En we duiken deze zaterdagavond weer even terug in het rally Group B archief met een prachtige reportage over het Martini Racing Lancia Group B team. En ik heb zo het vermoeden dat het wel in de smaak gaat vallen bij jullie. Zeker gezien het succes van deel 1, 2 & 3. De titel van de reportage is “High Fidelity” en dan hoef ik de Lancia fan verder niks meer uit te leggen.
Wist je trouwens dat Lancia het meest succesvolle team ooit in de rallysport? Ze hebben maar liefst 7x (1983, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991 en 1992) de constructeurstitel in het WK Rally’s gehaald! En de rijderstitel in het WK 4x (1987, 1988, 1989 en 1991).
LC zegt
Dat geluid gewoon, jammer van het achtergrond muziek.
F. zegt
Waar is de tijd dat er nog echte Lancia’s waren: rijden met het raampje open,radio uit en luisteren naar het mooie unieke geluid van die Italiaanse motor…
Fruitcake zegt
Jammer dat de tijd voorbij is dat er gewoon speciaal auto’s gemaakt werden om rally’s mee te winnen :(
(b.v. de RS200)
Rvh zegt
ik zag eens zon lancia bij een dealer staan, best leuk ding
LC zegt
@Fruitcake
Het is frustrerend weet ik ;)
evo zegt
Drie keer raden waarom ik een Delta I rijd…. :P
Fastback zegt
Martine Racing Lacina Group B team.
Klopt dit wel?
-edit: oeps!-
XP zegt
Al gezien hoe kort de mensen naast/op het parcour stonden?
RenJie zegt
Specificaties
Carrosserie:
* Merk: Lancia
* Type: Delta S4
* Aantal deuren: 3-deurs
* Materiaal: Kevlar
Afmetingen en gewicht:
* Wielbasis: 2440 mm
* Spoorbreedte: Voor | 1501 mm – Achter | 1521 mm
* Lengte: 3990 mm
* Breedte: 1880 mm
* Hoogte: 1360 mm
* Gewicht: 890 kg
Motor:
* Fabrikant: Abarth
* Type: S-4 – 16 klepper: 4 kleppen per cilinder
* Boring × Slag: 88.5 mm x 71.5 mm
* Boring/slag verhouding: 1.24
* Cilinderinhoud: 1759 cm3
* Eenheidscilinderinhoud: 439.75 cm3
* Kompressie verhouding: 7.60:1
* Type van kompressor: 1 Abarth kompressor & 1 KKK K 26 Turbo
* Max. vermogen: 550 PK
* Max. koppel: 291 Nm
* 0/100 km/h: 2,3 s
(bron: wikipedia)
1 woord: Geweldig !! :D
vooral dat laatste, wat waren ze snel…
Fruitcake zegt
Die S4 heeft een keer op een circuit waar de F1 ook reed (Valencia dacht ik) een tijd neergezet wat hem een zesde(!) startplek zou hebben opgeleverd :D
De enige plek waar je nu nog 500+ PK rallybakken kan zien is tijdens een rallycross :)
RScosworth zegt
Gruwelijke wagens waren het ook. Jammer van de crappy kwaliteit en de uiterst foute muziek eronder maar de beelden zijn ook niet gister gemaakt natuurlijk. Nog steeds ongelooflijk dat het publiek nauwelijks teruggeroepen werd en haast op de weg zelf staan. Mijn favo B is en blijft toch nog steeds de RS200 waarbij heel het concept gewijd was aan de rallysport. Geweldig!
c_kick zegt
Ik heb deze video gewoon nog op VHS :) hij is destijds nagesynchroniseerd door die drol die ook de F1 coverage bij Studio Sport deed.. (saaie gaap stem). Briljant foute 80’s p*rnomuziek eronder.. Maar die 037 was zo’n mooi monster.. tering, wat een tijden waren dat
de sjonnies zegt
@RScosworth, volgens mij waren de 205 Turbo16 & EVO, de Quattro S1, de Metro 6R4, de Delta S4 en de R5 Turbo, Cevennes, Tour de Corse en de Maxi Turbo ook alleen maar voor de Rally sport ontwikkeld !
RScosworth zegt
@ de sjonnies
Ja maar waar het mij om gaat is dat de RS200 niet op basis van een personenauto is ontwikkeld. Er was weliswaar een wegversie van maar het model RS200 is ontwikkeld voor de rallysport. De 205 en others stonden voorheen al als personenauto op de openbare weg waarna er (verschillende) rally-uitvoeringen van ontwikkeld zijn.
Waar het mij dus om gaat is dat ieder aspect of onderdeel van het concept van de RS200 te maken had met het WRC en het hier dus niet gaat om een rallywagen op basis van een personenauto.
San Sebastiano zegt
Het bewijs dat inderdaad vroeger alles beter was!
niels zegt
Lancia,
Ja Lancia is lang niet meer serieus genomen door Fiat maar daar komt gelukkig verandering in de Italianen bleven het merk zo trouw dat ze genoeg aantallen bleven draaien om het merk nieuw leven in te blazen.
De vorige directeur bij Fiat riep een aantal jaar geleden Lancia is dood en toen kwam meneer Sergio Machenione die dat dus van tafel veegde vandaar dat we nu even met een modellen vacuum zitten!!!!
Maar de Delta gaat weer komen en een intergrale versie is heel goed mogelijk maar alleen als Lancia er geld aan kan verdienen zo riep de nieuwe Lancia directeur een tijdje geleden. Dus reken erop dat de nieuwe Delta die gebruik maakt van Bravo techniek misschien wel een onderstel leent van Fiat bij vriend Punto om zo aan de 4WD te komen. Er schijnt een Super Abarth Punto te komen of hij leent zijn techniek van Alfa met GTA techniek met een hele dikke T-Jet.
Het word weer leuk in Italie!!!!!
De Italiaanse auto’s worden weer waar ze ooit waren de top!!!!
Groeten
Niels
de sjonnies zegt
@RS cosworth Tsja, bij de eerste vijfjes TurboI kon je inderdaad de motorsteunen voorin zien zitten, maar voor de 205 Turbo en de Delta S4 gold dat echt niet, alleen de koplampen en de achterlichten kon je van een gewone 205 gebruiken, op een Delta S4 zaten de achterlichten van de Fiat 242/Citroen C35 Bus geschroefd en was alles echt tailor-made voor de rally sport ! De RS 200 gebruikte uiteraard ook enkele standaard Ford componenten, dus ik kan het niet helemaal met je eens zijn !
c_kick zegt
De S4 was een rechtstreekse (ingekorte) kopie van de 037. Volgens mij is die eerst in de Rally gedebuteerd, voordat hij de weg op kon (zelfde verhaal met de 037 overigens)
hilbert zegt
waar blijft die aloude lancia cultuur racen tegen de wil van fiat
in gaan .., net als in 1979 tegen fiat 131 monte carlo, lancia durf te leven..
lancia rijders zijn geen mensen van zus en zo…