Er gingen al een tijdje geruchten dat Volkswagen met een kleiner model onder de Fox zou komen en we hadden ook al gehoord dat er een studiemodel op de IAA van Frankfurt gepresenteerd zou worden. Maar nu heeft Volkswagen-Chef Dr. Martin Winterkorn bevestigd dat model achterwielaandrijving zal krijgen en geschikt zal zijn voor 4 personen. En wellicht een driecilinder motor.
Het model zal gebouwd worden in 2 varianten, eentje voor de West-Europese markt met airco, airbags en stuurbekrachtiging en een prijs van rond de 8000 euro (in Duitsland). De andere variant zal meer basic zijn en bedoeld zijn voor opkomende markten zoals China, Rusland, Brasilie of India. De prijs van dit model zal tussen de 5000 en 7000 euro liggen. Het is overigens mogelijk dat de goedkopere variant op de markt komt onder de naam Skoda.
Bruine zegt
hoewel het een wagen met achterwielaandrijving wordt, denk ik niet dat het een heel opwindende wagen zal zijn :D
Master_R zegt
super lelijk O_o
AppieFlappie zegt
Dat is een oude concept, dus er zijn geen concrete ontwerpen bekend. Zucht….
Pomoek zegt
Qua vorm, opzet en prijsstelling lijkt mij dit een waardige(re) opvolger van de kever dan die afgrijzelijke beetle. Doe maar gewoon, en laat maar komen…
MarcO zegt
Dit met RWD? en 3 cylinders? Hoor ik daar Smart?
Het zou mij verbazen als dit motortje voorin komt te liggen.
3301 zegt
lijkt me een concurrent voor de fiat 500. maar echt mooi is ie niet.
JPS zegt
“China, Russia, Brazil of India”.. We leven hier wel in Nederland, dus: China, Rusland, Brazilië of India
Klassiekerrally zegt
@ 3301: kijk eens naar de prijsstelling… Geen concurrent voor de 500 dus ;)
Jan C. zegt
Interessant, vooral dat met achterwielaandrijving. Ik had mij laten vertellen dat tegenwoordig een voorwielaangedreven auto met een viercylindermotor het goedkoopst is te ontwikkelen.
Hagar zegt
Interessant natuurlijk om hun gemiddelde uitstoot nog wat meer naar beneden te halen.
Maar laat de Silva en Winterkorn nu eens wat mooie RWD ‘uitstappers’ creëren, dan wordt VW weer spannend.
Mr. Marteen zegt
Wel grappig, voor de europese markt krijgen we een model met airco en airbags en de verwegistan landen krijgen geen airco, alhoewel het in China best warm kan zijn, en geen airbags omdat er al genoeg Chinezen zijn ???
f650cs-rider zegt
Eindelijk een vervanger voor de Lupo/Arosa?
De fox was wat dat betreft toch niet je van het. De Arosa was tenminste een stevig karretje, prima voor in de stad, slecht op de snelweg (herriebak)
XP zegt
Foto doet me denken aan een kever
Tinos zegt
Jammer dat er geen luchtgekoelde boxermotor in komt te liggen. Maar als ie in Duitsland al 8000 euro gaat kosten, wordt het hier (weer) een duur karretje.
Ca.dil zegt
Waarom begrijpt niemand hier eindelijk eens dat de foto bij het artikel niet altijd de desbetrefende auto is…
sven zegt
achterwielaandrijving voor zo’n kleine wagen met de motor van een grasmachine , hahaha , ik besterf het
Geen woorden voor , belachelijk gewoon !!
beschuitfluiter zegt
slim zeg rwd en korte wielbasis…
Dr. Bronx zegt
voor al die mogolen die va getunde auto;s houden is dit een leuk bakkie met z’n achterwielaandrijving.
Maar ik denk dat het idd een soort smart variant wordt qua motoriek en aandrijving
speedlimit zegt
VW zal wel denken…wat die chinezen kunnen,kunnen wij ook en dus pakken ze ’n aygo en maken er zelf ’n kopie van.
Rick dos zegt
Uuuuuhm………VW heeft blijkbaar het licht gezien en waar beginnen ze dan mee? Met hun instappertje……..
rgseidl zegt
Jeetje, wat een kotslelijk KdF-gedrocht! KdF = Kraft durch Freude. Wolfsburg werd in de Nazi-tijd uit de bodem gestampt en heette toen KdF-Stadt. Dat is dan ook de enige City waar deze Expert thuis hoort. Retro-autos moeten aan de tijd NA de oorlog herinneren, niet die van de oorlog zelf.
Bovendien: zwakke watergekoelde motor achterin en radiateur voorin, dus veel lawaai in de passagiersruimte en al met al erg beperkte bagageruimte. Oke, een frontale crash zal wellicht wat makkelijker te weren zijn en je hebt geen stuurbekrachtiging nodig, maar daarvoor de slechte voertuigdynamica van een motor achterin in huis halen? Het lijkt wel nostalgie puur omwille van de nostalgie.
Citrofiel zegt
Hmmm. Apart. Achterwielaandrijving op zo’n klein slap autootje… :? Wat heb je er dan aan? Behalve als de motor achterin zit dan… Dusssss. Toch?
bigfood zegt
fiat 500? lijkt er wel eg op he?
Rutgertje zegt
Hmm, we gaan weer terug naar de BMW Isetta en Zundapp Janus en dat soort auto’s.
kenneth zegt
ik denk maar aan 1 ding….mits i met volkswagen badge
Herry zegt
Allez, goed voor hen
Mr. R zegt
Een beetje het Mitsubishi I idee: klein karretje met achterwielaandrijving, voor vier personen en heel geschikt voor de stad. Grootste nadeel van de Mitsubishi I is de prijs. Onder andere door gebruik van aluminium is het karretje vrij duur, maar met vier zitplaatsen wel smarter dan Smart. Ben benieuwd hoe Volkswagen dat aan gaat pakken!
Timmie zegt
Een klein bakkie met een (nou ja…) premium karakter? Dat slaat niet aan!!! Het A-segment is voor minder welgestelden en gierigaards!!!
polomen zegt
Een kleinde beetle, voor dat geld!! :-D
Stefaan zegt
hup met zen alle de twingo achterna