Vorig jaar rond deze tijd doken er geruchten op dat er een wederopstanding plaats zou vinden van DeLorean en het lijkt erop dat er weer eens wat koren op de geruchtenmolen is gegooid dankzij een interview in de LA Times. In dit interview doet Danny Botkin een aantal uitspraken die er toe leiden dat Back To The Future fans van over de hele wereld slapeloze nachten hebben.
Deze Danny Botkin is werkzaam bij DeLorean Motor Co. (Texas) een bedrijf dat gespecialiseerd is in het restaureren en opnieuw opbouwen van DeLorean’s. Restaureren kost je zo’n $25.000 en compleet nieuw opbouwen vanaf het frame $42.500. Maar volgens de planning zullen ze in maart/april 2008 beginnen met de productie van compleet nieuwe DeLorean’s omdat dan als het huidige restauratie en opknap werk erop zit.
De ‘nieuwe’ DeLorean’s zullen gebouwd worden in de vorm van een bouwpakket omdat er dan minder strenge regels gelden ivm verkeersveiligheid. Het is de bedoeling dat er uiteindelijk 20 bouwpakketten per jaar afgeleverd gaan worden. En mocht dat niet lukken dan horen jullie dat ongetwijfeld volgend jaar rond deze tijd. (via: autoblog.com)
Nick_BE zegt
Schitterend nieuws zou ik zo zeggen, ik heb de delorean altijd al een geweldige wagen gevonden.
Maar euh, geen nieuws over hoeveel zo’n nieuwe dan moet kosten?
En wat voor motor komt er dan in te liggen? Hopelijk niet het originele Volvo/Renault blok dat 25 jaar geleden eigenlijk al zijn beste tijd gehad heeft.
RenJie zegt
aub niet, wat een lelijk ding is dat zeg. Giugiaro kan wel wat beters designen.
vr6 rijder zegt
Aaangezien het eerste originele project als vrij kansloos was, is 20 exemplaren per jaar een verstandige keuze. Dit wordt niks, wie wil er in een loeizwaar log onhandelbaar monster rijden voor de prijs van een Mini Cooper?
Y. zegt
Alsjeblieft zeg, kunnen ze dat misbaksel niet laten rusten? Op het gevaar af dat de oppervlakkige onbenullen hier om het hardst gaan roepen dat ze het zo’n ‘mooie’ auto vinden, here’s the truth:
* JohnDeLorean was een onverbeterlijke, typisch Amerikaanse ijdeltuit met een rappe babbel en bitter weinig realiteitszin. Hij stampte een autofabriek uit de grond met Iers belastinggeld en probeerde uiteindelijk de hopeloze zaak te redden met drugsgeld.
* Colin Chapman (inderdaad, die van Lotus) kreeg de opdracht om de auto te ontwerpen. Het chassis was afgeleid van de Elan/Esprit en de motor lag in het midden. De auto was licht en snel. Maar DeLorean vond het van het grootste belang dat er minstens een gevulde golftas achter de voorstoelen moest passen, waardoor het technisch ontwerp volkomen verkracht werd: de motor werd aan de achterkant gehangen (Porsche had er decennia voor nodig om dat goed te laten werken) en de auto werd veel te zwaar.
* In tegenstelling tot wat nitwits geloven is de auto niet van roestvrij staal gemaakt. Hij heeft een gewoon stalen chassis met een polyester carrosserie (volgens beproefd Lotus-concept). Alleen het buitenste, niet-structurele huidje is van RVS. Het maakt de auto alleen maar onnodig zwaarder, dus langzamer. Maar ja, het is zo ‘mooi’, hè?
* De zware RVS plaatdelen vervuilen snel, omdat ze geborsteld zijn. Maar ja, het is zo ‘mooi’, hè?
* De auto is nauwelijks uitontwikkeld. Ondergemotoriseerd, veel te zwaar, de vleugeldeuren hebben te slappe gasveren, elektrische problemen zijn rampzalig.
