Porsche surft mee op de golf van goede omzetcijfers. Volgens het Duitse blad Der Spiegel stevent de fabrikant uit Zuffenhausen dit bedrijfsjaar (dat afloopt op 31 juli) af op een winst van meer dan 3 miljard euro op een omzet van meer dan 7 miljard euro. Vorig jaar boekte Porsche ook een recordwinst, deze bedroeg toen 2,1 miljard euro op een omzet van 7,3 miljard euro.
Volgens een woordvoerder van Porsche is dit bericht ‘pure speculatie’ maar het komt natuurlijk niet uit de lucht vallen.
Voor wie 3 miljard euro winst op een omzet van 7 miljard wel een erg hoge winstmarge vindt, dat klopt. Dit komt echter omdat slechts een derde van de winst te danken is aan de autoverkopen. Grote verantwoordelijke voor de rest van de winst is, u raadt het al, Volkswagen.
Porsche heeft namelijk voor de aankoop van VW-aandelen in oktober 2005 en voor elke uitbreiding van de Porsche-deelname opties op VW-aandelen genomen. Aangezien de koers van VW flink gestegen is heeft deze riskante tactiek behoorlijk wat geld opgeleverd. In de eerste helft van het bedrijfsjaar werd Porsche hierdoor 600 miljoen euro rijker.
Dat is pas écht ‘ketjing‘! (via)
aldert zegt
vind je het gek.. al die auto’s zijn zoo duur:P
chemotubby zegt
de fabriek staat in Stuttgart- Zuffenhausen en niet in Züffenhausen…
-edit: da’s waar, overbodige Umlaut.-
maar het zijn ook mooie auto’s.
als ik het geld zou hebben dan had ik ook een 911…
btw: is er al een wallpaper van de nieuwe GT2?
Rick dos zegt
Dus netto hebben ze aan de auto´s 1,4 miljard euro verdiend.
Netjes gedaan. Wat ik alleen jammer vind, is dat Porsche teveel van VW begint te integreren. Ik bedoel een V6 van VW in een Porsche? Zo´n model zou ik mijn gedachte nog niet eens gunnen.
Pannekoek zegt
Eeeuh dos..
Één derde van een 3 miljard is volgens mij toch een één miljard..
Maaja, ik weet niks van economie dus jij zal wel gelijk hebben.. :roll:
Rick dos zegt
@pancake
Volgens mij staat dit er.
“Aangezien de koers van VW flink gestegen is heeft deze riskante tactiek behoorlijk wat geld opgeleverd. In de eerste helft van het bedrijfsjaar werd Porsche hierdoor 600 miljoen euro rijker”
ik heb wel een tikfoutje gemaakt moet zijn 2,4 mljd.
sjoerd zegt
En dat terwijl ze niet eens meer de Carrera GT produceren.
Ronin zegt
@ chemotubby
Er is een webspecial van de gt2 daar staan ook wallpapers
hier de link: http://www.porsche.com/microsite/911gt2/international.aspx
smoke zegt
#Buzz!#
Helaas meneer Dos, u heeft niet het juiste antwoord gegeven en mag dan ook niet doorgaan voor de koelkast.
Stel dat de winst op 3 miljard euro uitkomt, dan is 1 miljard daarvan toe te schrijven aan de autoverkopen, want een derde. De tweede helft van het boekjaar eindigt dinsdag, dus officiele cijfers zijn er sowieso nog niet.
Over de eerste helft van het boekjaar (1 augustus 2006 – 31 januari 2007) uiteraard wel. Hierin werd 600 miljoen op opties gepakt. Hoeveel dat in de tweede helft is, is nog niet helemaal duidelijk, maar de verwachting is 1,4 miljard. 1,4 + 0,6 + 1 = 3. Voilà!
Lexus IS zegt
Nou, dan kunnen ze wat mij betrefd nog wel 250.000 Euro doneren aan de veiligheid van de Nurburgring ;)
Mr. R zegt
Nou, daar kan Spyker een puntje aan zuigen! ;) Misschien een idee om de heren van Spyker een dagje mee te laten lopen bij Porsche? :P Ik gun ze het succes zo.
w0o0dy zegt
tja, 1 miljard winst op 7 miljard omzet is nog steeds erg veel (14% winst per euro omzet). Niet gek aangezien de 911 en de Cayenne behoorlijk overpriced zijn en de ontwikkeling van nieuwe modellen ook maar een schijntje kost ten opzichte van andere merken. Tig jaren dezelfde modellen verkopen maakt dat je de r&d kosten over veel auto’s kunt uitsmeren= hoge winst.
