Omdat er twee dingen zijn waar niet over te twisten valt – smaak en cultuur – en omdat beide ten grondslag liggen aan welke auto dan ook, belichten de bloggers de komende tijd de verschillende landen waar onze geliefde vierwielers vandaan komen. Vanwaar die Duitse degelijkheid, die Italiaanse emotie, dat Britse raffinement? Lees het in onze serie ‘Autoblog.world’.
Aflevering 4: Zweden – Häppy Nåtiøn
Er wordt wel eens gesuggereerd dat Scandinaviërs, of in dit geval Zweden, zich kenmerken door een zekere mate van triestheid. Het percentage gefaalde huwelijken is nergens zo hoog als in Zweden en is de reden van het verplicht voeren van dimlicht wellicht niet een manier om het grauwe Zweden letterlijk wat op te lichten? Maar wat weten wij, naast dat er aantrekkelijke blondines rondlopen, eigenlijk van Zweden? Het welgestelde Zweden lijkt een soort ondergeschoven kindje, omdat wij Nederlanders elke zomer liever plat willen liggen op de Costa del S(n)ol of ons tegenwoordig liever tegoed willen doen aan vies gekruide döner kebabs in Turkije. Toch is dit op twee na grootste land van West-Europa met 90.000 meren en eeuwig zingende naaldwouden – meer dan de helft van Zweden wordt ingenomen door bossen – een van de rijkste en welvarendste landen ter wereld.
Stel mensen de vraag wat het eerste bij hun opkomt als ze aan Zweden denken en de kans is groot dat uit hun mond direct die meubelhut komt rollen, waar alle Talpa-kijkende en Dacia MCV-rijdende burgers voor in de file staan om hun Billy op te halen. Het is deze zelfde IKEA die ervoor zorgt dat we kennis kunnen maken met de typische Zweedse gehaktballetjes met de smakelijke naam ‘köttbullar’. Autoliefhebbers denken natuurlijk direct aan Volvo of Saab maar bij de meeste mensen blijft het in eerste instantie bij dit krioelende woonwarenhuis.
Toch heeft Zweden naast hout, meren, vleesballen en woonhutten meer invloed in ons dagelijks leven dan we in eerste instantie vermoeden. Met name jongeren halen bijvoorbeeld vaak hun hippe kleertjes bij de H&M vandaan of sms’en, mailen, mp3-en, fotograferen of autobloggen er vrolijk op los met hun (Sony-)Ericsson mobieltje, waar je overigens ook mee kunt bellen. Mijn favoriete drankje, Absolut Vodka Vanilia, is van oorsprong Zweeds en hoe scroll je ook alweer door dit artikel? Juist, ook de computermuis is een Svenska uitvinding. En als je denkt dat ze qua muziek dan niets voortbrengen, heb je het ook mis, want Zweden is na Amerika en Groot-Brittannië de grootste popproducent ter wereld. Popgroepen als ABBA, Roxette, The Cardigans, Eagle Eye Cherry, Doctor Alban, Ace of Base (Happy Nation) en niet te vergeten die eendagsvlieg Basshunter met Boten Anna, komen allen uit Zweden.
De rijkdom van Zweden heeft twee oorzaken. Enerzijds speelt de Zweedse regering een belangrijke rol. Omdat Zweden ‘s werelds hoogste percentage inkomensbelasting heeft, kan de regering veel invloed uitoefenen op de ontwikkeling van het land. Zo beschikt het land over een verregaand sociaal zekerheidsstelsel, wat onder andere leidt tot gratis onderwijs, grotendeels gratis medische zorg, hoge pensioenen en veel financiële hulp. De manier van leven wordt de ‘middle way’ genoemd omdat het particulier ondernemerschap gecombineerd wordt met een invloedrijke regering.
Anderzijds beschikt Zweden over een florerende industrie, gebaseerd op Zweden’s belangrijkste natuurlijke bronnen: hout, hoge kwaliteitsijzererts, en water(kracht). Deze twee gegevens gecombineerd, verklaart waarom een vijfde van alle Zweedse families ergens een vakantiehuisje heeft om te kunnen chillen onder het genot van hun glaasje Absolut Vanilia-cola.
Het is de ‘ijzersterke’ natuurlijke bron dat de basis vormde voor de oprichting van het Zweedse automerk Volvo. De Zweedse kogellagerfabrikant SKF (Svenska Kullagerfabriken) was marktleider in de ontwikkeling en productie van industriële kogellagers en deze fabrikant zag in 1915 in dat de auto-industrie een enorm marktpotentieel voor SKF was. Om deze nieuwe markt beter te bedienen werd de dochteronderneming VOLVO (met hoofdletters dus) bedacht. Deze naam was simpel te onthouden, gemakkelijk internationaal uit te spreken (geen ‘R’ en ‘S’), en de 1e persoon van het Latijnse werkwoord ‘volvere’, dat ‘rollen’ betekent. Volvo betekent dus letterlijk ‘ik rol’. SKF plakte deze nieuwe naam op diverse en totaal verschillende producten (zoals o.a. campingtrailers, transmissies en bureaustoelen) om de werkzaamheden van deze fabrikant te beschrijven.
Kort na de start van Volvo brak echter de 1e wereldoorlog uit, waardoor SKF genoodzaakt was te switchen van de ‘auto-industrie’ naar de productie van zwaardere auto’s en ander oorlogsmateriaal. Dit werd gedaan onder de eigen naam (SKF) en dus belandde de naam Volvo rond 1920 ergens in een bureaulaatje.Totdat de onverzettelijke SKF-medewerker Assar Gabrielsson in 1926 eindelijk de goedkeuring kreeg van de SKF-directie zijn geesteskind te verwezenlijken samen met zijn vriend Gustaf Larson: de eigen productie van een duurzame Zweedse auto die goed overweg kon met de ruige wegen en de lage temperaturen in Zweden. De eerste echte Volvo was in 1927 een feit. Het Volvo-logo refereert ook aan de ijzerindustrie. Het is het scheikundige symbool voor ijzer en moest bij de klanten associaties oproepen van kwaliteitsstaal en sterkte. De duurzaamheid van Volvo’s is in de loop der tijd wel gebleken, want van de vijftien miljoen geproduceerde auto’s rijden er nu, 80 jaar later, nog altijd acht miljoen vrolijk rond.
Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) is op een geheel andere manier ontstaan. In 1937 is Saab opgericht om de Zweedse luchtmacht te voorzien van bommenwerpers en gevechtsvliegtuigen. Al gauw werd na de tweede wereldoorlog duidelijk dat de opgedane vliegtuigkennis ook op een ander gebied toegepast kon worden. Vijftien vliegtuigengineers werden ingezet voor het ontwerpen en produceren van Saab’s eerste prototype: de UrSaab. Een auto, wars van opvattingen en tradities van de gevestigde automobielindustrie. Al snel kreeg Saab met z’n eigenaardige, verrassende en onconventionele oplossingen de naam ‘innovator’ op zich gespeld. De UrSaab leidde in 1949 tot het eerste productiemodel: de Saab 92 met een weerstandscoëfficiënt waar veel autofabrikanten nu nog jaloers op zouden kunnen zijn.
De pioniersrol van Volvo op het gebied van veiligheid kwam met name sterk naar voren door de komst van de Volvo Amazon in 1956. Buiten Scandinavië stond deze Volvo trouwens bekend als de Volvo 121/122s, omdat motorfietsfabrikant Kreidler de naam al had vastgelegd. Voor Volvo was deze auto de echte doorbraak in de internationale markt. In 1959 werd dit tezamen met de PV544 (‘de kattenrug’) de eerste auto die standaard werd uitgerust met driepuntsgordels. Bovendien had de auto een speciale kreukelzone vóór. Uiteindelijk zijn er in z’n 14-jarige bestaan 667.323 exemplaren van gebouwd. Deze auto heeft de reputatie van Volvo als een maker van veilige en kwalitatief hoogwaardige auto’s met een aantrekkelijke prijs definitief gevestigd. Vandaag de dag worden nog steeds aardig wat Amazons als dagelijks vervoermiddel gebruikt. Toevallig heb ik deze zomer nog in de schitterende omgeving van Vaassen met zo’n Amazon mogen rijden en dat viel absoluut niet tegen. Bovendien voel je je fantastisch in zo’n auto, net als in elke andere klassieker: mensen kijken naar je zonder dat je je opgelaten voelt en steken meer dan eens een duimpje naar je op.
Saab had rond deze tijd de Saab 96, de auto waar Erik Carlsson in ’60, ’61 en ’62 de British RAC Rally won. In ’62 won Erik Carlsson hiermee tevens de befaamde Monte Carlo Rally. Saab volgde het veiligheidsbeleid van Volvo op de voet, waardoor vanaf 1962 ook alle Saab’s uitgerust werden met veiligheidsgordels. De Saab 96 heeft in 20 jaar tijd voor 547.000 verkopen gezorgd, dus voor Saab was dit een behoorlijke “big-seller”.
Het valt mij altijd op dat auto’s in die tijd er relatief modern uitzagen of in ieder geval ronder dan auto’s van de jaren hierna. Dit gold ook voor de Volvo’s en de Saab’s. Omdat Amerika de belangrijkste exportmarkt was voor Volvo en Saab, deelden de Zweedse auto’s veel stijlelementen met de Amerikaanse auto’s, hoewel deze laatste nog iets meer flamboyant en extravagant waren.
Toen Volvo na 21 jaar een einde maakte aan de productie van de kattenrug (PV544) en de Amazon al weer in z’n tiende levensjaar was, moest Volvo met een wat groter model op de proppen komen. Jan Wilsgaard, de Nederlandse ontwerper die ook al verantwoordelijk was voor de Amazon, was met deze taak belast. In de VS werden de autofabrikanten en de overheid zich meer en meer bewust van de veiligheidsaspecten van auto’s. Dit kwam omdat er steeds meer claims n.a.v. verkeersongelukken werden ingediend. Dit heeft in 1970 onder andere tot de introductie geleid van een speciaal onderzoeksteam die tot nu toe meer dan 36.000 ongevallen heeft onderzocht, waar een Volvo bij betrokken was. Ook besloot Volvo hierom in 1966 de ‘veiligste auto ter wereld’ te introduceren: de Volvo 140-serie met onder andere een stuurkolom uit twee delen, een veiligheidskooi met kreukelzones en schijfremmen rondom en een dubbel gescheiden remsysteem. Was de Amazon nog rond, de 140 was rechthoekig gelijnd. Volvo beweerd een auto te hebben neergezet die functie met elegantie combineerde of zoals Jan Wilsgaard het zei: “Simple is beautifull” of “Less is more”. Hoe dan ook, feit blijft wel dat het design van de Volvo 140 met zijn strakke rechthoekigheid het, met minimale aanpassingen voor de transformatie in de 240, tot 1993 heeft volgehouden!
Opvallend was om te zien dat ook Saab tegelijkertijd een stijlbreuk liet zien. Als tegenhanger van de Volvo 144 kwam Saab in 1968 met de 99 aanzetten. Van de rondingen van de Saab 96 ging men over naar de rechthoekige Saab 99, waarvan in 1978 ook Saab’s eerste turbomodel op de markt kwam. Uiteraard had ook deze Zweed weer tal van innovatieve veiligheidsvoorzieningen als koplampsproeiers en –wissers, zelf herstellende bumpers en verwarmbare stoelen.
De autofabrikanten Saab en Volvo stonden beide bekend om hun duurzaamheid, kwaliteit, veiligheid en dit alles voor een relatief schappelijke prijs. Weinig autofabrikanten konden deze eigenschappen zo goed combineren als deze twee merken. Saab was het iets exclusievere en sportievere merk. De sportiviteit wordt nog eens benadrukt door de samenwerking sinds 1947 met het innovatieve wintersportmerk Salomon. Volvo moest het meer van de volumes hebben.
Om de verkopen op te schroeven en efficiëntievoordelen te behalen zijn er in 1977 fusiebesprekingen geweest tussen deze beide merken. Beide merken waren Zweeds, hadden vrijwel dezelfde principes (veiligheid, duurzaamheid en relatief gunstig geprijsd) en een tamelijk zelfde groep klanten. Volgens Volvo hebben deze besprekingen destijds niets opgeleverd wegens te weinig bijval van het Saab-Scania management. Er wordt echter ook gefluisterd over een botsing tussen verschil in opvatting over de aandrijfsystemen. Volvo zou vasthouden aan zijn achterwielaandrijving, terwijl Saab z’n voorwielaandrijving wilde behouden. Omdat beide merken niet zouden willen toegeven aan hun principes hierover, is uiteindelijk een fusie nooit werkelijkheid geworden. Later is Volvo toch overgestapt op voorwielaandrijving met de introductie van de in Nederland gebouwde Volvo 480 in 1985.
