Een “nieuw” kabinet. Een “nieuw” beleid. Maar sommige dingen veranderen nooit: wederom is de automobilist het haasje. Volgend jaar wordt autorijden weer eens duurder, want de automobilist is de makkelijkste groep om geld van af te troggelen. De accijns op een liter benzine gaat voor de zoveelste keer met een cent omhoog, maar voor de mensen met een auto van de zaak wordt het pas echt feest.
De fiscale bijtelling voor de auto van de zaak zal gaan stijgen van 22 naar 25 procent. De “leaserijders” mogen vanaf volgend jaar dus meer betalen om in hetzelfde blik rond te rijden. Ook prettig om te realiseren is dat de bijtellingsregels sinds 2000 nu al vier keer fors zijn gewijzigd. Zo weet je als “bezitter” van een auto van de zaak ook lekker waar je aan toe bent.
Met dank aan 64-JV-DS voor de tip!
Gunther zegt
Men zou de auto eens een week op stal moeten laten staan. Ze zouden wel anders piepen.
RubenBaeten zegt
@Gunther: Ik doe mee.
Alwood zegt
ja, best strak idee om massaal de auto te laten staan :D en dat komt nog hard aan ook!
ben benieuwd of nederland ooit in staat is om iets met genoeg mensen te organiseren maar ik doe mee :)
Japie zegt
Damn,….KUT land!! Ik weet het zeker,…ik ga verhuizen naar belgie/Canada
Pamela zegt
*zucht* daar gaat mijn salarisverhoging ;-)
waarom pakken ze toch altijd de automobilisten???? laat ze eerst eens wat doen aan de files (scheelt weer 1 cent per liter)
Sidney zegt
en vergeet niet dat de BTW met ruim 5% wordt verhoogd…
TT man zegt
nou, dat zijn er toch al 3 :D
Jan C. zegt
BTW wordt ook duurder. Dus hoe dan ook, je wordt verneukt… zelfs als je geen auto rijdt (volgens dezelfde tiplijn)
Dylan zegt
@Japie.
Dan zit je wel in het land waar je geen veranderingen aan wagens mag doen, ook niet prestatiegericht.
Als ze zo blijven verdergaan, wordt autorijden voor rijke mensen ( alhoewel dat nu ook al zo is… )
jesper zegt
Moet gewoon een grote staking worden georganiseerd…:P iedereen auto een week lang niet gebruiken!:P
Gunther zegt
BTW verhoging? in Nederland dan… Naar hoeveel gaat de BTW bij jullie?
Ze willen autorijden zo duur maken dat de files automatisch opgelost worden denk ik. En diegenen die het nog kunnen betalen, zullen een heel pak Euro’s kwijt zijn.
BreinStein zegt
hier moet nederland gewoon eens hard tegen optreden. masaal de auto laten staan klinkt leuk, maar dan moet de baas ook mee willen werken (geen vertegenwoordigers op de weg sturen etc.) de geldwolfen in den haag moeten voelen dat er ergens een grens is en niet dat brave gedrag van de nederlanders die iedere verhoging maar accepteren. misschien dat er een aantal auto gerelateerde organisaties (autoblog, weekbladen, anwb etc.) maar eens de handen ineen moeten gaan slaan en samen met de leden een vuist maken.
L-Fred zegt
Autorijden wordt duurder, maar openbaar vervoer ook. De strippenkaart wordt 2,5% duurder. Als we de auto nu alleen maar meer voor plezier gaan gebruiken en voor de rest lekker thuis blijven werken…..
Gunther zegt
Tja, mooi idee… maar krijg iedereen maar zover.
wimbers zegt
zo dan, ze zijn in nederland helemaal gestoord geworden.
ik ben blij als ik alle financiele banden heb verbroken (ben geëmigreerd) Zeggen jullie nou dat de btw naar 24% gaat? gestoord! wanneer komt er een revolutie waarbij mensen het gewoon echt niet meer pikken? (mijn revolutie was :”wegwezen”)
Mr. Marteen zegt
Jongens , jongens , jongens … de BTW gaat van 19% naar 20% , daar heb ik ze in de verkiezingsprogramma’s niet over gehoord.
Tenck zegt
Ik doe mee met de staking!
Behalve in het weekend want dan ben ik aan het toeren :P.
Lekker makkelijk lullen als je met de trein naar werk gaat :).
L-Fred zegt
Ik heb even gezocht op internet naar een lijstje van de BTW (VAT) tarieven, hoog en laag, in de rest van de EU (pdf-je) (per 1 mei 2007)
http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/rates/vat_rates_en.pdf
De goedkoopste landen zijn Luxemburg en Cyprus (15%) en Spanje (16%). De duurste zijn Denemarken en Zweden (25%). Interessant is dat sommige landen aparte BTW tarieven kennen voor parkeren, waardonder België, 12%)
Klassiekerrally zegt
De BTW nog hoger? Man man man… Ze zijn echt van de pot gerukt.
Alles wordt duurder, mensen kunnen minder kopen. Daar gaat onze economie…
L-Fred zegt
Even gegoogled naar de BTW/VAT tarieven in de rest van de EU. 19% is op dit moment een gemiddeld percentage. De laagste percentages zijn in Luxemburg en Cyprus, waar men 15% betaald, in Spanje 16%. De hoogste percentages zijn in Denemarken en Zweden (25%). Interessant om te lezen is, dat in sommige landen lagere tarieven gehanteerd worden voor parkeren, waaronder België, 12%.
Zie: http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/rates/vat_rates_en.pdf
A6 2.4 Quattro zegt
BTW gaat met 1% omhoog. Niet met 5%, maar met Kabouter Bos weet je het maar nooit.
op nu.nl staat het volgende:
“Lastenverlichting
Niet alles wordt duurder want het kabinet heeft ook lastenverlichtingen van in totaal 700 miljoen euro in petto. Daarvan gaat volgens de krant 400 miljoen naar de burgers en de rest naar het bedrijfsleven.
Met het geld wordt onder meer voorkomen dat ouderen en andere minima er op achteruit gaan. Andere groepen zouden wel moeten inleveren, maar aanzienlijk minder dan aanvankelijk werd gedacht.”
Tip voor Kabouter Bos:
Als we nou niet verhogen, kunnen de minima (en dus ook de ouderen) er ook niet op achteruit gaan en hoeft de rest van Nederland ook niet in te leveren.
Zo, nu ga ik maar even een krantewijk zoeken…
Roger zegt
Heb maar even contact opgenomen met VROM of de bijtelling voor auto’s met energielabel A (Toyota Prius, Honda Civic etc.) inderdaad gehalveerd gaat worden, zoals eerder aangekondigd: http://www.telegraaf.nl/binnenland/64716391/Slurptaks_op_komst.html?p=2,1
Hieronder hun reactie:
“Staatssecretaris De Jager van het ministerie van Financien heeft aangekondigd dat hij zuinige auto´s van de zaak (niet alleen leaseauto´s) een belastingvoordeel wil geven, via een verlaging van de fiscale bijtelling. Het gaat dus in dit geval om stimuleren van zuinige (=minder CO2) auto´s.
Het kabinet moet hierover nog een besluit nemen. Als dit voornemen terecht komt in het Belastingplan 2008 dan zou deze maatregel per 1/1/2008 in kunnen gaan.
Definitieve duidelijkheid hieromtrent is er pas op Prinsjesdag als de Begroting voor 2008 wordt aangeboden aan het parlement (het Belastingplan is onderdeel van de Rijksbegroting). ”
Nog 3 weken wachten en dan weten we meer…
Ewout zegt
@ Klassiekerrally: …én de stemmen voor komende verkiezingen …
hoopk…
Sidney zegt
ik doe mee aan de laat-je-auto-een-week-staan actie
en in die zelfde week kóóp ik ook helemaal NIKS
zo – pak ze waar het pijn doet ;-)
Tinos zegt
En het is zogenaamd bedoeld om ons minder te laten rijden. Ja natuurlijk! Waarom wordt de strippenkaart dan duurder?
Politici…. gadver. Stelletje schijnheilige ***** zijn het. Inderdaad hebben ze tijdens de verkiezingen hier helemaal niets over aangekondigd.
Naast mijn werk zit een nogal exclusief restaurant. Daar zit soms ook wel eens een hoge regerignsome te schranzen. En heel vaak staat de chauffeur dan op een gegeven moment voor onze deur te wachten, vaak langer dan een half uur, en denk je dat ie de motor uitzet???!
BMW 120d zegt
Met andere woorden, allemaal via PocketPC met GPS rittenregistratie bijhouden en niet meer privé rijden in de auto van de zaak. Zullen ze vast niet leuk vinden bij de belastingdienst!
WJ zegt
Dank L-fred, dat biedt weer perspectief. Zo slecht hebben we het dus niet met onze BTW!!
Hoe dan ook: ik heb een lease-auto maar reis met de trein om de files te ontlopen. . . Het voelt een beetje alsof je in NL gestraft wordt als je werkt, en daar een auto bij krijgt. Misschien moet die flauwekul met bijtelling eens worden afgeschaft, en een kilometer heffing (brandstof accijns) gebruiken om autorijden te ontmoedigen . .
Japie zegt
@ Dylan: Vermogensaanpassing vindt ik niet intressant,..die lol is ons al ontnomen door dhr. Spee + Kleuter(s),..
Het ergste vind ik nog,…als leaserijder wordt je dubbel gestraft. Dit omdat je over de BTW (nu 19%) de BPM (nu 22%) betaald,..dit is dus dubbel belasting betalen,… dat wordt dus nu 20% over 25%,…en ik zit GVD nog steeds in dezelfde auto,…
Wouter zegt
“bijtelling voor auto’s met energielabel A (Toyota Prius, Honda Civic etc.)”
Het goede nieuws is dat de 118d, 120d, 318d en 320d ook een A-label hebben. Ik voorspel dat het druk gaat worden bij de BMW-dealer. :-)
Maar voor de rest word ik er erg moe van. In Nederland wonen en al mijn geld aan Bos en consorten overmaken.
Greg zegt
Leaserijders en particuliere autobezitters zouden de krachten moeten bundelen en actie moeten voeren, totdat dit ridicule plan in de papierversnipperaar beland. Niet meer rijden, niet meer tanken… I don’t know what, maar er moet wat gebeuren. Dit is krankzinnig.
De politiek komt steeds met dit soort dingen weg, omdat wij in dit land alles maar slikken en slikken. Als men in bijv. Frankrijk het ergens niet mee eens is, legt men het hele land plat todat de politiek zich realiseert dat ze iets anders uit hun mouw moeten schudden. Dat moet hier toch ook kunnen?
WJ zegt
Greg, het gaat in Nederland vele malen beter in NL dan in Frankrijk, mede omdat we tolerant zijn en niet tegen alles in gaan. Ik ben het met je eens dat er toch eens de grens getrokken moet worden . . . auto’s blijven toch de grootste hobby . . .
Heer zegt
zou meer trein pakken :)
pinda wrx zegt
Weet je wat we moeten doen, met zijn alle keihard en massaal protesteren daarzo in Den Haag. Dat ze een keer normaal moeten doen. Alles wordt duurder terwijl de lonen de zelfde bijven.
groetjes
vlabakje zegt
Dit is werkelijk te schofterig voor woorden. Een verhoging van 22 naar 25 procent betekend in mijn geval 40 euro per maand minder te besteden. En dan rijd ik nog ‘maar’ een golfje.
