Geregeld krijgen we mailtjes waarin we worden gewaarschuwd voor nieuwe type flitspalen of nieuwe locaties met flitspalen. De mailtjes sluiten altijd af met een tekst in de trend van: “stuur deze email naar zoveel mogelijk bekenden“. Heel vaak zijn dit onzin mailtjes en ik ben dan ook een beetje blind geworden voor dergelijke berichten, maar toch is het niet altijd onzin.
In Nederland wordt langzaam een nieuw type digitale flitspaal geïntroduceerd. Mensen die niet net als ik blind zijn geworden voor flitspaalberichten, weten dit waarschijnlijk al, dus ik wil jullie niet horen roepen “oud nieuws”, maar aan mij was het helaas even voorbij gegaan.
In Almelo is vorige maand de tweede van een nieuw type digitale flitspaal in gebruik genomen. Een lekkere strakke slanke paal in schutkleur. De nieuwe paal blijkt in tegenstelling tot de oude flitspalen veel meer vandalisme bestendig. De digitale kiekjes gaan via een glasvezelkabel rechtstreeks naar de centrale en de bekeuring ligt in het snelste geval al na vier dagen op de mat. De paal flitst ook niet meer, maar maakt de foto’s via infrarood. In Noord en Oost Nederland zullen 40 van deze nieuwe palen worden geplaatst. (de geleraaf via flitsservice)
Met dank aan Kratjes voor de tip!
jellepelle zegt
Ach alweer een snellere manier om de staatskas aan te dikken.
infrarood of niet, gewoon een kartonnen bordje ervoor en gedaan met flitsen
greetz
Arthur zegt
nog meer flitspalen zijn het er nog niet genoeg
Summer Sky zegt
Oh ja, vandalismebestendig? Wat zou er er gebeuren als ik met een hamer even op die ruitjes ros? en dan het losgetimmerde binnenwerk lekker volspuiten met isolatiefoam.
Ja! ZO haat ik die dingen! Als het zo doorgaat met die absurde snelheislimieten is het wachten tot heel NL tot een grote 30 km-zone wordt gedeclareerd MET nauwgezette handhaving – kassaaaa
Aston Martin Rapide zegt
In apeldoorn zijn er een paar van zulke flitspalen. Ik moet toegeven dat het qua vormgeving en camouflage veel beter op geworden is. Ik heb niets te klagen, want men moet zich nou eenmaal aan de snelheid houden. Zolang iedereen zich gewoon aan de snelheid houdt, rolt er geen geld in de kassa van de overheid! Al is het natuurlijk niet leuk dat je niet ietsie pietsie harder mag, maar ja zo is het leven nou eenmaal.
dennis.. zegt
egt te triest,,
w0o0dy zegt
Het verhaal was toch dat er een preventieve werking van Flitskasten uitging? Dat het niet ging om het uitschrijven van zoveel mogelijk bonnen? Waarom dan de schutkleur en de slanke behuizing?
Dat is alleen maar gedaan om de paal zo onopvallend mogelijk te maken en zoveel mogelijk onoplettende “snelheidsmaniakken” (met 60km/u op de teller) te grazen te nemen.
Buitengewoon onsportief en 100% in strijd met alle verhaaltjes van de politici en politie.
Veiligheid creëer je door mensen te wijzen op de gevaren en door ze te helpen zich aan de limieten te houden (maak de limiet dan ook niet absurd laag want daar houdt dan ook gelijk niemand zich aan).. Borden met “overstekende voetgangers/fietsers” of ongeval statistieken helpen meer dan een flitspaal.
Daarnaast zetten we de wereld behoorlijk op z’n kop hier in NL. De voetgangers en fietsers kennen geen regels of houden zich er niet aan en als het dan fout gaat dan straffen we de automobilisten met lagere limieten, drempels en flitskasten…..
