De Hyundai Coupé (spyshot boven), die in de VS de veel stoerdere naam Tiburón (haai) draagt zal met de komst van de nieuwe generatie de aandrijving op het andere paar wielen krijgen. Dit heeft een bron binnen Hyundai bevestigd.
De Hyundai Coupé is nou niet bepaald een verkooptopper in Nederland. Vorig jaar werden er 46 van verkocht, en na het eerste halfjaar van 2007 stopt de teller bij 45.
Wellicht komt dit doordat het topmodel, de 2,7 liter zescilinder, een magere 167 pk in de schaal legt. Dan is de 2.0 viercilinder met 143 pk misschien nog wel een betere optie.
Met achterwielaandrijving en wat zwaardere motoren wordt de Coupé misschien wat interessanter voor de sportieve rijder met budget.
De nieuwe Coupé wordt rond eind 2008, begin 2009 in de VS op de markt verwacht. Of hij dan ook al in Nederland verkrijgbaar is, is bij ons nog niet bekend.
Overigens zal de Coupé niet de enige Hyundai zijn met RWD. Ook Hyundai’s luxe zakensedan, de Genesis, wordt een achterwielaandrijver (via Automotive News).
De huidige Coupé:
PieterA zegt
Niet dat ik het ding zou kopen maar zo’n beslissingen kan ik alleen maar aanmoedigen.
3-serie zegt
Een Hyundai met achterwielaandrijving? Zal ongetwijfeld wel betaalbaar worden (oftwel minder dan 350Z gaan kosten)
Goed er zullen genoeg mensen zijn die hun neus ophalen, maar ik zag vandaag nog de gefacelifte Coupe rondrijden -in een wat charmantere kleur als hierboven- en zo gek zag ie er niet uit. Had Fiat hem als betaalbare coupe op de markt gezet waren er vast meer van verkocht.
Zie het maar zo, door het prijskaartje zullen de koreanen ervoor zorgen dat er heel wat meer mensen straks rearwheeldrive thrill mogen proeven. Kan nooit iets mis mee zijn.
Ik vind: De koreanen zijn echt lekker bezig!
RobTWo zegt
Misschien moeten ze ‘m hier ook Tiburon gaan noemen….
Nick_BE zegt
Dit kan ik alleen maar toejuichen, met de juiste motorisaties en prijs kan deze nog wel eens onverwacht potten gaan breken.
VW Polo Abt Version. zegt
Ik denk dat het weer geen succes gaat worden.
Coupé in die sector worden niet meer gekocht.
De mensen gaan liever een CoupéCabrio kopé.
Dubbel zovéél plezier voor een paar eurokes meer ;)
d_vdm zegt
Koreanen leren snel…..en zijn Alfa bijvoorbeeld te snel af. Beschamend eigenlijk. Voor menig europees merk.
badidea zegt
Het uiterlijk is ondertussen best OK. De aandrijving wordt dat nu ook. Nu het motorische deel nog. Meer vermogen en zuiniger graag! Ter vergelijk met BMW motor:
Hyundai 2.7: 167 pk, 10.4 l/100km, 250 g/km CO2
BMW 2.5: 218 pk, 8.4 l/100km, 203 g/km CO2
(volgens a*toweek)
Mr. R zegt
@3-SERIE: Ben het helemaal met je eens! Hyundai is lekker bezig. De Genisis Concept zag er al echt mooi uit en ze zijn serieus bezig aan de nieuwe Coupé. Ik dacht trouwens dat de nieuwe Coupé een flinke maat groter zou worden en wat hoger gepositioneerd zou zijn. Als dat zo is, is dat wel erg jammer: in het lagere segment maken ze veel meer kans. Een MX-5 concurrent van Hyundai zou wel wat zijn!
SimonMc zegt
Welke is dan met de V6?Of wordt hier met 6-cilinder V6 bedoelt?
En ik dacht altijd dat er een hyundai coupé was EN een hyundai tuscani (tiburon?)?
Mr X zegt
Dat is een echte streetrace auto en met rwd wordt t alleen maar beter.
Nigel zegt
Volgens mij heb ik deze in hartje parijs gezien
Het was een hyundai voorkant helemaal zwart gestickerd.
en hij lijk verdompt veel op deze.
Domien zegt
Ik denk dat hij tegenwoordug tuscani noemt, zo heb ik er toch al enkele zien rijden hier in Blegië, en ik vindt ze wel wat hebben. Betaalbaar, zien er snel uit,…
RenJie zegt
@SimonMc
v6 = 6 cillinders in V vorm = \\\///
6 cillinder in lijn = wat de naam al zegt
en ze hebben allebei 6 cyl.
