Enkele dagen voor het publiceren van de halfjaarcijfers wordt het vuurtje onder Spyker nog eens flink opgestookt. Vandaag wordt gemeld dat een tweetal crediteuren, de verzekeraar Zürich en een particulier bij de griffie van de rechtbank in Maastricht het faillissement van Spyker Cars N.V. hebben aangevraagd.
Volgens het AD, die met het nieuws komt, zijn de twee partijen bij elkaar gebracht door Bos Incasso Groningen en gaat het om een te vorderen bedrag van 345.000 euro. Het incassobureau zelf weigert logischerwijs mededelingen te doen over de kwestie, maar wijst er wel op dat we ‘de komende dagen op de rechtbankuitspraken’ moeten letten…
Uiteraard is Spyker bij monde van voormalig CEO Victor Muller himself meteen aan het downplayen geslagen: hij erkent dat er problemen zijn met Zürich, maar dat dit gaat gaat volgens hem over de hoogte van de premies. Spyker zal dit volgens Muller netjes afhandelen, maar het lijkt me dat het stadium van netjes afhandelen al gepasseerd is zodra er een rechtzaak tegen je wordt aangespannen.
Over het aangevraagde faillissement: “Faillissementsaanvragen worden honderden keren per dag ingediend.’’ Daar is geen woord over gelogen, echter helpt alle negatieve berichtgeving de geplaagde autofabrikant niet echt.
Wij houden de ontwikkelingen voor jullie in de gaten, maar ik vrees dat aanstaande vrijdag de champagne en de feesthoedjes in de kast blijven…
Bij de opening van de beurs vanochtend noteerde het aandeel Spyker een min van 14%.
Update 10:55:
Spyker reageert verbaasd op het AD-artikel. Het zegt geen faillissementsaanvraag ontvangen te hebben:
‘Wij zijn verrast door het bericht in de krant,’ stelt woordvoerder Winnie Koole van Spyker. ‘Wij voeren gesprekken met Zurich, maar hebben meningsverschil over de hoogte van het bedrag. Wie de particulier is, zijn we aan het uitzoeken.’
Volgens Koole heeft Spyker voor het eerst een conflict met Zurich over een vordering. Hoelang de twee partijen al met elkaar praten, weet zij niet. Zij gaat ervan uit dat Spyker het zonder tussenkomst van een rechter kan oplossen.
Het AD schrijft dat de kern van het betalingsprobleem de USD 15 miljoen is die voor eind september moet worden overgemaakt aan Midland, het fomule 1-team dat Spyker vorig jaar kocht. ‘Ik zou daarover willen zeggen: wacht nog drie dagen tot we onze halfjaarcijfers presenteren. Verder kan ik er geen commentaar op geven,’ aldus de woordvoerder.
Bron: Betten Beursmedia News.
Ondertussen is de koers van het aandeel Spyker een klein beetje hersteld. Het aandeel noteert nu een min van ongeveer 9% tegenover een dieptepunt van 22% eerder vandaag.
Update 12:45
Volgens het Financieele Dagblad spreekt de persrechter het bericht van een faillissementaanvraag tegen. Is dit een uitglijder van het AD?
Update 13:05
Spyker pikt het volgens DFT niet en gaat in de tegenaanval via de Autoriteit Financiële Markten. Bevestiging van deze actie is er niet, maar het lijkt er op dat het AD heeft lopen blunderen.
Update 13:40
Het AD krabbelt terug.
Update 14:30
Inmiddels hebben alle betrokken partijen inclusief de rechtbank het aanvragen van een faillissement ontkend. Met het oog op deze ontwikkelingen is de titel van dit bericht aangepast.
Update 20:40 (laatste)
Alle handel in het aandeel Spyker (van vandaag) is ongedaan gemaakt. Filmpje!
Furby C-Rules zegt
Het was allemaal ook te mooi om waar te zijn…
Jammer, vond het wel cool dat er weer een spectaculair Nederlands merk was gekomen…maar nu gaan ze weer…
MikeS zegt
Tja, dit wist iedereen al een tijdje… Ze zijn ook veel te hard van stapel gelopen.