Kortom, niet meer dan een beschamende poseursauto, een schaap in wolfskleren, een moderne Ford Edsel. En de meeste autoconsumenten van tegenwoordig weten niet eens meer wat dat laatste betekent. Die kijken alleen maar naar het uiterlijk en vinden dattie zo ‘mooi’ is…
De stakkers.
Rick dos zegt
“De ‘nieuwe’ DeLorean’s zullen gebouwd worden in de vorm van een bouwpakket OMDAT ER DAN MINDER STRENGE REGELS GELDEN IVM VERKEERSVEILIGHEID.”
Als je dat geen goed gevoel geeft dat je veiligheid in goede handen verkeren, dan weet ik het niet meer!
ik zou deze auto alleen maar kopen als je er ook ècht mee kon tijdreizen.
Oooooh de dingen die ik dan wel niet zou doen! Het overheerlijke ijsje opvangen dat ik liiet vallen als klein kind.
MS DOS nèt voor Bill Gates op de markt uitbrengen. En meer van dat soort belangrijke en wereld veranderende dingen……
sacha zegt
DMC John Z. DeLorean Documentary
lincoln zegt
leuk dat er mensen zijn die deze auto een warm hart toedragen .. ook al is het op alle vlakken een verschrikking .. maar de spirit om dit als bouw pakket op de markt te zetten mag ik wel.
@Y .. ford edsel was toch echt een marketing en timing verhaal .. maar prima voertuigen .
bij DeLorean is dat precies andersom.
sacha zegt
En toch is het een geile bak:
w0o0dy zegt
@Sacha: that was the end of it?
sacha zegt
Ja, je kunt niet bezig blijven.
RScosworth zegt
Spijtig dat deze auto zo langzaam is en de kwaliteit ook niet echt geweldig is aangezien ik hem zo mooi blijf vinden wanneer ik hem in het echt zie.
Zaterdagmiddag reed ik er nog een voorbij op de A58. Hij stond vastgeketend op een trailer en had de platen uit Texas. Vond het toch wel een erg mooi gezicht.
Van mijn part flikkert hij voor mijn ogen uit elkaar op de eerste dag dat ik hem aan zou schaffen, ik zou hem met liefde terug in elkaar zetten. En op welke manier de productie gefinancierd zou worden laat me helemaal koud. Al was het Al Copone himself die hem in elkaar gestoken heeft who cares. Voor mij blijft het een auto met een uiterst stoer en cool uiterlijk en daar heeft hij geen vermogen voor nodig.
w0o0dy zegt
@Sacha:
?
sacha zegt
Nah, it was fun while it lasted. Jongensdroom verwezenlijkt: Next!
w0o0dy zegt
Good call, beetje als het meisje waar je als tiener gek op was tegenkomen, mee naar huis nemen en enfin….. en tja als ze dan s ochtends toch een aantal minpunten blijkt te hebben dan wordt het tijd om de jongensdroom te parkeren. Moving on! :)
Klassiekerrally zegt
Heb voor een artikel dat ik voor Klassiek & Techniek schreef gereden in een DeLorean (of Delorean, of De Lorean…).
Er vielen mij een paar dingen op:
1. De auto is LAAG!
2. De deur dicht doen is ENG als je 1.90 m lang bent (het lijkt alsof je het dak op je kop krijgt!)
3. De auto is inderdaad ondergemotoriseerd
4. De auto trekt nog steeds aandacht.
Het is niet helemaal mijn ding, maar bijzonder is ‘ie wel.
Wisten jullie dat er ook een paar vergulde exemplaren bestaan?
smoke zegt
@Klassiekerrally
Verbaast me helemaal niks :) .
Staan ze in Riyad of in Compton?
slk zegt
Hele aparte auto.Heb er ooit in gereden en dat was een rode.Heel apart dus .Reed trouwens niet verkeerd en het geluid was oke
Markus zegt
@ Y: heb je indertijd aandelen DeLorean gekocht? Je neemt het nogal persoonlijk op allemaal.
