Eind vorig jaar maakten we er al melding van dat Lotus zijn vleugels uit zou slaan naar China. Dit zullen ze doen door de Chinese bussenfabrikant Jinhua Neoplan te helpen bij het ontwikkelen van een model voor de Chinese markt. Het zal dan gaan om een aangepaste versie van de Proton Gen 2 die onder de naam Europestar in China op de markt zal komen. Het feit dat Lotus kiest voor een model van Proton is niet vreemd gezien het feit dat Proton eigenaar is van Lotus. Maar daar stoppen de plannen niet! Er zijn namelijk ook plannen om de Lotus Europa als een soort van bouwpakket naar de fabriek in China te sturen en daar in elkaar te schroeven en vervolgens op de Chineese markt te verkopen.
Door deze ontwikkeling spoken er door mijn hoofd gelijk allemaal doemscenario’s van Lotussen die in China in elkaar geknutseld gaan worden, echt vrolijk kan ik er niet van worden. Of zou het voor Lotus op de lange termijn juist verstandig zijn als ze de assemblage naar China verplaatsen om op die manier de kosten te drukken? (via: Edmunds)
Y. zegt
Lotus is overwegend een kennisbedrijf. Auto’s in elkaar schroeven kunnen ze in Hethel wel (ook voor GM en Tesla), maar dat kan natuurlijk net zo goed uitbesteed worden aan een schuur in China. Lotus ontwerpt goede auto’s, Chinezen zetten ze goedkoop in elkaar, waarschijnlijk niet slechter dan een paar halfdronken Engelsen in Hethel. Lijkt me een strak plan. Doe maar. En doe mij dan maar een in China geassembleerde Tesla Roadster.
Coolguy zegt
Hela, sommige van de beste auto’s in de wereld komen uit schuren in Engeland ;)
Kermit zegt
t schijnt nochtans dat de kwaliteit van lotussen soms wel eens te wensen overlaat
Bass zegt
Mooie site van proton, our models klinkt veel belovend. Ik zie er maar 1 of ben ik nou scheel? En wat is nu de link met Lotus, stel me iets anders voor?
robbie zegt
@Bass, volgens mij ben je nog niet helemaal wakker jongen ;)
Proton heeft 4 modellen:
Gen 2 http://www.proton.co.uk/gen-2
Savvy http://www.proton.co.uk/savvy
Satria Neo http://www.proton.co.uk/satria
Impian http://www.proton.co.uk/impian
En de algemen site vindt je hier: http://www.proton.co.uk
Of: http://www.proton.com
Klaas zegt
Ik denk dat de Chinezen prima Lotussen kunnen bouwen, met of zonder de hulp van Lotus. :P
Zie ook: http://www.popsci.com/popsci/technology/e7e48a137b144110vgnvcm1000004eecbccdrcrd.html
L-Fred zegt
In januari stond hier een berichtje over VW, dat ze van plan waren om 51% van de aandelen van Proton over te nemen. Ik heb dit verder niet gevolgd, maar als dat zo is, is de de link Lotus met bijv. Audi, Porsche, Lambo toch snel gemaakt. Interessant.
Kermit zegt
die deal is afgesprongen dacht ik
robbie zegt
@L-Fred, Proton is voor zover ik weet nog steeds in onderhandeling met diverse partijen. En het schijnt dat VW ook weer met ze in gesprek is.
Esprit_de_Flandre zegt
Ik was hier juist alle berichten over lotus en proton aan het lezen en in een ervan ging het over de esprit. De terugkomst, maar ook de oude 007 ‘The spy who loved me’-esprit. Die onderwaterscene wou ik nog eens terugzien natuurlijk maar ik vind hem niet echt op youtube.
Hier staat een stukje: http://nl.youtube.com/watch?v=93GbgOotuZw
Weet iemand de volledige scene staan op het www?
Esprit_de_Flandre zegt
Die protons zien er eigenlijk nog niet zo afschuwelijk uit. Rover had beter de Proton Savvy omgevormd tot cityrover ipv die ouderwetse Tata. En de Strai Neo als 25 (gewoon tot ze weer geld hadden om een echt eigen model te maken)