R.I.P Spyker
Klaas zegt
Ze zijn nog niet failliet. Wie weet wat de Molletjes of de Boekhoorns nog uit hun hoge hoed (en vooral diepe zakken) toveren. Volgens mij hebben zij geen belang bij een faillissement en zullen ze er dus weer wat centen in steken in de hoop Spyker op een gecontroleerde manier te ontmantelen en zo nog wat van hun investering terug te krijgen.
sacha zegt
@Victor Muller: “Niks aan de hand!”
wj zegt
hopelijk gaan ze failliet!:D
-edit: waarom? Hebben ze je iets misdaan?-
Tinos zegt
Er zullen wel Spykerbezitters hopen op een faillissement; blijft hun auto lekker exclusief. Maar het is wel zonde hoor. Waar rook is, is vuur dus het is vast nog erger dan nu in de pers naar buiten komt. Wat hierboven al gezegd wordt, op het moment dat er een rechtszaak tegen je wordt aangespannen is het stadium van netjes afhandelen al lang voorbij. En goed voor je imago is het al helemaal niet.
Martijn zegt
Leuk hoor een nederlands merk maar de rest van de wereld denkt dat wij die in mijn mening lelijkste auto ooit mooi vinden en daar ben ik niet zo blij mee… so RIP spyker!!
Tijd voor een serieus, mooi, eigen Nederlands automerk!!
ELB zegt
@Klaas
De Molletjes en Boekhoorns kunnen er wel mooi weer geld in stoppen, maar er wordt niets verkocht. Het is zoals zo vaak gezegd nog slechts een kwestie van tijd.
Klaas zegt
@ELB: Daarom ook ontmantelen. Maar als het nu failliet gaat dan is het de curator die bijvoorbeeld het F1 team verkoopt, dat is vast niet goed voor de prijs die je er voor krijgt.
tweaker zegt
verwonder me niks :)
Hilversum3 zegt
@ Furby C-rules:
Stukje jalouzie van wj denk ik…
Jammerlijk mensch.
Bertjan zegt
Ik weet niet wie het artikel van Quote heeft gelezen, maar Spyker gaat niet zomaar falliet;
In de eerste plaats omdat het een speeltje is van zeer rijke mensen, in de tweede plaats omdat er tegenwoordig een F1 team aan vast zit. Alleen een positie in de F1 is al zoveel geld waard dat Spyker niet zomaar falliet gaat.
Eind september wordt het advies van Booz Allen Hamilton verwacht en ik vermoed dat na een ‘reorganisatie’ een paar groot aandeelhouders de zaak van de beurs halen, nieuwe prioriteiten stellen (auto’s produceren) en het zomaar nog goed kan komen.
Uiteindelijk vinden wij het hier in Nederland (gedeeltelijk terecht) maar een stelletje arrogante lullo’s, maar een exclusief opgebouwd merk als spyker, onderscheidend en herkenbaar qua ontwerp/afwerking en in het bezit van een F1 en GT team heeft zeker wel enig toekomstperspectief.
Mr. R zegt
Het zou zo jammer zijn als Spyker falliet zou gaan! Het had zo’n mooi stukje Nederlands trots kunnen zijn: schitterende sportwagens uit Nederland en een eigen F1 team! Ik hoop écht dat iemand opstaat om even flink te snoeien bij Spyker en de zaken weer op orde te brengen. De racerij was een te grote stap, dat mogen ze opnieuw proberen als het bedrijf er goed voor staat. Maar alsjeblieft, bewaar een stukje Nederlands trots! ;)
Lustigson zegt
Michiel Mol mag in z’n handjes knijpen. Die koopt misschien voor ’n prikkie een Formule 1-team.
Furby C-Rules zegt
Hilversum3 schrijft,
28 August 2007 om 9:29
@ Furby C-rules:
Stukje jalouzie van wj denk ik…
Jammerlijk mensch.
