Terwijl de de Aston Martin DBS pas deze week officieel onthuld wordt op het Pebble Beach Concours d’Elegance, hebben we ‘m natuurlijk al uitgebreid mogen bewonderen als Bondcar in Casino Royale en is ‘ie ook al een paar keer in het wild gespot. Aston Martin heeft nu ook de officiële foto’s vrijgegeven. Deze auto kun je op verschillende manieren samenvatten: schitterend, bruut, topklasse.
Nog even de statistieken opfrissen: De DBS wordt aangedreven door een V12 die goed is voor 510 pk. De topsnelheid ligt op 302 km/u en hij accelereert in 4,3 seconde naar de 100 km/u. Natuurlijk neemt Aston Martin de DBS volgende maand mee naar de IAA in Frankfurt. Dan zal ook de prijs bekend gemaakt worden, maar we gokken alvast op een bedrag rond 350.000 euro. Vanaf voorjaar 2008 staat hij bij de dealer. Foto’s in groter formaat staan hier en we hebben een FILMPJE van Autocar!
Aston Martin DBS Specification
Body
• Two-door coupe body style with 2+0 seating
• Bonded aluminium VH structure
• Aluminium, magnesium alloy and carbon-fibre composite body
• Extruded aluminium door side-impact beams
• High Intensity Discharge (HID) headlamps (main beam)
• LED rear lamps and side repeatersEngine
• All-alloy, quad overhead camshaft, 48-valve, 5935cc V12
• Compression ratio 10.9:1
• Front-mid mounted engine, rear-wheel drive
• Fully catalysed stainless steel exhaust system with active bypass valves
• Max power: 380kW (510bhp/517 PS) at 6500rpm
• Max torque: 570Nm (420 lb.ft) at 5750rpm
• Acceleration: 0-100km/h (0-62mph) in 4.3 seconds
• Max speed: 302km/h (191mph)Transmission
• Rear-mid mounted, six-speed manual gearbox
• Alloy torque tube with carbon fibre propeller shaft
• Limited-slip differential
• Final-drive ratio 3.71:1Wheels and Tyres
• Front: 8.5’’ x 20’’ Pirelli P Zero 245/35
• Rear: 11’’ x 20’’ Pirelli P Zero 295/30Steering
• Rack and pinion, Servotronic speed-sensitive power-assisted steering, 3.0 turns lock-to-lock. Column tilt and reach adjustmentSuspension
• Front: Independent double wishbone incorporating anti-dive geometry, coil springs, anti-roll bare and monotube adaptive dampers
• Rear: Independent double wishbones with anti-squat and anti-lift geometry, coil springs, anti-roll bar and monotube adaptive dampers
• Adaptive Damping System (ADS) with Track modeBrakes
• Front: Ventilated carbon ceramic discs, 398mm diameter with six-piston callipers
• Rear: Ventilated carbon ceramic discs, 360mm diameter with four-piston callipers
• Dynamic Stability Control (DSC) with Track mode
• Anti-lock Braking System (ABS)
• Electronic Brakeforce Distribution (EBD)
• Emergency Brake Assist (EBA)
• Traction controlDimensions
Length: 4721mm (185.9’’)
Width: 1905mm (75’’) (exc. Mirrors)
2060mm (81.1’’) (inc. Mirrors)
Height: 1280mm (50.4’’)
Wheelbase: 2740mm (107.9’’)
Fuel tank capacity: 78 litres (17.2 Imp.galls, 20.5 US galls)
Weight: 1695kg (3737lb)Interior
Semi-aniline leather and Alcantara interior. Matrix alloy facia trim and Iridium Silver centre console finish. Carbon fibre door trims and door pulls. Auto-dimming rear-view mirror & garage door opener (USA & Canada only). Sports seats with ten-way electric adjustment, including height, tilt and lumbar. Memory seats & exterior mirrors (three positions). Dual-stage driver/passenger front airbags. Side airbags (Sports seats only). Heated seats (Sports seats only). Heated rear screen. Automatic temperature control. Organic Electroluminescent (OEL) displays. Trip computer. Cruise control. Hard Disk Drive (HDD) satellite navigation system1,2. Bluetooth telephone preparation1. Powerfold exterior mirrors. Front and rear parking sensors. Tyre-pressure monitoring1. Alarm and immobiliser. Remote-control central door locking and boot release. Battery disconnect switch. Battery conditioner. Tracking device (UK only). Boot-mounted umbrella.In-Car Entertainment