Adriaan zegt
maar 46 in NL ??? In België zie je ze toch geregeld rijden.
Op zicht zijn het geen lelijke auto’s… enkel een goed velgje eronder en auto staat mooi (ook niet overdrijven)
Stef zegt
Huidige model Coupe vind ik prachtig! Kosten jong gebruikt en dik aangekleed een rooitje of 10, en dan heb je een chique auto. Het is dat het vermogen zo tegenvalt voor een sportcoupe.
Tiburon is overigens idd een vele malen mooiere naam voor de auto.
Klassiekerrally zegt
En toch mist de Hyundai iets:
Sexappeal.
burgie zegt
Heren… heren…. heren…
Bij de V-blokken moet je kijken naar het koppel en niet naar het aantal pk’s. Mijn Hyundai Coupé V6 uit 2005 heeft een koppel van 245nm en ik rij daar bij het stoplicht heel wat mensen mee weg!
Verder is het geen straatracer want hij rolt daarvoor iets te veel in de bochten. Het is een echte kilometervreter op de snelweg. De topsnelheid ligt boven de 200km/uur maar daar krijg je toch nauwelijks de kans voor in Nederland. Acceleratie tussen 100 en 180 blijft echter zeer interessant.
De prijs is met €30.000,- zeer schappelijk. Ter vergelijking: een peugout 407 coupé V6 met de zelfde prestaties kost ongeveer €25.000,- meer!!!
Maar achterwielaandrijving zou niet verkeerd zijn want ik vind hem nu iets te veel over de voorwielen wegglijden bij het ingaan van de bocht.
En wat betreft sex appeal: ik hoor vrouwen alleen maar ‘kwijlen’ als ze mijn auto zien dus dat is best wel in orde ;-)
Mairsil zegt
@badidea:
Maar dan heb je het ook wel over een prijsverschil, Hyundai kost 31.000, de BMW 3 coupe met 2.5 motor kost maarliefst 17.000 euro meer. Voor 31.000 is die 167 pk nog niet eens zo heel beroerd, vergelijkbaar met de hothatches van toen rond die prijs. Het brandstofverbruik is evengoed wel shockerend hoog.
Er mag van mij ook zeker een wat moderner blok ingelepeld worden, maar ik hoop wel dat de prijs daar niet te veel van omhoog gaat. Als die tegen de 40.000 gaat lopen zie ik niet veel mensen meer voor de Hyundai gaan. Maar als ze hem een wat modernere motor geven, en de prijs rond de 30.000 weten te houden is het wel een erg leuke optie, er zijn niet veel RWD opties rond die prijs, behalve de MX-5.
burgie zegt
Hoezo is het verbruik beroerd hoog? Bij mij ligt het verbruik tussen de 1 op 10 en de 1 op 12 en dan rij ik meer 160 dan 100. Mijn 1.5 Civicje deed het met 1 op 13 niet veel beter.
MrSelected zegt
Dit is erg goed nieuws! Ik heb de coupé (bijna) altijd al mooi gevonden, en nu de kwaliteit ook nog omhoog gaat – voorwaarde is nog wel dat de prijs laag moet blijven – zou het nog een interessante auto worden om werkelijk waar te kopen.
Ze snappen het in ieder geval beter dan Audi, Alfa (Ok de 169 wordt ook FR) en nog wat andere europese merken. Doet hun imago in mijn ogen zeer goed.
Go hyundai !
Rvh zegt
ik vond de vorige mooier dan de huidige dus ik hoop dat de nieuwe weer heel mooi word
Mairsil zegt
@burgie
Volgens de fabrikant spec doet de Hyundai Coupe 2.7 v6 net 100 km voor 10 liter benzine, iets minder met een automaat.
10 liter per 100 km is qua verbruik vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Lexus GS 300 (250pk v6), Audi A4 3.2 FSI (256pk v6) of BMW 530i (306pk v8), wat allemaal veel grotere auto’s met veel meer vermogen zijn.
Zelfs een Citroen C6 2.7 (208 pk v6) of Mercedes-Benz C 230 (204pk v6) draaien al op ruim een liter minder per 100 km. En dat zijn ook al geen toonbeelden van zuinigheid. Efficiente moderne 4-cylinders rond de 200pk kunnen met nog een stukje minder toe, zeker als er een turbootje gebruikt is. VW’s Golf 1.4 16V TSI doet bijvoorbeeld 170pk voor maar 7.2 liter per 100 km, dat is toch wel een stukje zuiniger.