Volgende keer misschien toch maar VVD stemmen.
BreinStein zegt
het nadeel van dit is dat er genoeg leaserijders zijn die zich niet bekommeren om de brandstofprijzen, want ze hebben toch een tankpas. ik denk dat we met zijn allen hier een actie op touw moeten gaan zetten.
Tenck zegt
Het is wel enorm naief om te denken dat je als leaserijder niet voor je benzine/diesel betaald. Uiteindelijk komt het toch uit je eigen zak.
WJ zegt
@Breinstein: Ik heb ook een brandstofpas, maar geef er de voorkeur aan om geen bijtelling meer te betalen, en wel mijn brandstof: dan word ik beloond voor mijn OV gebruik.
Greg zegt
@WJ
tolerant waren wij hier in de jaren ’80-’90 misschien nog… tegenwoordig is tolerantie in NL ver te zoeken. Op vrijwel elk gebied heeft tolerantie ingeleverd en is er steeds minder wederzijds respect en compassie voor de medemens. Maar ik dwaal nu af….
Punt dat ik wil maken is… we klagen eventjes over hoe klote alles is, en daarna stemt iedereen met de regels in en gaan we weer verder. Zolang je zo’n attitude hebt als volk zal de politiek altijd achterbakse plannen blijven invoeren. Want op het moment dat je op die lui moet stemmen hoor je dit soort plannen niet. Als ze eenmaal voor 4 jaren zijn gekozen breekt de pleuris los.
Pieter zegt
Met de BTW-aanpassing kan ik leven, omdat dat gepaard gaat met een verlaging van de WW-premie. Maar waarom de lastenverzwaring voor zakelijke rijders? Ik kan dit niet ander zien dan uitmelking van een groep burgers die zich niet kunnen verenigen in een actie die zoden aan de dijk zet. Ze moeten het immers wel accepteren, want ze gaan hun baan niet op het spel zetten. Ik kan er overigens wel mee leven als “groen” rijden echt gestimuleerd wordt en men er dan per saldo niet op achteruit gaat ten opzichte van de huidige situatie. Dan is het namelijk een milieumaatregel waar een stimulans vanuit gaat en geen ordinaire uitmelking.
WJ zegt
@Tenck: wat is daar naief aan? Ik betaal niets extras voor brandstof. Hoezo komt dat uit eigen zak? Ik kan mijn lease-auto+ brandstof niet inruilen voor meer loon. Het loont al helemaal niet om een kleine auto te rijden: relatief krijg je daar niets voor terug: besparing van 100EUR op het leasebedrag is de omschakeling van mijn complete Leon naar een kale ibiza . . . Geen optie dus!
WJ zegt
@Greg: ik denk dat compassie een persoonlijke instelling is: die moet je vasthouden (koste wat kost) en dat zo promoten en uitdragen naar de medemens. Wat betreft de regelgeving en melkerij: ik ben het met je eens, maar heb geen inspiratie wat betreft alternatieven . . een vuist maken zie ik niet gebeuren . . wat blijft er over?
We zijn als lease-rijders (en andere automobilisten) een leuke cash-cow, en dragen ook al het nodige af wat betreft inkomstenbelasting . . dubbel belast dus.
Henne zegt
Ja maar niet alleen de auto wordt een stuk duurder maar ook de zorgverzekeringen (met €50.- zelfs), de boodschappen in de supermakt enz. enz.
Het is echt te belachelijk voor woorden.
Ik heb een inkomen dat er mag zijn maar ik moet me denk ik in de nabije toekomst toch een beetje zorgen gaan maken!! Jammergenoeg…
wouter zegt
goh fijn zeg.
Dus de nieuwe auto die ik volgend jaar krijg van mijn werkgever wordt 1% duurder, waarover ik vervolgens 3% meer bijtelling betaal! Dat schiet lekker op voor meneertje Bos, zo kan ik ook wel minister van financien zijn.
Lul
Frank zegt
Met dank aan allen die PvDA gestemd hebben.
Waarom kunnen ze toch niet gewoon ALLE lasten verwerken in de benzine prijs?
Snelle auto = hoge kosten, zuinige auto = lage kosten…
Rij je veel voor je werk, betaal je ook meer…hoe logisch zou zon systeem zijn dan!
Alsof iedereen auto rijdt om express het milleu te belasten,
mensen moeten toch mobiel kunnen zijn!!!!
Ik zeg een staatsgreep!
Tenck zegt
@ WJ
Je moet het leasebedrag imho gewoon bij je loon optellen, want het is een vergoeding in natura van je baas aan jou. Je baas gaat je echt geen “extraatje” in de vorm van een leasewagen geven, en ziet het zelf ook gewoon als loon aan jou. Ok het is handig voor hem omdat je gelijk mobiel voor hem bent. In the long run vind ik dat je gewoon zelf betaald voor je brandstof.
Ik zat wel in de gelukkige situatie waarin ik wel kon kiezen voor een hoger loon of een leasebedrag. Of ik reed in een zwarte 207 of ik reed in mijn eigen keus. Toch wel 2 seconden over moeten nadenken.
BreinStein zegt
we kunnen een mailactie houden. zo dat iedereen die de heer bos maild er 100 aan laat komen. is hij in ieder geval een paar dagen zoet om die mailtjes te verwijderen.
Eric zegt
Massaal in ’t buitenland tanken opent misschien ook wat ogen…
FrieZ zegt
Goed zo mensen!
Allemaal links blijven stemmen, dan komt het allemaal goed… NOT!
Ik heb besloten om na m’n studie weg te gaan uit dit land. Het liefste naar België (net over de grens) waar ik kan toezien hoe dit land ten onder gaat samen met de ‘sociale’ uitkerings-trekkers!
floryn zegt
nederland is nooit in staat geweest en zal nooit in staat gaan worden om te denken aan de mensen die de belasting moeten betalen………. In Amerika zou ik ook niet willen wonen al is het daar een stuk beter op gebied van belasting, maar een land als monaco is niet vervelend
floryn zegt
@ Frank
wil je dat de AIVD met hun “agenten” ons blog in de gaten gaan houden? ;)
Greg zegt
@WJ
Het antwoord is wat mij betreft heel simpel:
De automobiel-geldkraan van de politiek moet voor een deel dichtgedraaid worden door ons autobezitters. Laten die gasten eens de pijn voelen van hun eigen maatregelen. Men rekent zich al rijk met de inkomsten uit accijnzen en BPM in 2008. Laten wij ervoor zorgen dat die inkomsten afnemen. Minder tanken, minder rijden en tegelijkertijd aanhoudend protesteren tegen het asociale beleid uit Den Haag.
En dan die BPM. Het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat de Nederlandse Staat strijdig handelt met het Gemeenschapsrecht bij het innen van BPM. De BPM werkt de prijsharmonisatie binnen de EU tegen. En toch slikken wij dit. Er moet vanuit de autobrance een team van super-advocaten gevormd worden die voor eens en voor altijd de staat juridisch op dit punt aanklagen en uitschakelen.
Furby C-Rules zegt
Zoals gewoonlijk een jaren 80 beleid…
Wel plukken maar er niets voor terug geven…
Ze investeren nog steeds niet in de mobiliteit in Nederland…
Ik ben dat zat, en ben pas geleden met mijn broer een initiatief begonnen om dit tegen te gaan…
Het is de bedoeling dat we digitale handtekeningen verzamelen en deze uiteindelijk aanbieden aan de regering…in de hoop dat er ooit iets veranderd…
Kijk maar op http://www.fileoplossing.nu
Groet,
Furby
Sidney zegt
@ A6 2.4 Quattro: 5% bij 19 optellen is 20, dus de BTW wordt wel degelijk met 5% verhoogd
Bart zegt
Als ik straks mijn HBO diploma heb ga ik mooi naar Belgie.
Barry330cd zegt
Ik heb het wel gehad met deze Kudt regering!
WJ zegt
@Furby Mhm, wat zet ik in het mailtje om me aan te melden. Zou leuk zijn om een count te zien van het aantal reacties?!
Roger zegt
Wouter,
Het BMW nieuws heb ik eerlijk gezegd niet bijgehouden. Maar hun getallen http://bmw.akris.nl/brandstoflabels/index_a.html (september 2007) stemmen niet overeen met die van VROM http://www.vrom.nl/pagina.html?id=2706&sp=2&dn=6354 (januari 2007).
Heeft BMW inmiddels zijn motoren aangepast?
Greg zegt
Maargoed… mijn vermoeden is dat we nu weer heel erg schrikken van wat men in Den Haag wil.
Vervolgens gaan we weer insukkelen en vrolijk meer accijns, fiscale bijtelling en parkeergeld betalen.
Wouter zegt
@Roger: jep, zie: http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/26/bmw-zet-flink-door-met-efficient-dynamics
Ook gaaf dat bij VROM geen actuele verbruikscijfers te vinden zijn, zo heeft hun hele campagne geen nut.
Jandepandaman zegt
Voorop gesteld dat ook ik uiteraard beslist niet blij ben met deze lastenverzwaring op de auto want ik rij zelf net zo hard op vier wielen, moet me een paar dingen hier van het hart:
Zoals ik het zie, gaat over de hele linie de lastenverzwaring door, dus niet alleen maar wij arme belaagde autobezitters.
We leven hier in Nederland nog steeds in een welvaartsstaat en zeker vergeleken met andere landen in een verzorgingsstaat. En die verzorgingsstaat moet ergens van worden betaald. En dat betalen doen we met belastingen. Belastingen op alle denkbare gebieden, rechtstreeks en via omwegen. Maar betalen doen we. En zo wordt de verzorgingsstaat onderhouden- in stand gehouden zo je wilt. En alleen via die belastingen kan de hele zaak gefinancierd blijven. De staat heeft geen eigen fabrieken waarvan de winst kan worden gebruikt om het systeem te financieren dat wij zo normaal vinden hier. De staat mag haar leger niet gebruiken om te verhuren aan conflicten en zo geld te verdienen. De staat verkoopt of verhuurt wat grondstoffenconcessies (gas, wat olie uit de Noordzee en nog misschien een paar andere kleine zaken zoals ergens wat zand of stenen of zo) zodat daaruit inkomsten naar de staatskas vloeien. Maar uiteindelijk is het toch ook voor een groot deel belastingheffing. De meeste Nederlanders kankeren nu al behoorlijk op de afbraak van het verzorgingsstelsel omdat het allemaal te duur is geworden. We kunnen het feitelijk als samenleving amper meer opbrengen dat we aan de andere kant zo een hoge kwaliteitsverwachting hebben van die diensten, wegennet, ziekenzorg, ouderenzorg, scholing enzovoorts.
Goed, we kunnen grootelijks van mening verschillen over de besteding van de inkomsten uit belastingen- Daar hebben we dus verkiezingen voor in dit land. Maar die verzorgingsstaat moet gefinancierd blijven. En de inflatie blijft. En de stijging van kosten van grondstoffen en energiebronnen blijft. En de milieubelasting blijft stijgen. En dus blijft ook de belasting stijgen- welke partijen er ook aan de macht komen. Hoogstens kunnen die partijen het geld iets anders verdelen, maar de belasting blijft stijgen, want de staat heeft het geld gewoon bikkelhard nodig. Elke partij die aan belastingverlaging wil doen, zal ook het peil van onze verzorgingsstaat terug moeten schroeven omdat het geld om het te financieren er dan niet meer is.