• Aston Martin 700W Premium Audio System with Dolby® Pro Logic II®
• MP3 player connectivityOptions
• Lightweight seats with six-way adjustment, including front and rear height adjust (Does not include side airbags or heated seats feature. Not available in USA or Canada)
• 20’’ alloy wheels with graphite finish
• Satellite radio system (USA only)
• Piano Black facia trim and centre console finish
• Leather storage saddle
• Personalised sill plaques
• Auto-dimming interior rear-view mirror
• Auto-dimming interior rear-view mirror with garage door opener (Europe only)
• Alarm upgrade (volumetric and tilt sensor)
• Tracking device
• First-aid kit
• Ashtray and cigar lighter
Solstice zegt
Zie ik daar een handbak? :-D
robbie zegt
@Solstice, dat heb je goed gezien :D
PieterA zegt
Een handbak kan ik alleen maar toejuichen, WEG met da peddelspeelgoed. Topsnelheid valt me alleen nogal tegen.
Klassiekerrally zegt
@ PieterA: Topsnelheid… dat gaat tegenwoordig toch echt nergens meer over! Is alleen interessant voor stumpers in de kroeg.
Souplesse is ’t toverwoord! :)
Fraaie auto…
Kleine Techno zegt
Valt me een beetje tegen, lijkt te veel op andere modellen, beeldschoon interieur trouwens… Vind de Vantage stoerder, maar alles bij AM is te tam….
DAT zegt
Kwijl, kwijl, kwijl, kwijl, kwijl, kwijl, kwijl, kwijl.
Iemand een doekje?
Luc zegt
ziet er mooi uti maar zo onorigineel, lijkt teveel op de rest
Fruitcake zegt
Leuk dat ze wat Le Mans accenten hebben overgenomen :)
(wanneer kunnen we hier is makkelijker foto’s neerzetten?)
LeeJon zegt
Jeeeeeej een handbak :D:D:D:D:D:D
Crappyflappypedals zijn maar nix, een echte sportauto moet handgeschakeld zijn en niet vinger geschakeld!
Hulde aan Aston Martin!
Fruitcake zegt
P@ zegt
fapfapfapfapfapfapfapfapbijtijdelijkgebrekaaneenvriendinmaarffdoorfappenfapfapfapfap
:P
Floris zegt
dat is niet de Le Mans versie maar de GT1 versie. Die deed ook mee op Le Mans maar bij alle andere races in die klasse. Hij doet het overgens wel aardig maar niet echt top.
Hij heeft wel een super gaaf geluid :D. Ik heb hem 2 weken geleden nog gezien tijdens de 24 van spa. echt een mooie auto!
Michael zegt
Schitterende auto!!
Het interieur is ook best knap alleen die versnellingspook, wat een gedrocht is me dat seg!!!
lincoln zegt
tja .. aston martins lijken op elkaar .. maar dat doen mooie vrouwen ook .. maar dit is toch veruit de elegantste van het stel .
PieterA zegt
@Klassiekerrally: weet ik maar als topversie mocht dat mss toch wat strakker, ook de Vanquish (S) had op zn top meer in huis.
Ook al wordt die snelheid nooit gehaald het maakt wel deel uit van de prestige van zo’n auto.
f430 zegt
ik vindt hem iets te tuner-achtig
jeroen zegt
Voor dat geld 100% zeker een Ferarri 599 GTB Fiorano. Veel sneller, spectaculairder qua looks (Astons zijn net als Audis allemaal hetzelfde op 50 meter afstand), en van de Ferarri heb je meer kans dat alles heel blijft, en Aston heeft wat dat betreft een nog slechtere reputatie.