@ Hilversum3
Tja niet iedereen kan mee-genieten van anders creatie…
Ik vond het (in het korte bestaan en ik gun ze meer) spectaculair…ook de entre in de Formule 1…
MarcO zegt
@ Lustigson: Waarom? Kopen is 1 ding, en daar kan hij wellicht een voordeel halen, maar onderhouden en verbeteren? ……..
joejojo zegt
@ Sacha:
LOL :)
Jandepandaman zegt
Tja, het is met dit soort spelletjes op groot-financieel formaat zo dat het systeem van groot lenen en groot uitgeven en groot inkomen desnoods met verlies alleen maar werkt als iedereen mee blijft spelen. Zolang iedereen mee blijft spelen heeft ook iedereen goed geld aan het spel. Maar zogauw één (of in geval van zeer kleine meespelers- te veel) van de betrokken afhaakt, dan dondert het hele kaartenhuis in elkaar en is er alleen nog een groot zwart schuldengat waar iedereen verlies van lijdt en waarvan iedereen nog jaren aan het afbetalen blijft. En dat is dus het bizarre ook bij Spyker- Zolang ze door gaan is er betrekkelijk niets aan de hand- De auto´s worden gebouwd en verkocht, de investeerders blijven investeren en de geldleners krijgen met onderhandelen hun rentepercentages. En zolang iedereen nou maar gewoon doorspeelt en zijn deel niet per ommegaande gaat eisen, kan Spyker doorgaan tot Sint Jutte mis. Maar nu gaan dus die verzekeraar en die ene particulier in de ankers en op hun strepen staan. Wordt hun plek niet ingenomen door anderen en wordt aan hun eisen niet voldaan, dan kan de hele boel instorten als het idiote onsolide en zichzelf tot dan toe maar net in stand houdende kaartenhuis dat het feitelijk is.
En laten we even wel wezen- Het Spyker van nu heeft ab-so-luut niets te maken met het Spyker van Toen. Het is een brand-name waar kunstmatig weer een totaal nieuw bedrijf op is gebouwd. En dat is gebaseerd op een hele berg aan pretenties, een concept voor een type auto dat eerder juweel dan auto is, een hele berg goed geloof in een droom en een nog veel grotere massa een verwachtingen en uiteindelijk daaraan gekoppeld geld. Maar het harde fundament van die auto voor dat geld in de noodzakelijke combinatie met winst kunnen maken is nog altijd niet aan de orde. En daarmee is Spyker nog steeds een bedrijf wat op drijfzand gebaseerd is.
de sjonnies zegt
Welke van de BV’s die onder de Spyker paraplu hangt is het ? ………..Waarschijnlijk een lege.
De mannen achter Spyker zijn niet voor niets zo rijk geworden, doorschuiven – doorschuiven….doorschuiven…………..dat is het spel.
Klaas zegt
@Lustigson: Als Spyker failliet gaat en de Molletjes het F1 team kopen uit de boedel dan hebben ze twee keer voor dat team betaald. De eerste keer toen Spyker het kocht met hun geld en de tweede keer toen zij het kochten van Spyker. Noem dat maar voor een prikkie.
Jag zegt
@ Lustigson: de F1 heeft de familie Mol al zo’n 100 miljoen euro gekost, dus een koopje? Dacht het niet! Bovendien moet er de komende tijd ook nog wat betaald worden aan Midland, moet de nieuwe versie nog verder verbeterd worden etc etc.
Summer Sky zegt
Laten ze nou potverdrie eens met een GOED ontworpen auto komen, is dat nou zo moeilijk?? Spyker heeft qua imago en naamsbekendheid verder alles me, ze hadden Chris echter niet moeten laten vallen uit het F1-team, dat was marketingtechnisch stupide want Chris is een icoon. Maar goed, Spyker, schuif die centen naar Zurich, zorg voor een COMPETENT management (het is nou wel leuk geweest met die wannabe’s aan de top) en je komt er!
Timmie zegt
Spyker heeft de laatste jaren wel veel geld uitgegeven. Kijk maar naar de ontwikkeling van de peperdure D12 SSUV. Persoonlijk vind ik het een lelijk hok, en bovendien is de concurrentie moordend (Cayenne Turbo, ML63 AMG, Gemballa-Cayennes, …) waardoor ik denk dat deze niet veel zal opbrengen. En ze vinden blijkbaar nog geld om even een evolutie te maken (althans een poging tot) van hun F1-bolide
C30CDIAMG zegt
zou die d12 ssuv niet afgelopen najaar al in productie moeten gaan???
