Mooi voorbeeld van de Finse verkeersregels; een Zweedse projectontwikkelaar werd in een 30km-zone geflitst met 67 kilometer per uur op de teller. Kost da? De rechter besloot 20.500,- euro…
In Finland zijn de boetes afhankelijk van je inkomen. Volgens de berekeningen van de rechtbank verdiende de overtreder in 2006 netto 290.000 euro. Conform de Finse wet krijgt de man vijftig dagboetes van 410,- euro. De rechtbank van Aaland hield daarbij rekening met verzwarende omstandigheden, onder meer omdat er verschillende scholen staan in de buurt waar de man geflitst werd (bron: hetvolk.be).
Dus mocht je nog een vakantie naar Finland plannen (en lekker in de slappe was zitten), zorg dan dat je die verkeersborden goed in de gaten houdt! En mocht je wat alcohol nuttigen, houdt rekening met hetzelfde alcoholpromillage als in Nederland.
Mercedes - Jellinek zegt
En als je dan werkloos bent…..?
Dan zou ik denken: GASSEN!!!!!!!!!
orochimaru zegt
omg, progressieve boetes wat een nachtmerrie :s
Quattro zegt
Idd: werlozen mogen gratis overtredingen maken :)
@ autoblogger: Kon je het plaatje van “Say Cheese” niet helemaal laten staan?
RS6 :inlove: !
unkki zegt
Dit vind ik dus echt triest, weer zijn de rijken de lul! Stelletje dieven, die overheden!
DeAutogids.nl zegt
In Noorwegen is het hetzelfde. Je ziet daar dat men probeert de raarste overtredingen uit te halen…
DeAutogids.nl zegt
dat is te zeggen; studenten proberen dat
autoblogger zegt
@DeAutogids.nl: is dat zo? Heb je een link/artikel? Youtube filmpjes? ;)
Pieter Bayens zegt
@ unkki:
Nee, mensen zonder geld worden in de cel gezet :+
RA999 zegt
@Mercedes – Jellinek & Quattro
Werklozen hebben wel een inkomen hoor, dat heet uitkering ;)
Emmanuel zegt
Ik snap de logica hierin toch niet echt. Mijns inziens moet je de hoogte van de boete laten afhangen van het risico dat je veroorzaakt. En dat is hetzelfde, hoeveel je ook verdient.
Wil je daarentegen de boetes gebruiken als een ‘afschrikking’, trek dan het rijbewijs in, of neem de wagen een tijdje in beslag. Dat is voor iedereen even erg.
Maar nu bevoordeel je mensen die in het zwart werken, rentenieren, werkloos zijn, … Dat mag de bedoeling toch niet zijn. Trek deze logica door, en je moet álle prijzen en taxen afhankelijk maken van het inkomen. Binnenkort meer betalen voor je benzine als je meer verdient? Anders ben je niet voldoende ‘afgeschrikt’ om de auto meer thuis te laten.
YannR zegt
@Emmanual; Ik ben het volledig met je eens.
Dit is absoluut absurd en puur communisme. Er mogen evt wel dingen bestaan als een maximumboete voor de wat minder rijken maar dergelijk schaalsysteem is er volledig over. Ik hoop dat ze dit niet invoeren hier. Ze zouden het niet moeten proberen ook
mashell zegt
“of neem de wagen een tijdje in beslag. Dat is voor iedereen even erg.”
Tuurlijk niet. Als op dinsdag mijn grijze rolls in beslag genomen wordt, rij ik de dinsdag er op in de lichtblauwe van woensdag. Dat mijn hele schema dan uit elkaar valt en in daar buitengewoon onrustig van wordt straft mij als miljionair extra zwaar, wat erg oneerlijk is tegenover Jan in de Opel Astra:-)
Valt trouwens wel op dat de rechter niet mild is voor de buitenlander, hoe moet een Zweed weten waar in Finland de scholen staan? Zeker omdat die finnen geen woorden gebruiken waarvan je de betekenis kunt raden, school = koulukunta.
