Het visitekaartje van veel Amerikaanse auto’s is de goedkope plastic afwerking van het interieur. Dit is dan ook één van de meest gehoorde verwijten als het gaat om auto’s uit de Verenigde Staten. Maar Chrysler erkent en belooft beterschap.
Design topman Ralph Gilles heeft gisteren aangegeven dat “interiors is the next battleground“. Een jaar eerder dan gepland zal het interieurontwerp kritisch onder de loep worden genomen, zodat nieuwe frisse ideeën kunnen worden geïntroduceerd.
Nu maar hopen dat er werkelijk iets fatsoenlijks komt uit de denktank van Chrysler en dat er wordt afgerekend met het hoge plastic gehalte in en rond het dashboard, zoals helaas ook weer te zien is op deze foto van de Chrysler Sebring. Helemaal mooi zou zijn wanneer veel Amerikaanse merken het goede voorbeeld volgen, zodat we één vooroordeel over Amerikaanse auto’s definitief van de lijst kunnen schrappen. (via: automotive news)
UPDATE: Gezien de eerste reacties twijfel ik of mensen de tekst goed gelezen hebben, of het wellicht verkeerd begrijpen. Deze foto is van de huidige Sebring en dus nog niet onderworpen aan een kritische frisse blik.
Sei zegt
die klokken zijn wel heel erg alfa 159 en bravo :O
RenJie zegt
neaaajj, het interieur ziet er wel heel erg tupperware uit, beetje aluminium laten lijken. EN ook met dat dure hout op het stuur.. NOT, neppe klok, draaidingen zijn echt tupperware, stuur tevens ook, en dashboard, lijkt wel op een oude mondeo.
Bentley zegt
Jammer, maar dat wordt een herexamen.
LC zegt
@Sei
Goed gestolen dan slecht bedacht, waar herkenen we dit gedrag vandaan ??? Azie?
GezondVerstand zegt
De Amerikanen zelf hebben dan nog de compensatie van een vette 3.5ltr V6 automaat voor € 17500 in hun Sebring.
Waar wij hier net geen € 30000 voor een 2.0ltr handgeschakeld mogen ophoesten.
Ward_430 zegt
lol @ edit
domoren :p
Bentley zegt
verschoning, hup hup voor de ontwerpers dan, doe jullie best! Het was een lange saaie dag vol vergadering en bespreking, teksten langer dan één alinea begin ik niet meer aan.
TGA zegt
De 300C is toch best mooi van binnen ? :P en best degelijk afgewerkt.
RobTWo zegt
@ Sei: Die ronde klokken passen dan ook niet bij de rest van de lijnen.
Nu snap ik waarom ik geen Chrysler rijd.
emiel zegt
pff ze zijn wel erg lui! dat interieur op de foto lijkt zelfs op dat van de Sebring… :P
lincoln zegt
volgens mij…. ik wel zeker….is dit een bestaand dashboard…. en ik geloof 100% dat chrysler voor beterschap gaat…. ik heb er helemaal vertrouwen in.
Mikeee zegt
@ GezondVerstand:
In de VS is een 3.5l V6-blokje bij lange na niet “vet”.
Doorgaans is het denkpatroon als volgt*:
6-cylinder = standaard grijze mus motorisering
4 of 5-cylinder = tree huggers, welfare recipients, doctors, scientists
3-cylinder = vegans with a deathwish
V8 = “now we’re talking” en dan moet het vooral groter zijn dan een ouderwetse 350cui blok.
* naar eigen interpretatie ;)
RenJie zegt
@Mikeee
wel onderscheid maken tussen de “debiele 6 cylinders” en de “betere 6 cylinders”, sommige 6 cylinders zijn echt bagger, een 4 cylinder haalt er zelfs nog meer uit. Een van de betere 6 cylinders vind ik toch wel de x35i van BMW, wat een BEEST!
JH zegt
Tja..in Amerika geven ze niks om kwaliteit in het interieur, zolang de 1L McDonalds beker in de cupholder past is het o.k. Zichtbare schroeven, no problem. Kieren in het dashboard, no problem. Grappig is dat Japanners als volk extreem op de kwaliteit gefocused zijn van het interieur, gevolgd door de Duitsers…
Mikeee zegt
RenJie daar* heb je volledig gelijk in ja maar dat heb ik expres buiten beschouwing gelaten omdat de doorsnee amerikaan simpelweg zo zwart-wit denkt.
* we weten allemaal hier inmiddels dat menig moderne 4-cylinder-blokken (benzine of diesel) meer vermogen en koppel leveren dan “legacy” V8-blokken uit de USA.
Dat neemt niet weg dat de doorsnee amerikaan daar helemaal geen boodschap aan heeft en eerlijk gezegd verkies ik het ouderwetse gebulder van V8’s boven alles als ook ik cheap gas kon scoren.
Auto rijden is niet alleen “verstand”, het is IMO voornamelijk “feeling”. Ga anders een Trabant-gek interviewen en probeer die in “de moderne mindset” te brengen met z’n 2-takt-fetisj.
Mikeee zegt
Om m’n laatste post nog even wat te benadrukken: vergeet niet dat sinds de 1970’s de amerikaanse V8s af-fabriek hartstikke “geknepen” werden in verband met smog-regelgeving van de EPA.
Dan zou een europeaan zich afvragen: “waarom niet het aantal cylinders gewoon minderen?”
Tja, de eerste van de Big Three die dit zou durven zou corporate suicide plegen.