Je kunt dus kankeren wat je wilt op deze lastenverzwaring, maar het zal niets helpen, sterker nog: het blijft alleen maar erger worden. Ben je het niet eens met de verdeling van die belastingen- goed- Ga dan stemmen op een andere partij. Maar verwacht niet dat die het zoveel anders zal doen, of je moet Geert Wilders stemmen en verwachten dat die het zo goed zal doen. Wedje leggen dat die dan binnen de kortste keren ook weer wordt weggestemd omdat hij er een zootje van maakt…?
Tot slot- Wij zijn als land erg gewoon geraakt aan onze mogelijkheden om ons te kunnen verplaatsen over grotere afstanden dan je lopend kunt doen. En dus hebben wij hopen auto´s en gaan we ook steeds meer met het openbaar vervoer. Maar nog steeds het liefst met de auto want die brengt ons op onze eigen vrije voorwaarden van a naar b. We vinden het tegenwoordig bespottelijk dat er iemand vragen stelt over de zinnigheid dat mamma haar kinderen twee kilometer verder op met de auto naar school brengt- wat voor alternatief is er immers in een tijd van te volle agenda´s werk wat nog verder weg ligt en wegen die te onveilig zijn voor kinderen om zelf doorheen te fietsen. We vinden het de normaalste zaak van de wereld dat werknemers auto´s van de zaak krijgen om op 15 tot 30 kilometer van elkaar te wonen en te werken. We denken er niet over na en we vinden het een grondrecht waar niet over te discusseren valt. Mensen zijn op hun gemak en comfort gesteld en dus willen ze auto rijden bij het minste of geringste. Want dat is onder de gegeven omstandigheden het gemakkelijkst en een goed recht.
Maar ik vraag me dus als ik dit gekanker op die belastingen hoor en zie hoe de files toenemen en hoe steeds duurder de benzines worden en hoe de wegen echt verstopt raken serieus af of dit zo eindeloos vol te houden is. Is het realistisch om te denken dat we deze gewoonte eindeloos door kunnen laten groeien? Is het realistisch om te blijven volhouden in het kinderen naar school rijden per auto terwijl je daarvoor wel zo langzamerhand langer in de file staat dan dat de rit zelf duurt? Is het nog steeds realistisch om per rit van 15 kilometer in je eentje in een auto voor 5 personen zo langzamerhand opgeteld bijna 50 of zelfs meer euri of zo te betalen zonder de het uurloon voor het wachten mee te rekenen…?
Ik weet dat wat ik hier op deze autoblog nu zeg, zo iets als vloeken in de kerk is. Ik besef ook dat ik zelf net zo hard zondig, want ik doe voorlopig mijn auto´s ook echt niet aan de kant. Maar ik ontkom er steeds minder aan om grote vraagtekens te zetten bij waar ik zelf als deel van autorijdend Nederland mee bezig ben. Goed, het is maar net wat je zelf bereid bent om te betalen in geld en tijd. Maar op een bepaald moment wordt die file te lang omdat te veel van ons het zelfde aan het doen zijn. Op een bepaald moment kan misschien het milieu het niet meer aan met al die auto´s en treinen en trams en bussen die niet alleen vervuilen als ze rijden, maar ook als ze gemaakt en gesloopt worden? Op een bepaald moment worden misschien te veel kinderen ziek van te weinig buiten zijn, te veel uitlaatgassen of fijnstof of wat dan ook wat met die auto´s te maken heeft?
Ik weet het niet, ik heb geen antwoorden en ik heb geen verwijten dat het anders zou moeten want ik zie zelf niet hoe. Maar ik heb wel het gevoel dat het steeds minder klopt wat we doen. Alleen heb ik wel het iedee dat als we dit willen volhouden, we ook niet zullen moeten kankeren dat we ervoor moeten blijven dokken. Hoe begrijpelijk het verder ook is dát we kankeren.
:-)
MrSelected zegt
En dáárom stem ik dus rechts.
De uitvlucht van de gestudeerde medemens groeit..
Greg zegt
@Jandepandaman
Heel lang verhaal…. kort samengevat lees ik dat jij vind dat automobilisten maar extra moeten betalen, omdat wij een verzorgingsstaat te financieren hebben en vaak onnodig gebruik maken van auto’s. Met alle respect maar ik vind dat B.S. en wel om de volgende reden:
De overheid spendeert vele miljarden aan projecten waar niemand om heeft gevraagd en die gedoemd zijn te mislukken. Waren al deze miljarden €’s in kas gebleven, dan hoefde men ook geen automobilisten verder uit te melken.
Niemand heeft toch om een HSL lijn of Betuwelijn gevraagd. Hebben wij die prutsters van Defensie gevraagd om te gaan investeren in een Joint Strike Fighter (die grote verliezen voor ons oplevert) of een missie in Afganistan die klauwen vol geld kost en de ene na de andere dode militair oplevert. De overheid moet haar prio’s op orde gaan stellen, en niet voor haar eigen wanbeleid vervolgens burgers gaan afstraffen.
De verzorgingsstaat (voor zover daar nog sprake van is) heeft totaal niets te maken met wat er nu speelt.
mettje zegt
Het wordt echt asociaal en dat voor een sociale regering (zogenaamd). Eerst heffen ze een europees onterechte BPM, daar gaat de BTW overheen en vervolgens 25% bijtelling. Daarbij betaald de werkgever ook nog eens 15% bijtelling omdat ze de werknemer een auto van de zaak geven. Dat wordt dus 40% van de fiscale waarde per auto per jaar bijgeteld. Niet voor niets rijd ik mijn leasebak al jaren niet meer prive; ik heb sowieso een 2e auto nodig. En als elke leaserijder dit gaat doen dan hebben we de poppen aan het dansen!! En over weggegooid geld gesproken: de Betuwelijn. Sinds de opening heb ik alleen de openingstrein zie rijden en daarna helemaal niks meer. Het spoor is verroest en dat is volgens mij het teken dat er echt niks overheen gaat. Wanneer zegt hier iemand iets van!!!!
Sidney zegt
ik vind het grappig om te zien dat mensen afgeven op ‘links’ terwijl we een duidelijk rechtse regering hebben (en altijd al gehad hebben)
June zegt
Belasting van 19& naar 20% tsssssssss Massaal emigreren :) Als alles goed gaat emigreer binnen nu en 2 maanden :P
FrieZ zegt
@MrSelected: Inderdaad… ik zit op een Havo/VWO/Gymnasium school en vrijwel iedereen die ik daar spreek zeurt over wat kudt-land dit is en dat ze hier graag weg willen. De hoog opgeleide nederlander vertrekt, mark my words!
Wimpie zegt
Ach jongens, zitten jullie niet zo te zeuren.
Autorijden is de laatste decennia spotgoedkoop geworden. Als je de laatste veertig jaar even neemt (nou ja, even…) dan zijn tot 1990 de kosten van het autorijden in vergelijking tot de inflatie heel, héél ver achtergebleven. Daarna is het min of meer gelijk opgegaan en pas de laatste twee jaar is er sprake van dat de kosten iets meer toenemen dan de inflatie.
Benzine duur? Vergeet het maar. Vergeleken met de inflatie zitten we ruim onder het niveau van 1980!! En dan vergeten we maar de welvaartstoename (we zijn echt gemiddeld veel meer gaan verdienen) en het feit dat er steeds meer tweeverdieners zijn.
En dat de auto het melkkoetje van de regering is: onzin. Er ging in 2004 17 miljard uit aan wegen, onderhoud, parkeerfaciliteiten, ruimtebeslag, verkeersongevallen, en maatregelen tegen geluidhinder, luchtverontreiniging en klimaat. En er kwam 14 miljard binnen aan BPM, motorijtuigenbelasting, accijnzen, parkeerbelasting en dergelijke. Bron IOO, 2004. En dat laat onverlet het grote economische belang van de auto. Hier gaat het simpel om wat er in en er uit gaat.
Auto’s zijn prachtdingen, maar dat slachtofferrolletje van de gemiddelde blije rijder is volstrekt onterecht. Waarom dachten jullie nou dat er nu ruim 7 miljoen auto’s rondrijden en in 1960 300.000? Omdat het allemaal zo onbetaalbaar is geworden? Een beetje bescheidenheid zou de blijde rijder sieren.
FrieZ zegt
@ Sidney: Volgens mij heb je iets gemist, want PvdA = Links, ChristenUnie = Links, CDA = midden (maar in dit kabinet, duidelijk meer links)
Greg zegt
@wimpie
niet te geloven man, de manier waarop jij alles recht praat. Begin alsjeblieft niet vanaf de jaren ’90 de kosten van het autorijden te vergelijken met de inflatie, want de invoering van de BPM in 1992 heeft de aanschaf- en dus ook de afschrijvingskosten van een auto met veel meer dan het inflatiepercentage verhoogd!!! je hebt echt geen idee waarover je het hebt.
En benzine is erg duur hier ja. Je hoeft geen NASA engineer te zijn om tot die conclusie te komen. Vergelijk gewoon de literprijzen met de prijzen in landen in- en buiten Europa.
Vergeet trouwens niet dat niet alleen auto’s van de snelwegen gebruik maken. Goeie wegen zijn voor de transportsector van levensbelang, en uit die sector haalt de overheid ook bakken vol geld. Niet alleen aan de pomp maar zelfs in de Vennootschapsbelastingen/Inkomstenbelastingen en allerlei andere heffingen. Dus simpelweg € 14 mln naast € 17 mln zetten is in dit geval niet correct.
mashell zegt
@Friez
ChristenUnie is midden, CDA is een tikke rechts van het midden, en PVDA een tikkie links van het midden. We hebben nu dus een midden kabinet.
Maar dat maakt geen flippo uit. Vorige wat meer rechtse kabinetten met de VVD maakten autorijden ook niet goedkoper, ze maakten het ook duurder.
Autorijden wordt altijd duurder, net als bijna al het andere. Komt nou eenmaal door de inflatie. Autorijden wordt sneller duurder omdat het hier om grote getallen gaat, een kleine verhoging levert heel gemakkelijk veel geld op, en omdat het het altijd al zo gegaan is mort de bevolking wat en vind het vervolgens wel ok. Er is ook geen krachtige lobby tegen, of zijn er nog mensen die de ANWB nog serieus nemen.
Ik vind het jammer maar geen verrassing.
Greg zegt
bedoelde miljard ipv miljoen in mijn laatste post….