Rick Dos zegt
@Sir Smokalot
I stand corrected. Ik ben ervan uitgegaan dat dit de cijfers waren van het 1e halfjaar aangezien bijna elke autofabrikant deze week met 2e kwartaalcijfers kwam.
Torsten Pieper zegt
De winstcijfers gaat dan bijna net zo hard als een Porsche op de duitse Autobahn.
Nick zegt
@Rick Dos: VR6. ;)
Het zou eerder een zes-in-lijn zijn dan een V6 als je kijkt naar de bouw en volgorde.
Markus zegt
Porsche surft niet mee, ze máken (mede) de golf!
lincoln zegt
te dure auto,s + snobs = serieuse winst/ 1+1=3
chemotubby zegt
@ Ronin: thnx
is eens wat anders dan de koenigsegg ccx…
Guus zegt
Het is Porsche gegund, een knap staaltje werk. Terwijl bijna alle automerken het moeilijk hebben om een fatsoenlijk marge te maken(of zelfs om zichzelf op de benen te houden) krijgt Porsche het weer voor elkaar om een mooie marge te maken, proficiat.
tweaker zegt
Mr. R.
Alsof een dagje porsche zou helpen voor Spyker. Dus als ik een klein verlieslatend frisdrankfabriekje overneem en een dagje Coca Cola ga lopen wordt ik meteen superwinstgevend.
Spyker knoeit gewoon… en is net niet mooi genoeg om winstgevend te zijn.
En als dit onwaar zou zijn, wel dan is er maar 1 conclusie meer: ‘niemand hoeft een kezen sportwagen, is namelijk het land van de brommobiel.’
mashell zegt
Dit komt echter omdat slechts een derde van de winst te danken is aan de autoverkopen.
In 2005/2006 verkochten ze 102.000 auto’s als er dat nu 115.000 duizend zijn is dat 8600 winst per auto! Per verkochte Cayenne houden ze Dacia Logan over! En dan te bedenken dat ze nog succesvoller zijn als speculant!
mark zegt
@rick dos
Ja man, Porsche maakt jou het leven daarmee enorm zuur, die hevige VAG-allergie van je zal ik eerder een hevige koorts moeten gaan noemen vrees ik.
Wen er maar al aan FSI te zien pronken op de kont van elke Porsche
Barry330cd zegt
Ja, als je de kwaliteit van het interieur van een Porsche Cayenne ziet, dan begrijp je waarom ze zoveel winst maken. Ze teren teveel op de naam met niet meer dan redelijke kwaliteit en vragen echt veel te veel voor het gebodene. maar er zijn echter veel sukkels die met een Porsche willen pronken en dus graag teveel betalen. Ik zou dan persoonlijk toch liever een Aston Martin kopen ipv een 911
Porsche_Fan zegt
even voor de duidelijkheid
over de v6 van zn cayenne die komt wel uit een vw maa wordt door porsche nog onderhanden genomen
rgseidl zegt
Er zijn uiteraard wel raakvlakken, zoals de Touareg/Cayenne. Ook de Panamera zal wellicht gebruik maken van een aantal VW AG onderdelen, bijv. de fraaie V motoren van Audi, aangepast door Porsche (bijv met een VTG turbo). Porsche zal ongetwijfeld ooit ook een een DSG-bak gaan aanbieden maar die zal eerder op die in een Veyron gaan lijken dan op die in een Golf.
De 911 en zijn broertjes zullen gewoon echte Porsches blijven, VW heeft namelijk geen zescilinder bokser-motoren.
Mr speed zegt
porsche heeft het slim gespeeld
door jarenlang hetzelfde model (911) te behouden en continu te verbeteren krijg je een auto met een imago waar geen deuk in te krijgen is!
door de auto’s in tegenstelling tot ferrari en lamborgini wat langzamer en goedkoper te houden krijg je ook een heel ander soort publiek. een wat jonger en frisser publiek en die blijven vervolgen levenslang trouw aan porsche
grt Mr speed