Sommige mensen zijn liever lui dan moe en wanneer je dan een luxe auto als een Mercedes-Benz hebt gekocht, dan laat je die natuurlijk het liefst lekker gemakkelijk bij je voor de deur afleveren. Helaas, want zelfs je Mercedes moet je in de meeste gevallen gewoon bij de garage ophalen.
Dan zijn er ook nog van die figuren die er helemaal geen moeite mee hebben om hun Mercedes zelf op te halen bij de fabriek in het Duitse Sindelfingen. Vanuit het midden van ons land een ritje van zo’n 570 kilometer enkele reis. Ach, je kunt een dagje naar de Efteling gaan, maar een uitstapje naar de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen is volgens Laurens Janssen ook zeker de moeite waard. Hij stuurde ons onderstaand stukje in.
Laurens vertelt…
Na lang wachten mochten we dan op 30 en 31 juli j.l. onze nieuwe Mercedes-Benz C 320 CDI op gaan halen in Sindelfingen, vlakbij Stuttgart. Daar ligt een van de Mercedes fabrieken. In deze fabriek worden de C, E en de CLS klasse gemaakt. Er werd ons verteld dat deze fabriek groter is dan het vorstendom Monaco.
Je komt binnen in een mooie hal van het Kundencentrum. Daar neemt men je bagage in, en kan je je inschrijven voor een 1.5 uur durende rondleiding door de fabriek, die om 10.30 uur, 11.15 uur en om 14.30 uur wordt gehouden. We schreven ons in voor de rondleiding en er werd nog wat papierwerk verricht.
Om half 3 begon de rondleiding met een filmpje van een kwartier. Hierin kwam o.a. de geschiedenis van Mercedes-Benz aan bod. Ook werd er verteld dat in de fabriek meer dan 40.000 mensen werken, waaronder 9.000 ingenieurs. Hierna gingen we met een bus het terrein over naar de fabriek. Je werd er een paar keer op gewezen dat je absoluut geen foto’s mocht maken. Een dame die bij haar nieuwe Mercedes S haar vriend een huwelijksaanzoek wilde doen, en dit op foto wilde laten vastleggen, moest twee weken op toestemming wachten (wellicht speelde het een rol dat het stel elkaar twee maanden kende en uit Beieren (BMW) kwam). Op het terrein stonden honderden pas gemaakte Mercedessen te wachten op hun nieuwe eigenaar.
Eenmaal in de fabriek aangekomen kregen we het eerst te zien hoe de zogenoemde Panoramadaken (volledig glazen daken) door de robots in de auto’s werden gezet. Eerst kwamen, in dit geval nieuwe E’s, door een automatische lift naar beneden. Hierna werden ze een stuk over een band verplaatst, waarna een robot eerst het panoramadak en meteen daarna de auto scande. Zo worden er zeker geen fouten gemaakt. Hierna pakte de robot het dak op en met grote precisie werd het in de auto gezet. Hierna werden de auto’s doorverplaatst, en zag je hoe hele dashboards en voorruiten er in werden gezet. De gids vertelde ons dat een dashboard 55 kg en een voorruit 14 kg weegt. Van de 385.000 auto’s die in deze fabriek in één jaar worden gemaakt, zijn er precies twee volledig identiek.
We liepen verder door waar we voor het eerst ook mensen aan het werk zagen. De vele monteurs die daar werkten zetten o.a. de tankslang erin. Na het ruiken van een enorme Bratwurst-lucht zien we dat de monteurs hun eigen winkel / snackbar in de fabriek hebben. Twee monteurs komen eruit gelopen met een paar verse Bratwursten in hun hand… Vandaar.
We reden verder met het busje naar de persafdeling, waar we oordoppen uitgereikt kregen tegen het lawaai. Hier zagen we hoe stukken aluminium onder een machine werden gelegd en met een oorverdovend lawaai in de goede vorm eruit kwamen.
Dan is de rondleiding afgelopen. We waren erg onder de indruk van de ingewikkelde logistiek en van de schaalgrootte. We rijden met het busje terug naar het Kundencentrum. Maar eerst rijden we nog langs de gecamoufleerde testbaan van de fabriek. Hier worden nog geheime modellen getest. Nu waren ze o.a. bezig met de Mercedes C-Klasse Station.