Thomaz zegt
Wat een ziekelijke onzin is dit zeg! Ik walg er werkelijk van. Bah, die luie donders die de hele dag op de bank naar hun Lenen.nl LCD tv zitten te kijken betalen dus lagere boetes dan de hardwerkende mensen! BAH
Danny zegt
Vanwaar de verontwaardiging over deze manier van straffen?
Boetes zijn er om mensen te straffen. Hoe ernstiger de overtreding, hoe zwaarder de boete. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat een ernstigere overtreding een persoon zwaarder moet straffen. Dit is voor iedereen vrij logisch.
Echter, het moge toch ook duidelijk zijn dat 50 euro voor een miljonair absoluut hetzelfde is als voor Jan Modaal, maar relatief minder. Ergo, de miljonair wordt relatief milder bestraft, voor hetzelfde vergrijp… Een boete op basis van je inkomen is echt niet perfect, maar in weze veel eerlijker.
mart(w)in zegt
idd een boete voor iemand die het met minder moet doen komt harder aan als je al dik geld hebt.
prima regel…
Maarten zegt
Tja, het helpt waarschijnlijk beter dan hoe het in Nederland wordt aangepakt. 20 euro boete voor 4 km te hard ofzo. Dat spekt wel lekker de staatskas, maar zorgt natuurlijk niet voor het zogenaamd beoogde resultaat: Verbeterde verkeersveiligheid
Sem zegt
belachelijk :o
Mairsil zegt
Sowieso een absurd bedrag, ook naar het inkomen geschaald! 37 km te hard, en zowat een netto maandinkomen aan boete?! Als ie nou inderdaad een ongeluk veroorzaakt had was het nog tot daar aan toe, maar alleen voor een snelheid die volgens bepaalde mensen wellicht een keer ergens een probleem op zou kunnen leveren? Echt te idioot voor woorden.
Willy zegt
Tja ik kan hier ook niet helemaal inkomen. Bedrag is redelijk absurd. Wat ik me wel kan indenken is dat deze persoon als projectontwikkelaar toch slim genoeg moet wezen en beter kan weten wat betreft de Finse regelgeving.
Feit is wel: in Nederland wordt de boel soms omgekeerd en dat vindt ik ook belachelijk: een chirurg die zijn rijbewijs kwijt raakt omdat hij veel te hard rijdt, maar m twee dagen later weer krijgt omdat zijn belangrijke beroep ervan afhankelijk is. Zijn boete is wel hoger geworden, maar dat is iig lang niet te vergelijken met dat onze Finse kerel. Waarom kan die Chirurg elke dag geen student regelen of taxi die voor m rijdt? Daar leer je veel meer van…
Erik zegt
Ik ben het er wel mee eens, deze manier van beboeten.
Als ik een boete zou rijden van 360 euro, ben ik een flinke hap uit mijn maandsalaris kwijt en zou ik een tijdje goed op mijn uitgaven moeten gaan letten. Echter had mijn pa laatst een boete van die hoogte, keek eventjes beteuterd en sprong vervolgens gewoon weer op zijn motor om wederom behoorlijk veel te hard te gaan rijden. Die ligt daar echt niet wakker van…
Mairsil zegt
Als ik die project ontwikkelaar was zou ik trouwens onmiddelijk alle kosten die je aan finse bedrijven berekent met 5% verhogen, die daarmee minder winst maken en minder belasting betalen. Heb je je 20.000 euro zo weer terug, op kosten van diezelfde regering. En vooral aan je klanten vertellen waarom ze meer betalen.
Pinho zegt
@DeAutogids.nl
Ik woon in Noorwegen maar het is toch echt alleen Finland die deze manier van boetes uitrekenen hanteert. In Noorwegen is het echter wel zo dat de boetes sowieso belachelijk hoog zijn, 250 euro voor het geen richting aangeven bij het verlaten van een rotonde bijvoorbeeld…
AppieFlappie zegt
Hahahah…. Jammer dat mensen niet verder denken dan hun neus lang is.
