De Chinese autobouwer Shuanghuan veegt alle kritiek op het Chinese klonen van tafel, want het klonen is volkomen legaal. De Chinese overheid heeft immers toestemming gegeven om de auto’s te bouwen, dus uitgeluld! Dat is zo ongeveer het onderbouwde verweer van de Chinese autobouwer die onder vuur kwam te liggen vanwege het voornemen om de Chinese klonen volgende maand te presenteren in Frankfurt.
Diamler en BMW hebben al aangegeven in de startblokken te staan met juridische stappen, wanneer de Chinezen de modellen volgende maand ook werkelijk zullen presenteren, want dat die auto’s in China rondrijden is één ding, maar ze ook naar Europa halen, gaat toch echt te ver. Maar ja, wanneer Shuanghuan met waterdichte argumenten komt in de trend van “Papa zei dat het mocht”, wordt het vast en zeker een erg lastig verhaal (ehum). Shuanghuan ontkent nu dat er plannen waren om de auto’s in Frankfurt te presenteren. De auto’s worden enkel geëxporteerd naar delen van Afrika en Zuid-Oost Azië. (via: motorauthority)
lincoln zegt
kijk …. en daarom hou ik zo van chinezen.
MurcieBoy zegt
waar maakt bmw en daimler zich druk over?? zij zullen echt niet verlies lijden ALS die shuanghuan zou komen naar europa maar onorigineel is het wel ja ;)
jamesBROWN zegt
Waarom zou het een lastig verhaal worden? Als de EU zegt dat ze dr niet inkomen, dan kan papa China daar toch niks aan veranderen?
Dennis zegt
@jamesBROWN: Dat was sarcastisch bedoeld. Er staat (ehum) achter.
Business zegt
Het is ook volkomen legaal dat Polen hier auto’s komen jatten want hun baas heeft gezegd dat het mag. :)
Heer zegt
domme Daimler&BMW, dit is juist gratis reclame voor SH’s CEO.
800 CEO’s al verkocht in Italie ;)
L-Fred zegt
Fantaseer even mee (Conspiracy Theory)
China laat op dit moment bedrijven toe op haar grondgebied. Een soort open grens voor sociaal kapitalisme e.d.
Stel, de hoofdkantoren van alle fabrikanten verhuizen naar China (goedkoop personeel, materiaal, makkelijke wetgeving, noem maar op).
Ze laten XEROX komen om kopietjes van elkaar’s producten te maken (alleen al omdat het mag), daar maken ze weer kopieën van, en ook daar worden weer kopieën van gemaakt, enz, enz, enz…
Uiteindelijk lijken alle producten dus weer op elkaar. Gelijkheid is één van de grondbeginselen van … het communisme, jawel!! :-) Waardoor het cirkeltje weer rond is.
PieterA zegt
Het is makkelijk denken dat de EU gewoon importverbod zou geven MAAR vergeet niet dat de Chinezen dan gewoon met het omgekeerde dreigen. Ze hebben ons in de tang en dat weten ze…
Suspic1ous zegt
Als Europa plus de VS, China boycotten dan piepen ze wel anders! Meteen klaar met dat gezeur! Dat ongeneneerd stelen van technologie en andere zaken is buitengewoon hinderlijk voor de mensen die veel geld aan R&D besteden dus als westerse wereld moet je dit de kop in drukken.
jamesBROWN zegt
woops, had ik niet gemerkt! sry
Dennis zegt
@Suspic1ous: Ik denk dat wij er andersom veel meer last van hebben. Stel dat China ons gaat boycotten en we afscheid moeten nemen van alles waar “Made in China” op staat, dan piepen wij wel anders… En de Chinezen dreigen daar af en toe ook mee. Boycotten is geen oplossing. Met wederzijds respect komen we veel verder.
Jan C. zegt
@Dennis: Als heel europa wordt geboycot??? dan kunnen alle chineze bedrijven sluiten dan wel moeten er veel sluiten.
Jeroen zegt
Ja ik HAAT nu al elk persoon dat in de toekomst zo’n chinees klote ding koopt. De wegen worden al bevuilt met al die andere aziatische rotzooi.