Als je terug komt in het Kundencentrum, is het tijd om eigen auto te gaan bekijken. Je loopt met twee medewerkers een enorme hal in, vol met hagelnieuwe Mercedessen, mee naar je eigen auto. De hele auto, o.a. het navigatiesysteem, de automaat, de stoelen et cetera werden gedurende ongeveer drie kwartier aan ons uitgelegd. Wat erg opviel was de kilometerstand en het verbruik tijdens die kilometers. Er was 19 km mee gereden met een gemiddeld verbruik van 18.6 L / 100 KM. Blijkbaar moest de auto voor dat hij kon worden opgehaald nog even flink worden getest.
Daarna werden er nog een paar foto’s gemaakt, kregen we wat posters en was het tijd om de 224 pk en 510 Nm uit te gaan testen op de weg naar huis.
Het was erg leuk om je auto te gaan ophalen bij de fabriek. Wel moet je dan zeker de rondleiding erbij doen. Een aanrader voor iedereen!
[ Met dank aan Laurens Janssen voor zijn bijdrage ]
Simon zegt
Leuk stukje Laurens, maar ik ga nu weer snel weer mijn tuin in, want daar staat een biertje te wachten. ;)
Dennis zegt
@Simon: “…want daar staat een biertje te wachten.”
Ik denk dat de meeste mensen lekker in de zon zitten… Het is 30 graden!
Rimmert zegt
Klinkt alsof ze de auto nog even een kwartiertje op de rollerbank in het rode gebied hebben laten hangen om te kijken of hij de reis over de Duitse autobahn terug naar huis wel zou overleven.
Kreeg je nog wat te zien van de gecamoufleerde baan? Of hebben ze allen gemeld dat ze er aan het testen waren?
In nl. krijg je dan vervolgens je eigen kenteken? Want dit is zo te zien toch import/export kenteken?
JH zegt
De tijd dat er 40.000 mensen in sindelfingen gewerkt hebben is volgens mij alweer een tijdje terug. Geloof dat er nu zo’n 25.000 mensen werken, misschien alweer minder na de laatste ontslag ronde. Er rijden altijd gecamoufleerde auto’s in de ongeving van sindelfingen rond. Veel medewerkers nemen zulke auto’s in het weekend mee om er praktische mee te testen (dat is natuurlijk vlak voor de officiele introductie)
Chief_S5 zegt
“Na lang wachten mochten we dan op 30 en 31 augustus j.l. onze nieuwe Mercedes-Benz C 320 CDI op gaan halen in Sindelfingen, vlakbij Stuttgart.”
Eh…, dus al meer dan een jaar geleden noemen we nog steeds j.l.? Tja, het is wel de eerstvorige data.. Maar toch, blijft wel een beetje vreemd voor mij… :)
Alex zegt
19km en 18.6l verbruik. Niet zo gek. Toch niet als je bedenkt dat de auto een tijdje stilstaand heeft gedraaid aan een hele hoop variabele toerentallen.
Lexus IS zegt
@Chief; idd, dat dacht ik ook al ja… Als de bijbehorende foto’s, de foto’s zijn die ter plekke op dat moment genomen zijn, kan het geen 30/31 augustus j.l. zijn, want voor zover ik weet was de huidige C-klasse er toen nog niet…
Leuk stukje, Als je toch van plan was een merc. te halen zou het een leuk weekendje weg zijn…
Laurens zegt
Foutje, 30 en 31 augustus moet natuurlijk 30 en 31 juli zijn…;)
Klassiekerrally zegt
‘Een aanrader voor iedereen’
Hmm… Tuurlijk… ;)
Moet je voor die rondleiding een Mercedes gekocht hebben, of komt iedereen daarvoor in aanmerking?