Jandepandaman zegt
@Greg- Wat jij samenvat van mijn overwegingenin die zin dat ik zou zeggen dat wij autobezitters met onze belastingen de verzorgingsstaat in stand houden is volslagen BS en slecht gelezen van jou. Deel van de verzorgingsstaat zoals wij die kennen, is dat de staat een verplichting heeft om zorg te dragen voor een goede infrastructuur in dit land- Naast gezonde regelgeving, ook een goed wegennet om de andere diensten en de economie als geheel goed te laten funktioneren. Zonder goede doorgaande wegen geen goed lopend ziekenvervoer om maar eens wat te noemen. Ik heb dat ooit wel eens horen uitleggen door een minister in de tijd van de voorganger van Balkenende. Bovendien is het zo dat onze verzorgingsstaat nog steeds funktioneert in die zin dat de overheid zwaar meebetaalt in al die voorzieningen die wij nog steeds als vanzelfsprekend verwachten- ziekenhuizen, onderwijs, verzorgingshuizen, noem maar op. Zouden we onze belasting niet betalen, zou de overheid niet meebetalen, dan zouden die voorzieningen op het peil waarop wij ze nu normaal vinden, onbetaalbaar worden voor de meeste Nederlanders. Goed, jij hebt misschien een topbaan en je bent zo kerngezond waardoor je daar niet mee te maken hebt of zo, maar dat ligt voor sommigen anders. En met de vergrijzing van de samenleving lopen die kosten alleen maar meer op omdat relatief minder mensen via werk meebetalen aan het systeem (ze gaan met pensioen) terwijl er meer gebruik moeten maken van het systeem (meer ouderen).
Bovendien klopt ook niet helemaal wat je zegt over die projecten die je aan haalt- Goed, ze hebben klauwen geld gekost en ik ben het absoluut met je eens dat het zonde van het geld is. Maar die HSL was er vroeg of laat anders toch wel gekomen, die Betuwelijn misschien ook zelfs wel- anders niet nu, dan wel later weer. En over JSF en missie Afghanistan kun je een mening hebben afhankelijk van wat je stemt. Wat echter volstrekte onzin is in wat jij vertelt is dat als we die projecten niet zouden hebben uitgevoerd, we nu zoveel minder belasting zouden betalen. Dat slaat op het totaal van onze landelijke begroting dus echt nergens op. Dan praat je namelijk over een paar cent per belastingbetaler. Ook als die projecten niet waren uitgevoerd hadeen wij nog steeds zo veel mogen dokken als nu. Nogmaals, ik ben het met je eens dat die projekten op zich beter geprioriteerd hadden kunnen worden al verschil ik alweer van mening met je op het vlak van ondermeer die HSL. En dan nog- We hebben als land Balkenende al een paar keer op die stoel geholpen/gehouden terwijl hij toch lustigjes is voort gegaan met die rare geldverslinders. Willen we het als land dan anders? We zijn toch een democratie? Waarom als zoals sommigen hier zeggen dat niemand het eens is met deze gang van zaken zit Balkenende er nog steeds? Maak dan die vuist en zorg dat hij met zijn kliek ophoepelt zodat er een andere ploeg (welke?) kan komen om het goed te doen. Maar ik blijf me afvragen of willekeurig welke andere ploeg ons zal humeuren en ons korting zal geven. Wel de beloftes- die zullen er uiteraard wel weer te over zijn. Potten met stroop, bruine armen tot aan de oksel en beloftes over alles waar maar stemmen mee getrokken kunnen worden. Maar belastingverlaging anno nu als verkiezingen achter de rug zijn? Geloof ik dus echt niks van. Elk nieuw kabinet de zelfde maaltijd, maar dan met een ander sausje, een ander kruidje en een mooie andere fancy naam. Maar nog steeds diezelfde misselijk makende prak.
stan zegt
ze leren het hier nooit :mensen stem niet op de party die zegt dat ze anders doen want deze zijn namelijk de grootste bedriegers
Greg zegt
@Jandepandaman
Slecht gelezen van mij? Dit zie ik staan bij jouw comment:
” En die verzorgingsstaat moet ergens van worden betaald. En dat betalen doen we met belastingen. Belastingen op alle denkbare gebieden, rechtstreeks en via omwegen ”
Als ik dan op basis van bovenstaande concludeer dat belastingen opgehaald bij automobilisten worden gebruikt voor de verzorgingsstaat, dan lees ik toch niet slecht?
Anywayz… maakt verder niet uit.
TTB zegt
Dat hele linkse beleid in Nederland is toch gewoon te zot voor woorden! Hard werken in dit land wordt gewoon bestraft! Minima krijgen er gewoon weer geld bij en wij maar betalen! Gaan jullie eerst maar eens harder voor je centen werken dan praten we daarna verder. Nog iets als ondernemer wordt je helemaal gepakt in dit land regels regels regels oja en inleveren belachlijk! Tijd voor een zéér liberaal regime of emigratie!
Benny1 zegt
*Gaat volgend jaar zomer toch maar eens kijken hoe het nu echt in Canada is*
En over vijf jaar komt er weer gewoon een procent bij, hebben we ooit een belasting verlaging meegemaakt?
Kunnen ze niet een pro-auto partij oprichten stem ik daar volgende keer wel op, VVD heeft niet echt veel zin zie ik al.
mashell zegt
“Nog iets als ondernemer wordt je helemaal gepakt in dit land”
De erg lage winstbelasting en BTW vrijstelling doen mij anders geloven, de arme burger moet zoveel betalen omdat die “ondernemers” alles op een presenteerblaadje krijgen, een overblijfsel van jaren liberaal conservatieven aan de macht!
H. V. zegt
leaserijders moeten niet zo zeuren! Op feestjes hebben ze altijd het hoogste woord over hun leasebak.Betaal er dan ook maar lekker voor! ik rij in een prima middenklasser betaald uit eigen zak. Zo blijf ik baas over mijn auto en dat is wel zo prettig. Blijft een feit dat het klauwen met geld kost! Met een links kabinet weet je dat vooral de automobilist de klos is. Stem dus sowieso nooit op links want dan verdwijnt je geld in een bodemloze put.Niet vergeten bij de volgende verkiezingen en uiteraard vooral never nooit op de communisten van de SP stemmen.Dan is het(zakelijke) autorijden helemaal over.
Wimpie zegt
Beste Greg,
Dat is de nieuwe politieke correctheid: feiten negeren en je eigen overspannen meninkje laten prevaleren. Ga maar naar de site van het CBS en je zal zien hoe het zit: de kosten van het autorijden zijn de laatste 20 jaar amper meer gestegen dan het inflatiepercentage: ondanks BPM, ondanks allerlei andere verhogingen. Kijk naar de kostenoverzichten van een Consumentenbond, het enige autopanel in Nederland waar systematisch de kosten van het autorijden worden bijgehouden, en je ziet precies hetzelfde. Gewoon naar de feiten kijken dus. Dat jou eigen idee anders is, doet daar helemaal niets aan af. Maar ja, het zullen allemaal wel linkse organisaties zijn, hè?
En uiteraard, ook het vrachtvervoer doet mee op de wegen. Die kosten zitten ook in die vergelijking! Die gaat over de kosten en de baten van het wegverkeer, dus niet van het personenautoverkeer.
En zullen we over die andere belastingen maar even zwijgen? Of moeten we de belastingderving als gevolg van het gebruik van lease- en bedijfsauto’s nog even van stal houden: een ruwe schatting ligt tussen de 5 en 8 miljard derving voor de overheid. Als je niet snapt hoe dat zit, wil ik je dat nog wel eens haarfijn uitleggen. De lease auto is één van de meest gesubsidieerde vormen van vervoer. En er zijn er inmiddels ruim een miljoen van.
Dat het in Duitsland allemaal goedkoper is, klopt. Maar dat heeft minder met een verantwoord beleid dan met een zeer machtige autolobby te maken.
Asjeblieft: hou op met zielig doen!
Wimpie zegt
Greg,
Dit kwam ik nog even voor je tegen. Een stukje proza van het CBS over de tijd toen dat vreselijke onrtechtvaardige Kwartje van Kok werd geïntroduceerd (1991-2). Dit is wat het CBS in die tijd heeft gevonden. Goed lezen hoor:
Opvallend is dat de kosten van het bezit en gebruik van de auto sinds 1980 slechts licht zijn toegenomen. Uitgaande van een standaardmodel (type Opel Astra) bedroegen de kosten van bezit en gebruik in 1980 29 eurocent per kilometer, in 1990 was dit 32 eurocent, en in 2000 34 eurocent per kilometer. Indien de kosten van het bezit en gebruik van de auto worden opgedeeld in vaste en variabele kosten, ofwel bezits- en gebruikskosten, blijkt dat vooral de vaste of bezitskosten zijn toegenomen (tabel 1). Hiervan blijkt de afschrijving de snelst groeiende kostenpost. Oorzaak is het feit dat men – gegeven de grotere bestedingsruimte (men verdient meer dan voorheen, zie ook hoofdstuk 1 en 4 in de sociale staat van Nederland) – steeds luxere en beter uitgeruste modellen koopt. Indicatief hiervoor is de gestegen aankoopprijs van auto’s: gecorrigeerd voor inflatie kostte een nieuwe auto in 1980 ruim 13.600 euro, en lag in 2000 de gemiddelde aanschafprijs op bijna 19.400 euro, een stijging van 42% (bedragen in prijzen van 2000; SCP-berekening op basis van cijfers van BOVAG-Rai). Anders dan de vaste kosten zijn de variabele of gebruikskosten (onderhoud en verbruik) niet noemenswaardig veranderd. Eind jaren negentig lagen de brandstofkosten slechts fractioneel hoger dan in 1980 (figuur 1). De grootste dynamiek in de gebruikskosten wordt veroorzaakt door schommelingen in de kale brandstofprijs. Opvallend zijn met name de sterke daling van de prijs medio jaren tachtig en de sterke stijging in 2000. Het aandeel van de accijnzen in de brandstofprijs is gedurende de jaren structureel toegenomen (van 48 eurocent per liter in 1980 tot ruim 72 eurocent per liter in 2000).
Interessant niet. Als het autorijden gelijke tred met de inflatie zou hebben gehouden in die periode (1980 – 2000) dan zou nde kilometrprijs van de auto tovan € 0,29 gesategen zijn tot € 0, 52. Dat is toch wel wat anders dan de 0,34 dfie het CBS berekende, vind je niet?
jodocus zegt
@wimpie,
Dat stel je heel duidelijk en juist
– autorijden is vandaag te goedkoop als je de kosten die het autoverkeer veroorzaakt verrekend –
Uitgaande van het principe ‘de vervuiler betaald’ moet de km-kost voor de auto nog verder omhoog. Daar ben ik het ook mee eens.
Niet zozeer moet het bezit van een auto worden bestraft, wél het gebruik: dat leidt tot slijtage van het wegennet, veroorzaakt files, veroorzaakt verkeersonveiligheid, is oorzaak van milieuvervuiling, lawaaihinder…
Er is echter ook een sociale component: de mensen en de economie hebben de auto nodig om op het werk te raken, om goederen te transporteren…
Zolang dat niet allemaal lukt met de fiets, de bus, de tram of de trein vindt ik ook niet dat je de automobilist het volle pond kan aanrekenen.
Méér betalen, akkoord, maar dan niet voor Irak-avonturen maar wél voor duidelijke investeringen in goed openbaar vervoer, vlotte & veilige fietsnetwerken, goederentransport over het water, en OK subsidiëring van milieuvriendelijke wagens…
Dan zou de autorijder tenminste het gevoel hebben dat zijn geld op goede wijze geïnvesteerd wordt :-)
Greg zegt
Beste Wimpie,
Zoals jij bronnen aanhaalt, waarmee jij wil aantonen dat de kosten voor het gebruik van een auto onder de jaarlijkse inflatie blijven, is ook met andere bronnen aan te tonen dat de kostenstijgingen veel hoger kunnen uitvallen dan de jaarlijkse inflatie%’s.