Dit is het perfecte systeem. Het doel van een boete is het ontmoedigen van overtredingen. Op het moment dat een projectwinkkelaar een boete krijgt, is een boete van 400 euro een schijntje. Maar een boete van 20000 euro. Dat doet een stuk meer pijn ;)
Nee dit is een stuk eerlijker. Overal invoeren in de EU graag (y)
marvin zegt
nouw niet verkeerd zo’n systeem inkomens afhankelijk, houd je scherp
Aston Martin Rapide zegt
Ik ben het met appieflappie eens. Dit is idd een stuk eerlijker.
Mairsil zegt
@AppieFlappie
Misschien zelf ook even verder kijken dan je neus lang is. Het gat tussen 400 en 20000 is nogal groot. Bij een netto inkomen van 1000 euro per maand, wat toch echt niet rijk is, schaalt deze boete nog steeds naar 830 euro. Vind je dat echt een redelijk bedrag voor iemand met zo’n inkomen?
unkki zegt
Dit een stuk eerlijker? Ga toch weg man! Mensen werken 37uur in een week en krijgen daarvoor betaald. En dat is gemiddeld 40.000Euro per jaar, bruto. Maar er zijn ook mensen die 70uur in een week werken, en hiervoor ook beduidend meer voor betaald krijgen! Die mensen WERKEN ervoor. Maar zodra zo’n rijker persoon wat harder rijdt en hiervoor bekeurd wordt, zou hij veel meer moeten betalen omdat hij meer geld heeft? Omdat hij hier veel harder voor werkt?
Nee, dit is oneerlijk. Gewoon een standaard bedrag, en niet bij de rijkere hoger dan bij de arme. En dan zeuren dat iedereen gelijk behandeld moet worden, hypocriete mensen…
@ Appieflappie,
Misschien eerst bij jezelf beginnen en verder kijken dan je neus lang is?
Quattro zegt
@ AppieFlappie: Is dat dan omdat jij minder verdient? Dus ook de boetes voor u zouden dalen?
Als je meer verdient, zou je wel anders praten. Dan gaat de gemiddelde prijs voor een boeten de lucht in buiten dat ze nu zijn.
;)
H.J. Vaesen zegt
Uhm right, een regeling tbv het gepeupel. Ga verder niet al te veel reageren op dit soort onzinnige wetgeving.
Stel nu, ik ben 200 miljoen waard en ik word gereden, ik betaal mijn chauffeur ronduit klote, want zo ben ik, en hij laat zich flitsen? ;)
Terug on topic; slaat werkelijk nergens op, SP-achtig gelul wat compleet uit balans is.
MiuRa zegt
ditis ook de natte droom van de gemiddelde SP’er
Xander zegt
Zo zou het in NL ook moeten! De wet is er voor iedereen. In Nederland mag je te hard rijden als je de boete kunt betalen, en anders niet. Dat is klassejustitie. De straf zou voor iedereen even zwaar moeten zijn. Boetes dienen dus afhankelijk te zijn van inkomen en vermogen.
Esprit_de_Flandre zegt
Tja, dit boetesysteem is zoals men zegt van democratie: Het is een slecht systeem, maar het is het beste tot nu toe.
Aan allen die hierover zitten te zagen: Heb je dan liever een black box en snelheidsbegrenzer in je auto, waardoor je nooit of te nooit wat extra gas kunt geven?
Suspic1ous zegt
Sommige mensen snappen er niks van! De meeste miljonairs hebben hard gewerkt voor hun poen. Waar Jan de arbeider netjes 36 uur in de week werkt, werken deze mensen soms wel 100 uur in de week. Een straf hoort in beginsel voor iedereen gelijk te zijn, dus ook boetes.
Als ik die projectontwikkelaar was zou ik gaan procederen! Binnen de EU is er een gelijkheidsbeginsel. Deze manier van bekeuren trapt daar stevig tegen aan. Weet zeker dat je je gelijk haalt bij het Europees gerechtshof.