We blijven even in de jaren 80, want niet alleen kon ik vanaf deze periode de introductie van nieuwe modellen zelf daadwerkelijk meemaken (ook al was ik nog wel erg jong), persoonlijk vind ik de modellen van de Zweedse fabrikanten in deze jaren ook het meest aansprekend. Volvo introduceerde in 1980 zijn eerste Turbo-model, de 155 pk sterke 240 Turbo, in navolging van Saab die in ’76 met de 99 Turbo op de proppen kwam. In Amerika werden nu het meest Volvo’s geïmporteerd en de successtory ontging ook de Nederlandse staat niet, waardoor deze zijn aandeel in Volvo vergrootte naar 70%. De hoekigste Volvo ooit werd geïntroduceerd, de Volvo 740, en in 1985 verblijdde Volvo ons met twee wel zeer bijzondere modellen: de door Bertone getekende en zeer exclusieve Volvo 780 – topmodel destijds – en de sportieve C30-voorganger: de ultieme yuppenbak 480. Voor de 480 werden liefst vier ontwerpbureaus in de arm genomen, maar uiteindelijk ‘won’ een Nederlands ontwerpbureau. De 480 is nooit een groot succes geworden, vooral omdat de auto nooit geïntroduceerd is in het o zo belangrijke Amerika wegens een dalende dollarkoers.
Saab zette in de jaren 80 zijn turbofilosofie door. Zowel in de Saab 900 als de Saab 9000 werden turbomotoren gepland. Dit zorgde er in 1983 voor dat Saab met z’n 900 turbo 16s de eerste fabrikant was die een auto leverde met een 16-kleps turbomotor. En hoewel over smaak natuurlijk nooit te twisten valt, vind ik de Saab’s uit deze tijd zeer karakteristiek, vooral de Aero-modellen van de 900 coupé en cabrio. De cabrio was trouwens een instant succes (tot op de dag van vandaag). In 1984 werd de Saab 9000 geïntroduceerd met een platform dat ook terug te vinden is in drie merken uit de Fiat-groep, te weten de Fiat Croma, Lancia Thema en de Alfa Romeo 164. Omdat ontwikkeling van een geheel nieuw model in dit segment een riskante onderneming was, probeerden deze vier merken ontwikkelingskosten en onderdelen met elkaar te delen, om zo kosten te besparen. Uiteindelijk kun je zeggen dat dit ‘Tipo 4-project’ met een levensduur van zo’n 10 jaar best geslaagd is.
Toch leed Saab in 1989 een verlies van 267 miljoen gulden, waardoor Saab een joint-venture aanging met het Amerikaanse General Motors. Volgens velen betekende dit het begin van een identiteitscrisis bij Saab. Een goed voorbeeld hiervan is de in 1993 geïntroduceerde nieuwe 900. Veel mensen moesten toch wel erg wennen aan dat ‘Japanse’ achterwerk. Moest dat nou?
In 1991 wordt Volvo’s grootste project tot dan toe gepresenteerd, de 850 GLT. Volvo noemde de 850 een “dynamic car with four world-firsts”. Hiermee doelde Volvo op de dwarsliggende 5-clinder, SIPS, zelfstellende gordelspanners en de Deltalink achterophanging. De 850 was een doorslaand succes en Volvo probeerde ook direct wat sportiever voor de dag te komen met de tamelijk hardcore, vlagele en 240 pk sterke T-5R. Volvo’s succes ontging het Amerikaanse Ford Motor Company niet en daarom werd Ford in 1999 eigenaar van het Zweedse Volvo.
En hoe staan Volvo en Saab ervoor anno 2007? Volvo legt meer en meer de nadruk op het kenmerkende Zweedse design terwijl Saab het met zijn BioPower Hybrid Concept meer in de gefermenteerde groente zoekt. Hoewel dit helemaal geen verkeerde zet hoeft te zijn (heeft GM eindelijk dan ook eens een minder slurpend model binnen z’n gelederen), kun je niet echt spreken over voortborduren op het verleden. Alleen het cockpit-achtige Night-Panel interieur en het “Fasten your Seatbelts”-lampje laten nog enigszins sterke details uit de ‘Aircraft Heritage’ zien, maar verder? Dat Saab tegenwoordig Chevrolets, Subaru’s en Opels met een ‘Sauce Suédoise’ maakt, helpt waarschijnlijk niet mee om diegene over de streep te trekken die eerder nog enigszins een zwak voor het merk hadden. Lexuslook-achterlichten dragen daar ook geen steentje aan bij en bovendien wordt de naam van innovator op deze manier ook een tikkeltje ongeloofwaardig. Autoblogger Mr. R had in een van zijn comments een pakkende verklaring voor de identiteitscrisis: “Het concept ‘Saab’ is eigenlijk geniaal: een veilige Zweedse auto á la Volvo maar met nét wat meer emotie. Jammer dat GM dat niet helemaal snapt.” Aan de andere kant hadden we kunnen afvragen waar Saab was geweest als GM helemaal niet had ingegrepen. Wellicht was Saab dan al lang ter ziele gegaan. Niet dat dat onder de hoede van GM niet gebeurt, het wordt alleen nog even uitgesteld. Van Volvo kunnen we alleen zeggen dat ze een lekkere range aan modellen hebben met als absoluut verkoopkanon de nieuwe C30. Maar goed, deze auto kon na zo’n groot reclamebudget ook niet meer floppen. Terwijl Volvo tot 2007 vijftien miljoen auto’s op de wereld heeft gezet, blijft Saab steken op zo’n vier miljoen exemplaren.
Verder kunnen we stellen dat de Zweden niet meedoen met de Duitse pk-wedloop. Een schande? Welnee, die Duitsers komen met steeds sterkere en grotere motoren, terwijl de wereldattitude schreeuwt om milieubewustzijn. Als er straks een maximumsnelheid wordt ingevoerd op de Duitse Autobahn (en een meerderheid van de Duitse bevolking is daar een voorstander van), dan zitten die Duitsers behoorlijk opgezadeld met hun overdreven ruim bemeten motoren. Bovendien mag je in Zweden in de meeste gevallen slechts 90km/h en heel af en toe 110km/h. Moet je nagaan, het land is 11x groter dan Nederland en om even voor te stellen hoe groot de afstand van de uiterste puntjes van zuid- tot noordkust is: dat komt overeen met de afstand Amsterdam-Barcelona. En dat terwijl er maar zo’n 9 miljoen mensen leven. In Nederland zitten we veelal te miepen om de 120 km/u, incluis ikzelf, terwijl het in Zweden veelal 90 km/u is! Je kunt er natuurlijk wel veel harder – de op internet circulerende filmpjes van ‘Ghostrider’ en ‘Getaway in Stockholm’ demonstreren dit met liefde voor je – maar overstekende elanden of beren zouden voor onnodig bloedvergiet kunnen zorgen.