Al met al vind ik de bestaande Hyundai Coupe best een leuke auto voor een beschaafde prijs, maar de motor verdient zeker geen schoonheidsprijs.
Arie Nap zegt
Nu nog een geblazen 4 cylinder erin en we hebben een zeeeeer leuke auto :)
DennieFR zegt
Lelijk vond de de coupe’s toch al niet,en nu ze met RWD komen zullen de verkoopaantallen vast omhoog schieten…Als ze dat met hun pk’s ook doen tenminste.
Jordey zegt
@ 3 serie:
duhh!! ten 1e is hyundai veel goedkoper,
ten 2e heeft nissan betere kwaliteit,
3e 350z heeft 280 pk en de sterkste hyu coupe 167,
4e dat is een flopvergelijking dus. zelfde als een m3 met de sterkste uitvoering vergelijken van een volkswagen golf. ( behalve de w12 versie dan he )
3-serie zegt
@ Jordey,
ik vergelijk de 350Z ook niet met de nieuwe Hyundai coupe, zeg alleen dat ie waarschijnlijk goedkoper wordt en dus betaalbaar.
iets beter lezen ;-)
Roy zegt
Met een beetje motorpower kan dit een waardige 200sx opvolger worden, moeten ze er wel een LSD in monteren. Dan kan de pret beginnen.
vr6 rijder zegt
Komt er dan ook een nieuwe Batmanfilm aan?
lincoln zegt
@klassiekerrally .. helemaal mee eens .. je slaat de spijker op zijn kop .. je haalt me de woorden uit mijn mond.
(niet dat je er iets voor koopt .. maar deze samenzwering had je nog te goed van mij .. en dit leek me vrij safe)
SimonMc zegt
@Jordey, nissan 350z heeft hedendaags 300 pk trouwens ;-)
Jeejem zegt
@SimonMc, de nissan 350Z heeft hedendaags 313 pk;)
j zegt
eindelijk weer eens achterwielaandrijving, helemaal goed, met een waarschijnlijk best vriendelijke prijs heb je dan een hoop lol voor je geld..en ik vind ze er best leuk uit zien, die oude ook, met dat golvende uiterlijk, dat was ook best een geinig ding om te zien..
niels zegt
Voor iedereen hier ik werk bij Hyundai en de nieuwe Coupe krijgt 2 motoren en inderdaad achterwiel aandrijving.
en een midden motor dus achter de voorwielen geplaatst wel voorin natuurlijk er komen 2 motoren een 3.3 V6 die we kennen uit de Sonata, Grandeur, en een nieuwe Motor die nu in de Vera Cruz licht en die in Nederland niet word verkocht. een 3.8 V6 met rond de 300 PK en zal dan worden verkocht als High power.
De concurentie beschouwt Hyundai de klasse BMW Z4 en de Nissan 350 Z die klasse word ook de bench mark, het huidige type kreeg het onderstel mee van Porsche teminste Porsche deed een deel van de ontwikkeling.
Volgens mij zijn nu de mannen van Lotus Engenering bezig met het onderstel van de nieuwe coupe reken op een auto die veel beter word als zijn voorganger en die was ook al niet echt slecht.
Groeten
niels
JH zegt
he Niels ik zou als concurrent ook de Honda S2000 noemen want die heeft ook zo’n middenmotor concept (motor achter de vooras); het chassis concept van de S2000 is super kwa constructie met zijn X waardoor de krachten in het chassis verdeelt worden.
CSL zegt
achterwielaandrijving, toe maar!!
Neal zegt
auto komt met achterwiel aandrijving en een 1.8 of 2.0 turbo motor als één van de motorvarianten. uit ‘heel’ goede bron.. als je begrijpt wat ik bedoel ;)
Martijn zegt
De nieuwe coupe ziet er echt geweldig uit. Ik rij nu een 2006 coupe. De 2.7 V6 automaat en kan alleen maar zeggen dat dit de beste auto is die ik ooit gehad heb en hij rijdt echt grandioos. De pk’s zeggen op papier idd weinig, maar door het enorme koppel wordt je in je stoel gedrukt als je een sprintje trekt. Ik gooi hem naar de 100 in 7,4 seconde ( maak dan gebruik van de launchcontrol)
Ook leuk is dat je een vrije ECU poort hebt onder je dash waar je een setje flippers voor op je stuur in kunt pluggen. Heb al op een andere coupe gezien dat dit zeer goed werkt. Je kunt dan zelf schakelen met de flippers ipv het pookje. Mijn verbruik is 1 op 12 bij normale stand rechter voet en 1 op 9 indien ik regelmatig mensen angst aanjaag bij het stoplicht.