Jandepandaman zegt
Tja… Ik verdien geen ruk met ijn baan. Ik heb het heel erg naar mijn zin, dat wel, dus het maakt me niet zo veel uit dat ik bijna niks verdien. Maar ik snap dus uitstekend dat die Finnen hebben gekozen voor een strafsysteem waar je naar verhouding blijft voelen wat je gedaan hebt. Als ik €130,= moet neertellen omdat ik zo stom ben geweest zonder handenvrij te bellen in mijn auto, dan doet mij dat ZEER in de portemoniks. Maar een vriendin van mij verdient geloof ik het tienvoudige van mijn salaris in haar topbaan. Zij is er eentje van het soort die zonder na te denken €150,= neertelt voor de een of andere lullige modeprul in de uitverkoop. Zij kan er mee lachen dat ze zulke prenten moet betalen. Ze is hoogstens wat geïntimideerd door die juten die haar aanhouden, maar voor het geld doet ze het net zo makkelijk en zonder nadenken weer. Dus wil die vriendin die prent net zo voelen als ik, dan zou zij pakweg €13000,- moeten gaan dokken. Alleen zo heeft die straf bij haar de zelfde uitwerking als bij mij, denk ik dan.
Mairsil zegt
@Jandepandaman
Als zij 10x zo veel verdient moet de boete 100x omhoog? Een echte communist in hart en nieren zie ik. Zo snel mogelijk dat geld weg bij de mensen die het verdiend hebben en terug naar de betrouwbare handen van vadertje staat.
bozewolf zegt
Zeker geen perfect systeem, en wellicht een beetje overdreven uitgevoerd in Finland, maar zeker beter dan vlakke bekeuringen voor iedereen. Als Jopie met z’n Astra even niet op de snelheidsmeter let en met 145 wordt geflitsterd terwijl ‘ie maar 120 mocht, doet em dat goed zeer in de beurs.
Als Jacques op weg naar huis 170 blaast in z’n S-klasse en een walgelijk dikke prent krijgt, heeft ie iets op komend weekend te vertellen op de receptie.
Een bon van 20000 euro gaat te ver, maar het idee is zeker niet slecht. Die Finse projectontwikkelaar zal nu wel tweemaal nadenken voordat ie gaat raggen in de bebouwde kom.
En half off-topic: Zo’n kloot die 70 aantikt in bebouwde kom (30 km/h) waar ook nog eens scholen staan is 10 keer gevaarlijker dan 160 rijden op de snelweg. Wat mij betreft mogen de boetes daar keihard op worden ipv die eeuwige fixatie op absolute snelheid. Ook in tv programma’s (Blik op de Weg, Wegmisbruikers) wordt alsmaar ge-iemeld over mensen die over half lege snelwegen knallen. Tegen de wet en je krijgt n prent, begrijp me niet verkeerd, maar de politie en overige instanties mogen ook wel wat cameras in de bebouwde kom plaatsen, hoor. Zo moeilijk kan ’t niet zijn.
ZOEF zegt
Er zijn leukere landen dan de door links gesaboteerde. Verhuizen als optie beschouwen, zeker als je een hoog inkomen hebt.
Stemmen met je voeten!
http://votewithyourfeet.com/
bozewolf zegt
En nog iets, deze hele kwestie heeft wat dat betreft geen flikker te maken met inkomens of staatskas. Het doel van een bekeuring is de actie een volgende keer te ontmoedigen. Als een rijke stinkerd echt in de beurs moet tasten heeft het simpelweg een effect. Als ’t peanuts voor hem is, heeft de bon weinig zin. Simpel.
Chief_S5 zegt
Lekker dan, daar gaat je geld.. :P Maar of het eerlijk is, ik weet het niet echt..
NLX zegt
Goed idee lijkt me, Ik wil niet lullig klinken, maar er is een reden waarom een snelheidsbord bij een bepaalde weg staat;) En de Duitse Autobahn dan? tja die is gemaakt met perfectie in gedachte, om je gas lekker open te trekken. Het is mischien wat veel geld, maar als rijk was zou ik niet wakker liggen van een boete van 200 euro ofzo, zo leert de rijke stinkert het tenminste;)
classic red zegt
De Finse communisten gaan erinderdaad, zoals reeds aangegeven, aan voorbij dat niet alleen het inkomen, maar ook de inspanning die men levert om dit inkomen te verwerven per persoon verschilt.