LC zegt
Klopt, door financiele problemen ging het niet door. Spyker heeft teveel modellen waarvan de C-modellen niet goed verkopen Spyker orienteert zich volgens mij op die modellen. Spyker was te ambitieus, ik kan nu wel zeggen wat ze wel hadden moeten doen en wat niet maar dat heeft geen nut, het kwaad is al geschied. Echt jammer dat het zo had moeten zijn desnietaltemin hebben we nog Donkervoorts. De oude Spijker blijft nog!!
Jonas zegt
Pff balen, als er nu één auto was die ik zou kopen als ik rijk wordt zou het een spyker zijn :p
Robin zegt
PPfffff wat een zeik merk is het ook he,… Stelletje juppe die zonodig ook met auto’tje wilde spelen.
wj zegt
haha neej ze hebben me niks misdaan maar ze denken bij alles wat ze doen dat ze de beste zijn maar ze moeten realiseren dat ze onderaan moeten beginnen net zoals iedereen… maarjaa daarom hoop ik dat ze failliet gaan. en welke spyker is nou echt mooi? heb ze allemaal gezien en vind er echt geen 1 mooi
john lobregt zegt
o ja hierboven schrijft WJ dat er geen enkele spijker mooi is.
WJ … wat voor auto heb je zelf dan?
Ik vind het namelijk wel jammer dat ze misschien er dalijk niet meer zijn.
Het was toch namelijk een merk om trots op te zijn.
We hebben toch in ieder geval deel genomen bij de F1.
Helaas niet voor lng misschien maar toch vind ik dat we er trots op moeten zijn.
Aston Martin Rapide zegt
@wj
Nogal een harde reactie. Spyker is ook niet bepaald mijn favoriete merk, maar toch hoop ik dat ze overeind blijven. Ik ben het wel met je eens dat ze nogal grote stappen hebben gemaakt, bijvoorbeeld met F1. Maar ze kunnen toch van hun fouten leren. Ze maken gewoon leuke auto’s en het is toch ook een stuk hollandse erfgoed.
Jan C. zegt
Interessant. Echter op miljoenen wordt een faillisement volgens mij niet uitgesproken over een paar honderdduizend.
jacco zegt
het is een kwestie van tijd dat Spyker onderuit gaat.
Ze willen in een jaar een status bereiken waar bijv. een merk als Ferrari jaren met vallen en opstaan over heeft gedaan.
En zo’n arrogante bal als een Muller doet het zeker merk geen goed.
Chrizzzie zegt
@ Lustigson: Hoezo betalen? Mol en Mabudala heeft 28 mil. geleend aan Spyker NV met als onderpand Spyker F1. Als Spyker NV niet aan de betaling kan voldoen krijgt Mol de beschikking over Spyker F1.
De kans dat dit gaat gebeuren is echter ook weer klein want Mol zit voor 30% in Spyker NV en zal zich niet populair maken bij Nederlandse investerders als hij zo´n spelletje gaat spelen.