M.M.M zegt
HEAR HEAR, w0o0dy for president !!!
ototaal zegt
Flitspalen in schutkleur. Da’s best vreemd in een verenigd Europa waar in een hoop andere landen (onder andere Engeland) de flitspalen verplicht voorzien zijn van reflecterende stickers. Daar bleek namelijk uit onderzoek dat de ongelukken (verrast door de flitspaal en dan vol op de rem….) die veroorzaakt worden meer kwaad doen dan goed. Dus om ongelukken te voorkomen (volgens mij het basisuitgangspunt van een flitspaal) hebben alle flitspalen daar een opvallende kleur.
Zijn Nederlanders dan echt zo anders dan de gemiddelde europeaan? Ik denk dat het tijd wordt voor een referendum over de flitspalenwet.
evo zegt
Idd Wooody!
Ben blij dat ze in de Randstad nog steeds fluoriscerend roze met babyblauw zijn…
erik zegt
Wordt weer tijd om m’n Stinger in te bouwen, die detectie hype van de politie zal zolangzamerhand wel voorbij zijn.
M Freak zegt
Koos Spee zal hier wel achter zitten….
Burgman zegt
In Apeldoorn staat er één op de Jachtlaan.
OPPASSEN !!
Ron zegt
de zogenaamd “preventieve” werking was al weinig geloofwaardig, en nu er dit soort flitspalen komen wordt maar weer eens extra bewezen dat men gewoon zo stiekem mogelijk (zelfs zonder flits) automobilisten op de bon wil slingeren.
Ik stel voor dat iedere automobilist met wat karton en tape in de auto gaat rijden om de flitspaaltjes onderweg even af te plakken, zo helpen we elkaar toch? :)
Maarten zegt
Ik doe het lekker toch: Oud nieuws! hahaha
Maaruh, is er niet een of andere regel dat een flitspaal duidelijk zichtbaar moet zijn? Of ben ik dan in de war met Engeland?
Maarten zegt
Het enige voordeel is dat de bon al na een dag of 4 in de bus komt, dat je niet twee weken lang te hard langs die flitspaal gaat ofzo ;)
Arno zegt
top! van mij mogen ze in een lantaarnpaal worden gestopt zodat je ze echt niet ziet. moet je maar niet te hard rijden!
Arno zegt
en omdat ie niet meer flitst hoeft ie dus mooi niet meer ‘zichtbaar’ te zijn. je kan tenslotte niet meer schrikken van de flits :-)
DAT zegt
Even naar de bouwmarkt:
MrSelected zegt
*verhaal met heel veel ongenoegen*
Ik vind het gewoon diep triest..
Dennis zegt
Mijn eerste reactie was: Trek er gewoon even een AH boodschappentas overheen, want op bovenstaande foto krijg je niet echt een goed beeld van hoe groot die paal werkelijk is, maar het is best een flinke paal, dus laddertje mee…
M Freak zegt
@ Dennis
Wel verradelijk op die foto, want je ziet ook al dat de oude flitspaal op die truck staat…
Ron zegt
@Arno wat ben jij een eng moraalriddertje zeg, de enige manier waarop ik begrip kan opbrengen voor flitspalen is wanneer er een preventieve werking vanuit gaat. Op deze manier is het gewoon een moderne manier van struikroven: mensen stiekem fotograferen zonder dat ze het door hebben. Niet alleen wanneer ze veel te hard (en dus gevaarlijk) rijden, maar ook als ze perongeluk even de teller op 65 hebben waar je 50 mag.
Dus Arno ga maar lekker een bruine arm halen bij je vriendje Spee, en steek daarna je kop maar weer in het zand.
kris zegt
binnen 5 jaar zullen er waarschijnlijk ook al flitspalen staan op Zandvoort!!!!
Ron zegt
@Erik: mijn stinger ventura is er nooit uitgeweest, ik heb hem alleen aan staan als ik op een lege weg een beetje door wil rijden. De kans dat ze me net op dat moment detecteren weegt wel op tegen al het plezier dat ik al van dat ding heb gehad :) Vanaf oktober krijg ik een auto van de zaak, dan laat ik hem wel achterwege denk ik….
