Ok, ik geef het toe, het is niet zo snel als een Porsche 911 GT2 (7:32). Maar een tijd van 7:46 is nog steeds geen tijd om je voor te schamen.
De tijd is neergezet door voormalig Ferrari(!) Challange wereldkampioen Luigi Moccia en het geheel gebeurde voor een artikel in het Italiaanse tijdschrift Auto. De Superleggera is hiermee sneller dan een Ferrari 599 GTB Fiorano (7:47) en het komt in de buurt van een Pagani Zonda C12 S (7:44). En er zijn gelijk nog wat andere prestaties van de Superleggera vast gelegd:
Top snelheid: 309,9 km/h
0-100km/h: 3,88 seconden
1/4 mile: 11,9 seconden bij 196,4 km/h
1 kilometer test: 21,45 seconden bij 249,9 km/h.
(via: Motor Authority)
Floris zegt
Wat doet de GT3 RS op de Ring?
roeffe zegt
gt3 rs doet er 7.48 over
Racer X zegt
@ Floris
7.42
Racer X zegt
7:42 – Porsche 997 GT3, 415 PS/1440 kg, Walter Rohrl (Automobil 05/06)
het is alleen niet de RS versie, die zou nog sneller dan dat over de ring moeten kunnen.
bigfood zegt
goed maar ik dacht dat de prestaties van lambo er niet toe deden
is toch gewoon een showauto en het is mooi meegenomen dat hij zo snel gaat
André zegt
Welke ring hebben we het hier over?
Mstr zegt
1 kilometer test: 21,45 seconden buh 249,9 km/h.
buh = bij?
Het is en blijft een mooie auto en ook nog lekker snel. :)
Floris zegt
Denk in dat geval dat de Superleggera met een bestuurder met meer Ring-kennis aardig wat sneller moet kunnen. De Superleggera scoorde in een test in de AutoReview een behoorlijk snellere rondje (weet niet welk circuit, scheelde IIRC bijna een second op zo’n anderhalve minuut) t.o.v. de GT3 RS.
De Gallardo SL zou makkelijker te besturen zijn volgens AutoReview, (veel) meer power en acceleratievermogen hebben t.o.v. de RS, en sneller over een korter baantje met veel minder lange stukken dan de Ring. Deze Lambo moet met Röhrl achter het stuur zeker een stuk sneller kunnen over de Nordschleife, no doubt.
Jeffrey zegt
sneller dan een Ferrari 599 GTB Fiorano (7:47)
599 GTB CS….?
Racer X zegt
@ Floris
Kan best, maar of een auto snel is op een bepaalde baan is afhankelijk van meer dan alleen de bestuurder. Misschien komt de Porsche meer tot z’n recht op de Ring, wie weet.
RA999 zegt
@Jeffrey
599 GTB CS? Die bestaat (nog) niet hoor ;)
Of weet jij iets dat wij nog niet weten… :D
Neo Veloci zegt
Weet iemand hier een website met het (actuele) overzicht van de rondetijden op de Nürburgring? Ben ook benieuwd wat de Z06 en de F430 rijden… ;)
joep zegt
die 599 vind ik behoorlijk tegenvallen moet ik zeggen….
tibor zegt
@ joep het is juist super knap van die 599 gtb want vergeet niet dat het een grote auto is, er vier mensen in kunnen zitten en ook is ontworpen als gt
RijNouNsDoor! zegt
@ Andre: We hebben het over de Ring der Ringen, one ring to rule them all, de groene hel…
we hebben het hier over de Nurburgring (de Nordschleife).
Voor straf moet je een uurtje terug naar autoweek.nl ;-)
Racer X zegt
@ Neo Veloci
http://en.wikipedia.org/wiki/Nordschleife_fastest_lap_times
LionSpeed zegt
Ik vind een rondje rijden op een circuit en dan vergelijken met een andere auto altijd zo “stom”. De ene coureur is weer sneller op het circuit dan die, Dat kan weer een seconde schelen.
Kijk naar The Stig van Top Gear, Hij rijdt in verschillende auto’s op hetzelfde circuit en wordt dan op het bord gehangen en kunnen ze zo zien welke de snelste is. Toch heeft The Stig dan weer een goede dag en dan een slechte, dan neemt hij die bocht goed en dan weer niet. Je kunt nooit hetzelfde rijden en zo met de rondetijden auto’s vergelijken.
Wel leuk idee enzo. Maar Persoonlijk vind ik het niks
Silverarrow zegt
Helemaal geen tijd om je voor te schamen. Ben echter benieuwd wat een GT3 RS zou scoren wanneer dezelfde coureur achter het stuur zou zitten.
