We klagen altijd over de Chinezen die alles kopiëren wat hun ogen zien, maar de Russen (overigens politiek dikke maatjes met de Chinezen) laten zien dat zij het trucje ook hebben geleerd. Het Russische GAZ dacht waarschijnlijk nu dat Chrysler een (lelijk) nieuw Sebring model heeft, ze het vast niet erg zouden vinden wanneer zij de oude Sebring kopiëren.
GAZ maakt er geen geheim van (alsof dat zin zou hebben) en geeft toe dat de nieuwe “Volga” gebaseerd is op de Sebring. De voor- en achterpartij anders in het vat gegoten, maar de lijnen zijn nagenoeg ongewijzigd overgenomen van de Sebring. De Amerikaanse Rus, of Russische Amerikaan komt volgend jaar in Rusland op de markt, maar aanvullende informatie ontbreekt vooralsnog. Dit moet toch een doorn in het oog zijn van de Russen met chauvinistische trekjes, om nog maar te zwijgen over de anti-Amerika-sentimenten. (via: englishrussia)
UPDATE: Anders dan bij de Chinezen vaak het geval is, hebben de Russen wel eerst netjes de rechten gekocht voordat ze aan het kopiëren (lees: overnemen) sloegen. Met dank aan Marrrcel en Lenoir voor de aanvullende info.
Zie de overeenkomsten.
robert zegt
Waarom een chrysler sebring kopieren??!
Niels zegt
Zo’n kopie vind ik het niet..
Summer Sky zegt
Wie zegt dat ze niet een licentie op het ontwerp van Chrysler hebben gekocht voor zeg…250 roebel (want meer is het eerlijk gezegd niet waard :P )
vla zegt
ja, maar zij maken de kopie mooier dan het origineel ;)
Quattro zegt
@ Robert: Omdat diegene die het ontworpen heeft waarschijnlijk een domme-de-f*ck-idioot-die-zelfs-zijn-kop-niet-weet-staan :) ~!
– Sorry voor mijn woordenschat, moest er even uit –
Mstr zegt
Als deze nou maar wel veiliger is dan al die Chinese auto’s die gekopieerd worden.
Het model kopiëren kunnen ze allemaal wel, maar ze ook goed en stevig én veilig in elkaar zetten is vaak een hele andere kwestie.
Julian zegt
dit kan ik nog innovatie noemen, ook als is die waarschijnlijk ver te zoeken…
RA999 zegt
@Niels
Wat vind je er dan niet-gekopieerd aan?
Marrrcel zegt
Gaz heeft de licentie gekocht van de Dodge Stratus en de Chrysler Sebring (Autovisie 17), dus hier is weinig gekopieërds aan.
Lenoir zegt
Man, man, man… Weer zooo slordig.
Eerst is het aankopen van een aandelenpakket van General Motors hetzelfde als een kapitaalinjectie en nou dit weer.
GAZ heeft keurig netjes de oude productielijnen van de oude Sebring gekocht en die naar Rusland geproduceerd, waar ze nu in eigen beheer ‘Sebrings’ maken. Niks geen kopieën zoals de mogelijke claims van BMW en smart tegen de Chinese producenten.
Published – Apr 14 2006 10:06AM EDT || AP
MOSCOW(AP) Russia’s OAO GAZ automaker agreed to buy DaimlerChrysler AG production lines in suburban Detroit and move them to Russia, where it will produce DaimlerChrysler cars under license.
GAZ said in a statement Friday it will buy the production lines from the Sterling Heights plant in Michigan, which produces Chrysler Sebring and Dodge Stratus vehicles.
The Sterling Heights plant will get new equipment to build the company’s next generation Sebring and Stratus, the Chrysler Group said, and will have the ability to produce a second, small-vehicle line as well.
GAZ said it will transfer the production equipment to the Russian city of Nizhny Novgorod, where the company is based. It did not disclose the price of the contract.
GAZ, which is owned by Russian financial-industrial group Basic Element, said it will produce 65,000 DaimlerChrysler cars annually.
GAZ and DaimlerChrysler also signed an exclusive long-term agreement under which GAZ will buy DaimlerChrysler-made engines produced in Mexico to be installed on GAZ’s own passenger and commercial vehicles, GAZ said.
The Sebring and Stratus have been built at the Sterling Heights Assembly Plant since 2000.
Last year, DaimlerChrysler announced it was investing $278 million in the Sterling Heights plant, which employs about 2,400, for a flexible manufacturing operation to build vehicles in a leaner, more cost-effective way.
The Sterling Heights plant is still building cars and likely will wrap up production in May, Chrysler spokesman David Elshoff said Friday. The company hasn’t announced a date for when it will reopen with the new equipment.
Lenoir zegt
Haha, Marcel was me al voor.
Marrrcel zegt
lol, 4 minuten!
Bruine zegt
licentie of niet, ik vind het gewoon niet kunnen. Dit verziekt de hele automarkt op den duur :s
Marrrcel zegt
Tsja, maar gelukkig krijgen wij dat ding nooit te zien. Over kopiëren gesproken; de Saab 9000, Lancia Thema en Fiat Croma deelden niet alleen hetzelfde platform, de portieren konden moeiteloos uitgewisseld worden. Maar da’s natuurlijk een heel ander verhaal.
binkie zegt
Een heel ander verhaal, want dat was een samenwerkingsverband. Net als de Fiat/Peugeot/Citroën combi bij de ‘ruimtewagens’. Geen sprake van kopiëren dus.
En inderdaad, hier ook niet. Rechten netjes gekocht betekent keurig overnemen.