In de telegraaf was een aantal jaren terug te lezen dat bij de invoering van de Euro, parkeertarieven in 1 geval in Overijssel zelfs met 120%!!! zijn toegenomen. Maak iemand die daar z’n auto kwijt moet maar wijs dat de kostenstijging voor een auto onder het jaarlijkse inflatie% blijft!
http://www.flitsservice.nl/algemeen/index_html/index_nieuws.html?
Als ik een auto kontant wil kopen moet ik eerst lang sparen mede door inkomstenbelastingen van 42% en hoger. Als het vermogen bijeengespaard is, komt er BTW op de nettoprijs van de auto ad. 19% en 45,2% erbij voor de BPM. Als ik de auto eenmaal bezit bestaan de variabele kosten voor 75% uit accijnzen en belastingen. Tel daarnaast nog de kosten voor op voor het parkeren van je auto en vraag mij als automobilisten niet enig recht hebben tot klagen….
greg zegt
Ben je er nog, Wimpie?
NLX zegt
weer een verhoging, kunnen ze niet beter gewoon de knelpunten in het wegennet aanpakken, zijn mensen eerder op hun werk dus productiever, levert ze een stuk meer geld op denk ik.
wilco zegt
Altijd hetzelfde in dit vernaggelde rotland. Ik was niet eens verbaasd meer. Als ze het geld eens meer gebruikten voor wegen onderhoud?
Is gewoon stomweg om t begrotingstekort te dichten, de smeerlappen krijgen t onder t mom milieu ook nog voor elkaar.
Dit kabinet vond ik van meet af aan al een verliezerskabinet, en daar blijf ik bij. CDA en CU in een kabinet, gelovige dwazen, en dan nog s die Pvda.
Erikje zegt
Ik werp elk jaar inmiddels een paar ton in de schatkist maar zie er niets voor terug, behalve politiek gekonkel, leugens, slecht onderbouwde belastingheffingen, verkwisting en vooral steeds meer files.
Ik heb vandaag m’n besluit genomen: ik emigreer. Deze overheid krijgt geen cent meer van me. Ik weiger te betalen aan m’n grootste ergernis.
Doei allemaal, ik zie jullie hier weer als ik in een belastingparadijs een rappe internet aansluiting heb gevonden, nadat ik met mijn grote bolide de palmboom-boulevards heb bereden, op zoek naar een leuk huis ;-)
See you!
neodee zegt
Ik ben benieuwd wat we er voor terugkrijgen….. vast geen 18″ subsidie of +200pk subsidie….
Fokking alles wordt duurder; btw, bijtelling, accijnzen…. pffff…. Om de koopkracht in stand te houden?!?! Kan iemand dit uitleggen?
Lebastille zegt
Het erge is ook nog dat auto’s procentueel maar weinig bijdragen aan de CO2-uitstoot en de uitstoot van andere schadelijke gassen. Elektriciteitscentrales en (zware) industrie dragen hier veel meer aan bij. Wanneer daar het energieverbruik/belasting aangepakt zou worden, zou dit een veel groter effect hebben. Het kabinet gebruikt de auto dus inderdaad als melkkoe.
Wimpie zegt
Beste Greg,
Dit wordt, denk ik, een totaal zinloze discussie. Maar goed, één keer dan nog maar.
Zo’n incidenteel voorbeeld van die 120% zegt dus helemaal niets over de totale kosten. Die kunnen ergens anders wel weer naar beneden zijn gegaan. Dat is hetzelfde als de volgende redenering: de overlevingskans bij een ongeval als je een autogordel draagt is 80% groter, zo blijkt uit onderzoek. Maar in incidentele gevallen kan de gordel ook tegenwerken (auto op z’n kop in de sloot enzovoort). Conclusie: ik draag maar geen autogordel. Het gaat om gemiddelden! En die gemiddelden dalen in vergelijking met het (gemiddelde) inflatiecijfer.
Organisaties als het CBS, de ANWB en de Consumentenbond houden de kosten al decennia bij. En wat blijkt: de kosten van het autorijden, inclusief alles wat daar maar bijhoort, inclusief afschrijving en de gehate BPM, zijn de laatste decennia veel minder hard gestegen dan de inflatie (met uitzondering van de laatste twee jaar, maar dat mag dan ook wel eens weer). Inflatie waarvan de correctie ook in jouw inkomen zit verspijkerd. Daar komt nog eens bovenop dat we in dit ‘rotland’ de laatste decennia aanmerkelijk veel rijker zijn geworden (we staan economisch gezien niet voor niets op de 7e plaats van de wereldranglijst, da’s zo’n drie plaatsen hoger dan 10-15 jaar geleden) en er zijn veel meer tweeverdieners bijgekomen. Resultaat: de kosten van het autorijden zijn een veel, veel kleiner deel zijn gaan uitmaken van het gezinsinkomen.
Maar daar heb jij natuurlijk helmaal geen boodschap aan. Want je verzint je eigen ‘argumenten’. Om een voorbeeld te geven: waar haal je het vandaan dat de variabele kosten 75% uitmaken van de totale kosten. Uit jarenlang onderzoek van ANWB en Consumentenbond (onder 6.000 automobilisten die de werkelijke kosten van het autorijden bijhouden) blijkt dat de vaste kosten in 2006 voor de kleine klasse gemiddeld € 146 bedragen en de vaste kosten € 224 per maand = 39%. Voor de middenklasse, waar de afschrijving relatief veel hoger is, bedraagt dat respectievelijk € 171 en (schrik niet) € 655 = 20%. Wat nou 75% variabele kosten? Hoe bedenk je het!
En weet je trouwens wie de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan die bescheiden kostentoename van het autorijden de laatste jaren? Niet de overheid, niet de brandstofkosten, maar de inruilprijzen van de autohandel. Die hebben enkele jaren flink onder druk gestaan, waardoor jij relatief flink veel minder minder voor je auto terug krijgt. En het is vooral die afschrijving die de grootste postenkost vormt bij het autorijden: zo’n 45%. En dus het hardste doortikt.
Vraag Greg: waarom denk je dat er in 1960 300.000 auto’s rondreden (je weet wel, in die tijd dat autorijden nog leuk was, zonder files en snelheidsbeperkingen), in 1990 vier miljoen en nu ruim zeven miljoen (terwijl de lol van het autrijden er nu toch eigenlijk wel af is, zo in de file en soms voortsukkelend met 120 km/u)? Omdat autorijden zo onbetaalbaar is geworden? Zie je zelf de idioterie van je redering dan niet in?
Kortom:
1. De auto is niet de melkoe van de regering: er gaat nog steeds meer geld naar kosten van het totale wegverkeer toe dan dat er in komt (maar dat vertellen de Rai, de Bovag en De Telegraaf je net).
2. Autorijden is de laatste decennia een veel en veel minder beslag gaan leggen op het gezinsinkomen (en dat geeft zelfs de RAI toe).
3. Het slachtofferrolletje van de autolobby en de gemiddelde Telegraaf-lezer is volstrekt, maar dan ook volstrekt onterecht.
4. Het verkeersbeleid van de laatste 25 jaar is vooral tot stand gekomen onder ‘rechtse’ ministers: Smit-Kroes, Jorritsma, May-Weggen en de Boer. Daar heeft één linkse tussendoor gelopen: Netelenbos. En ook de huidige minister Eurlings is bepaald geen linkse jongen. Dus dat gemekker over ‘de schuld van links’ slaat als een krokodil op een deurmat.
5. Deze blog bewijst weer dat Nederland meer en meer bestaat uit kankerende types die maar raak kletsen en de feiten negeren.
Greg, ik ben erg benieuwd naar wat je nu weer te melden hebt. Maar één verzoek: lees eerst even echt goed wat ik geschreven heb.
PS: als jij 42% belasting betaalt, zou ik maar eens een goede belastingadviseur raadplegen. De gemiddelde belastingdruk in ons land is, dankzij alle aftrekposten, omstreeks 30%, voor iedereen. En echt rijken betalen nog aanzienlijk minder tot helemaal niets (kwestie van een héél goede belastingadviseur). Heeft prof. Flip de Kam mooie dingen over geschreven in zijn boek ‘Belastingbetaling is voor de dommen’.
realist zegt
ja van nederland een moslimland maken kost geld hee
greg zegt
@Wimpie
Ik heb je stuk tekst aandachtig gelezen… ik kan er ook zeker beargumenteerd inhoudelijk op ingaan. Doe ik niet… Het is weekend en ik ga er van genieten.
Over mijn financien laat ik mij al helemaal niet uit hier. Ik ben wel al behoorlijk wat jaren boekhouder bij een grote financiele instelling, dus als ik over fiscale zaken praat, weet ik waar ik het over heb.
If it makes you feel any better, je hebt gelijk……. :-)
Enjoy the weekend, bro
Ciao
derx zegt
Is voor de regering natuurlijk wel lekker zo’n leasewagen. Eerst 2x belasting heffen op de aankoop (BPM en daaroverheen nog eens BTW) en daarna nog een de leaserijders 25% van de complete aanschafwaarde (waarom niet de bruto aanschafprijs) bij het bruto salaris erbij.
Ik ben service monteur, kan dus niet zonder leaseauto. Denk dat het toch eens tijd wordt voor een fiat pinda ofzo erbij te nemen, en dan heel erg creatief gaan boekhouden met de gereden zakelijke kilometers….
Wimpie zegt
Greg,
Jij ook een goed weekeinde. Dank voor de tijd die je voor me nam. Een beetje verbaal stoeien kan nooit kwaad, vind je ook niet.
Groet,
Wimpie
bryan zegt
WAT EEN KUT IDEEdat idee met die auto in de garage laten staan is geen slecht idee (ben het twijfelen of ik niet in belgie ga wonen)
EDIT: Voortaan caps lock uit svp, ben al aan de dovige kant.