GOD zegt
ik roep iedereen op om de palen fluoriserend geel te verven
en dan vertikaal met grote letters in fluoriserend rood de text FLITSPAAL
Mystery_M zegt
Nou ze hangen tegenwoordig ook flitspalen in bomen. Op de weg tussen ijmuiden en a’dam westpoort hebben ze er een in de boom gehangen net voor de brug bij spaarndam ter hoogte van martin gous honden training centrum. en deze zie je bijna niet.
Luc zegt
die mannetje die ze moeten plaatsen weten dus al langer waar flitspalen staan,
mooie uitvinden, maar gingen ze zich niet meer met de criminaliteit bezig houden ipv de hardrijders?
Ron zegt
@Mystery_M: als ze een hele flitsPAAL in een boom ophangen lijkt me dat vrij opvallend :D
Steve zegt
…tja…je woont in een overgecontroleerd nederland of je woont er niet…de bevolking van noord korea heeft zo langzamerhand al meer vrijheid dan de gemiddelde nederlander…
Vreemd ook dat men een 20 – 30 jaar terug massaal “hard” mocht rijden in auto’s die nauwelijks op de weg waren te houden en nu we eindelijk allemaal ABS, airbags, ESP, ASR, stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, zelf spannende veiligheidsgordels en weet ik wat voor electronische hulpmiddelen nog meer hebben mogen we nog maar 30 in de bebouwde kom, 60 daarbuiten en 100 op de autobaan (midden in de nacht wanneer er geen hond op de weg is omdat je met 103 al wordt gestraft door de trajectcontrole)…
doe mij amerika maar – daar doen ze niet zo moeilijk als je de highway police eens een keer met 10 – 20mph te hard voorbij gaat…
greetingz,
Brian zegt
@ Steve
Dat van die Highway patrol zou ik niet te hard roepen. Ja op de State toll roads is het meestal door kachelen. En over het algemeen rijdt iedereen in bijvoorbeeld Florida 10 Mile te hard.
Echter er zijn genoeg sadistische ventjes die letterlijk 20 meter na het 55 mile bord gaan staan controleren (overgang van 65) en je direct op de bon gooien.
Racer X zegt
Als je vanuit Enschede naar het FC Twente stadion rijdt kom je er ook een tegen.
Klaas zegt
Eindelijk digitaal. Ik snap niet dat er nog zoveel analoge flitpalen staan. Wat heb ik er aan als ik een briefje in de bus krijg dat ik drie maanden geleden ergens te hard heb gereden? Vandaag te hard morgen bon, dat werkt veel beter. Het kan ook met moderne didigtale techniek. Nummerbord herkenning is geen probleem, bestanden zijn al gekoppeld. Binnen enekele seconden nadat je te hard langs die paal gaat moet de printer in Leeuwarden ratelen.
Frank deH zegt
Onder het motto op naar de 0 (nul) verkeersdoden per jaar kunnen we natuurlijk nog lekker lang de staatskas vullen. Dat er op andere gebieden (bijvoorbeeld de gezondheidszorg!) nog heel wat te verbeteren valt en heel wat meer (onnodige) doden te besparen zijn daar hoor je de overheid niet over, immers dat kost veel geld!
Handhaving van de verkeersregels prima, verkapte en misplaatste belastingheffing om lekker makkelijk de staatskas te vullen verwerpelijk. Politici en ambtenaren die echte problemen niet aanpakken en alleen hun salaris opstrijken (en lekker verhogen), een grote bende bedriegers.
Citrofiel zegt
Go w0o0dy! Go w0o0dy! Flitspalen hebben idd weinig effect, zeker op de vaste pendelaars, die simpelweg even wat afremmen, wat het voor achteropkomend verkeer juist gevaarlijk maakt. Toen ik afgelopen weken op vakantie was in Frankrijk, viel het me op dat ze daar op wegen waar veel ongevallen gebeuren borden neerzetten, zwarte borden met een beetje rood in de vorm van een mens, als teken dat daar iemand is omgekomen door een verkeersongeval. Als je een paar van die borden tegenkomt over slechts enkele kilometers, ga je wel nadenken….