Rudy zegt
Echt een super vette auto!
Enige wat tegewoordig wel zo is; een std BMW M5 heeft gewoon meer vermogen, en zou onbegrenst harder lopen dan de 30* van deze DBS.
jeroen zegt
@f430
Je hebt gelijk het is eigenlijk gewoon een DB9 met iets meer pk’s en spoilers en dan een dikke ton duurder.
Rudy zegt
Iemand trouwens plaatjes op wallpaper formaat?
Sander zegt
Mooi mooi mooi!
Sander zegt
@ Rudy:
http://www.desktopmachine.com/cars/13-Aston%20Martin%20wallpapers.html?t=493
Rits zegt
Zeker gaaf, maar als ik zou mogen kiezen dan zou ik toch meer neigen naar de normale DB9(of de vantage v8), ziet er wat subtieler dan deze met zijn tupperware atributen.
Of deze DBS moet helemaal in het zwart zijn incl matzwarte velgen.
bla zegt
Omg dit in pianozwarte lak. Dan mag een 599 wel veel sneller zijn en ik vind het een vette wagen, maar altijd de DBS.
Thom zegt
Ik zat in het vliegtuig, en daar speelden ze casino royale af.
ik keek hem eigenlijk alleen maar voor de DBS.
ik vind het nu niet meer zo erg dat de vanquish weg gaat, DIT maakt heel veel goed! Want dit is wel een MOOIE auto geworden. Ik vind de gok van het aantal euro’s misschien wel aan de laage kant. de vanquish S was volgens MIJ
359 432 dikke euro’s. Deze zou toch wel IETS duurder zijn?
Aston Martin Rapide zegt
Gewoonweg bruut en prachtig! Gelukkig hebben ze het niet te erg overdreven gemaakt en blijft de elegantie nog altijd ongeschonden.
Mijn favoriet is nog altijd de V8 Vantage, maar deze komt wel erg dicht in de buurt.
Thom zegt
(De topsnelheid): BEETJE aan de laage kant? TOCH!!!!?
J zegt
Mooiste auto die er op dit moment is!
Zelfs mooier dan de Lamborghini Gallardo Spyder.
Precies de verbeterde versie van de DB9, iets aggresiever, maar nog steeds elegant.
bramwillemse zegt
my god, wat een prachtige wagen zeg….. op autogespot stonden ook reeds een paar mooie foto’s. Echt een unieke combinatie van een elegante doch brute uitstraling. Erg bijzonder!
RuudV68 zegt
J verwoordt het goed: een IETS agressievere uitvoering van ’n DB9……..’n DB9 dus!! Nog steeds ’n MOOIE auto…..maar weinig orgineel of vernieuwend meer…….helaas!!!
Stel je voor je rijdt op de snelweg: op 100 meter afstand zie je ’n Aston Martin….kan iemand ze -of het nou de voor- of achterkant is- nog uit elkaar houden??
En dan te bedenken, dat ik van de Vanquish he-le-maal weg was: BLOEDMOOI en BRUUT!!!
ruud
Berbertjes zegt
350.000€ heb je ook een leuke Ferarri of lamborghini voor :):)
The R6 Tornado zegt
Prachtig en stijlvol zo een Aston, eender welke versie. Dat interieur vindt je echt nergens, lijkt wel gebeeldhouwd uit een stuk. En 10 maal exclusiever dan andere exoten. In België zie je er gewoon geen.
Pannekoek zegt
Juist… Hij heeft 60 pk meer, en de topsnelheid is maar 2 km/h hoger geworden??
VW Polo Abt Version. zegt
Voor hetzelfde geld koop ik toch liever een 599GTB.