G. De Groot zegt
Amerikaanse wagens hebben inderdaad een beetje bedroevende interieuren, behalve dan de 300C, die ziet er van binnen bijna even goed uit als van buiten. Bij de rest van de recente amerikanen valt het eigenlijk ook wel mee, maar voor die tijd is het een zee van oudbruin-plastic dat direct uit een jaren ’80 PC gehaald lijkt te zijn. Niet mooi.
Klassiekerrally zegt
In de jaren ’50 en ’60 waren de Amerikaanse auto-interieurs toch best fraai vormgegeven? Met eerlijke materialen (staal, bakeliet, chroom).
Waar ging het fout? In de vreselijke jaren ’80?
Mr X zegt
Komt doordat de olieprijzen omhooggaan.
Mikeee zegt
@ Klassiekerraly:
Klopt helemaal.
Misschien dat het mis ging toen de Big Three in de late 70’s merkten dat men massaal aan de Japanse wagens ging en men ergens de kosten moest drukken.
Men moet niet vergeten dat die lui traditioneel gezien absoluut niet makkelijk omgaan met “market shift”. Hun interne bedrijfsvoering was altijd al niet erg makkelijk om om te draaien. De jappen met hun efficiënte bedrijfsvoering daarentegen waren daar des te sneller in staat dat te doen. [offtopic: misschien dat ze daarom zulke anonieme modellen maken nu? Vraag ik me al langer af.]
ZOEF zegt
@GezondVerstand:
Prijzen uit de States kunnen we niet genoeg te zien krijgen.
Ik raad iedereen aan om de configurators van alle mogelijke automerken op hun Amerikaanse sites druk te bezoeken en je ogen te laten uitpuilen van de prijzen!!!!
Die Internethefboom moet vervolgens ertoe leiden dat mensen de aanslag op onze levens door onze roverheid niet meer pikken.
(gezond verstand: iets te maken met JM?)
BMW 335i Coupé FULL OPTION: 41.500 euro. (nee niet tweedehands)
Een leuk beginnerskarretje: de Ford Mustang 4 liter V6 210 pk voor 16.000 euro. Dat kan zelfs iemand van 20 met een leuke vaste baan betalen.
Een VW Rabbit (een Golf dus) met een hoop leuke opties zoals 17 inchers voor 16.000 euro (euh dus wel met 5 cylinder 2500 cc met 150 pk – de 1400 met 80 pk voeren ze ginder echt niet in)
Nu maar hopen dat jullie eindelijk eens echt boos worden.
@Mikee: V8, now we’re talking: doet me denken aan dat filmpje waar een Amerikaanse automechanicien voor het eerst de motorkap van een europees autootje opentrekt: hij speurt er wat verbaasd in rond, zoekt achter iets, staat dan verbluft recht, kijkt wat verloren om zich heen en stamelt: “d’r zit maar een halve motor in?” :-)
chryslervriendje zegt
Hmmm, rij zelf een 300C en m’n vrouw een PT Cruiser.
Tijdens onderhoud of zoveelste geval van poging tot inbraak veel leen-auto’s meegekregen van duitse en japanse komaf die er echt veeeeel minder luxe uitzien hoor. Ben het ermee eens dat bovenstaand plaatje niet kan, maar is naar mijn mening representatief voor het goedkope segment, niet voor de amerikaanse komaf.
Kijk alleen maar eens naar het interieur van die stomme instap BMW of dat van een volwaardig model!
Rob USA zegt
@Mikeee Hoezo minder pk uit een V8 dan een 4 cil???Corvette 505 pk, Mustang Shelby 500 pk,Chrysler 300C en Dodge challenger 425 pk,Camaro 2008 400 pk.
Ik vind het genoeg !!!
hoogheid zegt
Dashboaord mag iets drukken van mij.En die lelijke zwarte knoppen vervangen en een bredere scherm.
Kevin_BMW zegt
de schrijver heeft zeker gelijk. Het is moeilijk toegeven als verkoper van chrysler,jeep&dodge maar de verscheidene interieurs zijn zeker te plastic
bartn zegt
Ja het werd inderdaad tijd dat daaraan werd gewerkt, alhoewel ik het uiterlijk van de grand voyager best wel fijn vind en bij chrysler het meer om de buitenkant gaat (vb; 300c)
Rick dos zegt
Nou ja, we zeggen maar zo: beter laat dan nooit!
Ik wacht de eerste resultaten met spanning af….. Pfffff Yeah right! :D
Maar wel goed nieuws in ieder geval.
cruiser-ben zegt
Heb zelf na 22 jaar Lancia (met zijn schitterende interieurs) te hebben gereden een PT Cruiser aangeschaft (nog eentje van de laatste exemplaren met doorgetrokken grille) Kmoe wel zeggen dat het interieur van m’n PT minder sjiek (luxe) is, maar de bouwkwaliteit is veel beter dan van m’n Italiaanse schonen! Hier rammelt of kraakt niks! En ik moet wel toegeven dat het interieur van de gefacelifte PT (vanaf 2006) op niks trekt. Persoonlijke mening, maar net zoals ze de originele PT smoel hebben verknoeit hebben ze dat ook met het interieur gedaan (idd teveel plastiek effect).
auto-f zegt
onze chrysler sebring (vorig model) was op onderhoud en kregen een nieuw model golf als vervangwagen,
maar als ik eerlijk moet zijn onze chrysler ziet kwalitatief stukken beter uit op zijn 85.000 km dan deze golf met 7.000 km echt puur plastic en heel krasgevoelig overal, dat is pas erg