Sjon zegt
http://player.omroep.nl/?aflID=5368386&md5=c6ede8ed855b334756dbe61204162cf0
Documentaire op Netwerk over de ‘ondergang’ van Spyker
-edit: uhh, die staat ook al gelinkt in het artikel hoor!-
Sjon zegt
Aah ik zie het, moet je het ook niet onder zulke nietszeggende links zetten ;)
Ik ging uit van 2 saaie perseberichten onder die links… :P
RA999 zegt
Aanklagen voor smaad en laster dat AD…
h.de Boer zegt
wat nou hollands trots gewoon een bouwpakket met Audi spullen met als resultaat bla bla en een hoop financiele probleemen.dag (hollands trots)
edgar zegt
Telkens lees ik weer berichten en dan meestal negatief, zoals dit en vele andere over Spyker. Wat waar is en wat niet dat weet ik nu ook allemaal niet meer. Elders lees ik weer dat dit weer een verzonnen verhaaltje is dus wat kan en moet je nog geloven. Ik vind het overigens wel jammer, en ik krijg steeds meer het gevoel dat men bewust negatieve verhalen gaat verzinnen, waarom ik heb geen idee. Ik ben zelf wel trots op het merk, ik ben het met toch wel veel mensen eens dat ze wat betreft het formule 1 team te vroeg zijn begonnen, het is pas een heel jong bedrijf, wat eerst een wat steviger financiele bodem had moeten hebben, voordat ze meteen een F1 team overkopen. Ik zie het allemaal wel wat er gaat gebeuren, alleen 1 ding vind ik wel, ik zou het erg jammer vinden mochten ze er met zowel het F1 team mee ophouden als het gewone Spyker Cars.
Chris zegt
Het zou wel heel erg jammer zijn wanneer ze failliet gaan.
Lijkt me ook niet goed voor de nationale trots. Het was/is toch iets waar veel Nederlanders trots op zijn.
Off-topic: ik vind het wel jammer dat ze zich qua verkopen richt(t)en op celebrities. Ze zijn trots dat ze er een aan Jennifer Lopez hebben verkocht. Erg jammer, maar dat is mijn persoonlijke mening.
lincoln zegt
echte hollandse trots .. hoeveel waren er ook alweer verkocht aan hollanders?
wj zegt
@john lobregt, het doet er niet toe wat voor auto ik heb, mijn mening is dat alle spyker modellen gewoon niet mooi zijn, b.v. de laatste spot, die achterklep is toch te lang.. en de c8 vind ik van voor niet mooi.
ze willen gewoon teveel in een te korte tijd, formule 1 is te hoog gegrepen voor ze en als je met gezond verstand redeneert hadden ze dat ook kunnen weten. Want zonder enige echt ervaring meteen in de top meerijden wat ze wouden zou toch nooit lukken. allemaal weggegooid geld
Chris zegt
@lincoln: Dan kan het toch nog wel Hollandse trots zijn.
De meeste mensen vinden het jammer van ABN, maar hoeveel procent van de omzet komt nog uit NL?
Jan C. zegt
Nou wat zei ik?
Joost zegt
misschien moeten we even wachten tot de jaarcijfers bekend gemaakt worden… zo’n K10 report (dat ding dat bij een annual report zit en elk beursgenoteerd bedrijf moet publiceren) is altijd handig als men begrijpt hoe de cijfertjes in elkaar steken…
C8 zegt
Het bericht klopt dus gewoon niet!! Er is helemaal geen faillissement aangevraagd.
Zie ook: http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/28/schuldeisers-vragen-faillissement-spyker-aan
twinspark zegt
Ik vraag me af hoe je als zogenaamde top-ondernemer dit soort onverantwoorde strategische beslissingen kunt nemen. De markt voor sportauto`s is een niche waarin merkimago zeer bepalend is voor succes. Wanneer je voor het oog van de wereld je merknaam koppelt aan lachwekkende prestaties in de meest prestigieuze vorm van autosport, neem je m.i. een te groot risico. Onder het motto cliches zijn er niet voor niets, het kost jaren om een goede naam op te bouwen maar 1 seizoen F1 is voldoende om deze net zo hard weer af te breken.
Jan C. zegt
@twinspark: Zoals Alfa in de ’80-er jaren jarenlang deed?
Lustigson zegt
@ MarcO
> @ Lustigson: Waarom? Kopen is 1 ding, en daar kan hij
> wellicht een voordeel halen, maar onderhouden en
> verbeteren?
Ik bedoelde meer als investering. Voor een paar miljoen een Formule 1-team kopen uit een min of meer failliete boedel, terwijl zo’n ‘franchise’, zoals dat in Amerikaanse sporten heet, zeker in 2008 een hoop geld waar is. Er mogen immers maximaal 12 teams meedoen. Dus ook een slecht team is (veel) geld waard.