Gewoon mooi autootje. Jammer inderdaad van dat lullige motortje wat erin zat.
Nick_BE zegt
Er zijn natuurlijk altijd twee kanten aan een verhaal. Op die manier kan je bijvoorbeeld Spyker ook tot op de grond afbreken.
Enneh, een leeggewicht van 1230kg zou ik nu niet bepaald log en zwaar noemen. Dit was voornamelijk te danken aan de constructie voor de vleugeldeuren. Maar geef toe, heb je ooit coolere deuren gezien?
De reden dat de auto hoger op zijn poten stond dan origineel door Lotus voorzien, was vanwege veiligheidsvoorschriften voor bumpers en dergelijke in de VS. Dit kwam de wegligging inderdaad niet ten goede, maar is relatief eenvoudig terug aan te passen.
En de beslissing om er een bouwpakket van te maken om strengere veiligheidsvoorschriften te omzeilen is niet meer dan logisch. Ze zouden jaren bezig zijn met auto’s bouwen om vervolgens in crashtests om zeep te helpen. Niet echt realistisch met een jaarproductie van een twintigtal wagens. Dat dit niet de veiligste wagen gaat zijn lijkt me ook wel duidelijk, het blijft een ontwerp van bijna 30 jaar oud.
Maar hoe je het ook draait of keert, ik denk niet dat er ook maar één DeLorean bezitter is op deze hele aardkloot die ongelukkig is dat hij er eentje heeft ook al is de wagen niet meteen het toonbeeld van perfectie. Hij is tenminste wel uniek en heeft hopen karakter.
3-serie zegt
Heb de documantaire bekeken. Thanks! Intressant verhaal
sacha zegt
@Klassiekkerrally:
Één van de gouden DeLoreans: http://www.bigtexas.com/dmc/
3-serie zegt
Nu nog een brandstofcel met diamanten en hij is helemaal af
http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/30/diamant-de-oplossing-voor-brandstofcellen
Jochen zegt
Heb tijdens mijn studie aan de IVA-Driebergen ook een presentatie verzorgd rond de DMC-12. In mijn ogen de ultieme wagen, ben uiterst content met de blanke RVS body en de vleugeldeuren.
Ooit zal er eentje in mijn garage staan, ik heb een keuze uit zo’n 100 nederlandse exemplaren en nu dan misschien wel een helemaal nieuwe !!
Geweldig nieuws dat ze nieuwe gaan maken.
De gouden exemplaren zijn in ieder geval gemaakt voor American Express, naar mijn weten zijn er 2 exemplaren geproduceerd. AMEX wilde een aanbetaling waar men niet toe bereid was in te leggen, vandaar de beperkte oplage van 2.
Ik word gelukkig van het nieuws en van het schrijven van de reactie op het stuk.
Y. zegt
Zie je wel? Zelfs al is het niet meer dan een in nutteloos RVS-blik gehulde keutel op wielen, ze vinden het prachtig! Het blijft een stinkende keutel van een auto, hoogstens geschikt om door te trekken, maar hij glimt zo mooi en reflecteert het licht zo geinig op het netvlies, en alleen om die reden willen ze ‘m hebben.
Bah. De wereld gaat aan oppervlakkigheid ten onder. :(
sacha zegt
Voor de echte liefhebbers (dus jij niet Y.) een clipje met Custom Job DeLoreans w.o. V8 conversies:
http://www.autojunk.nl/clips/view/132160
RScosworth zegt
@Y.
Je schildert hier de mensen die deze auto mooi vinden wel heerlijk af als simpele zielen zeg, over oppervlakkigheid gesproken. Moet een auto persee machtige prestaties hebben en onderhoudsvrij zijn wanneer deze mooi kan zijn? Ik vind het een prachtige wagen en het zal mij een worst wezen of de kwaliteit bagger is of niet.
