Al die elektronische snufjes in de auto beginnen langzaam hun uitwerking te hebben op mijn functioneren. Vorige week liep ik met drie tassen van de auto naar de voordeur. De auto doe ik nog ouderwets open en dicht met een knopje op de afstandsbediening. Ik kan me al bijna geen leven meer zonder de centrale deurvergrendeling met afstandsbediening voorstellen. Best vreemd dat ik mijn huis (een slordige factor tien duurder dan mijn auto) heel ouderwets met twee sleutels moet openen en sluiten. Zonder afstandsbediening dus. Vooral tijdens heftige regenbuien is dat erg frustrerend: een automatisch openende deur zou het mogelijk maken in één streep naar binnen te rennen en dus een stuk minder nat te worden.
Nu steeds meer auto-importeurs ons weten te vinden om te laten plaatsnemen in hun meest recente modellen, worden we steeds vaker geconfronteerd met de laatste snufjes. Dat is een geluk bij een ongeluk, want heel spannend is al dat autonieuws niet. De managementsamenvatting voor ieder model luidt als volgt: 10% groter, 15% zwaarder, 20% meer pk’s en ongeveer even zuinig. Toch doen we een aantal modellen daar mee te kort, zeker de persdemo’s die worden ingezet. Een persauto is er uiteraard voor bedoeld om de berijder een bijzonder fijn gevoel te geven, het is natuurlijk wel de bedoeling dat de betreffende autojournalist een positief verhaal over de auto schrijft, maar dat maken we zelf wel uit.
Daarom is de gemiddelde persauto van het kaliber tutti-lampioni, waarbij je bijvoorbeeld bij Audi zo maar de prijs van een A6 kan verdriedubbelen. Mocht de testauto verder erg saai zijn, dan kun je je in ieder geval vermaken met het Dolby-surround audiosysteem en de andere speeltjes aan boord. Additioneel voordeel is dat we op de hoogte blijven van de mogelijkheden. Ik wilde de laatste snufjes maar eens met u doornemen.
Automatische parkeerfunctie: de reputatie van mijn collega Sacha was hem al vooruit gesneld en dus meende Lexus dat het beter was om hem een LS460 met automatische inparkeerhulp op pad te sturen. File parkeren is tenslotte niet voor iedereen weggelegd. Voor je de optie aanvinkt bij de dealer, is het wel beter om het filmpje te bekijken. Zelf parkeren lijkt nog wel een stuk sneller en enige computervaardigheid lijkt ook niet overbodig.
Je persoonlijke big brother: dit is een topper die ook nog eens verkrijgbaar is voor iedere auto. De Clarion DRC-3 DriveEye is een videocamera die je achter je voorruit monteert en reageert op een aanrijding of plotseling remmen of accelereren. Er wordt dan 20 seconde voor en 20 seconde na de betreffende gebeurtenis opgenomen. Bijzonder handig als je zeker weet dat je niet schuldig was aan een ongeluk, maar in andere gevallen kan de video natuurlijk ook tegen je gebruikt worden.
De grootlichtassistent: recent mochten we van BMW de nieuwe M3 mee nemen. Dat was bijzonder vriendelijk van ze en als klap op de vuurpijl was deze ook nog eens uitgerust met wat leuke accesoires. De meest opvallende was de grootlichtassistent; hoopvol stuurde ik het 420 pk sterke monster dan ook de snelweg op. Naar goed Nederlands gebruik duurde het niet lang voordat we beet hadden: er bleven een slome duikelaar links plakken. Hoopvol gaf ik een teentje gas bij en naderde de achterbumper van mijn voorganger tot enkele decimeters. Hoe snel zou de grootlichtassistent in werking treden? Mijn teleurstelling was groot. Er gebeurde niets: het groot licht ging niet aan en mijn voorligger ging uiteraard niet aan de kant. Teleurgesteld trok ik zelf maar aan de hendel waarna de linkerbaan weer vrij kwam. Later bleek de grootlichtassistent prima te werken: op provinciale wegen floepte het grootlicht aan op het moment dan het nodig was en bij tegenliggers ging het vanzelf weer uit.
Daarmee kwam de grootlichtassistent met stip op het lijstje van onmisbare opties samen met de regen-, licht- en geursensor. Sinds ik ooit verleid werd een navigatiesysteem te bestellen op mijn leasebak, kan ik zelf geen kaart meer lezen. De lijst met absoluut essentiële elektronica wordt daarmee langer en langer.