Omdat men in Zweden overwegend 90 km/u mag rijden is het frappant dat Top Gear’s snelste (1 minuut en 17,6s) uitgerekend een Zweed is: het nog onbesproken merk Koenigsegg. Eind september 2000 ziet Christian von Koenigsegg zijn droom in vervulling gaan door met zijn eerste productiemodel op de markt te komen: de CC. Toevallig werd rond deze tijd ook de Nederlandse Spyker C8 geïntroduceerd. Wilde Spyker echter voortbouwen op zijn verleden, Koenigsegg wilde gewoon de allersnelste auto ter wereld maken. Had het eerste model al 655 pk, de CCR maakte het met zijn 806 pk nog bonter. Maar net als Saab zoekt ook Koenigsegg het in de Biofuel, waardoor de flower-powered CCXR, Koenigseggs laatste werk, er zomaar eventjes een onthutsende 1018 pk uitspuugt. Het zal mij benieuwen of deze CCXR de 407 km/u van de Veyron op z’n minst kan evenaren.
Zweden, een dun bevolkt land, een fantastische natuur én ’s werelds snelste auto. Alleen hierdoor zou je er toch eigenlijk al vanuit mogen gaan dat Zweden wel een happy nation moet zijn. En is die Koenigsegg toch iets te hoog gegrepen? Weet dan dat je zowel in een Volvo of Saab veilig zit en rijdt. De seks in een Volvo is alleen wat beter…
Daniel zegt
Hmm word tijd dat ik daar dus eens een stukje Knåckebröd ga eten ^^
christian zegt
Mooi stukje. Alleen.. Ik vind Zweedse merken nooit zo mooi :)
raspaardje zegt
Goed en leerzaam verhaal evo! Zit het contactslot nog steeds bij de handrem en hoe ver is Saab eigenlijk met z’n variabele compressiemotor?
Marten zegt
Zweden is geweldig, de mensen, het land… Echte aanrader om op de (japanse) motor doorheen te rijden!
evo zegt
Contactslot zit uiteraard nog altijd bij de handrem (is natuurlijk ook gewoon de allerveiligste plek). Wat betreft je 2e vraag; geen idee. Maar een 290 pk sterke 2.8 V6 Turbo is toch ook niet verkeerd?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/10/saab-turbo-x-black-turbo-herboren
Stef zegt
De duurzaamheid van Volvo’s is in de loop der tijd wel gebleken, want van de vijftien miljoen geproduceerde auto’s rijden er nu, 80 jaar later, nog altijd acht miljoen vrolijk rond.
Dus…van alle mensen die ooit op Aarde geleeft hebben over de loop van de duizenden jaren, leeft er nu nog zo’n 65%, maar dat wil toch niet zeggen dat we onsterfelijk zijn?
Beetje kromme vergelijking, je zou erbij moeten vermelden dat 80 jaar geleden er slechts een paar auto’s per jaar gebouwt worden, en het grootste deel in de laatste 15-20 jaar.
Julian zegt
het commentaar bij de eerste foto, Geniaal!
(ben je geil, of wil je… alleen maar sporten)
VW Polo Abt Version. zegt
Tja hoop voor saab dat ze meer succes gaan hebben want ze zijn serieus gedaald de verkoopprijzen :s
En voor volvo is het omgekéérd zijn ze wéér héél goed bezig.
(Verkoopprijzen in België)
Ahja komt er ook voor de C30 de D5 met handbak(6) in het najaar of is dat pas voor volgend jaar?!
En krijgt hij ook de 185Pk sterke versie of blijft de fiscaal vriendelijkere motor van 163pk met een luie automaat?!
Verder leuk stukje Zweden ;)
Citrofiel zegt
Leuke serie vind ik dit. Ik wacht met spanning op Frankrijk! ;)
Dit snap ik alleen niet: “SKF plakte deze nieuwe naam op diverse en totaal verschillende producten (zoals o.a. campingtrailers, transmissies en bureaustoelen) om de werkzaamheden van deze fabrikant te beschrijven.
Kort na de start van Volvo brak echter de 1e wereldoorlog uit, waardoor SKF genoodzaakt was te switchen van de auto-industrie naar…”
Sinds wanneer zijn campingtrailers, transmissies en bureaustoelen deel van de autoindustrie? Of snap ik het weer eens totaal verkeerd?
Kermit zegt
zweedse merken zijn ook redelijk duur vind ik
PieterA zegt
Mooi stuk, veel tekst, goed geschreven.
Martini zegt
Sverige! Mooi land, nog mooiere vrouwen.. Stockholm is zeker een aanrader :)
Oswald zegt
Hoe kun je de Indigo 3000 in deze opsomming van historische feitjes nu vergeten?
ska zegt
leuk stukje over een mooi land… Echter er word wel iets vergeten nl. “snus” Het meest heerlijke Zweedse lekkernij:)
oh en de ø kennen ze niet in zweden…
Mairsil zegt
“Juist, ook de computermuis is een Svenska uitvinding.”
Waar komt dat idee vandaan? Volgens mij komt de eerste bruikbare muis van Xerox PARC af, in de VS. Het concept was al een paar jaar eerder bedacht in Stanford. Maar ik zie geen enkele zweedse invloed hierin.
evo zegt
@Citrofiel;
Ik begrijp je punt; in 1915 werd VOLVO opgericht met de bedoeling om de auto-industrie beter te bedienen. Echter, ze maakte er een potje van en plakte het merk VOLVO op van alles en nog wat. Auto’s werden toen door VOLVO nog niet gemaakt. Dat gebeurde pas toen Gabrielsson de naam VOLVO gebruikte waarvoor die in het leven was geroepen.
Maar goed van je puntje; betekent dat het verhaal tenminste ook echt een beetje gelezen wordt ;)
@Kermit; ze gaan ook “turbolang” mee. Hè, wat een leuke woordspeling zo op het begin van de dag…
LionSpeed zegt
Mooi stukje :) Wanneer komt Italie aan de beurt?:P
wouter blom zegt
Wat een verhaal!
Bramzel zegt
Mooi stukje inderdaad, een erg leuke serie dit. Ga zo door!
