De Le Mans winnende (en hoogvliegende) Aston Martin DBR9 en de DBS die volgende maand in Frankfurt officieel wordt onthuld, trokken deze week samen een baantje over de Nürburgring.
Niemand minder dan Aston Martin’s grote baas Ulrich Bez, die zelf ook een behoorlijke racefan is, zat achter het stuur van de DBS. Het was helaas geen geplande krachtmeting. De DBR9 was op de Ring voor een testdag en de DBS reed er (toevallig?) ook nog wat proefrondjes.
De gelimiteerde DBS heeft wat race-onderdelen meegekregen waarbij de ontwerpers goed naar de DBR9 hebben gekeken. Het stabiliteitsprogramma van de DBS is o.a. voorzien van een “track-mode” en keramische remmen brengen de auto tot stilstand. Inmiddels weten we dat de DBS is uitgerust met een 6,0 liter V12, goed voor 510 pk en 570 Nm koppel.
Officiële specs van de DBR9 zijn er niet, maar deze moet naar schatting goed zijn voor 600 pk en 700 Nm koppel. Dus ondanks het knappe smoeltje van de DBS, zal de DBR9 logischerwijs de baas zijn, mocht het ooit tot een krachtmeting komen. (via)
Xemurai zegt
Twee schoonheden op de ring! :) Mooier kan het niet
Racer X zegt
ceramische = keramische? ceramic is alleen Engels dacht ik.
-edit: helemaal correct! dank u-
Mooie wagen, die DBS!
Koen zegt
de DBS lijkt gewoon te veel op de DB9
Stefan zegt
Het DBR9 aparaat is een keer bij Topgear over het circuit heen geweest. Dit was direct goed voor een overtuigende eerste plaats, echter omdat het geen straatauto is was ze ook net zo snel weer van de eerste plaats af.
Voor de mensen die niet bekend zijn met het filmpje maar wel geinteresseerd :)
http://www.youtube.com/watch?v=ufQxcsHlMnQ
Tom zegt
was die DBS maar net zo snel :P
Casey zegt
De DBR9 vind ik zeker één van de mooiste sportscars ooit ontworpen. En snel en betrouwbaar is ie ook. Daarbij maakt de motor ook nog een super geluid.
Aston Martin Rapide zegt
Nu maar hopen dat daar een filmpje van komt…dat moeten gewoon mooie beelden zijn.
9ff gt9 zegt
Waar zit de motor eigenlijk in de DBS? (Voorin of achterin)
9ff gt9 zegt
Voorin of in het midden bedoel ik…
LC zegt
De DBR9
jamesBROWN zegt
Is hier ook een hi-res van? Zou een prachtige wallpaper zijn!
Stefan zegt
@jamesBROWN
iets groter (800×533)?
http://www.autoweek.nl/images/800/3/f0c9939061149aaaa48e73c722cf2c03.jpg
nog niet echt hi-res, maar goed.
RA999 zegt
@JamesBROWN
dit moet groot genoeg zijn ;)
http://img37.picoodle.com/img/img37/9/8/24/f_AstonMartinm_cc81646.jpg
jamesBROWN zegt
Thanks RA999! (en Stefan :))
dekster zegt
Ja, ik kom ook altijd de DBR9 tegen als ik m’n DB9 uitlaat op de ring :P
joeri zegt
De DBS lijkt op de DB9 en die is al zo mooi.
RA999 zegt
@joeri
is het je niet opgevallen dat elke Aston de laatste tijd op de DB9 lijkt ;)
Aston Martin Rapide zegt
@ Joeri
Alleen mensen die oog hebben voor detail kunnen de modellen onderling goed van elkaar onderscheiden. Ik vind de modellen echt niet op elkaar lijken, ze lijken alleen wat een beetje op elkaar in de hoofdlijnen. Maar er zijn zeker duidelijk verschillen in te zien. Dat geldt ook voor Porsche met haar modellen.
Als Aston liefhebber ken ik de verschillen in de modellenreeks erg goed en ik kan met gemak zeggen dat Aston Martin het erg goed aan gedaan heeft om niet teveel extreme wijzigingen door te voegen in haar modellenreeks. Ik klaag er niet om, want 1 voor 1 zijn alle modellen van Aston Martin erg bloedmooi. Wat wil een mens nog meer?
Chief_S5 zegt
Strak hoor, ik heb gewoon bijna geen woorden voor deze wagen.. :)
Tom zegt
@ Aston Martin Rapide
Wil je hiermee zeggen dat Joeri geen oog heeft voor detail?
Ik heb ook veel oog voor detail, en ik zie ook zeker de verschillen tussen de Aston Martin’s (Joeri zal dit ongetwijfeld ook zien). Je kunt echter niet ontkennen dat de modellen erg veel op elkaar lijken. Beetje jammer, had het niet ietsje anders/spannender gekund? De DBS is niet echt vernieuwend…
Powerslide zegt
Hier de specs van de DBR9:
http://www.astonmartinracing.com/eng/dbr9/specifications
Aston Martin Rapide zegt
@ Tom
Dat zeg ik ook helemaal niet. Ik hoor elke keer een opmerking dat de modellen op elkaar lijken. Iedereen weet dat DBS een DB9 met spierballen is. Er was nooit sprake van een compleet nieuwe model. Als dat wel zo was, hadden ze wel een andere naam gegeven. Ik ben het er niet mee eens dat de modellen erg op elkaar lijken, alleen in sommige details. Maar goed, ieder z’n mening en dat respecteer ik. Ik vind V8 Vantage absoluut niet op DB9 lijken. DB9 is eleganter en V8 Vantage is kleiner en wat gespierder. Om er toch bij te zeggen dat ze op elkaar lijken is nogal ver gezocht.
Waarom zou je de modellen nog anders/spannender willen maken als ze toch al bloedmooi zijn? Met zo’n design kun je er jarenlang mee. Het is bijna tijdloos vormgegeven. Kan het soms nog mooier? Nog spannender? Dat betwijfel ik.
bozewolf zegt
Die hood scoops zijn vulgair. Hoort niet op zo’n klasse auto imo. T.o.v. de standaard DB9 heeft de DBS wel een stijlvolle diffuser en heldere achterlichten. De lijn boven de sideskirts vind ik ook wel wat hebben. Over de voorbumper heb ik nog mn twijfels. Die richel onder de koplampen ziet er best kut uit eigenlijk. Maar ok, dit is mierenneuken van de bovenste plank. Zeker een van de mooiste auto’s van t moment.
mashell zegt
Tuurlijk lijken alle Aston’s op elkaar. Het zijn allemaal 3 deurs sportwagens door Ian Callum ontworpen. Toen hij begin jaren 90 de DB7 had ontworpen was het al snel duidelijk, hij had goud gevonden! stijlvol, tradiotioneel, typisch brits en toch modern, dit model benaderde de perfectie. Dat alle Aston’s na de DB7 ongeveer dezelfde basis vorm hebben is alleen maar goed!
Hilversum3 zegt
Gaaf hoor! Wat een topmerk ook…!
Windhoos zegt
@Tom, nog spannender? Why change a winning team……….