john zegt
weer zo’n actie,ik ben van mening dat dit nog maar het begin is, er vogt nog veel meer het kabinet geeft je een cent en pakken en vijf weer terug. jammer genoeg zijn wij de makkelijkste prooi om te halen tenslotte moeten we toch weer elke dag werken en onze auto verplicht gebruiken, omdat het openbaar vervoer helemaal k*%&)@#t is.om daar gebruik van te maken en ook daar betaal je nu ook de hoofdprijs voor. De werkerman/vrouw wordt weer gestraft en dat zal altijd zo blijven alleen de ministers merken daar niks van die rijden op onze kosten en met hun dikke salarissen genieten na hun ontslag nog zes jaar van een dik inkomen echt waar schandaling.ben blij dat ik niet op deze partijen gestemt heb anders zou ik me zeker genaaid voelen
Cor zegt
Door mij word er elk jaar gewoon belaasting betaaald over allerlij zaken en heb ik nergens last van laten we eerlijk zijn we kankeren wel op de belasting maar die geve teminsten nog wat terug . kijk liever vol afgrijzen terug naar deze regeringdie laat mensen met een laag loon gewoon stikken je word aan allekanten gepakt je moet meer en meer voor je ziekenfonds betalen en komen ze je tegemoet nou eght niet geen cent krijg je bij je salaris.en ook worden de bootschappen en zo duurder er zijn mensen in noot die kunnen niet eens eten en lopen julie te kankeren over een bijtelling van de belasting of dat auto rijden duuder word lekker belanrijk als we echt wat wiilen berijken moeten we weer een met ze allen demonstreren bij de tweede kamer inplaats dat we ons als lammeren naar de slachtbank laten lijden . denk daar maar eens over na
Vermoeiend zegt
Dat over dat belgie wonen, iedereen lult elkaar na… punt 1 ik studeer er zelf en zit er dagelijks, zo ideaal is het daar nou ook weer niet… Je betaalt daar veel meer inkomstenbelasting, ok minder bpm maar heb je dan ook de wegen gezien die je ervoor terug krijgt :)..dus enkel je auto zou goedkoper kunnen zijn en de rest van je besteedbare inkomen minder (belgie is gewoonweg nog armer dan NL)…is dat stuk blik op wielen zoveel belangrijker voor je dan gewoon leefcomfort :)..punt 2 de gem. belg mag een nl (en helemaal van boven de rivieren) niet echt ;)…andersom wel …maar ze voelen zich nog steeds het gepeste broertje i guess.. Ik denk dat wimpie de enige is die zonder oogkleppen op zegt hoe het zit…want al die klagers inderdaad die mogen wel emigreren…waarom denk je dat ieder gezin tegenwoordig in 2 auto’s rondrijd omdat we het oooh zo slecht hebben??? En lease auto’s want een dwazen die klagen zeg…weet je ook wat het kost als je zelf die middenklasser moet bekostigen, want bij de meeste banen betaal je zelf voor je vervoer…krijgen ze een lease bak (iedereen weet trouwens dat dat niet gratis is enkel de dommen) en maar patsen op de feestjes..zelf vaak genoeg meegemaakt, lekker rijden toch betalen met de tankpas..stakkers……en dan klagen dat de minima het beter krijgen lijkt me wel dat je iets kan missen dan toch..enig idee wat een niet lease fiat pinda (zoals hier zo denigrerend over gesproken word) kost voor een minima gezin..?
GJ zegt
Ach, ik lees hier even vluchtig de reacties maar het is weer puur Hollands. Kankeren, kankeren en nog eens kankeren. En hier blijft het bij. Plannetjes zat. Stakingen, opstand, enz. Maar er gebeurt toch niets. Dit weet men ook wel in Den-Haag. Overigens hebben we met z’n allen wel voor dit zooitje ongeregeld gekozen. Al deze plannen zijn niet in verkiezingsprogramma’s voorgesteld. Natuurlijk niet. Regeren is liegen en bedriegen. Dat weten we toch wel zo langzamerhand? Zijn we allemaal ineens zo naief? Er is maar 1 remedie om geen last te hebben van al die betuttelende en hebberige regingingsmaatregeltjes. Probeer stinkend rijk te worden. Hoe? Maakt niets uit. Er zijn legale en ilegale wegen zat hier in Nederland. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Dit zou het motto van de Nederlander moeten zijn. Ik zoek naar de legale weg om welvarend te worden. En zo gauw Nederland mij rijk heeft gemaakt dan ga ik lekker weg naar een zonnig en goedkoop land. Hier is te weinig ruimte in elk geval. In de ochtend en avond is Nederland 1 file. Niet gek als je ziet dat er ruim 7 miljoen auto’s rijden op een een paar vierkante kilometer. En geloof mij nou! De files willen ze in Den Haag nooit oplossen. Dit kost te veel. En de auto een week laten staan uit protest? Dit kost de regering zoveel inkomsten dat ze het wel weer op een andere manier van je afpikken. Het is lood om oud ijzer. Dit land regeren is niet eenvoudig. Maar er wordt hier altijd voor de makkelijkste weg gekozen. Vergeet niet, die gasten in Den Haag zitten daar ook alleen maar om hun eigen zakken te vullen. Denk je nou echt dat ze met jou meeleven? Als je in de regering keiharde maatregelen durft te uiten, dan is je baantje in het normale berijfsleven al veilig gesteld. Zo werkt het en niet anders. Al met al toon ik hiermee aan dat ik ook een zeer ontevreden Nederlander ben welke is teleurgesteld in de regering en zijn medelanders.
David zegt
Als NS meer mensen vnauit de auto in de trein wil krijgen moeten ze de kaartjes voor 9 uur goedkoper maken. Geef dan met de Voordeelurenkaart dan 25% korting tussen pakweg 06:30 en 09:00 en tussen 16:00 en 18:00 (en op de overige tijden gewoon 40% korting). Nu is het zo dat je als deeltijdwerker, (en dus maar 2 of 3x per week moet reizen), bent aangewezen op het betalen van de volle mep, ja dan is een tweedehands-autootje zeker lonend, hoe slecht dat voor het milieu ook is! In Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië, slowakije en nog een paar landen hebben ze kortingskaarten die 24 uur per dag, 7 dagen/week geldig zijn, waarom in dit kikkerlandje niet? NS denkt nog altijd dat mensen voor de lol in de spits met de trein gaan, nou als ik een dagje ergens ontspannen heen wil, wacht ik wel even tot na 9 uur, niet vanwege de peon, maar omdat ik dan weet tenminste lekker te kunnen zitten!
NS moet gewoon niet zeuren, 255 korting voor kaarthouders in de spits geven, grote lening aangaan, heel rap nieuwe treinstellen bestellen en de overheid moet gewoon het spoor op een respectabel niveau brengen, en bovenleidingen van 25 Kilovolt aanleggen.
Als de treinkaartjes hierdoor 10-15% duurder worden, (investering kost ook geld) maar men krijgt er kwaliteits-OV voor (wat je in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk gewend bent), en men zorgt ervoor dat de reistijden flink verkorten (spoor moet geschikt worden om 160-200 km/h op te kunnen rijden). Dan zal menigeen zich wel achter de oor krabben om de auto te pakken. Enne. de 10 miljard die het bedrijfsleven dan niet meer kwijt is door file-leed, daarvan zouden ze best bereid zijn 1-2 miljard aan kwaliteitsverbetering van het OV mee te betalen.
Nu werkt men nog teveel langs elkaar heen. Managers snoepen tientallen procenten van de subsidies af, bieden matig OV aan, komen met tijdsrovende projecten aan. als die lui nou ook eens even flink op hun verantwoording gewezen worden en vervangen worden door mensen met hart voor OV. Dan moet het allemaal wel goed komen, toch?
michel zegt
inderdaad zoals in de eerste post vermeld staat moeten we met zijn alleen een week lang de auto laten staan, dan piept de overheid wel anders…
als niemand in nederland de auto gebruikt voor een week dan word er dus ook niet getankt…en dan loopt de overheid miljarden mis…dat moeten we dus hebben om dit gezeik tegen te gaan…aangezien alles maar duurder en duurder word…
en ze blijven maar volhouden dat de euro niks met de prijsstijging te maken heeft..ongelooflijk echt waar !
we worden gewoon genaaid in dit nederland door onze eigen overheid.!!!
Ruud zegt
Deze hele discussie is onzinnig en komt bij elke verhoging weer terug. Maar als men onzinnige argumenten gebruik ga ik toch reageren.
Iemand vindt het onjuist dat men hun kinderen voor 2km met de auto naar school brengt. Op welke planeet leeft deze persoon? Ik heb de afgelopen 4 jaar 32km heen en 32km terug gefietst voor mijn woon-werk. Ik al die tijd heb ik de vreselijkste maneuvres van automobilsten (nagenoeg geen uitzonderingen dus iedereen maakt zich hieraan schuldig zelfs degenen die vinden dat ze fatsoenlijk rijden) moeten meemaken. Uiteindelijk door een auto over het hoofd gezien en in het ziekenhuis beland. Nu na een jaar nog lang niet in orde en pak iedere dag de AUTO. Mijn kinderen moeten op weg naar school een drukke weg oversteken. Ik heb speciaal voor het wegbrengen van de kinderen naar school (1km!!!) een extra auto aangeschaf om ze ook met PRACHTIG weer veilig naar school te brengen.
lourens zegt
De macht van een bevolking is niet te onderschatten! In het geval het gemak waarmee de auto rijders worden uitgekleed,weet men in het kabinet donders goed,wat er zou gebeuren als men massaal één of meerdere dagen de voertuigen laat staan! Men weet wat het effect is van een autoloze ( dag).Maar men vreest wel het massaal laten staan van de voertuigen,dat loopt tientallen miljoenen per dag,maar het is wel een heel effectief middel om onze zogenaamde ministers duidelijk te maken dat automobilisten een vuist hebben gemaakt.Auto rijden is niet voor iedereen een luxse,openbaarvervoer wat goedkoper zou moeten zijn is zelfs nog duurder an het hebben van een auto,wie milieubewust is dient belood te worden,echter rijden op autogas,wordt zelfs meer belast,wat een tegenstelling hebben we,leugens en leugens!!!
michel zegt
ja tuurlijk…investeren kost ook geld .. jaja…maar dat moeten WIJ betalen en niet de staat… !! dat is het verschil….
als ik een eigen zaak (snackbar) wil beginnen moet ik toch ook een eigen kapitaal meebrengen om de consument te voorzien van bijvoorbeeld een broodje kroket ? dat eigen kapitaal kan ik toch niet doorberekenen aan de consument -en dus de prijs van het broodje kroket 3 euro maken- !!!!
onzin althans, investeren mag best eerst geld kosten maar ga dat geld dan niet aan ONS doorberekenen aangezien de prijzen NOOIT verlaagd zullen worden!
michel zegt
@ GJ:
tuurlijk gebeurt er niks gj, als er namelijk wel wat dreigt te gebeuren dan grijpt de overheid in, kijk maar naar pim fortuyn. die is ook koud gemaakt door de overheid….
zodra de monarchie in gevaar komt grijpen ze in …. dat is gewoon zo … daar doe je ook niks tegen !
ikVermaakMij zegt
Lachen dit! Als berijder van een dikke leasebak is het toch verwonderlijk hoe kleinzielig mijn medeweggebruikers zijn. Vooral omdat het juist mensen met een op z’n minst bescheiden vermogen zijn die het hardste schreeuwen dat zij het slechtste af zijn. Egoïsme ten top. En diegenen die hier hard roepen dat zij gaan emigreren (volgens mij een van de vele dingen die zij vooral roepen maar niet durven te doen…) moeten wat mij betreft samen met “alle andere asociale elementen” zoals zij het zelf volgens mij vaak zeggen over andere bevolkingsgroepen…, per onmiddelijk de grens over gezet worden. Opgeruimd staat netjes!
En Wimpie, ik bewonder je inzet, maar jij begrijpt (als enige ben ik bang) dat het allemaal paarlen voor de zwijnen is. Ik denk dat het gros al afhaakt bij het eerste woord met meer dan 2 lettergrepen…
Helaas zijn de grootste schreeuwers hier ook de grootste schreeuwers in het ziekenhuis als vrouw, zoon, dochter of welke andere geliefde dan ook niet snel genoeg wordt behandeld…maar belasting willen betalen , nee dat niet.