Esprit_de_Flandre zegt
Ik reken echt niet op een boycot. Als Chinese auto’s uit de EU worden gehouden, dan kan China alle Europese auto’s uit hun land bannen, en ZIJ zullen daar geen problemen mee hebben. Ze hebben enorm veel bedrijven actief in de autosector en VOORAL een enorme markt. De Europese autofabrikanten zullen ten onder gaan aan een Chinese boycot, de Chinezen zullen geen last hebben van een Europese boycot.
Hans zegt
Veel auto voor weinig geld, wie dat niet wil heeft nog genoeg andere mogelijkheden om
zichzelf te bedonderen.
Georgio zegt
@ Esprit de Flandre,
Als we even op auto-gebied blijven, zal Europa toch ook geen last hebben van een Chinese boycot, we zijn nu immers ook zelfvoorzienend met onze automarkt. Enkele Europese merken zullen wellicht minder verkopen in China, nouja jammer dan. Ten onder gaan zullen de Europese merken nou ook weer niet. Het lijkt me namelijk sterk dat bij wijze van spreken, Mercedes meer dan de helft van zijn verkopen in China doet, Als je daar een kloon voor een vijfde van de prijs kunt rijden.
Bertus zegt
Quote Jeroen:”Ja ik HAAT nu al elk persoon dat in de toekomst zo’n chinees klote ding koopt. De wegen worden al bevuilt met al die andere aziatische rotzooi.”/unquote
Zeg Jeroentjepoepaanjeschoentje, jij hebt ook niet vooraan gestaan he?
Hape zegt
@Georgio….
Huh denk maar niet dat wij op auto-gebied geen last ondervinden van een eventuele chinese boycot…. dream on… we zijn misschien wel min of meer zelfvoorzienend (met hulp van Korea Japan etc) in het leveren van auto’s voor de europese markt maar beslist niet in het produceren van auto onderdelen om een nieuwe auto uberhaupt te kunnen bouwen…!
Hape zegt
Laat Daimler en BMW trouwens maar flink tegengas geven, en misschien de IAA organisatie ook. Blijkbaar wordt geen fatsoenlijke locatie gegeven (hoezo is dit geen schande??).
Hoe meer tegengas wordt gegeven zoveel beter de chinezen uiteindelijk de auto’s hier op de markt zullen zetten. Denkt nu echt iemand dat het hiermee ophoudt? De chinese auto’s komen, wen er maar aan. Eerst de crashtests, nu het kopieerwerk en zo zal nog wel meer tegengas gegeven worden. Echter het stopt niet. Volgende modellen zullen veiliger worden, een minder gekopieerd uiterlijk en weet ik wat allemaal. En de modellen zullen elkaar in hoog tempo afwisselen.
Reken er maar op dat ook de kwaliteit op een hoger plan komt te liggen. Net zoals inmiddels de gemiddelde jappebak nu minder storingsgevoelig is dan een mercedes!!! Wie had dat 35 jaar geleden gedacht???
Een geluk, je hoeft er geen te kopen.. je kunt altijd gewoon nog fietsen op je echte hollandse gazelle…. met een frame, spatborden, verlichting en weet ik allemaal niet wat …. made in china… en dat is inmiddels al lang realiteit!
dinges zegt
stel china gaat ook al porsche naaapen en zet een porsche teken erop maar dan met een steigerende draak en inplaats van stutgart erboven shanghai.dat koopt toch geen lul.
Georgio zegt
@ Bertus,
En ik maar denken dat Mercedessen, Audi’s, Bmw’s braaf in de grote fabrieken in Duitsland gemaakt worden. Je hebt gelijk.
2SLOW4ME zegt
k zag nog een landwind staan onderweg!! met airbags ontploft,, en zonder passagiers :-(
Mel zegt
“Als Europa plus de VS, China boycotten”
Als.