Is er trouwens geen filmpje gemaakt?
Porsche Fan zegt
Neem maa van mij aan de 997 GT3RS is sneller op de ring dan deze gallardo
Neo Veloci zegt
@ Racer X: Bedankt!
Staan behoorlijk opzienbarende tijden in!
7:11 – McLaren F1
7:40 – Bugatti Veyron 16.4
7:40 – Porsche 997 Turbo
Commentaar niet nodig lijkt me…
LC zegt
@LionSpeed
Om het zo eerlijk mogelijk te houden rijd the Stig 3 laps met hetzelfde auto en daarvan nemen ze de snelste ronde.
Floris zegt
McLaren F1 (road car), 627 PS/1141 kg, Mika Hakkinen, (11/96)
Daar zou ik wel bewijs van willen zien, geloof ik eerlijk gezegd niet zo in. 18 seconden sneller dan een Enzo? Tuurlijk, de Ferrari is zwaarder, maar het chassis is meer dan tien jaar later ontwikkeld. De Enzo stuurt veel en veel beter. Ik wil wel bewijs zien van deze rondetijd.
Uitspraken als “Neem maa van mij aan de 997 GT3RS is sneller op de ring dan deze gallardo” kan ik niet zoveel mee. Feit is dat de Lambo een pak meer vermogen heeft en qua handling echt wel wat kan. Ben benieuwd wat de mensen van bijv. SportAuto met de Superleggera kunnen.
Martijn zegt
huh die tijd voor een 599 vind ik wel heeeeel erg snel zeg… eigenlijk TE snel!! maar het is wel een ferrari maar toch.. voor de Gallardo mooi tijd lijkt me zo toch!
Klassiekerrally zegt
@ Porsche Fan: ik neem ’t van je aan!
Maar liever nog zou ik ’t zelf uitproberen ;)
CSL zegt
leuke tijd voor een leuke auto.
vinox zegt
Nice, da’s een mooie tijd. Dan ben ik benieuwd hoe snel die van Reiter rond de ring geraakt!
Henkie zegt
Het is de GT2 de sneller is dan de Lambo, niet de GT3 (RS).
joep zegt
@tibor, vier mensen op twee stoelen is best krap hoor…..
LionSpeed zegt
@LC, Dan nog kun je verschillen krijgen.
Charlie zegt
Heb al een paar keer gehoord dat door de stijfheid en laagte van de enzo de enzo geen supertijden kan neer zetten op de ring. Dit door de hoogte verschillen op de ring.
Tevens is van de Veron bekent dat hij verschikkelijk hard gaat op rechte stukken, hetgeen niet inhoud dat bochten ook hard kunnen worden genomen.
ook zit er op de McL. F1 wel wat meer luchtweerstand voor grip in bochten als op een Veron en laat de ring nou net uit bizar veel bochten bestaan.
En met een 2 voudig F1 kampioen genaamd Hakinnen achter het stuur geloof ik direct dat de Mc Laren F1 wel degelijk (met deze man achter het stuur) sneller is dan een Enzo of Veron. Mika mot maar eens met een Veron en/of Enzo de ring pakken voor uitsluitsel.
tibor zegt
@ joep je hebt gelijk verwarde hem even met de scaglietti maar nog steeds dat ding weegt wel ruim 1600 kg
tibor zegt
trouwens wel vreemd dat die veyron zo ‘sloom’ is op het circuit hij mag dan wel zwaar zijn maar heeft wel de allermodernste techniek de beste remmen, vierwielaandrijving en een scheeplading vol vermogen
Murrrphy zegt
@ Neo Veloci
Vergeet deze niet: 10:08 – Ford Transit driven by Sabine Schmitz
Stephan zegt
En vergeet ook niet dat de Mclaren F1 ontwikkeld is door Gordon Murray
tibor zegt
@ murrrphy
en niet te vergeten: 9.59- de jaguar s type driven by topgear’s very own jeremy clarkson
Floris zegt
@Henkie,
De 997 GT3 is volgens de wikipedia tabel ook 4 seconden sneller dan de Superleggera. Maar wel met Walter Rörhl alchter het stuur.
Hakkinen is een uitstekende rijder, maar je moet aardig wat rondjes gereden hebben om de Ring een beetje te kennen. Ik denk dat iemand als Rörhl sneller is op de Nordschleife. Die heeft daar honderden rondes gereden kent elke meter op die baan. Da’s handig bij een dik 22 km lang curcuit met ’n zulke uitdagende layout als de Ring.
