Negatieve berichtgeving blijft Spyker achtervolgen. Ja, ik weet het, wij doen er ook aan mee, maar verschuilen ons achter het excuus in deze slechts een doorgeefluik te zijn. Deze week werd bekend dat Spyker oprichter Victor Muller toch weer aandelen heeft verkocht, terwijl hij in mei heel duidelijk had aangegeven geen aandelen meer te zullen verkopen.
Muller die in mei nog aftrad als CEO van de autobouwer uit Zeewolde na onenigheid met mede-aandeelhouder Michiel Mol, zou op zwart zaad zitten met een miljoenenschuld aan investeerder Marcel Boekhoorn aan zijn broek en daardoor genoodzaakt zijn aandelen te verkopen. De verkoop van 36.270 aandelen heeft hem 221.161 euro opgeleverd. Na de verkoop heeft Muller nog 975.492 aandelen in Spyker wat overeenkomt met een belang van 14,81 procent. Daarnaast heeft hij nog 59.782 opties.
Het beste zou nog altijd zijn dat Spyker snel van de beurs verdwijnt. Zonder publicatieverplichtingen die bij een beursgenoteerd bedrijf horen, kan Spyker in alle rust werken aan herstel, zonder continue stroom aan negative berichten. We hopen immers toch nog steeds oprecht dat Spyker er weer bovenop komt. (via: fembusiness)
UPDATE: Over de beursgang van Spyker heeft het NRC vandaag nog een kritisch artikel met de titel: Geen beurssucces maar een hobby
Spyker Cars heeft het moeilijk. De beurswaarde van de autofabrikant halveerde in vier maanden tijd. Het enige wat het bedrijf nog overeind lijkt te houden, zijn de miljoenenleningen van de grootaandeelhouders.
Er worden “creatieve no cure no pay” constructies bedacht om dealers ertoe te bewegen de Spykers aan de man proberen te brengen. Mocht de auto niet verkocht worden, dan kan deze retour naar Zeewolde. De auto stond bij Spyker al in de boeken als verkocht, maar toen deze retour kwam werden de verkoopcijfers niet gecorrigeerd. Dit was volgens Spyker een uitzondering. Dezelfde dealer zou vorig jaar het aanbod gekregen hebben om een C8 met 35.000 dollar korting te verkopen, iets dat Spyker ontkent.
zondagsrijder zegt
die Muller is een charlatan. helemaal niet goed bij zijn hoofd.
cl600 zegt
jullie zijn niet de enige
Aston Martin Rapide zegt
Nou…vroeger was het leuk toen spyker werd herboren, maar tegenwoordig vind ik alles maar zo zo. Ze hadden gewoon nooit aan F1 moeten beginnen en gewoon op productiemodellen en spyker squadron moeten richten. Het is gewoon triest dat alles zo is gelopen. Ik weet eigenlijk niet wat ik ervan moet zeggen dat Victor zijn aandelen heeft verkocht. Het zijn niet mijn zaken in ieder geval. Ik zou zeggen: ze moeten uit F1 stappen en ook snel van de beurs verdwijnen.
Jonas zegt
Mss moeten de autobloggers samenleggen en spyker terug opknappe^^
Pfff kutnieuws he, :s Go Spyker
zondagsrijder zegt
..binnen een jaar is spyker verleden tijd. Ze verkopen niks, veel te hoge schulden en de naam is ook naar de filistijnen. De auto’s zelf stellen technisch ook weinig voor, en dat is toch een pré inmiddels. Het design is weliswaar exotisch maar op de keper beschouwt niet bijzonder, verder zijn de 12-cylinder versies ronduit lelijk. Kortom, spijker is door en door rot. Het zou me ook niks verbazen als ze al aan t kijken ze aan wie ze dat formule 1 team v.d. hand kunnen doen.
JPM zegt
Ok herstructureren nu!
Zorg ervoor dat de F1 een onafhankelijke tak is.
Versnel het productieproces door automatisering en niet alleen handwerk.
Zorg ervoor dat het productieproces goedkoper wordt door andere materialen en automatisering.
Ga van de beurs af en zorg alleen voor grote investeerders als Mubadala en Boekhoorn etc.
Zorg dat de auto’s verkocht worden en niet alleen aan dealers geleend.
Verklein je modellen range. C8 + laviolette + D12 + Zagato is momenteel genoeg.
Ga zo snel en goedkoop mogelijk auto’s produceren nu!
Rick dos zegt
” Het enige wat het bedrijf nog overeind lijkt te houden, zijn de miljoenenleningen van de grootaandeelhouders.”