RScosworth zegt
I’m gonna get myself a foxplate…
mashell zegt
Finkers zal zijn rijmpje moeten aanpassen, in Almelo is altijd wat te doen, het stoplicht springt op rood en de flitspaal is groen.
@Frank deH
Die staatskas wordt gevuld, hoe dan ook. En persoonlijk heb ik het liever via een bekeuring dan via een blauwe envelop. De bekeuring kan ik namelijk vrij gemakkelijk voorkomen, door op het juiste moment even gas los te laten en in de bebouwde kom sowieso niet te snel te rijden. Ik durf zelfs deze stelling aan dan mensen die regelmatig geflitst worden sukkels zijn, die letten gewoon niet op. Als je de flitpsaal al niet opmerkt, zie je het spelende kind dan wel?
ZOEF zegt
Net terug van vooraan Duitsland. Dat doe ik wel eens meer, gewoon even Duitsland in en lekker raggen op de Autobahn. Maar nu reed ik eens van Heerlen over Kerkrade langs Herzogenrath naar Aachen.
RAMP! Alle secundaire wegen 50 km/u! Dit is een voorbode van wat ons in BE/NL te wachten staat, brom ik je: nergens harder dan 50 en op de snelweg … 90 brom ik je, binnen enkele jaren.
30 in bebouwde kommen, verkeersvrije dorpskernen, ganse bebouwde kom juridisch statuut van zebrapad, bebouwde kommen verdubbeld in oppervlakte, … we moeten iets DOEN.
Een vuilzak over zo’n flitspaaltje is al een goed begin, en tegen dat tuig hierboven (marshmallow of zoiets): Als je de flitspaal al niet opmerkt, zie je dan de neerstortende Jumbo wel die zich voor je neus de grond inboort. Ik bedoel maar: meet bij je beweringen ook eens de juiste kansen af op het een en het ander. Hoever ga je trouwens meegaan? Want ik ga nog iets brommen: het stopt nooit. Het gaat altijd verder.
The Gambler zegt
Deze paal van de foto staat in Nijkerk. Staat idd erg beschut in de bosjes. Maar zo nieuw is dat niet, staat er nu al meer dan een jaar. Mijn broertje heeft zelfs bij het bedrijf stage gelopen die die dingen maakt. Zijn op de één of andere manier idd meer vandalisme bestendig.
Wekelijks worden er zo tussen de 100 en 200 automobilisten mee geflitst.
Roy zegt
Flitspalen zijn niet echt een probleem, ik weet waar die dingen staan. Het zijn meer die mobiele radarcontroles waar je gek van wordt. Ik wordt paranoia van iedere auto die langs de weg geparkeerd staat omdat het een flitsauto kan zijn.
Mr. Marteen zegt
Die paal in Almelo staat zo , dat je bij het inrijden van de “bebouwde kom” direct wordt geflitst. Erg sportief, nog erger is , dat het kreng je ook flitst als je de bebouwde kom uitrijdt, en de borden 80 je al liefelijk aankijken.
dekster zegt
Een paintball geweer en je kan mooi die lens afdekken en je kan snel uit de voeten bij…
Ron zegt
@dekster ik zat meer aan een raketwerper te denken, het geeft net een wat mooier effect, vooral ’s avonds :)
Maarten zegt
@Ron, hier in belgië heb je er een paar hangen achter een verkeersbord, dus ik sta er niet van versteld moest er een in de boom hangen.
voor de rest, flitspalen zijn net kerstbomen, eerst decoreren en dan in de fik
dekster zegt
@Ron
we moeten het realistisch houden ;)
ik zit zo te denken, als je nu een infaroodlampje naast je nummerplaat zet, zal je nummerplaat toch onleesbaar zijn?
Japie zegt
Lang leve tomtom xl met de POI’s met waarschuwingssignalen,….
jamesBROWN zegt
Misschien moeten ze ook maar een avondklok invoeren… ’s Nachts rijden mensen toch ook altijd te hard…
Arno zegt
@ron; waarom denk je dat ze een bord neerzetten van 50km? niet om daat 65km te gaan rijden lijkt mij. dus maak niet je eigen regels en hou je gewoon aan de regels in nederland of ga ergens anders heen svp.