Guan zegt
K wou zeggen dat is idd een ander verhaal, genaamd samen bouwen. Je kan dr natuurlijk wat van vinden… en dat doe ik ook. De laatste slechte actie wat dat betreft is imo de Peug 407 cq Citroën C-X op basis van de Mitsubishi Outlander.
gilein b zegt
hij ziet er beter uit dan de sebring die nu in de showroom staat. zelfs beter dan de auto waar hij op gebaseerd is
speedlimit zegt
@ Guan
Je bedoelt vast de peug 4007 en de citroen c-crosser op basis v/d mitsu outlander…ach ja ’t is laat op de avond dus dan ken je je vergissen ;)
dimi zegt
Kopie is mooier
g zegt
@autoblog. ben je wel een echte blog voor autos voor je zulke uitspraken doet chrysler en die russen hebbben al bijna een jr een overeenkomst geteknd,de sebering word in licentie gebouwd dus waar heb je het over copieren en chinezen gedoe doe je huiswerk anders wil ik wel deze site overnemen!!
RenJie zegt
Kopie mag dan wel mooie zijn, maar het zal denk ik ook goed verkopen in Rusland, en daar gaat het om, mij een zorg of hij goed gekopieerd is of niet.
LC zegt
copieren is iets totaal anders dan overnemen. (overkopen) Denk aan je termologie!
Marrrcel zegt
Klopt, die peug 4007 en de citroen c-crosser zijn een van de recentste voorbeelden van een treurig samenwerkingsverband waardoor de ziel van een ontwerp verloren gaat aan marketingsstrategieën.
Chrizzzie zegt
De reden is simpel. De eigenaar van GAZ is ook mede eigenaar van MAGNA die op zijn beurd weer verantwoordelijk waren voor de ontwikkeling van de Sebring.
Voor Rusland is dit wel een gunstige ontwikkeling aangezien zelfs een ouderwetse amerikaanse auto daar nog kwalitatief beter is als de gemiddelde Russische auto.
Rick zegt
Kijk dit is nog is een mooie Rus deze vind ik echt mooi en ook netjes dat ze de rechten hebben gekocht.
De russen zijn een groot voorbeeld van de Chineesen!
Ted zegt
Ik lig er niet bepaald wakker van. De Sebring is een buitengewoon slecht rijdende auto en het Russische derivaat zal vast niet beter zijn. Ik ben van mening dat er niets interessants op autogebied uit landen als Rusland en China komt. Er schuilt m.i. ook geen enkel gevaar in die landen. Doelgroepen zijn mensen die op prijs kopen en niet op karakter. En voordat Russische of Chineze auto’s karakter krijgen, zijn de achterkleinkinderen van onze achterkleinkinderen al gecremeerd. Anders gezegd: het loopt zo’n vaart niet.
Mr. Marteen zegt
Om eerlijk te zijn, is dit gewoon een goed uitziende personenwagen. Beter dan de Sebring , qua uiterlijk. En als de techniek wat minder is, so what ? Dat kunnen ze dan ook makkelijker repareren. En wees eerlijk, vergeleken met een Lada is dit natuurlijk een enorme vooruitgang.
Jan C. zegt
Volgende keer http://www.deautogids.nl/auto/merk.asp?merkID=5626 lezen. Het staat er al een hele tijd! (Wellicht ook een titelwijziging?)
jamesBROWN zegt
@LC: Termologie? Terminologie dan.
Heer zegt
die zijn idd dikke maatjes nu
http://www.youtube.com/watch?v=q8PHb2sRpvg
btw die auto ziet mooi uit eerlijk is heerlijk ;)
Beau92 zegt
Ik vind de GAZ mooier dan die oude Chrysler Sebring.
User888 zegt
Enige rectificatie in de titel van dit artikel is wel op zijn plaats denk ik?
@ Bruine: Niet kunnen? Duh, dit is aan de orde van de dag. Oude modellen worden in licentie genomen door andere merken (Daewoo Nexia, anyone?) of een model komt onder drie of meer verschillende merknamen op de markt.
LTZ zegt
De voorkant is wat minder, lijkt nu n beetje aziatisch, de achterkant is mooier. Weet iemand of de motoren/transmissies hetzelfde zullen blijven als in de Sebring?
dannyboy zegt
Dat heet nu product life cycle
Philip zegt
Ik vind hem mooier dan het origineel, en hij ziet er degelijker en beter uitgevoerd uit dan de chinese kopiën…
Citrofiel zegt
Ook ik vind hem mooier dan het origineel! :lol:
Rick zegt
@ Rick
Verander uw naam aub, een Rick is meer dan genoeg ;) .
Rick zegt
Het blijft een mooi ontwerp, jammer dat het GAZ is :)
(Maakten die niet altijd vrachtwagens?)
MurcieBoy zegt
@ rick
waarom verander je die van jezelf niet?! ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Ter vergelijking, de laatste Volga (Volga is een merk van GAZ dat met de komst van deze Sebring ophoudt te bestaan)
Esprit_de_Flandre zegt
Oei nog een en ander vergeten.
Dit is een Volga 31105 is in productie sinds 1970 en kreeg in 2004 nog een facelift (Saxo-koplampjes!)
Verder hebben ze nog de 3111, die er eigenlijk wel goed uitziet voor een rus te zijn.
je oma zegt
Jammer dat volga er mee kapt, zonde
auto-f zegt
blijkbaar hebben vele mensen hier geen smaak want de sebring is wel mooier en veel strakker dan die namaak, want die voorkant van de kopie ziet goedkoop uit.
trouwens is de foto om te vergelijken niet juist want het is de facelift die is nagemaakt
http://www.edmunds.com/media/roadtests/comparison/2004/04.family.sedan/chrysler.sebring/04.chrysler.sebring.f34.500.jpg
maarja gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak …
JanC zegt
Geen kopie, maar een in licentie gebouwde kopie (kan dus ook niet goedkoper uitzien ofzo)