Ook leuk om eens wat meer te lezen over het land waarin ik nu al een jaartje verblijf :) Ik blijf dingen bijleren, kan m’n collegas straks weer onder de neus wrijven dat de Amazon ontworpen is door een Nederlander.
raspaardje zegt
@evo
http://www.saabnet.com/tsn/press/000318.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Variable_Compression_engine
Het zag er zo mooi uit, maar ook hierin heeft GM een negatieve invloed gehad. Jammer…
LC zegt
Leerzame serie voor in de ochtend.
@
Citrofiel
LionSpeed
Gewoon afwachten, ze komen wel aan de beurt maar Japan gaat wel eerst natuurlijk he ;)
je oma zegt
en wanneer komen china, frankrijk,rusland en zwitserland?
Apache zegt
héla, bij de bands ben je Millencolin vergeten. Na Abba toch wel de grootste geloof ik.
– Apache
Apache zegt
@ VW Polo Abt Version
Waar kun je die verkoopscijfrs nalezen?
christian zegt
@ je oma: je zit toch niet te wachten op china???
Tombnolz zegt
Interessante tekst!
Ik heb eens gehoord dat de gemiddelde Zweed 12 jaar met dezelfde (veelal Zweedse) auto rijdt. Dat is wel wat langer dan hier in België.
Al meermaals heb ik mijn ongenoegen uitgedrukt over de recente Saab-facelifts. Ik ben er echt van overtuigd dat ze op die manier alleen maar minder auto’s gaan verkopen, terwijl die toch echt wel goed zijn. Ik las onlangs dat Saab achter de schermen wel aan nieuwe auto’s werkt, maar ik hou m’n hart vast voor het design…
Volvo raakt stilaan z’n saaie imago kwijt, maar men blijft ze toch als degelijk beschouwen. Wat me wel opvalt is dat ze serieus duur aan’t worden zijn, sla er maar eens de prijzen van de nieuwe V70 op na… ‘k Weet niet of dat zo’n goeie zet is, want een Volvo is nog steeds geen BMW.
Mijn gevoel zegt dat Volvo erg slim bezig is… en Saab erg dom.
Ook het ter ziele gegane Refused was een Zweedse band met serieus goeie (en in het rock-milieu) en gerespecteerde nummers.
Jan C. zegt
Meneer Koenigsegg had trouwens het geluk dat er nog een projectje lag met een half gebouwde auto van een ander Zweeds merk.
Ook frapant is dat je Scania en Vabis vergeet te melden, Zweedse merken die ook auto’s hebben gemaakt…
evo zegt
@Oswald, ska en Jan C.: Ik ben geen ras-Zweed hè ;) . En wie zegt dat het de bedoeling was om elk Zweeds merk te noemen. In eerste instantie gaat het om het land.
@Wouter Blom: leuk dat je een reactie achterlaat, zij het dat deze wat objectief is… :P
@Raspaardje; als ze toén (in 2001) die 1.6L 5-cilinder met 225 pk hadden geïntroduceerd, hadden ze echt iets bijzonders in huis. Maar ja, Saab en innovator gaan anno 2007 nauwelijks meer samen…
Jan C. zegt
Hier: Sethera Falcon, dat was de voorloper van de Koenigsegg.
Jan C. zegt
@evo: Ik denk dat je grote namen als Vabis en Scania toch wel had kunnen noemen, dat is niet elk merk, dat zijn grote namen. Dat niet iedereen weet dat Scania auto’s maakte zou het juist een leuk wetenswaardigheidje zijn.
evo zegt
@Jan C.: klopt, maar zo ben ik ook Millencolin, Snus en de Indigo 3000 ‘vergeten’: er moet natuurlijk wel een beetje tijd over blijven om te bieren hè.
Maar gelukkig noem jij het in je comments, dus zijn alle autobloggertjes uiteindelijk toch nog op de hoogte van dit interessante feit!
Jan C. zegt
http://www.konditori100.se/garage/indexcs.htm
Hoogst interessant te zien hoeveel Zweedse auto’s er zijn…
René zegt
Hard rijden kan je in Zweden inderdaad duur komen te staan… Op mooie zomerse dagen en op een breed stuk weg gaat het vaak prima, maar bedenk wel dat het de meeste tijd van het jaar donker, glad en koud is… Daarnaast heb je het gevaar van overstekend wild, wat echt een reëel gevaar is. Ik heb een jaar in Zweden gewoond en regelmatig wild (vlak) voor mijn auto gehad. Het blijft een prachtig land…
Ultimora zegt
Wat ook goed is om te weten, dat er in zweden heel veel autofanaten / petrolheads rondlopen, en dat ze in de jaren 60 behoorlijk veel met amerikanen reden.
verder reden ze voor de oorlog links met het stuur rechts
zijn ze druk bezig met het promoten van bioethanol (e85) dmv het gratis aanbieden van parkeerplaatsen in grote steden als je dat hebt.
dat de top 3 van auto’s daar er een stuk beter uitziet
– Volvo v70 / s60
– Audi a6
– saab 9000
dat alle auto’s onder die klasse daar als kleine auto’s worden gezien (astra’s golfjes en zelfs audi’s A4)
dat de zweden voor goede amazone’s en duetts gaan zoeken in nederland.
dat zweden het oudste wagenpark van europa heeft (inclusief de baltische staten en polen)
dat in zweden probeert elk jaar AL het asfalt in het land te vervangen voor een vers laagje, asfalt. hierin zijn zij zo goed dat je vele km’s op een dag kunnen vervangen.
dat je in zweden al op je 16de mag autorijden (zonder rijbewijs!) mits er iemand naastzit die hem 5 jaar of langer heeft. je mag uiteindelijk op je 18de verjaardag afrijden.
dat er vooral in het noorden op parkeerplaatsen met stekkers zijn waaraan je een motorvoorverwarming kan pluggen, zodat je ’s ochtends tenminste fatsoenlijk kan starten.
etc. etc.
evo zegt
@Ultimora: interesting!
Maarre, oudste wagenpark? En dat terwijl het een van de rijkste landen ter wereld is en de top drie er dus zo uit ziet (Volvo v70/s60, Audi a6, saab 9000)? Apart…
LionSpeed zegt
@LC
Eerst Europa eah :) En dan alle overige ;)
Komt Nederland ook nog aan de beurt ?
VW Polo Abt Version. zegt
@ Apache:
Ik had het in een autotijdschrift gelezen.