En over de F1, die auto, hoe gaaf ook, is berucht om z’n onderstuurneigingen. Qua handling is dat nooit een echte topper geweest. Daarnaast blijf ik erbij dat het heel onwaarschijnlijk is dat een auto met een chassis dat meer dan 10 jaar later ontwikkeld is niet in de buurt kan komen. Murray mag wel een briljant engineer zijn, maar bij Ferrari hebben ze echt geen prutsers zitten.
Thom zegt
het is echt een mooie, hardcore sportwagen. Ik vind dat deze echt veel mooiere lijnen heeft dan de F430. De V10 Doet hem HEEL veel goeds.
Ik vind wel dat de zonda het magertjes doet. Of ben ik de enige?
Heyhuub zegt
Check http://www.fastestlaps.com voor wat betrouwbare tijden met de bronnen erbij.
De 7:11 van de Mclaren F1 is namelijk onzin.
tibor zegt
@ thom de zonda f is een van de 10 snelste
w0o0dy zegt
@all: de tijd van de Veyron schijnt niet betrouwbaar te zijn….. en die 7:11 is onzin want de Donkervoort heeft het record.
De F430 zou een tijd hebben gezet van 7:55 op de Ring. Voor de Corvette Z06 staat er een 7:43.
De 997 GT3 RS staat op 7:48 (voor de 996 GT3 RS staat een 7:43 en er staat ook een tijd van 7:42 voor de 997 gt3 dus hoe betrouwbaar die tijden zijn valt te bezien)
Floris zegt
Mooi, in ieder geval enige bevestiging.
Hape zegt
Gaaaaaaaapppp…. lekker belangrijk allemaal…. deze tijden zijn echt niet te vergelijken met elkaar… wie er wel eens op de Nordschleife is geweest die weet dat het weer bijna altijd raar is. Afgelopen weekend was er een oldtimer grandprix. De weersomstandigheden waren zodanig dat op de vrijdag helemaal niet eens gereden kon worden!! Van ’s ochtends tot de zaterdagmiddag mist… mist en nog eens mist… Wat ik wil zeggen dat is dat de coureur maar ook de weersomstandigheden (temperatuur en vochtigheid) en de staat van de auto (standaard banden en remmen of “stiekem” toch wat zaken compromisloos voor het circuit afgesteld) van wezenlijk belang zijn. De tijd die Donkervoort heeft neergezet die staat…. maar kan ik die auto als zodanig kopen met die taartschep van een achtervleugel en wel meer aerodynamische hulpmiddelen??? In goed duits…. niente ….
Het is leuk om te volgen maar hecht er niet teveel waarde aan… da’s mijn mening.
keislair zegt
bron sportauto:
ferrari f430 doet het rondje in 7,55min
lambo gallardo doet het in 7,52
lambo murcielago doet het in 7,50min (oude type)
lambo murcielago lp640 doet het in 7,46! (nieuwe type)
dat de ferrari 599gtb 7,47 over doet is puur dat die voor algemeen gebruik is ontwikkeld, terwijl de gallardo superleggera er 7,46 over doet is best opzienbarend. maar aan de andere kant is dit wel een pure en uitgekleede (lees lichtere) auto. hier laat zich best goed zien wat gewicht doet met de prestaties. ja ja de ferrari f599 heeft 100pk meer maar is ook bijna 500kg zwaarder.
wacht maar tot ferrari met de 430 scuderia op de ring gaat rijden. zal me niks verbazen als die er een 7,45 of nog lager laat noteren.
noot: de porsche 911 gt3rs(997) is vrijwel net zo snel als de basis gt3(997)!
wat laat zien dat deze auto tegen zijn ontwikkelingsgrens aan zit.
de 997 gt2 zal echter voor veel verrassing gaan zorgen. die moet het rondje in 7.32 kunnen doen. en dat is dezelfde tijd dan de veel lichtere en duurdere carrera gt!
sem zegt
ik dacht te hebben gelezen in top gear mag dat de radical rs ofzoiets de snelste tijd had.
Hape zegt
De 430 Scuderia schijnt diverse veer/demperstanden te hebben waaronder een die soepeler is dan de basisafstelling. Dit is mede om op de ring een snelle ronde te kunnen realiseren…
Lekker belangrijk… maar goed wie weet is het voor de gefortuneerde eigenaar ook een fijne stand om de verkeersdrempels te nemen op weg naar de Aldi.