Toch hebben we nog niets gezien. Net als Lexus biedt Volvo ook een heel arrangement aan elektronische hulpmiddelen die de bestuurder nog meer taken uit handen wil nemen. Als je niet netjes binnen de lijntjes rijdt, waarschuwt het “Lane Departure Warning” systeem dat je niet goed bezig bent. Daarmee wordt je je auto je persoonlijke big brother. Mocht je dat al eng vinden, dan kun je beter in je oude trouwe occasion blijven rijden. Een stap verder gaan de systemen die niet alleen signaleren dat je buiten de gebaande paden dreigt te gaan rijden, maar die zelf ook ingrijpen door even bij te sturen.
Voor we het weten, hoeven automobilisten niets meer zelf te doen. Wel zo rustig, dan kunnen Koos Spee en die andere kabouter ook met pensioen.
[ gepubliceerd op nu.nl, 22 augustus 2007 ]
Jandepandaman zegt
Allemaal bijzonder leuk al die elektruukjes op de auto. Een afstandbediening om alarm uit te schakelen, deuren te ontgrendelen en motor te starten. Automatisch verstelbare stoelen die onthouden welke instelling voor welke bestuurder optimaal is- met bilverwarming en rugmassage. Elektrische ramen die je dicht moet houden omdat anders de elektrische airco niet werkt. Automatische pre-startcontrole en beoordeling op gebruik van middelen die het rijden nadelig kunnen beïnvloeden. Stuurbekrachtiging omdat de gemiddelde moderne mens te futloos is om zelf aan het stuur te draaien. Cruise control omdat het te vermoeiend is voor je rechter been om zelf het gas te bedienen op de snelweg. Automatische afsandhouding omdat de gemiddelde bestuurder tegenwoordig geen afstand meer kan schatten. Intelligente begeleiding om te voorkomen dat wielen gaan slippen bij het te hard trijden. Hulp bij het remmen omdat we te druk bezig zijn met andere dingen en daardoor niet meer opletten. Een achteruitkijkcamera omdat we te slechte ogen hebben om spiegels te gebruiken en omdat we zeer voorzichtig zijn met onze nek. Uiteraard een navigatiesysteem want je zou zelf eens moeten onthouden in je toch al overbelaste brein in die auto hoe je ergens moet komen. Parkeerautomaat want zelf wil je de lak van je veel te zware veel te grote auto niet beschadigen. En dan als kersop de toch al veel te zwaar overbeladen en versierde taart / auto de complete entertainmentset voor iedereen afzonderlijk in de auto met geluid, dvd, spelcomputer en handsfree contact met de buitenwereld. …En waarschijnlijk nog wel veel meer ook dat ik hier ben vergeten…
En weet je wat mijn ervaring met dit alles is…? Zoveel mogelijkheden als ik hier opgesomd heb geeft ook even zoveel kansen op feilen- kapot gaan.
Ik ben zelf een van die mensen waarbij al die elektrische dingen ook zeer consequent vroeg of laat kapot gaan en dus rij je óf in een auto waarvan ramen niet meer open willen, of de airco het niet meer doet, of het stuur een tijd in de stad-stuur-stand vast staat… of waarva simpelweg de centrale deuurvergrendeling mij weigert toe te laten tot de auto. En het kost allemaal klauwen geld om het te laten repareren, dus ik krijg vooral het gevoel dat het de autogarages zijn die profiteren van al die elektrische toevoegingen.
En bovendien krijg ik ernstig de indruk dat wij mensen heel hard aan het degenereren zijn geslagen dat we al die dingen zelf niet meer kunnen….. Het einde van de mnsheid moet wel nabij zijn als we zo teer zijn geworden dat we al die troep in onze auto’s nodig hebben… Bah. :-(
H.J. Vaesen zegt
Ik vind het prima. Snufjes, mits je ze leert gebruiken, zijn zeer praktisch. Echter, het moet wel bij de identiteit van de auto passen.
R. zegt
het wordt steeds makkelijker om auto te rijden, dat is wel handig, maar misschien ook minder leuk om te rijden, jammer.
@Jandepandaman
hoe lang heb je er over geschreven?:P
jpoers zegt
nou ik probeer toch nog steeds elke dag of ik niet heel toevallig mijn huisdeur kan openen met de afstandbediening.
Helaas in het regenachtige kikkerlandje ben ik meestal zeikesnat voordat ik ook maar sleutel eindelijk in dat stomme gat heb gekregen.
Zou inderdaad wel een uitvinding zijn, BLIEB, BLIEB en je deur gaat uit zijn ontgrendeling. Nu moeten ze alleen nog knipperlichtjes op de deur maken om het complete gevoel te geven!
Summer Sky zegt
Ikzelf wacht nog op de intelligente airco die zichzelf even uitschakelt als ik een raampje opendoe – ik ben het in ieder geval nog niet tegengekomen…
Brecht zegt
Tje vermits je geen airco hebt en dan op vakantie gaat richting italië.
Een reis van 1100 KM.