Arm zijn is niks. Maar wanneer je rijk bent, is iedereen (inclusief de overheid) op je geld uit. Er is dus maar een oplossing: zwart geld.
pj zegt
Ik word ziek van al die socialistische praat. Die man verdient 290K netto, respect en ik hoop dat hij snel het dubbele verdient!
Hier een mooi essay over hoe belastingen werken:
http://www.snopes.com/business/taxes/howtaxes.asp
(Socialistische makkers, lees dit!)
PS/ Behalve niet in Finland rijden, kan je ook al je inkomen achter vennootschappen steken. Andere rechtspersoon enzo…
NLX zegt
Veel dingen zijn hier toch ook op je inkomsten gebaseerd? Belasting bijvoorbeeld, volgens mij schommelt dat tussen de 30 en 50%. En hangt dat er vanaf hoeveel je verdient. Of praat ik nu poep?
Autobandventieldopje zegt
In Zwitserland kan je hetzelfde overkomen..ken iemand die al deel van zijn (gigantische) jaarsalaris heeft mogen afdragen aan de Zwitserse staatskas..hoeveel? wil ie niet zeggen..maar geloof maar dat het heel wat meer dan 20000,- is geweest..overigens verdient hij elk jaar meer geld en rijd nog steeds volgas met de leukste bolides..dus of het echt helpt…kweenie
Jandepandaman zegt
…Wat…? Zwitserland ook….? Oooooooh k@#…. Heb daar geloof ik twee weken geleden iets te hard gereden…. Nou ja, ik verdien toch niks met mijn baan… Shit………………………..!
Jaap zegt
Ik vind het een goed idee…. ook hierin nederland invoeren graag.
Ik woon in een dertig kilometerzone en ook hier razen de auto’s langs met veel hogere snelheden. Niemand hoor ik over het feiet dat de beboette snelheid bijna twee keer zo hoog was als toegestaan. Naar mijn idee heb je het hier niet over een vergissing maar over doelbewust te hard rijden.
Ik heb geen respect voor dit soort dwazen! Laat die gasten maar betalen. By the way, mocht je zelf in een dertig kilometerzone te hard rijden. Dwaasje!
tekkie zegt
hoe komen werklozen dan aan een wagen?
Arno zegt
fantatisch! :-) moeten ze hier ook invoeren :-)
boete moet zoveel procent van je inkomen zijn das veel eerlijker. anders krijg je dat kakkers schijt hebben aan een boete-je van € 50,-.
JohanK zegt
Moet het niet gaan over verkeersveiligheid; flauwekul die controles: pak de buitensporige gevallen en let op gedrag bij gevaarlijke kruisingen. Neem eens een voorbeeld aan Sicilie; ik rij daar met veel plezier, wel regels, dezelfde als hier; nagenoeg geen controle en niemand houdt zich aan de regels: geen vervelend weggedrag en weinig ongevallen. Druk is het er best!! Ra ra hoe kan dat. Antwoord: de mensen letten zelf beter op, anticiperen en geen irritante overheids bemoeienis en controlezucht .
Sybren zegt
dit is gewoon belachelijk, waarom wordt er nou weer naar het inkomen gekeken? dat heeft toch niks met de situatie te maken? Het gevolg is weer dat de rijkere mensen weer meer moeten betalen (wat echt belachelijk is omdat deze mensen er gewoon kei hard voor hebben gewerkt, de meesten in ieder geval), als ze dit ooit in Nederland gaan invoeren weet ik zeker dat vele rijkere zullen vertrekken als ze dat nog niet gedaan hebben. En wat moet je dan? dan gaat nederland dus helemaal naar de kloten
Sybren zegt
maar blijf vooral links stemmen dan komen we er wel
Arno zegt
Mashell: Valt trouwens wel op dat de rechter niet mild is voor de buitenlander, hoe moet een Zweed weten waar in Finland de scholen staan? Zeker omdat die finnen geen woorden gebruiken waarvan je de betekenis kunt raden, school = koulukunta.