Maar hier staat ook wat informatie
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2007&maand=6
Jan C. zegt
@Ultimora: Voor de oorlog? 1968 zul je bedoelen. Toen heeft men letterlijk van de ene op de andere dag het rijden van de ene naar de andere kant van de weg verplaatst. Was je ’s nachts onderweg op die dag moest je stoppen op een bepaald tijdstip, goed om je heen kijken, voorzichtig naar de andere kant van de weg rijden, en dan bij tijdstip Y kon je verder rijden. Niet zo verwonderlijk dat het toch voor korte tijd chaos zorgde.
Ultimora zegt
@ mezelf en evo saab 9000 moet natuurlijk saab 9-5 zijn.
en @ oudste wagenpark. de zweden onderhouden hun auto’s over het algemeen behoorlijk goed, verder strooien ze in de winter geen zout maar zand. zodoende heeft roest minder snel vat op de auto’s. en omdat de zweden allemaal met relatief grote motoren rijden (de instappers qua motoren worden daar vrijwel altijd overgeslagen) hebben de motoren ook relatief weinig te lijden. want het is er ook allemaal redelijk vlak
Oswald zegt
@ultimora:
Dat overschakelen van links naar rechts rijden is ergens in de vroege jaren zestig pas veranderd. Naar verluid zijn alle verkeersborden van de ene op de andere nacht omgezet.
Men was heel bang voor een golf aan verkeersongelukken, maar doordat niemand aan het nieuws was ontkomen – over media-offensief gesproken – was het tegenovergestelde waar.
Als ik me niet vergis zijn er dat jaar nog nooit zo weinig ongelukken gebeurd in Zweden.
Jan C. zegt
1968. Aanvankelijk zorgde het voor chaos en wel zeker veel ongelukken, maar waarschijnlijk omdat het een rare situatie was waar men aan wennen moest reed men dat eerste jaar voorzichtiger. Een conclusie in ieder geval die door de Zweden die ik ken bestreden wordt.
Jan C. zegt
Pardon, net ff nagelezen: 3 september 1967, “Dagen H”
Saab 9000 zegt
Hulde, mooi artikel!
evo zegt
@Ultimora;
Maar dat rijmt dan natuurlijk weer niet echt lekker met een andere wetenswaardigheid: “dat de zweden voor goede amazone’s en duetts gaan zoeken in nederland.” Als Zweden het oudste wagenpark heeft, betekent dit dat er veel goed onderhouden klassiekers rondrijden. Waarom willen ze Duett’s en Amazon’s dan uit Nederland halen? Of staan ze in Zweden écht niet te koop (omdat iedereen ze daar lekker in de (ruime) garage heeft staan)?
Markov zegt
Sympathiek verhaal over een prachtig land. De auteur merkt terecht op dat wij Nederlanders vaak weinig over Zweden weten. Dat blijkt al uit de titel, want – zoals iemand anders al terecht opmerkte – de “ø” komt helemaal niet in het Zweeds voor (het is een Noorse c.q. Deense letter).
Het is ook zeker geen grauw land; integendeel. Wilde bloemen zorgen er ’s zomers voor een explosie aan kleuren, geholpen door de blauwe hemels, meren en groene bossen. Zelfs ’s winters valt de grauwheid mee. De sneeuw is zo overvloedig dat ze een soort natuurlijke lichtbron is.
Autorijden is in Zweden een paradijs vergeleken met Nederland. 90 per uur rijden lijkt misschien traag, maar als je op een smalle, heuvelachtige, bochtige en ’s avonds onverlichte weg zit (en dat zijn de meeste wegen in dit land) denk je er niet gauw aan het gaspedaal wat verder in te drukken. Vierbaanswegen zijn in Zweden schaars, maar waar ze er zijn, mag je meestal wel 110.
Zweden zijn trouwens heren in het verkeer. Weinig bumperklevers, ze geven voorrang waar nodig, en houden zich veelal aan de maximum snelheid. En ja, ze rijden vaak met nogal oude auto’s.
Aardig te vermelden: Zweden heeft naar het schijnt de grootste collectie Amerikaanse oldtimers van heel Europa. Die werden vroeger massaal geïmporteerd en worden nu gekoesterd door duizenden autoliefhebbers. Vooral op het platteland zie je vaak prachtig opgepoetste Chevrolets en Pontiacs uit de jaren vijftig rondkarren.
Goh, dit was bijna een artikel op zich.
Murrrphy zegt
Hoog tijd dat ik daar eens een kijkje ga nemen.
Zodra ik me kan vrijmaken, ooit…
chrysler liefhebber zegt
Hard rijden gaat daar (mits je inderdaad geen eland tegenkomt) errug fijn! Even knipperen met je lampjes en langzaamrijders wijken uit naar de vluchtstrook. (mooie regel!) Er staan zelfs borden langs de weg waarop staat: “pas op, over een paar honderd meter gaan we je flitsen!” maar dan in het sweeds natuurlijk. (voor de veiligheid, duidelijk geen struikroverij)
Verder een saai land. Zoals het op de fotoos is, is het ook in het écht. Mooi, veel mooi, alles hetzelfde mooi, saai…
chrysler liefhebber zegt
Oja, en in het donker ’s avonds, bochtige weggetjes met tegemoetkomend vrachtverkeer met vijftien (15!!) schijnwerpers erop kan (en wil) je ook niet echt veel harder dan de toegestane snelheid! (zoals Markov ook al opmerkte…)
Luc zegt
@ evo omdat de nederlanders eerst zweden hebben geplünderd :P met onze oldtimerregeling
Xoun zegt
En natuurlijk komt er uit zweden een hele rijke Metal(crossover) scene: Meshuggah, In Flames, Clawfinger,….
Dat is misschien meer voor insiders, maar volgens mij ontbreekt wel een van de grootste poedelrockbands: Europe. Het is een autoblog vergeven.
tweaker zegt
smaakloze auto’s
en in dat land zou ik nooit willen wonen… val niet op blond… en zijn een stelletje communisten
DAT zegt
Ah, memories. Samen met Pa in de 164.
Nog steeds een beauty
DAT zegt
Onehp zegt
Mooi en uitgebreid artikel Evo!
Nog even toevoegen dat Zweden heel slecht zijn in richting aangeven en verschrikkelijk blijven hangen op het midden of zelfs linker rijvak. Ik erger me er elke dag aan… het is zo erg dat het middenrijvak sneller verslijt dan het rechter rijvak!!