Tombnolz zegt
Ja, zo’n rondleiding zou mij ook kunnen boeien en op de terugweg je nieuwste aanwinst lekker inrijden tegen 250 per uur!
cl600 zegt
@ tombnolz : in een auto van officieel een paar uurtjes oud ? dan haal je de grens niet hoor…
een rondleiding lijkt me wel leuk, maar 1 van anderhalf uur ? dat is voor mij echt veels te lang :? zal staan te trappelen om in me nieuwe auto te kunnen springen, even een half uurtje of zoiets dergelijks een rondleiding heb ik der wel voor over, lijkt me zeker wel interresant. maar ik ga anderhalf uur toch echt niet uithouden haha
dikke richard zegt
taxi
Golfke zegt
Mooi!! Ik wist niet eens dat dit mogelijk was. Ik wil ook:), hoe heb je dat geregeld?
Markus zegt
Leuk om te lezen, maar 1 ding begrijp ik niet: “Van de 385.000 auto’s die in deze fabriek in één jaar worden gemaakt, zijn er precies twee volledig identiek.”
Hoezo dan? Er zijn toch niet 192.500 varianten van deze types Mercedessen?
Sysopje zegt
@Markus, het lijkt me dat ze het hebben over de opties, kleur etc.
Vincent zegt
@ Laurens. Leuk stukje. Ik wist niet dat je je auto kon ophalen bij de fabriek waar ze gemaakt worden. Ik dacht dat dat alleen kon bij exclusieve auto’s, bijvoorbeeld een Maybach etc. Leuk om te weten. nu nog ff een mercedes kopen en ik ga er naartoe :P
Mau zegt
Leuk verhaal. Twee vragen. Hoe lang heb je op je Benz moeten wachten (levertijd) en hoe is eea administratief geregeld (betalen, op naam zetten enz.).
Silverarrow zegt
Heb het een paar jaar geleden ook mogen aanschouwen, toen werd je met een soort treintje over het terrein gereden, waarna je te voet in de fabriek verder ging. Weet nog dat ik daar in de showroom in een Mercedes CL 600 mocht gaan zitten, ik keek mijn ogen uit. En als je er dan toch bent, is het Porsche-museum ook wel een aanrader :) Ik vond het iig wel indrukwekkend, zo indrukwekkend zelfs, dat ik twee jaar later met een oom ook naar de BMW fabriek in munchen geweest ben. Dat was vergelijkbaar met de rondleiding in de Mercedes fabriek.
Laurens zegt
@Rimmert: Nee, we konden niks zien, alles was gecamoufleerd. Ze zeiden inderdaad alleen dat ze daar aan het testen waren. We hadden de Nederlandse kentekenplaten wel meegekregen vanuit de garage, maar toen we in Sindelfingen aankwamen, bleek dat we ze er daar nog niet op mochten zetten. Dus toen hebben ze de internationale platen er maar op laten zitten.
@Klassiekerrally: Volgens mij niet, maar ik weet het niet zeker.
@Golfke: Gewoon bij de dealer zeggen dat je hem in Duitsland wilt ophalen, en als het goed is regelen ze dan alles voor je…:-)
@Mau: Half jaar moeten wachten. Betalen vooraf en de 2 kentekenplaten worden gewoon op jouw naam gezet.
DennieFR zegt
Lijkt me toch wel leuk ja zoiets.
Mocht ik ooit een nieuwe Mercedes kopen,gaat het me financieel goed straks dan gaat dat zeker gebeuren,dan zal ik nog eens aan dit verhaal denken.
RenJie zegt
# Dennis schrijft,
5 August 2007 om 15:19
@Simon: “…want daar staat een biertje te wachten.”
Ik denk dat de meeste mensen lekker in de zon zitten… Het is 30 graden!
______________________________________________________________–
Dat klopt toch? Hij gaat z’n biertje opdrinken in de tuin met de zon erbij uiteraard.