Dus voor alle zeikerds hier: hoop dat je je bij een ongeval direct hardstikke dood rijd, dat scheelt mij en alle andere belastingbetalers een hoop geld. Kan ik ook weer goedkoper autorijden.
michel zegt
@ RUUD :
ruud dat is je eigen keus dat je je kids naar school brengt met de auto, ik vind het onzin wat je zegt….
dus omdat jij toevallig door een auto niet gezien bent en in het ziekenhuis beland moet je maar gelijk je kinderen met de auto gaan brengen … want stel dat dat ook bij je kinderen gebeurt ??? sjonge jonge.. das echt logica van een visstick !
ik heb een keer een aanrijding gehad in de sneeuw…nu zou ik volgens jou dus nooit meer in de auto moeten stappen omdat ik dan misschien weer een aanrijding krijg ? klopt niet he ..
wel ben ik het met je eens dat er genoeg debielen rondrijden die NIET kunnen rijden….daar zouden ze eens wat aan moeten doen ipv die kut boetes van een paar kilometer te hard uitschrijven…
michel zegt
@ vermoeiend :
waarom denk je dat ieder gezin tegenwoordig in 2 auto’s rondrijd omdat we het oooh zo slecht hebben??
bij heel veel mensen is het een must om 2 auto’s te hebben … dat heeft niets te maken dat we het goed zouden hebben, onzin ! zo goed hebben we het helemaal niet …alleen dit is dus de kern : het word naar buiten gebracht alsof we het zo goed hebben, maar dat is gewoon niet zo.. media is daar heel sterk in !
wopper zegt
Ik heb wat reacties gelezen en ik zie dat er een hoop wordt afgegeven op leaserijders, er wordt wel vergeten dat niet elke leaserijder een kantoorbaan heeft en die auto alleen voor heen rijden naar het kantoor waar hij de hele dag verblijft en later weer terug naar huis rijd en de auto verder lekker prive gebruikt ( dit geldt niet voor allemaal ), die mensen moeten zichzelf maar eens achter de oren krabben en kijken of ze echt wel een auto nodig hebben, laat die groep lekker met een ander vorm van vervoer naar hun werk gaan. Ik ben zelf elektro monteur van beroep en kan niet zonder een bestelbus, maar ik betaal sinds 2007 22% bijtelling tov 10% daarvoor en dat voor een kale bus zonder enig luxe, dat is net zoveel bijtelling als die kantoormensen met luxe peronenen leaseauto’s waar alles op en aan zit terwijl ze alleen in de auto naar hun werk rijden en zo de wegen lekker vol zetten ( kijk maar eens naast je in de file ), nu heb ik een grotere bus nodig, die duuder is, dus met een bijtelling van 25 % ben ik er helemaal aan. En dan het plan van de overheid om alle kosten van het auto rijden in de brandstofprijs te doen zodat je meer betaald als je meer rijdt en niet meer voor een stilstaande auto betaald, dat is een leuk idee, maar de mensen die hiermee instemmen moeten eerst maar eens nadenken over het volgende, terwijl de landelijke overheid dit in wil voeren zie je bij de lokale overheid dat deze waar ze kunnen, betaald parkeren gaan invoeren, omdat ze ook steeds meer geld nodig hebben om hun al dan niet zinnige plannen te financieren, maw je gaat betalen voor een stilstaande auto en via de brandstofprijs ook voor het gebruik ervan en dan niet vergeten dat parkeer geld elk jaar wordt verhoogd, dus hoe je het ook went of keert de automobilist is altijd de lul, terwijl er geen stappen worden ondernomen om de mobiliteit in nederland te verbeteren, zonder dat de overheid er flink beter van wordt.
Aan de andere kant doet de overheid ook niets om de prijs van het openbaarvervoer laag te houden, iedereen die gebruik maakt van het OV betaalt ook konstant de hoofd prijs en de ns lukt het niet om een paar treinen op tijd te laten rijden, ik snap niet wat daar nou zo moeilijk aan is, kijk eens naar het buitenland waar het geen probleem oplevert, zoals japan waar ze, net als nederland, een hoge bevolkingsdichtheid hebben, misschien vindt je daar de oplossing.
het lijkt wel of de overheid de problemen, verkeer of anders, alleen met hogere kosten probeert in te dammen ipv creatieve en meestal goedkopere oplossingen toe te passen, ik ben steeds meer van mening dat dat het geval is.
De oplossing voor dit hele mobiliteits probleem is, maak het rijbewijs werk afhankelijk, dus voor mensen die alleen op kantoor zitten en verder negens heen hoeven geen rijbewijs meer, nu breekt natuurlijk de pluris uit onder die mensen, want ze raken hun vrijheid kwijt, antwoordt is ja, maar je bent er zelf bij waneer je een kantoorbaan neemt, niemand dwingt je daartoe, er zijn genoeg andere vervoers oplossingen voor bedacht, alleen die mensen maken er geen gebruik van omdat ze onafhankelijk willen zijn, dat ben je met de fiets ook, maarja de fiets is geen status symbool en lekker makkelijk prive. als deze mensen gaan wonen en werken in de zelfdestad, dan ligt de oplossing voor de hand en als positieve bij komstigheid, er zijn minder auto’s in de steden, dus minder vervuiling, geen parkeer problemen, dus geen betaald parkeren, minder verkeer, dus veiliger.
Die veiligheid zet zich door op de snelwegen, want zeg nou zelf, als je een ongeval of aanrijding ziet het zijn altijd weer die kantoor mensen die in de kreukels liggen, het is zelden een bestel bus en als het een bestelbus is dan staat er weer zo’n jochie naast die net zijn rijbewijs heeft en gelijk een halve vrachtwagen meekrijgt, dat mogen ze van mij ook wel aanpakken door een rijlessen niet meer met 18 jaar, maar met 25 te beginnnen, die 18 jarige jochies worden altijd in het weekend uit de auto geknipt omdat ze geen rijervaring hebben( ik zit zelf bij de brandweer ), als die met 25 beginnen dan zijn de scherpe kantjes ervan af en hoeven ze zich niet meer te bewijzen bij hun vriendjes, dus daar is de veiligheid zeker bijgebaat.
Frantic.F zegt
We moeten met zijn allen Nee durven zeggen, onze grens is bereikt!!!
Niet alleen je auto laten staan, maar een week je huis niet uitkomen. Geen ene euro uitgeven. Het hele land ligt dan op zijn gat. Nee(der)land
Anoniem zegt
Weet je wat ze zouden moeten doen???
Tolwegen, zo kunnen hun geld verdienen en hoeft iemand die bijna niet rijdt, niet hetzelfde te betalen als een veel rijdend iemand
Dan gaat de wegenbelasting weg en dan zoals David zegt de treinkaartjes goedkoper maken
En mensen een beter OV aanbieden.
Dan moet het goed komen
MOET LAMBO VERKOPEN zegt
MIJN DANK GAAT UIT NAAR ALLE LINKS-STEMMERS DIE DACHTEN DAT ZE MET DE VORIGE COALITIE SLECHT AF WAREN.
GEFELICITEERD(!!!), IK HOOP DAT JULLIE NU GELEERD HEBBEN DAT EEN POLITICUS NIET TE VERTROUWEN IS (of hebben jullie bij het stemmen gehoord dat deze coalitie de belastingen wilde verhogen, nee het zou nu beter worden, en dan spreek ik nog niet over de miljard nog wat meevaller die Zalm ons onder de neus wreef, ook dit geld is dus al weg blijkbaar)
Maar geeft niet, zij hebben tenminste nog wachtgeld als ze lekker van hun vrijheid genietend over de onbetaalbare wegen rijden.
Maar goed, NOGMAALS DANK AAN DE LINKS-STEMMERS.
EDIT: Auuuw, mijn oren!
Michel zegt
HELEMAAL MET HET BOVENSTAANDE EENS !!!!!!!!!!!!!!!
S. Zeeman zegt
Kom op zeg, degene die het nog kan betalen om in een auto van meestal boven de 30.000 euro te rijden, moet niet zeuren oven een paar procenten. Het geld moet toch ergens vandaan komen, en dan is dit best te verklaren.
Greg zegt
@Wimpie
Jawel… op een nette manier zinnig discussieren is altijd prettig… I like it. Steek er ook een hoop van op.
dolf zegt
Er zijn blijkbaar toch nog veel mensen, die niet beseffen wat leven in een democratie als de onze betekent. Voor deze groep het volgende advies: “Ga een paar jaar in een ontwikkelingsland met een dictoriaal bewind leven.” En protesteer daar in het openbaar of op internet tegen belastingverhogingen, ” Kleine kans dat je het overleeft !.
Peter zegt
misschien kunnen ze de euro opnieuw invoeren en hebben ze weer een reden om alles weer duurder te maken. waarom wordt in nederlander altijd de mensen hard aangepakt die het toch moeten verdienen? De mensen die heel de dag niks doen of misbruik maken eens flink aanpakken dat wordt al een hoop opgelost. Wees eens wat harder die politiek en niet van dat soften gedoe het lijken net een stel mietjes daar in Den Haag…………
Als Nederlander zo doorgaat dan blijft er niemand meer over in het land………
dolf zegt
Op naar een dictatuur van rijke autobezitters ?
jan zegt
Het zal de auto niet zijn laten ze die lui met die boten maar eens belasting laten betalen
Want die vervuilen overal de boel en zorgen voor een heleboel ongemak,ga enkel maar eens op de a1 in de file staan omdat er weer eens zo’n rijke stinkerd met zijn bootje doorheen moet.
Paul zegt
Fijn he dat die bijtelling 25% gaat worden!
Kunen de leasers nog meer mopperen en er nog meer een sport van maken om de belasting te ontduiken > STOER!
Velen lijken niet te beseffen dat ze met hun leasebak (met 25% bijtelling ook nog steeds) een zeer groot financieel voordeel hebben t.o.v. de particuliere rijder.
Het is een ieder gegund, maar ga dan niet lopen klagen – gewoon jezelf aan de regels houden, je administratie voeren of betalen! Wil je dat niet – ook goed – doe je je leasebak toch weg en koop je particulier een auto. De keuze – iedere heeft zo zijn voor/nadelen – staat toch vrij!
dolf zegt
PAUL, chapeau.
Leaserijders rijden al voor bijna niets. De bijtelling is gewoon 100%.
Eerst over 5 jaar , nu over 4 jaar. Leaserijders een schijntje in vergelijking met iemand die zelf een auto aanschaft. De overheid heeft vanwege de vele fraudes met leaseauto’s om strenger te controleren op fraude, en tegelijkertijd de kosten van die controles te verhalen op de leaserijders.Jammer voor een klein groep niet-fraudeurs. Niet kankeren en schelden, maar gewoon blij zijn met de auto van de baas , zmet alle luxe extra’s.
Een zelfstandig ondernemer krijgt ook een bijtelling van 20 %.
Voor de door hemzelf betaalde auto. Leaserijders ga je diep schamen !
Axel zegt
Als wij als leaserijdende Nederlanders nu het voorbeeld van de boeren/vrachtwagenchauffeurs/conducteurs/buschauffeurs etc etc etc. eens volgen. In gecoordineeerde acties het Nederlandse wegennet stelselmatig blokkeren, net zo lang tot ons kabinet inziet dat Nederland dit niet langer pikt.
Paul zegt
@ Alex
Hebben we onlangs met zijn allen niet democratisch gekozen voor dit Kabinet?
Weest liever blij met je “voordeel” als leaserijder i.p.v. op te roepen tot “Burgerlijke ongehoorzaamheid”.
michel zegt
@ ikvermaakmij !
ja joh, tuurlijk !!
even een paar stellingen voor je :
Is het dan niet waar dat alles (ziekenfonds,tanken,produkten in de winkels, etc,etc,etc,) sinds de invoering van de euro Vele malen duurder zijn geworden ?