@Ultimora: wat je zegt klopt voor het meeste wel ongeveer, dat van nieuw asfalt op alle wegen ieder jaar heb ik écht niet gemerkt echter. Die top drie is verder ook wel redelijk oud, een derde van alle auto’s zijn Volvo’s, dacht dat saab 10% was of zo. En je ziet zelfs vandaag nog veel opvallende amerikaanse auto’s rondrijden, er is hier een hardcore fanbase, absoluut.
Voor de racefans, er zijn ook 10 (tien!) permanente circuits in Zweden waar, natuurlijk, veel op gereden wordt. D́e site voor circuitrijden vind je op http://www.rejsa.nu , met wat moeite wel te surfen, Zweeds is niet zo moeilijk te lezen. Voor het forum moet jeje registreren, maar dan kan je wel al de autoprojecten zien waar ze zich mee bezig houden en al de videookes zien.
De zweden zijn ook de europese kampioenen van vermogenstuning, let er eens op, een groot deel van zulke autoprojecten en verwante filmjes op youtube komen uit Zweden. Van 200pk kijkt niemand op en BMW M5 is hier een ‘sportieve’ familieauto. De koeningsegg is écht geen toeval.
Op autovlak nog te melden dat de dieselrevolutie nu pas begonnen is, dat je congestietaks moet betalen in Stockholm, dat Zweden hun relatief dure en grote auto’s kunnen veroorloven door er erg lang mee te rijden (al verandert dat nu), dat zo goed als elke nieuw gekochte auto er automatisch 3 jaar omniumverzekering bij krijgt (een soort omniumgarantie bovenop de verzekering BA die je wel nog moet betalen), dat er de laatste jaren veel zogenaamde milieuauto’s worden verkocht (een 30% van de nieuwe auto’s zijn hybrides, kunnen op etanol rijden en/of stoten minder dan 120gCO2 uit), dat er relatief veel Nederlanders verhuizen naar Zweden en dat je ze vaak ziet tijdens vooral de zomer, dat de BTW 25% is, en, om af te sluiten, de bijna gratis gezondheidszorg is een ramp in Zweden, als je geholpen wordt is het goed maar een zijn heel lange wachttijden en de laatste tijd zijn er meerdere mensen gestorven toen ze zelf naar de spoed kwamen waar het normaal is dat je uren moet wachten om aan de beurt te komen. Je zal daar maar zitten met een gebroken arm of een ernstig ziek kind…
Hälsningar, autoblog.nl’s officieuze correspondent uit Stockholm ;-)
Luc zegt
Bij ons in Tullinge werd (woon er niet meer) ook elk jaar t asfalt vervangen. en idd de amerikanen daar zijn vaak prachtig!
Bentley zegt
absolut prachtige wagens die saabs en volvo’s. en om eens wat raars te zeggen, er is maar één ding mis met volvo, die diagonale lijn van het logo in de gril, het is niet symetrisch. Mijn probleem zeker…
evo zegt
Mooie en uitgebreide reactie Onehp (& Markov)!
Leuk dat er reacties worden geplaatst door Nederlandse (tijdelijke) emigranten.
Over dat asfalt; ben 1 keer in Zweden geweest en had nou niet echt het gevoel dat ik over een biljartlaken reed, integendeel eigenlijk…
de sjonnies zegt
Mooi land, en ’s zomers kan ik de eilanden ten zuiden van Goteburg van harte aanraden om eens te bezoeken, bootje regelen en varen maar !
over het stuk : goed gedaan degelijk onderbouwd als een Zweedse Volvo !
Door jouw relaas heen lees ik echter dat vooral Volvo en Saab slachtoffers zijn geworden van de schaalvegroting in de autoindustrie, het eigenzinnige van Volvo en het eigenwijze van Saab is door de komst van GM en Ford wel een belangrijk stuk opgedroogd .
evo zegt
@Bentley; ik vind dat juist wel sympathiek ogen
@de sjonnies; met dát verschil dat Volvo wel de goede weg ingeslagen is en Saab langzaam weg aan het kwijnen is.
Frostbite zegt
Prachtige set specials! Zo leren we nog eens wat. Doe zo voort. :)
Ik denk nog wel eens met weemoed terug aan mijn uiterst comfortabele en snelle 850 T5. De 850 was ten tijde van zijn introductie zijn tijd ver vooruit, en dat merkte je aan alles als je erin reed.
Kwalitatief zijn de zweden altijd uiterst sterk geweest wat zich bewijst in de belachelijke kilometerstanden die je tegenkomt op de 15/20+ jaar oude Volvo’s en Saabs. Het is te hopen dat dit ook in de toekomst zo blijft, en niet verloren gaat bij de grote imagoveranderingen die Saab en Volvo doormaken.
Ben zegt
Prachtig verhaal waarbij mijn favoriete automerk goed aan bod komt.
Lees voor veel meer informatie over Volvo op http://www.volvo-plaza.nl en praat mee over Volvo op http://www.volvo-forum.nl en http://www.volvo850forum.nl
de sjonnies zegt
@ben – sjonnie denkt altijd aan handel – die sticker is schitterend, ik weet zeker dat een heleboel F10 en F12 rijders die zeer stoer op de zijkant van hun kabines willen hebben !
Ben zegt
Da’s mooi sjonnie.
Dan moeten ze maar snel naar Volvo-plaza gaan ;-)
Klassiekerrally zegt
Leuk artikel, maar wel erg Volvo en Saab-gefocust.
Ik heb ik-weet-niet-hoeveel Scania plaatjes uitgeknipt en opgeplakt in m’n tienerjaren :)
Deze Saab siert overigens de Klassiekerrally-poster van dit jaar:
Patrick Gorissen zegt
Zo’n merk als Koeningsegg, daar moet Spyker en Hansen zich eens een voorbeeld aan nemen!
Ja dat moet je die Zweden nageven, als ze iets doen doen ze het ook goed!
Bazzz zegt
Zie hier de ultieme Zweedse auto: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article552215.ab
evo zegt
“Kwalitatief zijn de zweden altijd uiterst sterk geweest wat zich bewijst in de belachelijke kilometerstanden die je tegenkomt op de 15/20+ jaar oude Volvo’s en Saabs.”
@Frostbite: so true. Zo ken ik een 850 T-5 met 450 k km op de klok met originele turbo, koppeling, versnellingsbak en rijden dat die bak nog doet!
Overigens heb ik met mijn Volvo wat meer problemen dan gemiddeld, maar goed, die had dan ook 5,5 jaar stil gestaan, en dat is voor geen enkele auto goed.