Allemaal wet dreams :)
LC zegt
@Jeroen
Wat voor auto heb je een wees eerlijk GOD ziet alles ik bedoel niet die ene gast hier op autoblog. ;)
Mel zegt
als of die mensen allemaal geen loonslaven zijn, allemaal rijke mensen met sportswagons ;)
ik snap niet van die “haat” dingen, totally uncalled for :)
just relax, time changes world changes too, some guys got get used to the changes :) it takes time, but be patient ;)
dekster zegt
@Mel
China is een tikkende tijdbom, ik durf voorspellen(mark my words!) dat er binnen 3jaar niet zoveel meer zal overschieten van de chinese economie.
We hoeven hen heus niet te aanvaarden in europa denkende dat ze machtig zijn… ;)
bartholomeo zegt
Wat zou dat geven als ze een M5 zouden klonen ?
Bas zegt
Ahum … Chinezen en klonen??? Zijn we naief geworden? Wat dacht je van: met produktielijn en al verkopen? PSA doet het ook al jaren (stap in Beijing maar s in een taxi en denk nog s terug aan de Citroen ZX). Dacht je nou werkelijk dat ze die BMW / Mercedes / SMART look a like’s kopieerde? Yeah right, wat een illusie. Het is al heel lang bekend dat de heren autobouwers oude modellen verkopen met produktielijn en al. Dat scheel te de Chinezen (slim als ze zijn)namelijk miljarden aan ontwikkelingskosten en het is voor westerse fabrikanten de enige manier om auto’s te slijten aan 1,2 miljard Chinezen. Ander logotje, bumpertje en frontje erop en klaar voor de Chinese markt.
Kijk nou toch s goed en denk toch s na, denk je nou werkelijk dat ze zoveel moeite doen? Is het toevallig dat alle gekloonde modellen, oude westerse modellen zijn?
Het enige probleem met dit soort bakken is dat het … oude modellen zijn en die zijn doorgaans wat minder veilig en zuinig.
Jordy zegt
Ach ja, zelfs Chinees geld wordt gekloond: http://www.myasiachannel.com/NL_nieuws_chinees_vals_geld_herkennen_en_onderscheiden_van_echt_geld.html
Ford Rijder zegt
Laat die “nep”x5 maar komen, ik vind het prima.
inderdaad jaren geleden had iedereen komentaar op die slechte jappenbak
nu is Toyota èèn van de beste auto`s in Europa.
Dus laat die chinesen maar komen.
Ik koop graag het “oude”model x5 voor 20.000 euro nieuw tegen het “echte” x5 model van ruim 40.000…
j van susteren zegt
de ufo . heb ik laatst , gezien in het blad truck mobiles international . daar word hij onder de naam Antoinette lx 6 , verkocht , voor de prijs van 11.500 euro . 2.4 l luxe uitvoering
3j garantie ..tegeke lage prijs ,, met service card .. waar je overal mee terecht kunt als je problemen hebt . .. dus hier schakelt een nederlandse importeur direckt naar de klant , dus deze winst verdient zich eindkoper .. een goede zaak .. alle overhead kosten moet normaal de klant betalen .. die vallen nu helemaal weg ,, laten we eerlijk zijn de menssen moeten goedkoop en quality kopen kunnen voor weining geld .. ze hebben geen geld meer voor dure autos . ik vind deze aanpak zeer goed ,,er word eindelijk ook aan ons gedacht als kopers ..,
joh
TuttiAlfisti zegt
China is een land zonder moraal. Daarom kijk ik tegenwoordig op de verpakking. Komt het uit China dan koop ik het niet. Ik heb een hekel aan machtswellustelingen, tirannen, barbaren, en dieven die klonen. Daarom haat ik landen als China tot op mijn bot. Ik hoop dat velen mij volgen om niets wat uit China komt nog te kopen.
China steunt het regime in Soedan en levert wapens waar nu al een half miljoen mensen in Darfur zijn afgemaakt.
China schiet eigen werknemers die in Afrika projekten uitvoeren dood als ze staken, of te lastig zijn.
Vele mensen worden uit hun huizen gezet voor grote bouwprojekten en krijgen nauwelijk compensatie.
Vele mensen zitten in dat land gevangen omdat ze een andere mening hebben.
Ik spuug op China