Is het dan niet waar dat er vanalles in het kabinet word gezegd maar er in werkelijkheid de mensen in dit land gigantisch in de maling neemt (iets verkondigen en dan totaal iets anders gaan uitvoeren) ?
Als iemand roept dat je ie zou willen emigreren dan wil dat nog niet zeggen dat je het niet zou durven, dat betekent juist dat je het zou willen doen. (als ik geen kinderen had, was ik ALLANG vertrokken uit dit land)…maar er komt veel meer voor kijken, het is namelijk niet zo makkelijk zoals in nederland altijd is. In Nederland zegt het kabinet gewoon : ja hoor kom maar binnen, wij betalen wel voor je.
Het is toch GODSGEKLAAGD hoe het in nederland gaat man, wat dat betreft..! ik bedoel moet jij eens proberen om permanent naar een ander land te gaan verhuizen/emigreren, dat is echt niet makkelijk, en hier is het allemaal zo krom als wat, neem nou de oosterse cultuur als voorbeeld, die worden hier als koningen binnengeloodst en omdat ze een geloof hebben bouwen we ook nog in heel veel steden een moskee. JA TUURLIJK DAT IS ALLEMAAL ONS GELD HOOR! VERGEET DAT NIET.
even voor de duidelijkheid:
ALS JE JE NIET AANPAST AAN DE CULTUUR VAN HET LAND WAAR JE WOONT, MOET JE OOK NIET VERWACHTEN DAT JE WORD GEACCEPTEERD, punt!
@ ALEX:
ja sorry dat ik het zeg hoor maar dit is echt een antwoord van lik me k#t !
Tuurlijk hebben we gekozen voor dit kabinet maar ik denk dat je het niet helemaal doorhebt want er gebeurt weinig van wat het huidige kabinet gezegd/beloofd heeft te doen tijdens de campagnes, dus eerst ff nadenken voordat je wat schrijft. O ja, trouwens je zegt wel democratisch gekozen maar dat is ook allemaal toneelspel, kijk naar de vorige verkiezingen: pvda kreeg heel veel stemmen, die partij was het grootst, maar nee het cda wilde niet regeren met pvda dus zat de pvda niet bij de coalitie, is dat krom ofniet ? het maakt dus eigenlijk geen donder uit waar je op stemt, want ze doen toch wel wat ze zelf willen, of sterker nog, ons lieftallig koningshuis bepaalt gewoon wat er gebeurt (denk aan onze pim).
Er was wel een oplossing voor dit alles maar ja, die moest worden omgelegd door de overheid. Zo’n soort persoon is het enige redmiddel voor de kutproblemen in dit land ben ik bang.
dolf zegt
De enige manier om het nog steeds toenemende energieverbruik af te remmen is de autofabrikanten te verbieden om steeds sterkere motoren in auto’s te bouwen. Auto’s worden wel steeds zuiniger, maar daar tegenover wordt het gemiddelde motorvermogen steeds hoger. Het heeft absoluut geen zin om met een X5 of ander supergedrocht te rijden. een beperking van het motorvermogen /cq cilinderinhoud door auto’s met overbemeten motoren xtra te belasten is de enige oplossing die dan nog blijft. Om een gemiddelde auto met een redelijke snelheid te laten rijden is 60 pk voldoende. Een dergelijke auto verbruikt met de huidige techniek niet meer dan 4 liter per 100 km.
dolf zegt
=====Er was wel een oplossing voor dit alles maar ja, die moest worden omgelegd door de overheid. Zo’n soort persoon is het enige redmiddel voor de kutproblemen in dit land ben ik bang.====
Zijn ideeen hebben ons zorgstelsel overhoop gehaald. Tot nu toe zijn de kosten daarvan nog steeds stijgende en neemt de kwaliteit van de zorg voordurend af. De oorzaak: een klein aantal machtige personen ,die vinden dat ze nooit sorry hoeven te zeggen.
JannesPannes zegt
De stelling dat leaserijders goedkoper rijden dan autobezitters is flauwekul. Als je in een redelijk hoge schaal zit kan het snel duurder uitvallen, en ook voor de werkgever omdat het bruto bijtelling bedrag snel omhoog kan schieten, bovenop de vaak al dure leasekosten.
Het meest onterechte aan de regel is dat je 22% over de NIEUWWAARDE betaalt, in plaats van over de dagwaarde. Iemand met een eigen zaak wordt dubbel gepakt.
Ik ken genoeg stellen die 4 auto’s voor de deur hebben staan: elk 1 leaseauto van het werk en elk 1 prive. Om maar geen bijtelling te hoeven betalen. De regel werkt te vaak averechts.
dolf zegt
Juist daar zit de kneep! men heeft een goedkoop boodschappenautootje voor de deur staan om aan de bijtelling te ontkomen. Men vergeet maar gemakshalve dat nog steeds de 500 km regel van toepassing is. En gebruikt de dure leaseauto vanwege het comfort om grotere afstanden te rijden.
De leaserijders hebben alles gewoon aanzichzelf te danken. Net als bij de oldtimerregeling. EN voorheen het misbruik van grijze kentekens .Bijvoorbeeld op een Porsche omdat die maar 2 zitplaatsen heeft. De overheid slaat teurg met reparatiewetgeving en iedereen gaat staan jammeren dat het zo duur wordt. Kom nou ! stelletje hypocrieten. Die nieuwwaarde is overigens terecht. Als ondernemer betaal ik ook de BTW terugaaf op mijn bestelbus in x jaar gewoon terug in de vorm van een xtra heffing. Hoor je mij klagen?
== De klagers zijn diegene die tot nu denken prive goedkoop te rijden door de wetgeving te ontduiken. Iemand die een leaseauto accepteert moet ook de nadelen accepteren en niet alleen de voordelen willen zien.==
Achteraf jammeren dat het zo duur wordt , heeft geen zin. Iemand die het met een aanslag niet eens is kan altijd nog bezwaar maken. Dat is het voordeel van een democratie !
Danny zegt
HET MOOISTE IS DAT MAAR 1 IEMAND AL DIE VERHOGINGEN GAAT BETALEN EN DAT IS DE EIND GEBRUIKER MET EEN NORMALE BAAN.
KIJK NAAR EEN BROOD.
DE BOER MAAKT EXTRA KOSTEN EN REKENT DIE DOOR NAAR ZIJN AFNEMER.
DE GROOTHANDEL MAAKT OOK EXTRA KOSTEN EN BELAST DIE DOOR NAAR ZIJN AFNEMER.
DE BAKKER MAAKT OOK EXTRA KOSTEN EN BELAST DIE DOOR NAAR …..JUIST TANTE TRUUS MET HAAR AOWTJE DIE HET NERGENS NAAR DOOR KAN BELASTEN!!!
ONS KIESSYSTEEM KLOPT NIET HET MOET HIER ZO WORDEN DAT DE GENE MET DE MEESTE STEMMEN GAAT REGEREN DUS 1 PARTIJ EN NIET ZOALS HET NU GAAT ZO WE HEBEN VERKIEZINGEN GEHAD FF STEMMEN TELLEN EN HOE KUNNEN WE DAN EN MET WIE DE BENODIGDE ZETELS KRIJGEN OM TE REGEREN WANT OOK DIT JAAR HEB IK OP HET CDA GESTEMD OM DIE HOER VAN EEN BOS NIET IN DE REGERING TE KRIJGEN EN TOCH ZIT HIJ ER ??????? KLOPT GEEN FUCK VAN
dolf zegt
danny! een welgemeend advies.
Voordat je gaat schreeuwen dat er van alles niets deugt.
1. ga eerst een economie en bestuursrecht/staatsrecht studie volgen. En daarna een poosje in een ditatoriaal geregeerd ontwikkelingsland wonen.
Welicht wordt je daar wat verstandiger( als je het overleeft) en loopt niet langer de eerste beste moron na die roept dat het anders moetJe bent een van die mensen die wel in eigen belang roepenl dat er nergens wat van deugt, maar geeft nooit enige alternatief.
Uit je hele betoog blijkt alleen hoe egoistiche je wel bent.
Wie ga je als volgende beledigen ?
We leven in een fantastisch , welvarend land. Jammer heeft men nog steeds onvoldoende oog voor de echte armoede ,want die kent ons land net als andere landen ook.
Ben jij beried om een
dolf zegt
Ben jij bereid om een medemens belangeloos uit de sores te helpen?
Je hebt het over splinters, kijk eens naar de balk van de vorige cda/vvd kabinetten, De betuwelijn, waar sinds in gebruikstelling, slecht twintig treinen over hebben gereden. Zogenaamd omdat de beveiliging nog niet in orde was. Waarom krijg die utvoerder dan geen gigantische claim aan zijn broek? Nee de echte reden is dat er hier aan de Nederlands/Duitse kant geen aansluiting is op het Duitse spoorwegen net. Maar ons land blijft een mooi, democratisch land. Een democratie is de minst slechte van alle mogelijke staatsinrichtingen.
Paul zegt
@ JannesPannes –
je schrijft “De stelling dat leaserijders goedkoper rijden dan autobezitters is flauwekul. Als je in een redelijk hoge schaal zit kan het snel duurder uitvallen”
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt dat een leaseauto, met een nieuwprijs van € 60.000 en maximaal 4 jaar oud, je meer zal kosten dan een particuliere te rijden auto, 3e hands – 10 jaar oud en een huidige nieuwprijs van € 9000,-.
Maar…….is dit niet een beetje appels met peren vergelijken?
Voor de door de leaserijder (auto € 60.000.- bijtelling € 13.200,- bij 50% loonblasting) te betalen € 6.600,- per jaar rijdt de particulier niet eens een “redelijke” auto met een nieuwprijs van € 20.000,- á € 25000,-
Dus wat is nu “flauwekul”.
dolf zegt
Juist gewoon allemaal geschreeuw en gejank van mensen die niet genoeg kunnen krijgen !
En ook nog eens alles voor niets willen hebben. Egoisme ten voeten uit.
Zoals ik al eerder zei .: Laat die schreeuwers om handtam te worden maar een poosje in een dictotariaal bestuurd land gaan leven. Dan gaat het geschreeuw vanzelf over. Of e komen op hangende pootjes terug. Of ze hebben het vanwege hun grote mond niet overleefd.
Dat geeft tenminste rust in de tent .
lincoln zegt
@dolf .. ik heb gevoel dat jij ook zo,n schreeuwlelijk bent of een ambtenaar .. en nederland is trouwens geen democratisch land , mocht je dat eventueel denken .. alle besluit vormen zijn al uitgestippeld zonder inspraak van de belastingbetaler .. het enige wat nog besloten moet worden is : waar moeten we het vandaan stelen. ….
A6 2.4 Quattro zegt
@ Sydney
Ik sprak over verhoging van het BTW tarief met 1%, maar aangezien je toch zo’n rekenwonder bent 5% bij 19% optellen is 19,95% en geen 20%…. Ga jij nu je rekenmachine op decimalen zetten? :-)
PS je zegt rechtse regering…volgens zit niet alleen CDA in de regering maar ook de PvdA en die zijn volgens toch echt links….