Dat roep ik al tijden!
zondagsrijder zegt
@JPM
denk je nou echt dat een luchtkasteel als spijker toekomst heeft??? Ik zou nog niet bij zo’n auto gezien willen worden, veel van die figuren die hirt nog geld in hebben zitten zijn eigenlijk gewoon een beetje losers. Dat product was al 20% auto en 80% marketing.. Dat laatste is nu weg, het is nu dus écht een ineffecient geproduceerde lege huls. Klaar uit en niks meer mee te doen.
Gelukkig worden er nog dondervoorts gemaakt en heeft dat bedrijf wel succes, dus ik zou zeggen als je zo nodig wil geloven in Nederlands auto’s geloof dan in Donkervoort.
@Rick Dos
Good for you!
zondagsrijder zegt
sorry voor alle typ en spelvouten
Rick dos zegt
@zondagsrijder
Thx! ;)
Klassiekerrally zegt
Laten we wel wezen: Spykers zijn gewoon spuuglelijk.
Ook het gebruiken van een naam uit de vaderlandse automobielgeschiedenis helpt niks. In arabische landen weten ze toch niet wat Spyker was.
En voor het geld zijn fraaiere en betere auto’s te koop.
Combineer dat met een raar management en je hebt een doodzekere manier om via aandelen je geld snel kwijt te raken.
Ik zal er geen traan om laten wanneer Spyker sterft. Spyker was toch al overleden.
In 1925 als ik me niet vergis.
JPM zegt
@ zondagsrijder en Klassiekerrally
Jullie laten je meeslepen door de slechte berichtgeving. Natuurlijk heeft Victor dingen niet altijd even goed aangepakt. Maar desalniettemin heeft hij uit pure liefde voor auto’s geprobeerd een merk nieuw leven in te blazen.
De auto zelf is helemaal niet slecht en veel mensen vinden hem prachtig. Ik ook, ik meen het serieus als ik zeg dat ik het een van de mooiste auto’s van het moment vind. Maar dat is persoonlijk.
Het bedrijf heeft kans op overleven, echt waar. Maar ik hoop niet dat mensen als jullie ooit in het bedrijfsleven terechtkomen want jullie geven snel op.
Ik hoop dat het nog goedkomt met Spyker en dat ze hun lijfspreuk eer aan doen. Nulla tenaci invia est via!
zondagsrijder zegt
@jpm
kun je ook beargumteren waarom spijker kans op overleven heeft?
Klassiekerrally zegt
Je kop in ’t zand steken helpt niet echt.
Je hebt wel gelijk wanneer je zegt dat smaak heel persoonlijk is. Maar persoonlijk vond ik de Spyker vanaf het begin een walgelijk kitsch ding.
En waarom ze de naam Spyker afgestoft hebben, vraag ik me nog steeds af.
Dat ze niet snel opgeven siert ze, maar wordt het niet eens tijd de realiteit onder ogen te zien? Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Klaas zegt
@JPM:
> Zorg ervoor dat de F1 een onafhankelijke tak is.
Is het al, zit in een eigen BV.
> Versnel het productieproces door automatisering en niet alleen handwerk.
Daar zijn gigantische investeringen voor nodig. Dat geld is er niet en al zou het er zijn dan zou je het bij de productieaantallen van Spyker (of zelfs Ferrari) niet uithalen.
> Zorg ervoor dat het productieproces goedkoper wordt door andere materialen en automatisering.
Automatisering zie hierboven. Materialen is niet verstandig. Natuurlijk kan je besparen door ‘van de plank’ onderdelen toe te passen. Maar zou jij willen dat het eerste dat je aanraakt aan je Spyker een deurgreepje van een Toyota Corolla is? Het zijn exclusieve auto’s, die uitstraling moeten ze ook behouden.
> Ga van de beurs af en zorg alleen voor grote investeerders als Mubadala en Boekhoorn etc.
Die grote investeerders zitten er al in. Dankzij de beursnotering kunnen ze er nu nog uit. De huidige investeerders willen geen geld bij leggen. Voor nieuwe investeerders is het niet aantrekkelijk omdat ze niet in het bedrijf investeren maar in het terugbetalen van de schulden aan Boekhoorn c.s..
>Zorg dat de auto’s verkocht worden en niet alleen aan dealers geleend.
Waarom zou een dealer dat willen? Spyker heeft de dealers harder nodig dan andersom.
>Verklein je modellen range. C8 + laviolette + D12 + Zagato is momenteel genoeg.
4 modellen? nog te veel. 1 model in een coupe en roadster versie is meer dan genoeg.