Alwood zegt
is zeker leuk om op zo’n manier de auto op te halen… Jammer dat ze dat bij 2ehands wagens niet doen :P
Op de terugweg vanuit italie heb ik in de buurt daar ook een CLS op exportkenteken gezien… niet heel bijzonder maar het was een rechts-gestuurde wagen. Een brit die zijn CLS is komen ophalen!
mercedesfan zegt
zalig, ik wil dit ook doen.
alleen spijtig dat onze nieuwe ML in Amerika wordt gemaakt
harry zegt
reactie op: Lexus IS schrijft (5 August 2007 om 16:26 ):
@Chief; idd, dat dacht ik ook al ja… Als de bijbehorende foto’s, de foto’s zijn die ter plekke op dat moment genomen zijn, kan het geen 30/31 augustus j.l. zijn, want voor zover ik weet was de huidige C-klasse er toen nog niet…
Er zit een tijdje tussen voordat de nieuwe mercedes C-klasse in Nederland werd geintroduseerd. Maar deze tijd lijkt mij inderdaad ook erg onwaarschijnlijk.
Graag reactie hierover!!!
Alex zegt
@ mercedes fan
weet je dat cker???
Volgens mij worden de europese ML’s tegenwoordig in het oostenrijkse Graz gemaakt.
Dit is zo leuk om te doen.
Ik heb het ook een keer mogen meemaken toen me pa een nieuwe S kreeg, de dealer bood het zelfs aan.(hij wou zelf ook graag mee :P)
Mike C zegt
19 km flink testen????? Larie koek, de auto word getest voor gebrekenen en niet om flink op zijn pedaal te trappen. De motoren dienen volgens de handleiding eerste 1000 km rustig te worden ingereden alvorens men volledig intrapt en er na een paar jaar weinig plezier van heeft. Lees de mercedes handleiding nog maar ff door. :-)
joe zegt
leuk stuk laurens ;)
Tomthebomb zegt
Ik heb vandaag een bezoek gebracht aan de Mercedes fabriek in Bremen (C-, CLK-klasse). Nadat we ons hadden gemeld bij het Kundencentrum, kregen wij ook de 15 minuten durende film te zien (die afsloot met “das macht uns ein der besten Automobielbauer der Welt”). Hierna gingen we ook in een bus over het terrein. Op het terrein reden verschillende exclusieve AMG-modellen waaronder een CLK 63 AMG Black Series en de gecamoufleerde C-combi. Wij bezochten de plaats waar het panoramadak werd ingebouwd, de lasstraat, de afwerkingsband en het samenvoegen van carrosserie en onderstel. Als laatste kwamen we bij de testbaan met steile bocht. Hierna werden we weer netjes bij het Kundencentrum afgezet voor een hapje en een drankje.
LAVEYT HERMAN zegt
Geachte Mevrouw Mijnheer,
Graag had ik van U het volledige adres Bekomen van het hoofdkantoor of de
Fabriek in Duitsland van Mercedes Benz
Dank voor de medewerking
Hoogachtend
c. den Ouden zegt
Leuk lijkt me zo’n bezoek aan de Mercedes fabriek, hoe kan je daar een afspraak voor maken? Ook b.v. een bezoek aan het museum.
Weet iemand daar de juiste weg voor?
Robbiepower zegt
Wij krijgen over een paar daagjes onze nieuwe audi a4 en ook die gaan we ophalen bij de fabriek.
ronny zegt
hallo ik moet je dat regelen om de auto op te halen in sindelfingen gebeurt dat via de dealer of hoe anders graag reactie .
groetjes
linda boone zegt
Graag had ik ook het adres en eventueel telefoonnummer geweten van de
mercedes-fabriek te Sindelfingen. Lijkt mij ook interessant deze eens te
bezoeken.
Alvast bedankt en mvg,
Stefke zegt
Kan ik ook in Duitsland ergens rechtstreeks van ’t fabriek een Mercedes Vito ophalen. In Sindelfingen maken ze dus alleen de C, E en CLS. Waar maken de de Vito ?
vero zegt
wij zijn gisteren met het werk de fabriek gaan bezichtigen van mercedes in sindelfingel,echt niet te beschrijven,zoiets heb ik nog nooit gezien,al die robots,echt de moeite waard
arnoud Korten zegt
ik ben ook een auto fan ik wil zelf ook een keer naar de mercedes fabriek te sindelfingen
voor een bezoek aan de fabriek en het museum van mercedes dat is echt de moeite waard
om tezien hoe een auto in elkaar word gezet en gespoten word want auto s is ook mijn hobby