@ Klaas
> @Lustigson: Als Spyker failliet gaat en de Molletjes het
> F1 team kopen uit de boedel dan hebben ze twee keer
> voor dat team betaald. De eerste keer toen Spyker het
> kocht met hun geld en de tweede keer toen zij het
> kochten van Spyker. Noem dat maar voor een prikkie.
&
@ Jag
> @ Lustigson: de F1 heeft de familie Mol al zo’n 100
> miljoen euro gekost, dus een koopje? Dacht het niet!
> Bovendien moet er de komende tijd ook nog wat
> betaald worden aan Midland, moet de nieuwe versie
> nog verder verbeterd worden etc etc.
Goed punt. Ik weet niet of de Molletjes met eigen geld in de zaak zitten, en, zo ja, voor hoeveel. Maar zie ook m’n opmerking hierboven: ik doelde meer op een investeringsmogelijkheid, omdat dus ook een slecht team veel waard is.
@ Chrizzzie
> @ Lustigson: Hoezo betalen? Mol en Mabudala heeft
> 28 mil. geleend aan Spyker NV met als onderpand
> Spyker F1. Als Spyker NV niet aan de betaling kan
> voldoen krijgt Mol de beschikking over Spyker F1.
>
> De kans dat dit gaat gebeuren is echter ook weer klein
> want Mol zit voor 30% in Spyker NV en zal zich niet
> populair maken bij Nederlandse investeerders als hij zo´n
> spelletje gaat spelen.
Goed punt. Probleem is dan echter niet alleen dat ik denk dat Mol nú z’n slag kan slaan, maar überhaupt z’n opmerkingen over dat ‘ie Spyker misschien wil kopen. Want dan is ‘ie weliswaar opgestapt als CEO — of wat ‘ie ook was — maar nog steeds aandeelhouder. Of is alleen pa Jan Mol aandeelhouder en was Michiel ‘alleen’ directeur?
Lustigson zegt
@ twinspark
De doorsnee klant van Spyker heeft volgens mij geen kaas gegeten van autosport of Formule 1. Die vind het alleen al gaaf dat hij bij het team over de vloer mag komen bij een Grand Prix. Prestaties zijn niet zozeer van belang, prestige des te meer.
lincoln zegt
@twinspark .. ik heb het gevoel iets lelijks over alfa/staatssubsidies te zeggen .. maar ik doe het toch maar niet.
falliet of niet ….. knap wat spyker heeft geflikt .
twinspark zegt
@ Lustigson
Volgens mij wordt dat prestige voor een belangrijk deel bepaald door een te leveren prestatie. In de perceptie van deze doelgroep is de sportieve prestatie wel degelijk van belang. Overigens is Ferrari volgens mij het ultieme argument om deze stelling te onderbouwen.
Juppe zegt
@ Twinspark
Tuurlijk is de te leveren prestatie heel belangrijk, maar in dit geval is het meedoen al een gigantische prestatie. Het meedoen in de F1 geeft een enorme bekendheid, en het geeft spyker alleen maar een goede naam.
En dat ze niet winnen is niet meer dan logisch, ze rijden niet met de beste auto, beste team, beste coureur etc. Alfa en Ferrari hebben ook slechte tijden in de F1 gekend, en zijn ook niet aan de top begonnen. De eerste jaren van Honda in de F1 waren ook dramatisch, maar het leverde wel een enorm aanzien op. (Niet alleen voor Honda, maar voor de hele japanse auto industrie. Dit terwijl ze geeneens auto’s bouwden)
Oke, het is nu met spyker een compleet andere situatie, maar over een lachwekkende prestatie kun je hier imo niet spreken.
Dr. Bronx zegt
als ik het geld had had ik een miljoenen order geplaas om ze te laten overleven
Bramzel zegt
Wat een heerlijk staaltje spektakeljournalistiek weer. En alle media neemt het bericht klakkeloos over. Het lijkt er soms wel op of Nederland WIL dat Spyker mislukt. Door dit hersenloze geruchten-gespui kelderde de koers van Spyker weer even. Bedankt AD.