RScosworth zegt
@sacha
Gaaf om te zien dat ze daar nog het een en ander doen aan de motorisering, hoewel die stickers, fletse kleuren en neon vrij ontsierlijk zijn :)
Hoe zit het trouwens met de wegligging van dat ding? Die meningen verschillen hier en daar op het net nogal eens dus vandaar.
sacha zegt
@RScosworth: Af fabriek is het een redelijk comfortabel geveerde GT. Wegligging == naadje zogezegd. Maar er zijn allerlei schokbreker/veer vervangingen die de auto lager, en stugger en daarmee beter kwa wegligging maken. Een bekende DeLorean monteur is/was Ed Uding uit West Friesland. Die kwam met upgrades voor het onderstel, de remmen (geventileerde schijven), de veerpoten van de deuren, etc. etc.
Ik heb er zelf twee gehad, waaronder één rode met een
HPFHPA turbo. Aangezien het een PRV V6 (Peugeot Renault, Volvo) van hoge oplage en betrekkelijk weinig vermogen betrof was er vrij makkelijk wat aan te blazen. Ik meen dezelfde aandrijflijn als de Renault Alpine, maar dan met iets Amerikaanser karakter.Het was een mooie tijd…
RScosworth zegt
@sacha
Hoezo ‘het was een mooie tijd’? Is het nu niet meer te doen een DeLorean te rijden of zijn ze om persoonlijke redenen weg?
Heb je nergens foto’s meer online staan van die dmc met turbo?
Thanks voor de info btw!
sacha zegt
Het was een mooie tijd kwa dat ze al weer 5 jaar of zo weg zijn. Maar er is nog prima mee te rijden hoor, helemaal met NL ondersteuning. Ik zie net dat Ed Uding nog operationeel is: http://www.deloreaneurope.com/
Ik heb geen foto’s meer van die turbo. Die was rood geverfd en ooit nog van Jan des Bouvrie geweest. De RVS staat hier:
Herstel. Hier staan nog wat foto’s van mijn auto’s :-) http://www.dr-fontana.de/deloarchiv/delo0.htm
RScosworth zegt
@sacha
Ok, nogmaals bedankt!
dekster zegt
Is zo’n rode DeLorean niet vloeken in de kerk?
huub Vanderlubbe zegt
Een “nieuw” hedendaags ontwerp, met de gehele basis, inclusief de motor van de Pontiac Solstice/Opel GT en de Saturn Sky. Op deze manier word een “snelle”Kit-car geleverd. En zodoende hoeft alleen de “buitenkant” vernieuwd te worden. En geloof maar dat de rest goed is!!
Marten zegt
Het is een fijne auto die verbasend snel is voor z’n gewicht en motor!
de sjonnies zegt
@Y Historisch gezien een goed stuk, Lotus is zelf te hulp geroepen omdat de prototypes als een drol reden en de Lotus mensen hebben er nog iets van handling in kunnen brengen.
Uiteraard vertegenwoordigt een de Lorean wel een stukje auto historie, al komt dat niet uit de beste hoek
John de Lorean was een opportunistische oplichter die zichzelf met drughandel heeft ingelaten om maar aan geld te komen.
Volgens mij hebben wij van de EU trouwens uiteindelijk de rekening betaald, via de Noord Ierse en Engelse regering.
Thatcher wilde per se proberen om inNoord Ierland industrie te vestigen en daar heeft deze man handig gebruik van gemaakt.
Wie herinnert zich trouwnes nog de beelden van het vrachtschip dat ver op de Atlantische Oceaan de mallen overboord dumpte zodat ze nooit meer gebruikt konden worden ?
sacha zegt
@dekster: Tja, RVS is natuurlijk origineel. Maar het was weer eens wat anders, en het stond wel goed. Later nadat die rode verkocht is is de auto weer in originele staat teruggebracht. De lak is er weer helemaal vanaf.
