Een wedstrijd winnen is niet zo lastig wanneer je de enige deelnemer bent. Op dezelfde wijze heeft Ford een wereldrecord genoteerd met de Ford Fusion Hydrogen 999. De Ford op waterstof is de enige in zijn klasse, maar desondanks maakt dat het record niet minder indrukwekkend. Daarbij is het goed om te zien hoe de lat voor de nieuwste technologie steeds een stukje hoger wordt gelegd.
En de lat ligt lekker hoog, want Hydrogen 999 haalde op de zoutvlakte van Boneville in Utah een snelheid van exact 207,297 mph. Omgerekend is dat 333.612 km/u en daar kunnen heel veel sportauto’s met conventionele motoren een puntje aan zuigen. Ford werkte samen met de universiteit van Ohio en de bedrijven Ballard Power Systems en Roush Racing. Ford is al 10 jaar bezig met de ontwikkeling van auto’s op waterstof en heeft met dit record naar eigen zeggen weer een nieuwe stap gezet.
Persbericht:
DEARBORN, Aug. 15, 2007 — The Ford Fusion Hydrogen 999 raced to a record 207.297 miles per hour Wednesday at the famous Bonneville Salt Flats in Utah, which makes the world’s first and only production vehicle-based fuel cell race car the fastest as well.After more than one year of design and development and 10 years of hydrogen vehicle research, Ford’s fuel cell vehicle team battled technical difficulties and a harsh desert environment en route to joining the 200 MPH Club of Bonneville Speed Week, an annual event that attracts hundreds of racing teams.
“What we’ve accomplished is nothing short of an industry first,” said Matt Zuehlk, lead engineer on the project. “No other automaker in the world has come close.”
Zuehlk added that Ford’s historic run at Bonneville is to further expand its technological horizons with fuel cell-powered vehicles, because it is a fuel that could someday play a key role in meeting the energy needs of the transportation sector. The Ford Fusion Hydrogen 999 is Ford’s latest environmental innovation and is another step on the road toward commercially viable hydrogen fuel cell vehicles.
The project is a partnership between Ford, The Ohio State University Center for Automotive Research, Ballard Power Systems and Roush Racing. Rick Byrnes, a veteran Bonneville racer and retired Ford Powertrain component design engineer, piloted the Hydrogen 999 at Bonneville.
sem zegt
knap werk van ford maar het zou indrukwekkender zijn als hier een hevige concurrentiestrijd los zou barstte..
alexander zegt
iets voor nascar misschien
mattie zegt
geen kunst aan. Als je wil kun je een dragster ook op waterstof laten lopen en de kwartmijl binnen 6 klokken.
– Wie wil er in een nascar auto rijden
– wat is zijn actieradius
– 0 tot 100km/h
filmpje over het autotje
http://www.popularmechanics.com/blogs/automotive_news/4220281.html
bartholomeo zegt
Is het dan een record als je de enige deelnemer bent in een nieuwe klasse ? Dit is gewoon een goede prestatie vind ik :)
Murdock zegt
idd who gives a fuck dit is gewoon super netjes van ford en het is echt snel
Solstice zegt
OK, en wanneer mogen we nu van de rijke olieproducerende landen (lees: oliesjeiks) nou eindelijk ook in onze gewone auto’s op waterstof gaan rijden, zodat we eindelijk van die belachelijk dure benzine/diesel afzijn?
Mr Yigit zegt
Is het dan een record als je de enige deelnemer bent in een nieuwe klasse ?
Ja, het is immers een nieuwe klasse. En aangezien er geen eerdere records waren, is dit de eerste :P
Snap je punt wel hoor, daar niet van ;)
RScosworth zegt
Ik begin ook anderhand genoeg te krijgen van dit soort testgebeuren. Eind vorige eeuw jakkerde er al bmw 7 series rond op waterstof die minstens zulke goede prestaties hadden als de benzine siebeners. Allemaal erg leuk en aardig maar ik wil ook graag water tanken in plaats van benzine.
@ Solstice
Aangezien de grootste profiteur van heel dat misselijke accijnzengebeuren de EU is denk ik eerder dat zij dit niet laten gebeuren. Tenzij we straks accijnzen moeten betalen voor water missen zij een enorme bron van inkomsten wanneer wij aan het water gaan. Maar ik kan er natuurijk ook naast zitten.
RScosworth zegt
@ mezelf
“ook anderhand” moet natuurijk “anderhand ook” zijn :)
Y. zegt
@RScosworth: je zit er gigantisch naast.
De EU profiteert niet van accijnzen, dat zijn de afzonderlijke lidstaten. En daar profiteren de belastingbetalers in die afzonderlijke lidstaten weer van, want door hogere accijnzen kunnen de belastingen weer lager zijn.
Ja, ik begrijp wel dat hogere brandstofaccijnzen niet in jouw (en mijn) persoonlijke belangetje als autorijder zijn, maar nationale overheden hebben nu eenmaal rekening te houden met meer dan persoonlijke belangetjes.
dekster zegt
Get a life ford :roll:
Esprit_de_Flandre zegt
@sem: die concurrentiestrijd komt er weldra aan.
@RScosworth: water zullen we nooit tanken, het wordt WATERSTOF, en daarop zullen de overheden makkelijk taksen kunnen heffen. Ik zeg bewust ‘overheden’, want Y. heeft gelijk dat het nu de nationale overheden zijn die deze accijnzen binnenhalen, maar volgens mij zal dit binnen twintig jaar een Europese aangelegenheid zijn. Dus ooit zal jij gelijk hebben :)
Racer X zegt
Wat leuk, een auto die met 200 mph langs komt zoemen…
…not
JeffreyG zegt
met een goede versnellingsbak kan alles…
ik wil de acceleratie cijfers wel zien ;)
topsnelheid is niks ;)
kraag hoor ik 0-100 80-120 0-200 en 0-300 :)
3-serie zegt
Waterstof is nu al duurder dan benzine..en dat zonder accijns..en je hebt er meer van nodig…zucht. Nee goedkoper wordt het niet.
L-Fred zegt
‘k wil eigenlijk helemaal niet zeiken. Maar kan het niet over m’n hart verkrijgen…. de naam 999 is van Ducati, niet van Ford, ook al gaat het nu om auto en motor. In de strijd om namen, Q3 van Nissan of Audi, M-series, enz. moet dit ook niet kunen.
Vincent#1 zegt
Een auto op waterstof die fusion heet.
Dan kan ik me voorstellen dat ‘ie hard gaat ;)
Jelle zegt
http://www.youtube.com/watch?v=rACx-YJXEgg
Blijkbaar moeten ze ‘m in gang duwen… Spoel direct door naar de laatste minuut, tenzij je graag een paar interviews hoort…
je oma zegt
Misschien een domme vraag, maar waarvoor zijn die stangen op de voor- en achterruit die je ook wel eens op NASCAR auto’s ziet?
Om de ruiten te verstevigen of zo?
je oma zegt
Misschien een domme vraag, maar waarvoor zijn die stangen op de voor- en achterruit die je ook wel eens op NASCAR auto’s ziet?
Om de ruiten te verstevigen of zo??
je oma zegt
soory, dubbel gepost :-(
hupke zegt
Is de ford in questie in bezit van een brandstof cell elektrische motor of van een watterstof verbrandings motor????