Toont weer mooi die achterlijke nederlandse poldermentaliteit, iets waar ik als Nederlander me echt voor schaam. Heb je in Nederland een dikke auto of een bedrijf wat in de media staat? Ben je een patser, en zal je wel iets verkeerd doen. In andere landen word dat je gewoon gegund.
Ja, Spyker heeft fouten gemaakt. Ja, het is een beetje een zeepbel verhaal, maar Spyker is nog lang niet failliet, ondanks dat veel mensen dat blijkbaar graag willen zien. En ja, Spyker heeft nou genoeg aan z’n brand-exposure gewerkt en moet zich nou echt eens gaan focussen op productie, kwaliteit en cashflow. Maar ook het publiek moet flink veranderen. Een beetje trots zijn op zo’n merk mag best. Maar ook dat is weer typisch Nederlands: gaat het goed, dan is het ‘wij’, gaat het slecht dan is het ‘zij’. Zucht…
sacha zegt
Is dit nou een AD Canard?
pwn3d
Nou moet Spyker even terugslaan.
Stefan Schuilenburg zegt
Waar rook is, is vuur..
jasper zegt
ik ben het helemaal eens met wj, ze hebben nog geen enkel mooi model gemaakt, de enige die deze autos kopen zijn olie sjeiks en die hebben al geen smaak die kopen paarse ferraris met gewoven matjes er in. en zet het nou is voor de grap naast een murcie neer dan is dit toch egt geen stoere bak.en ik heb gelezen op autoblog.com dat ze ook als oude amerikanen rijden.
LC zegt
@sacha LOL
Goede metafoor trouwens. :D
Cor van Kampen zegt
Ikzelf erger me het meest aan het feit dat Spyker zich blijft profileren als een supercar-fabrikant, terwijl zij mijns inziens toch niet met de topklasse mee kunnen doen. Zoals al eerder (ook op autoblog) is geschreven, is het supercar-segment een lijst namen waar men niet zo makkelijk inkomt. De grote namen hierin zijn natuurlijk Ferrari, Lamborghini, Porsche etc. Het enige merk dat in korte tijd een grote status heeft weten op te bouwen m.b.t. supercars, is Pagani.
Nu lijkt het immers voordehandliggend dat Spyker ook tot deze klasse auto’s behoort; Spyker auto’s zijn bijzondere, mooie, snelle en exclusieve auto’s. En net als al die andere namen heeft het merk Spyker een lange en interessante geschiedenis achter de rug. Maar daarin schuilt het probleem: Spyker blijft zich een grote status aanmeten vanwege haar geschiedenis. Maar wanneer gaat men kijken naar de toekomst? Natuurlijk spelen zij in op de markt van nu, kijk maar naar de D12 Peking-to-Paris, een luxe SUV. Maar in hoeverre is deze auto geloofwaardig? Voor hetzelfde geld koopt menig autoliefhebber toch een sportievere auto, met meer status. Nu zeg ik niet dat Porsche het juiste heeft gedaan met de Cayenne, en daarmee zijn geloofwaardigheid heeft behouden, maar dat als je je in een ander segment gaat begeven, je dat wel verstandig aanpakt.
Ik denk dat het tijd wordt dat Spyker zichzelf nu eens niet vanuit een financieel, maar vanuit een psychologisch oogpunt gaat bekijken.
sacha zegt
Net op het nieuws: AFM draait de transacties inzake Spyker op de beurs vandaag terug (handelsstop met terugwerkende kracht).
http://www.autojunk.nl/clips/view/132758
the stig zegt
als iedereen nou i.p.v. zo negatief doet , het van een positieve kant bekijkt. natuurlijk is het moeilijk het bedrijf op te bouwen , net als ferrari en meerdere luxe sportwagenfabrikanten hoop ik dat spyker het ook haalt met vallen en opstaan.
dat vallen moeten we niet teveel aandacht aan geven en bekritiseren. laten we kijken naar het toekomst perspectief. in zon korte tijd heeft met merk wel heeeel veel opgezet. als je er nog 7 jaar bij op zal tellen zal het wellicht het ferrari van nederland kunnen worden!
maar als iedereen negatief blijft doen , zullen er ook niet veel meer investeerders bij komen , en blijft het een onstabiel bedrijf door de vele geruchten.
ik vind het zo jammer dat als een paar grote investeerders iets boven het maaiveld uitsteken , dat er afgunst ontstaat. en alles bekritiseerd word.
laten we trots zijn!
gr. The stig (eztop)
(p.s. iemand ooit een negatieve italiaan gesproken over ferrari? nee toch? en zo hoort het!)
sacha zegt
@The Stig: Het probleem is ook niet zozeer het merk Spyker of de auto’s, maar al die flapdrollen daar aan het roer die er zo’n zooitje van maken.