Frank deH zegt
@mashell Toevallig ambtenaar?
Ron zegt
@arno: waarom denk je dat ze op de A4 tussen Delft en Amsterdam een bord neerzetten met 100km per uur op een brede 3 baans snelweg in plaats van 120, en vervolgens op zaterdagmiddag stiekem achter een muurtje staan te flitsen? Omdat dat zoveel verkeersdoden scheelt zeker? Wordt toch wakker man!
Ron zegt
@dekster: dat zou best eens kunnen ja :)
Arno zegt
@ron; ik denk dat jij dan niet wakker bent want je hebt dat bord van 100km dus gemist als je daar geflitst wordt :-) Maar je moet je gewoon aan de regels houden, daar zijn ze voor toch. als iedereen z’n eigen regels gaat maken wordt het een zooitje. tis allemaal veiliger en beter voor het millieu.
Ron zegt
@arno; ik ben niet tegen regels, zelfs niet tegen flitsen, op voorwaarde dat het op zinvolle plekken gebeurt en er dus een preventieve werking vanuit gaat. Zoals ik hierboven al eerder zei, steekt het mij dat er gecommuniceerd wordt dat het om aantallen verkeersdoden en veiligheid gaat. Maar waar staan ze? Op brede driebaans snelwegen waar je maar 100 mag, of ze houden een 80km/uur trajectcontrole op de snelweg midden in de nacht. Je hebt helemaal gelijk, dat gaat om veiligheid en geheel niet om staatsinkomsten :D
Het milieu, dat is inderdaad ook een mooie. Het scheelt immers enorm of mijn auto bij Overschie gedurende een paar kilometer 80 of 100 rijdt. Dat de A4 verderop niet breder gemaakt wordt uit “milieu overweging” en dat er dus elke dag kilometers lange files staan, doet er blijkbaar niet toe.
Arno zegt
oke oke die plek is idd misschien niet zo zinvol. maar op veel andere plekken wel. zag gister nog iemand langs wegwerkers scheuren met dik 100km terwijl je maar 70km mocht. dat vind ik zo aso, vooral bij mensen die aan ‘jou’ weg werken, echt respectloos.
ik vind wel dat ze overal mogen flitsen en niet alleen op bekende plekken. je moet je overal aan de snelheid houden en dat mogen ze best onverwacht controleren van mij. anders heb je van die gasten die gewoon even afremmen bij een controle en daarna gewoon weer volop doorgassen.
nou die 20km per uur maakt wel iets uit. voor 1 auto niet maar wel als je het hebt over duizenden auto’s. vandaar dat ze op de ring van amsterdam ook zijn teruggegaan van 100 naar 80 oa voor een betere luchtkwaliteit.
Tbosmann zegt
Arno,…
GA DEAUD…
flitspalen zuigen, en iedereen rijd wel EENS te hard, u ook zeker wel.
Marcel zegt
Ik ben het met Arno eens. Je wordt niet verplicht om te hard te rijden, het is iets wat je doet op eigen risico.
Goed, ik heb wel het idee dat er met de verkeerde bedoelingen gecontroleerd wordt (of teveel op de verkeerde plekken) en dat de mensen die maar een paar kilometertes te hardt rijden te hard gestraft worden en degene die zich echt aso gedragen te soft, maar vooralsnog……….je doet het zelf. Dus de enige waar je boos op moet worden is………….? juist ja !!!
Ik rijdt zelf ook wel eens wat harder, maar dat macho gedrag van somige moet echt veel harder bestraft worden.
mikiemike zegt
Gemeente Emmen heeft ze ook ondekt, Hondsrugweg/Ermerweg hebben ze er maar meteen 2 geplaatst noem ze maar de digitaletotempaal van het CJIB.
Oke oke je mag niet hard rijden maar om nu een print voor 3 kilometer te versturen vind ik echt bandieten werk.