schone zaak (voor jezelf als de ander).
edirali zegt
Doe net zo als Golf 1.6. Mijn motto is en blijft : hinder de andere niet. Daarmee trouwens respecteer je ook een belangrijke wegcode : respecteer de voorrangs regels.
Wanneer je in de situatie beschreven door Hoox komt, dan is zijn/haar gedrag FOUT :
“Soms zie je in je spiegel dat een auto in de linkerbaan iets harder rijdt dan jezelf op de rechterbaan. Er komt een vrachtwagen dichterbij waar je omheen wil. Je schat in dat de snellere auto op het punt waar je normaal met inhalen begint net te dichtbij zal zijn om zelf nog naar links te kunnen. Ik ga dan meestal iets eerder naar links om niet van 130 naar 80 km/h te moeten afzakken achter die vrachtwagen. Na de vrachtwagen ga ik weer netjes naar rechts en blijkt de achterligger rood van woede.”
Het juiste gedrag is, dat je anticipeert op de situatie, door je in te passen in de dynamiek van de rechter-rijstrook, met name rustig uit te bollen tot je een inhaal-manoeuvre kan uitvoeren zonder de ander te hinderen. In mijn geval is dat wat makkelijker, met 180 pK en 400 kN onder de voet.
Maar anderen hinderen doe ik nooit. En ‘bumper-klevers’ heb ik dan ook nog nooit gehad.
TT man zegt
@Hoox (die neem ik aan serieus iets probeert helder te krijgen):
– je eerste variant (je rijdt al links met circa 130 km/h en er komen mensen aan die nog harder gaan/willen) lijkt me duidelijk dat je dan niet onnodig links rijdt, iedereen die achter je rijdt zal begrijpen dat je je inhaalpoging eerst af moet maken en dan uiteraard netjes naar rechts gaat;
– je tweede variant (nog snel even naar links om in te halen terwijl je ziet dat er een auto met hoge snelheid aankomt) is echter discutabel: dit is typisch iets Nederlands en kan vrij irritant zijn; los van wel of niet illgale snelheden mag je gewoon niet van baan wisselen als dat niet mogelijk is (zeg maar: rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg/rijstrook gaat voor) dus je zou gewoon toch even moeten inhouden/afremmen totdat de snellere auto voorbij is en dan inhalen; de Duitsters hebben dit heel goed begrepen en doen dit vrijwel allemaal heel correct (uiteraard opgevoedt door de hoge legale snelheden daar, maar het lijkt erop of sommige Nederlanders eigen rechter willen spelen door die 160 km/h auto’s bewust af te remmen door er nog snel even voor langs te gaan; kortom: hou de Duitse rijstijl hier aan en het verkeer stroomt een stuk sneller door!
BMW320CI zegt
Die bumper klevers voor je zijn inderdaad heel irritant
mart(w)in zegt
rechts in halen is het probleem van het onnodig links rijden,eerst de oorzaak aanpakken en dan is het probleem weg,doen ze ook zo in het ziekenhuis…
in duitsland heeft verkeer wat met hogere snelheid 8terop komt voorang..als je hem er voor gooit krijg jij een boete en niet de 8terop komende auto,ook is het lichtsignalen geven verboden in duitsland.
Der Ghopmeister zegt
Heb een hekel aan bumperklevers, heb er weer een voor me…………..
Timmie zegt
T is simpel: Rij je 120, dan ben je niet in de fout…