Finland is een tweetalig land. Er wordt zowel Fins (94% van de populatie) als Zweeds (6% van de populatie gesproken en de verkeersborden zijn in zowel Fins als Zweeds. Dus die Zweedse projectontwikkelaar kan – als hij het Finse woord Koulu (school) niet begrijpt, altijd terugvallen op de Zweedse vertaling (skola). Hij wist dus dondersgoed dat hij in een school gebied aan het rallyen was.
Mairsil: Jij hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt. Als ik die project ontwikkelaar was zou ik trouwens onmiddelijk alle kosten die je aan finse bedrijven berekent met 5% verhogen, die daarmee minder winst maken en minder belasting betalen. In Finland betalen we gemiddeld al meer belasting dan in Nederland. En deze Zweed komt er nog goed vanaf. De directeur van Nokia is een keer gepakt met de motor en die moest 130 000 euro betalen.
Er is een minimum boete voor IEDEREEN, ook de arme mensen betalen dat. En als je meer verdient, betaal je meer. Dat heet gerechtigheid. Zoals anderen al hebben gezegd, als je een miljonair een boete geeft van 150 euro, maakt hem dat geen ruk uit.
En: wie niet horen wil, moet maar voelen.
Suspic1ous: Als ik die projectontwikkelaar was zou ik gaan procederen! Binnen de EU is er een gelijkheidsbeginsel. Deze manier van bekeuren trapt daar stevig tegen aan. Weet zeker dat je je gelijk haalt bij het Europees gerechtshof.
Dat is al eens geprobeerd, maar deze regeling is vastgelegd in de Finse wet. En omdat de EU nog geen grondwet heeft (die is afgekeurd, niet alleen door Nederland), blijven de locale wetten nog van kracht.
Je moet gewoon niet zo schijnheilig doen. Als je gepakt wordt, wees dan net zo stoer als wanneer je niet gepakt wordt en erover opschept hoe hard je wel niet gereden hebt.
Lennart zegt
@ Arno,
Tussen Kemi in het noorden en Tampere in het zuiden ben ik afgelopen week geen enkel verkeersbord tegengekomen welke ook in het Zweeds vertaald was. Afgezien daarvan wordt er ook met getallen aangegeven hoe hard je mag en is 67 waar je 30 mag een bewuste overschrijding.
Mairsil, je vergeet misschien dat je klanten kwijtraakt als je alles 5% duurder maakt? Zo te lezen zullen jouw boetes niet al te hoog zijn…
Als Nederlander wordt er trouwens niet naar je inkomen gevraagd, zo hoefde ik maandag “maar” 108 EUR te betalen voor inhalen waar het niet mocht, omdat ik geen inkomen in Finland heb. Die Zweedse projectontwikkelaar zal waarschijnlijk een bedrijf in Finland gehad hebben, anders hadden ze hem ook niet zoveel kunnen laten betalen. Ik vind het overigens een zeer eerlijk systeem, hoezeer ik er ook zelf door genaaid zou worden. Aan de regels houden of niet zeuren over de boetes!
Arno zegt
Lennart, je hebt gelijk. Niet in heel Finland zijn de verkeersborden dubbel vertaald.
Wat betreft de boetes: niet alle (verkeers)boetes zijn gerelateerd aan het inkomen. Snelheid is er een die wel is gerelateerd aan inkomen. Foutief inhalen en bijvoorbeeld verkeer parkeren niet.
Yvon zegt
Het is een rechtvaardige straf omdat hij toegespitst is op het belastbaar inkomen van de verdachte. De geldboete komt daardoor bij iedereen even hard aan. Dan pas staat iedereen gelijk voor de wet!! Het is net als met belastingen, een kwestie van gelijke behandeling.
Ook de bereidheid om de boete te betalen wordt groter, omdat van tevoren duidelijk is gemaakt dat er rekening wordt gehouden met het belastbaar inkomen.
Ook past dit beleid goed in het beleid om celstraffen te vervangen door alternatieve straffen. Je laat mensen hun vrijheid behouden, omdat ‘arme mensen’ de boete ook kunnen betalen. De gemeenschap wint dus feitelijk twee keer:
* Door de geldboete, deze is niet hoog voor de arme
* Door iemand niet in de gevangenis onder te moeten brengen