Lustigson zegt
@ twinspark schrijft
> Volgens mij wordt dat prestige voor een belangrijk deel bepaald
> door een te leveren prestatie. In de perceptie van deze doelgroep
> is de sportieve prestatie wel degelijk van belang. Overigens is
> Ferrari volgens mij het ultieme argument om deze stelling te
> onderbouwen.
Prestige wordt inderdaad deels bepaald door prestatie. Maar in het geval van de Spyker-doelgroep — ik denk bijvoorbeeld aan oliesjeiks en Hollywoodfiguren — denk ik dat de naam en exclusiviteit belangrijker zijn dan Formule 1-prestaties. Het feit dát Spyker Formule 1 doet is al prestatie genoeg, want alleen zo horen ze al bij de wereldtop.
En wat betreft het Ferrari-voorbeeld ben ik het met je eens. Maar bedenk ook dat zelfs toen het team tussen 1984 en 1997 geen WK’s won (en tussen eind 1990 en medio 1994 zelfs geen enkele race) de ‘gewone’ auto’s toch als warme broodjes over de toonbank gingen.
de sjonnies zegt
@ twinspark schrijft……..
De waarheid, het lijken inderdaad ‘zogenaamde’ top ondernemers, maar ze hebben zich zwaar verslikt in het draaien van een autofabriek, want dat wil Spyker zijn.
Me dunkt dat het niet eenvoudig is om zo’n produktiebedrijf te draaien, helemaal als je in the topsegment wilt meespelen met de gevestigde namen en daarnaast je produkt een industrieel & ambachtelijk produkt is.
Probeer eerst maar eens de vakmensen te krijgen die een auto kunnen bouwen, dan je produkt in de markt zeten, je dealer netwerk, je service organisatie, ga er maar eens aanstaan!
Dan kopen ze een F1 team om hun produkt te promoten en dat team hangt er maar een beetje bij als beeldvulling in de F1.
Wat ik al eerder heb gezegd- Ze hadden van hun eigen kracht moeten uitgaan en zich a la Porsche op de endurance racing moeten concentreren met hun eigen produkt.
Dan krijg je kennis en prestige en kan de verkoper ( want die staat aan het front) potentiele klanten vertellen dat het produkt een op het circuit ontwikkelde auto is en dat de klant van de circuit ervaring kan profiteren – mooi toch ?
jasper zegt
@the stig , kijk italiaanen maken mooie autos spyker niet dus waar moet ik trots op zijn? die bazen die zeggen dat het wel goed komt terwijl ze tot hun nek in de schulden zitten ? het f1 team dat niks bereikt en tankinstalaties meeneemt uit de pits? het Spyker Squadron die alleen maar in de grindbak beland? hier schaam ik me meer voor
tutticapi zegt
STIG, weet je hoe Ferrari is begonnen heeeel klein met een opgevoerde alfa romeo
Dat spyker zich in het zelfde hokje durft teplaatsen is tegek voor woorden. Spyker is geen hoogstandje wat techniek betreft het is gewoon een groot AUDI bouwpakket en dat ze over een hand gebouwde auto praten is ook gelul.
Een Ferrari wordt met de hand gemaakt ook de motor is van eigen makelij een spyker is aanfluiting voor nederland we kunnen wel trots zijn op k1 vechters uit nederland en doornbos en onze dj armin van buren tiesto enz ook op philips en donkevoort en dat wij de beste dijk bouwers zijn en schepen MAAR OP SPYKER NEEEEEEEEEE?????