En dan een lekker temperatuurtje van 40 graden buiten en je hebt dan nog eens een zwarte auto, dan ben je inderdaad bijna gekookt. :s
Gelukkig hebben we nu automatische airco en dit is voor mij toch een godsgeschenk ;)
Leejon zegt
Autorijden moet leuk zijn om het autorijden zelf, en dan wordt het uit handen genomen door die “leuke snufjes”. Goed bezig, autofabrikanten! Maar nee dank u ;)
Ronney King zegt
@Jandepandaman
Dat heet dan innovatie. Om je klantenbestand tevreden te stellen moet je blijven innoveren. Veel mensen vinden al die snufjes vetgeil omdat ze veel minder verbruiken dan die 2.0 under de hood. De auto-elektronica is de laatste jaren trouwens veel betrouwbaarder geworden maar inderdaad niet feilloos. Ergens moeten auto’s redundant blijven berusten op eenvoudige mechanische systemen :)
Rob zegt
Een factor 10, heb je maar 10.000 euro voor je huis betaald Wouter? (-;
Emmanuel zegt
Ach, niemand verplicht je toch al die snufjes te gebruiken. Maar voor mensen die elke dag uren op de baan zijn en lang in de file moeten staan kunnen ze alvast heel wat stress wegnemen.
Dus: op je bedrijfswagen zoveel mogelijk taakontnemende snufjes, en in het weekend je amuseren in pakweg een Lotus zonder enige snufjes. Lijkt me prima.
Jandepandaman zegt
@R.- Weet ik niet- Dat heeft mijn compu voor mij gedaan- automatisch opstelprogrammaatje en automatische spellingchecker. ;-)
Ilquadrifoglio zegt
Allemaal rommel…
Naar mijn mening wordt de beleving in een auto veel minder.
Ron zegt
hangt er wat mij betreft sterk vanaf om welk snufje het gaat. Automatische airco, keyless entry, navigatie, zijn allemaal uitvindingen die ervoor zorgen dat je juist meer tijd over houdt om je op het rijden en de weg te concentreren. Daarnaast vind ik zaken als ESP, remkrachtassistentie e.d. absoluut bijdragen aan de veiligheid (zolang de liefhebber ze op het dagje circuit maar kan uitschakelen)
Persoonlijk heb ik een hekel aan elektronica die zich met het rijden gaat bemoeien, waaronder lane departure, automatisch inparkeren, afstandhoudende cruise control, etc. het rijden is gewoon de volledige verantwoordelijkheid van de bestuurder en dat moet zo blijven.
Esprit_de_Flandre zegt
Zo’n voordeur met afstandsbediening bestaat al lang, maar het is gewoon nog niet doorgebroken, wegens te duur. Als hier zich eens een marketingteam achter schaart worden er over 5 jaar geen sleutels meer verkocht (nou ja toch veel veel minder)
Mr zegt
doe mij maar een auto waar je alles zelf moet doen, laag gewicht veel pk’s niet te groot en zo minmogelijk van deze poep.
Dr. Bronx zegt
Heerlijk al die snufjes.Ik hou van gadgets en dit soort dingen vind ik alleen maar gaaf. Ik heb een tijd als prive chauffeur gewerkt en moest in verschillende dikke bakken rijden. Allemaal hadden ze wel speciale snufjes ergens voor. Ik heb me heerlijk vermaakt. (Vooral met Audi’s Boordcomputersysteem: Fantastisch!)
Zelf vind ik de regensensor het beste snufje. Het is echt heerlijk om te rijden en niet aan die hendel van de ruitenwisser te hoeven denken. werkt echt perfect.
pj zegt
De reden dat je huis in verhouding zo weinig snufjes heeft, is uiteraard omdat huizen niet of veel minder in massa gebouwd worden.
Als we zouden komen tot een wereld met een bedrijf Beierse Mansion Werken die standaardhuizen verkoopt met 3, 5 of 7 slaapkamers, met dan een hele resem standaardopties en een oprit gaande van 1,6 tot 6,0 are met 4 tot 12 ‘follow home’ lichtjes, dan zouden we binnen de 10 jaar alle snufjes thuis hebben waarvoor we nu een auto moeten kopen… of enorm dokken voor maatwerk.
Ikea en Toyota zijn trouwens bezig met dergelijke massabouwplannen voor huizen.
jordey zegt
goed artikel!
net zo iets als dat systeem dat je waarschuwt als je te dicht bij de kant rijdt, en corrigeert automatisch. geen idee hoe dat heet, maar het is er wel.
dus dan kan je:
– mercedes s kopen die dat heeft.
m lekker op cruise control zetten. de versie dat ie automatisch vertraagt ofzo als je te dicht op een auto komt
– dat wat ik bovenaan zei aanzetten
– navigatie systeem
– slaappillen
– hopen dat je veilig thuis komt