XP zegt
Een maandje geleden heb ik er hier nog 1 voorbij zien rijden (op belgische nummerplaat). Echt wel een mooie en unieke wagen.
user888 zegt
Vind het wel knap als ze een auto die op Uranium-238 rijdt aan de hedendaagse milieukeuring kunnen aanpassen. ;-)
Golfke zegt
Droomauto, al is het alleen al om het jeugdsentiment.
Als je het mij vraagt is John De Lorean er ingeluids met dat Drugsverhaal.
En waarom zijn die mallen in zee gedumpt? er zit meer achter.
Jan C. zegt
@Y: Je “truth” is incorrect. Laten we eens beginnen met het drugsgeld. Is hij verooordeeld? Ondergemotoriseerd is natuurlijk ook een gevoelskwestie. Ik ken er die de auto een fijne toerauto vinden. En of een auto snel smerig wordt doet niks af aan zijn ontwerp. Wat je oppervlakkig noemt kan ik ook oppervlakkig noemen. Als ik een auto koop omdat ik hem mooi vindt kun je dat oppervlakkig noemen. Mag ik dat een oppervlakkige mening vinden?
Maar goed, ik hoef die auto niet te verdedigen. De auto heeft gewoon een aantal fouten. Bij Alfa noemt men dat karakter. Overigens, toen de fianciele problemen zo “ernstig” waren, was de productie net goed op gang. Had men het nog een half jaar gegeven had het zichzelf wel kunnen terugbetalen.
Een van de vle “If”’s in de autogeschiedenis, natuurlijk.
Doc zegt
Ik rij zelf een Delorean en ik moet zeggen dat het een fijne toerwagen is de v6 is wel underpowered maar toch redelijk soepel en komt vlot mee met het hedendaagse verkeer. Delorean was niet voor niets bezig met het ontwikkelen van de v6 twinturbo, deze auto was wel snel maar haalde het niet door de financiele situatie. Verder is de auto behoorlijk luxe voor zijn tijd elektrische ramen,climat control,elektrische spiegels,centrale vergrendeling,lederen interieur zijn standaard wat toch wel lekker is tijdens het toeren.
Tuurlijk heeft de auto wel eens een mankement maar dit is prima te verhelpen door de beschikbare updates en ondersteuning door dmc-service,clubs het internet etc. Ook niet zo vreemd het is tenslotte al een kwart eeuw oud en de meeste kinderziektes zijn door tijdgebrek blijven zitten maar deze zijn goed te verhelpen en bij de meeste auto’s inmiddels verholpen.
Of je het mooi vind is een kwestie van smaak ik vind het giugiaro ontwerp de vleugeldeuren het rvs in ieder geval erg bijzonder!
Een dergelijk nieuw kitcar project zal erg lastig worden zeker gezien de beperkte aantallen maar goed we hebben geduld en wachten af tot de eerste foto’s opduiken.
Nick zegt
Er zijn er ook een paar met een Lotus 3.5 twin-turbo V8, uit de Lotus Esprit.
Die komen wel aardig van hun plek af.
freek zegt
super…die Delorean… maar uh…wel een nieuwe motor erin?
wel het liefst nog steeds van RVS met vleugeldeuren! :)
PyroZnype zegt
Ik heb het altijd een mooie wagen gevonden, een paar jaar terug het genoegen gehad om een hele rij van deloreans te zien rijden :D.
Een ander motortje zou wel lekker zijn, misschien een porche blok erin of een sterkere Moderne V6…..
wesley zegt
Ik wil wel weten de mensen die de delorean afkraken zelf in rondsturen!!!! een mini cooper??? verlaagde golf cabrio…nee dat is pas gaaf!! not!!!!!
Wouter zegt
Het valt mij op dat -op een enkeling na- er veel mensen rondlopen met een mening over iets waar ze niks van weten.
Wellicht is het verstandig je eerst enigzins te verdiepen in de Delorean voordat je van alles gaat lopen roepen?
Wesley heeft een punt: de grootste afkrakers zitten waarschijnlijk zelf dagelijks op een scootertje o.i.d.