Ziet er ook bloedmooi uit, gaat ook zéér snel, en kost in deze categorie héél weinig.
Weinig geld voor véél auto die ferrari.
Ontopic:
Binnenin is het wel héél exclusief en daar geen geen één of andere ferrari, lambo aan tippen.
Ben benieuwd wat dat gaat zuipen.
En over de topsnelheid, ja dat verwonderd me, ma zoals andere mensen zeggen haal je dat toch bijna nooit, en telt méér de grip, en optrekvermogen en kopppl (Nm.).
PieterA zegt
@The R6 Tornado: dan weet je ze toch niet zitten, heb er al menig gespot is St Martens Latem en omstreken.
http://www.autogespot.com/viewcars.php?view=spotter&spotter=Pieter+Ameye
janmetdepetop zegt
het beste wat je kan overkomen met kleren aan… dat is een ding wat duidelijk is… gewoon een superstrakke bak..
Joost zegt
Euh… Mensen, waar kan je in godsnaam tegenwoordig nog 300+ rijden? laat staan 250? Ik woon 10 kilometer van de grens bij duitsland ( 100+ KILOMETER onbeperkt) en zelfs daar moet je bij 230 al vaak snel weer in de remmen…
Dus laten we eerlijk zijn… 300 is OEREND ;) hard…
Murdock zegt
2 PieterA de topsnelheid klopt toch nooit vriend van ons heeft een vanquish en die loopt via de statistieken 300 maar op de teller 310 dus de dbs loopt wel harder dan 302 op de teller hoor.
Esprit_de_Flandre zegt
Mooi, maar ik wik ook wel wat meer originaliteit zien van AM. Tijd voor een klein stijlbreukje!
jordey zegt
lp640 kost toch 350.000?
liever die dan:P
Apache zegt
@ jordey
Ik vind Lamborghini iets voor Johnnies met heel veel geld. Ziet er veel te johnny uit. Dit is klasse
Ik vind enkel dat Aston Martin niet had moeten overstappen naar deze DB9erige voorlichten. Die van de Vanquish (RIP) hadden veel beter gepast bij de rest vind ik. Nu is zijn alienfactor iets te hoog vind ik.
– Apache
sem zegt
ik ben een grote bewonderaar van AM maar of ik er voor 3,5 euroton voor over zou hebben…. nah dan maar de v8, die word dan ineens een stuk realistischer met een prijskaartje van “maar” anderhalve euroton.
phantom zegt
wat een prachtbak zeg!, ik ken weiig auto’s die mooier zijn
Tombnolz zegt
De ultieme Aston. Hij heeft de mooie, slanke, elegante lijnen van de rest van de familie, maar is ook overgoten door het sportieve en vooral agressieve sausje dat z’n broers moeten ontberen.
@ autoblog: Ik weet het niet heel zeker, maar ik heb een sterk vermoeden dat een mooi deel van de bezoekers hier Vlamingen zijn. Zou het daarom niet mogelijk zijn wanneer er over prijzen wordt gepraat, er ook de Belgische (veel lagere) prijs bij te vermelden? Als jullie die hebben natuurlijk. Ik heb dus geen flauw benul hoe duur die DBS bij ons gaat kosten, snapje??
mike zegt
http://www.evo.co.uk/images/front_picture_library_UK/dir_426/car_photo_213486_7.jpg
hopen dat er niet teveel zo eindigen
xavier zegt
Zie ik daar een deel van een head-up display op de 3e foto? Dat blijft toch de toekomst voor elke wagen.
Js zegt
hmmm… eerlijk gezegd ben ik niet heel erg onder de indruk van die 510pk.. Was toch een 6 liter V12 onder de kap ? Had van mij iets meer mogen zijn….
Maar…..
Blijft gewoon een mooie auto…
Racer X zegt
Een auto met 510 pk moet toch wel beter kunnen dan 302 per uur. Verder vind ik het echt een fraaie wagen.