Robin zegt
Onehp thanks, ik wilde NET hetzelfde stukje gaan schrijven.
Verder: van Stockholm naar beneden is het allemaal 110. Een belachelijke snelheid als je naar de drukte en de wegen kijkt (90% autobahn). Ze houden zich er netjes aan, maar weten tegelijkertijd in de stad (ook Stockholm in dit geval) het verschil tussen links en recht bij voorrang geen van allen. De rijstijl in Stockholm is ronduit asociaal. Vond het allemaal redelijk netjes gaan in Spanje op vakantie dit jaar, in vergelijking met Stockholm rond de spits (waar je nu fijn 2 euro per passage kunt betalen om in dezelfde file te staan).
Groeten uit Stockholm :)
ome henk zegt
Wanneer komt Tsjechïe aan de beurt?en korea?
Jan C. zegt
@Patrick Gorissen, de voorloper van de Koenigsegg is failliet gegaan. Als Spyker failliet zou gaan en iemand koopt daarna het hele spul en plakt er een naam op als pak em beet Eysink, dan is alle ontwikkeling al gedaan en hoef je enkel nog auto’s te bouwen. Tel uit je winst!
Patrick Gorissen zegt
Jan C. Inderdaad dat is ook wat ik bedoel, dat is de makkelijkste weg! Dat vindt ik goedkoop, inkopen van onderdelen bij andere automerken en dan zeggen “kijk een Hollandse auto” Trouwens Eysink was een merk dat alles zelf maakte! Dat is Hollands!!! Zo zou ik het graag zien!
Onehp zegt
Hej Robin, leuk dat we minstens twee zijn dan :-)
Nu, zo zaterdagavond wordt er wel wat sneller gereden, een STI, een 325i en R34, een M3 en tenslotte een TT zijn me daarjuist (binnen 30min tijd) véél sneller voorbijgereden. Verder nog een 9-3 aero op zijn dak gezien na ie tegen een bergmuur had gereden. Liever die berg dan mezelf zeg ik dan…
E320 cdi zegt
Dit is het project van die koenigsegg:
[url]http://www.konditori100.se/garage/carmakes/k1cpsetf.htm[/url]
trouwens erg leuk stuk, beetje informatie m.b.t. het saab-volvo-koenigsegg gebeuren!
Ik mis alleen links op de site een linkje van autoblog.world, zou wel handig zijn om alle artikelen daar op een rij te zien;-)
Robin zegt
Hej Onehp,
Ja het komt wel voor hier, hardrijders. En er rijden ook hele vette auto’s rond hier. De buurman bv heeft een Mustang GT (en wat andere US mussle cars). Porsche, BMW M en Audi S zijn alledaagse auto’s hier.
Het is alleen niet van langzaam tot snel zoals in NL, met van alles een beetje. 95% rijdt precies 110 en de uitzonderlijke 5% heeft overal dikke sch(#t aan. :)
Bramzel zegt
Ik houd me ook niet erg vaak aan de snelheid hier. Het kan op zich ook wel, want waar ik woon is de pakkans redelijk laag. Zorg echter wel dat je niet meer dan 30km te hard rijd, want dan ben je subiet je rijbewijs kwijt.
Nog een tricky foefje van de politie hier: snelheidscontroles vanuit helicopters. Die zie je vaak veel te laat of ze komen je achterop, en dan hebben ze je al lang gelaserd en dan word je d’r iets verderop uitgepikt. Had 2 week terug bij Gothenburg nog mazzel dat ik hem aan zag komen vliegen, stonden ze ook te fuiken.
evo zegt
@E320 cdi; er staan linkjes naar autoblog.world aan de rechterkant. Ook goed?
@Bramzel; aardig gek dat ze met helikopters snelheidsovertreders eruit halen! Daar doen ze het waarschijnlijk dus echt niet om de staatskas te spekken…
Onehp zegt
He Robin, mijn buurman heeft twee Mustangs!! Zou straf zijn moesten we twee garages van elkaar wonen…
Ik moet zeggen, dat van snel rijden, dat is nu juist de indruk die ik had van nederlandsers. 95/5%. Van alles en nog wat, das België.
Ik reed vandaag 90 op de 110-autostrade en een hele rij auto’s bleef achter me rijden… de meeste Zweden rijden als schapen op autopiloot… Waarom zo traag, wel er staat nu 0,37l/mil (zweeds voor 3,7l/100km) op de verbruiksmeter – altijd snel rijden is ook saai :-)
Probleem met de Zweedse politie is dat ik ze zie van 9 to 5 op werkdagen en niet zaterdagavond wanneer het nodig is…
floryn zegt
mooi stuk evo volvo is mijn favoriet en ik denk dat je het goed verwoord: saab is wat exclusiever de 900 is ook veel in het bezit van artistiekelingen en intellectuelen, ik denk dat dat de doelgroep is die ze weer moeten gaan zoeken. Volvo doet het goed maar mag ook best wel wat eigenzinniger zijn ik vind dat ze alleen maar beter worden, maar niet meer zo gek als een 740, v90 een 480 of een banaangele 850 T5-R dat is jammer want daarmee laat je zien dat je lak hebt aan de duitsers waar je altijd aan gemeten wordt.
Robin zegt
Onehp, Nacka. Als jij daar ook zit hebben we dezelfde buurman misschien. Hij heeft ook een nightrider, en idd een oude en nieuwe Mustang. :)
Omdat ze als auto-schapen rijden zien ze je ook nooit aankomen op de linkerbaan als ze daar smurfen. :)
Bramzel zegt
Onehp; hier in Vara is het juist andersom. Doordeweeks niet te bekennen, maar als de kroeg leegstroomt op zaterdagavond staan er 3 wagens klaar. Is ook wel nodig, de Zweden hebben de neiging te zuipen om straal bezopen te worden ipv gezellig drinken. Da’s dan weer een nadeel van dit land…
DrDarwin zegt
Sympathiek stukje….
evo zegt
@DrDarwin; thanx mate ;)
Zijn Robin en Onehp nu Zweedse buurmannen of niet? Dat zou zo’n humor zijn!
akker zegt
wees bly met deze zweedse auto ontwerpen in deze anders zo commerciele prut auto wereld afz h.v.d.akker
Timbo zegt
mooi stukje evo! heb ik weer wat geleerd vandaag ;)
Emile_Benz zegt
Volvo-logo doet me eerder denken aan het icoontje voor mannelijkheid dan aan ijzer…