Esprit_de_Flandre zegt
@Tombnolz
Belgische prijzen, goed idee!
Rick dos zegt
Prachtig! Punt! Net als de normale DB9.
3-serie zegt
Vanquish waar ben je? Missen je nu al
donaldduck zegt
Mooiste hok ooit,
Zelfs mooier dan de DB4 Zagato, Bugatti Atlantique,
Of Lambo Miura
Klassiekerrally zegt
Oh man, het is telkens weer verrassend om te zien hoeveel mensen al murw gebeukt zijn door de belachelijke PK en topsnelheid-wapenwedloop.
510 pk niet veel? Tuurlijk niet…
300 km/u teleurstellend? Ja hoor…
Jullie hebben geen idee. Hou toch eens op met dromen en kom terug in de echte wereld!
Ik durf te wedden dat meer dan 90% van de personen hier (mezelf incluis) daar echt de handen vol aan heeft.
nichos zegt
Kvind hem er nu al “verouderd” uitzien eigenlijk.. Deja vu, hoe je het ook wil noemen.
bartholomeo zegt
wat een absolute schoonheid !!!
nichos zegt
@klassiekerrally: dat je je daar nog aan ergert. Ik overlees die comments gewoon.
Maar ik ben wel blij dat er zoveel mensen op autoblog zitten die actief (als ingenieur ofzo) motoren ontwikkelen en hier eens eventjes vlug gaan zeggen dat ze zonder probleem 100pk meer (waarom? Me dont know) uit konden gehaald hebben enzo.
nichos zegt
..uit ‘die motor’..
r3fl3x zegt
Vooral schuin van achter bloedmooi. Voorkant is weer wat minder, met net iets te veel tupperware. Maar ach… Die voorkant zie je 2 seconden in je binnenspiegel en dan is ie langs je (even geen rekening houdend met alle Porsche, Ferrari en Lamborghinirijders hier op t forum…).
J. zegt
Haal de deuken weg uit de motorkap, en ik vind deze auto perfect.
De kracht van AM zit naar mijn mening juist in de rustige, schone designs. Een AM moet niet vervuild raken met gaten en kieren overal.
Jelle zegt
Niet voor mijn portemonnee… zonde.
Henne zegt
WOW!!!! Echt een super gave slee!!!
En dan te denken dat er 2 aan elkaar geplakte Mondeo V6’en zijn gebruikt om het blok te fabriceren.
dekster zegt
Ik vind het spijtig dat ze de gladde vormen van de DB9 verpest hebben door er overal gaten en spoilers op te zetten.
De db9 is er van 2003 en nog steeds niet verouderd, ik geef deze 2jaar en het gaat verouderd lijken.
robbie zegt
UPDATE: Persbericht geplaatst
RemcoZ zegt
Wat een ontzettend mooie auto is dit! De spoilers maken het geheel helemaal af naar mijn mening. Eén van de mooiste auto’s op dit moment te koop. Ik schrik alleen wel van de verwachte prijs, 350k is wel heel veel geld… Daar koop je een hoop andere, misschien kwa prestaties wel spectaculairdere auto’s voor. Denk aan een Ferrari 599gtb, een Lamborghini Murcielago LP640, Mercedes-Benz CL65 AMG (houd je nog een halve ton over ook), of twee uit onderstaand rijtje:
BMW M6
Audi R8
Mercedes CLS63 AMG
Porsche 911
Aston Martin V8 Vantage
Lamborghini Gallardo
robbie zegt
En een FILMPJE!
Aston Martin Rapide zegt
@ RemcoZ
Daar malen de miljonairs niet om. Als ik het geld voor had, ging ik gewoon voor DBS. En weet je waarom…omdat het nou eenmaal de mooiste wagen is van dit moment en bovendien interesseert de topsnelheid me niet. De acceleratie naar 100 in 4.3 sec spreekt mij meer aan. Bovendien is DBS erg exclusief en dus rij je in een unieke auto.