>Ga zo snel en goedkoop mogelijk auto’s produceren nu!
Spyker zit niet in een segment waar prijs een hele grote rol speelt. Kwaliteit is veel belangrijker. Spykers hebben een duidelijke eigen look, dat is positief (ook al is die look niet ieders smaak). Maar ze rijden niet bijzonder, dat is een probleem in hun segment.
Het grote probleem van Spyker, ook genoemd in NRC door de bewuste dealer, is dat ze niet zo bijzonder zijn. Ze willen zichzelf wel met Ferrari vergelijken maar het is gewoon nog een Pagani, Koenigsegg, Wiesmann etc. Een mini autofabrikant waarvan er wereldwijd best veel zijn.
Klassiekerrally zegt
Het grote probleem van Spyker, ook genoemd in NRC door de bewuste dealer, is dat ze niet zo bijzonder zijn. Ze willen zichzelf wel met Ferrari vergelijken maar het is gewoon nog een Pagani, Koenigsegg, Wiesmann etc. Een mini autofabrikant waarvan er wereldwijd best veel zijn.
Maar Wiesmann is wel een gezond bedrijf ;)
august zegt
..en volgens mij is Pagani ook aardig gezond.
twinspark zegt
Een veredelde kitcar fabrikant kan toch onmogelijk in staat zijn zich te meten aan het technologisch niveau van de grote spelers in dit segment. Die in veel gevallen ook nog eens worden ondersteund door machtige moederbedrijven. Spyker is nu al zo`n acht jaar bezig om van het Maarten de Bruyn hobbyproject een serieuze sportauto te bouwen. Blijkens de resultaten van het afgelopen jaar is dat een mission impossible. Met het oog op de continuiteit zou er logischerwijs al een opvolger in de startblokken moeten staan.
lincoln zegt
laten we wel wezen …. wie gaat er nou in nederland een serieuze autofabriek beginnen .. nederland heeft gewoon geen automotive history … en voor degene die dat wel vinden ……. nederland heeft GEEN automotive history…
huub Vanderlubbe zegt
Ga zo door………….en niet verslappen!!
JPM zegt
@ allen die op mij reageren.
Kijk, er is al gebleken dat er genoeg klanten zijn voor de Spyker auto’s. De afzet neemt jaarlijks toe. Ook al staan er een paar onverkocht bij de dealers.
Als Spyker nu zorgt voor een productieproces zoals Aston Martin dat kent, waarbij een groot gedeelte met de hand wordt gemaakt en een groot gedeelte door machines. Ja dat vergt investeringen, maar die zijn te verwaarlozen met de tijd die ze ermee winnen.
De materialen die gebruikt worden zijn ontzettend duur en waardevol. Ze kunnen dit onderhuids aanpassen zonder dat het inboet aan exclusiviteit.
De grote nekslag van Spyker was de beursgang. Dat bedoel ik ook met investeerders als Mubadala en Boekhoorn. Ik weet dat zij al aandelen hebben, maar aandelen verliezen waarde terwijl investeren zonder beursgang voor een veel vastere en stabielere uitganspositie zorgt. Dan kunnen vernieuwingen ook plaatsvinden die later terugbetaald worden.
Je kan alles vinden en zeggen van Spyker maar ik vind dat je er niet omheen kan dat Victor Muller een held is. Een held omdat hij zijn bloedeigen geld in dit bedrijf heeft gestopt en hij een autoliefhebber pur sang is. Het is hem niet te verwijten dat hij snel geld probeerde te scoren met Spyker, het lijkt me eerder een hobby die uit de hand liep. Natuurlijk heeft hij wat mij betreft fouten gemaakt, o.a. door die beursgang. Hij heeft het bedrijf geen tijd gegeven om te groeien, tijd die er ook niet was voor de beleggers. Maar die man heeft iets gedurft wat weinig mensen durven en daarvoor alleen al hoop ik dat Spyker er boven op komt.
Ototaal zegt
@Lincoln
Dan was DAF zeker een Duitser?
Beetje vreemde uitspraak, want ik denk dat de Automotive industrie in Delft en rond Eindhoven ’t niet helemaal met je eens is.
Michiel_vd_Brink zegt
@ lincoln: check: http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/22/de-nederlandse-autoindustrie
Als iedereen zegt dat je bijvoorbeeld nooit zelfvertrouwen hebt gehad en dat je het nu ook nog steeds niet hebt, ga je het misschien zelf wel geloven en dan zal je het in de toekomst ook nooit krijgen. Jammer…
Ga dus alsjeblieft ook geen uitspraken doen als: “nederland heeft gewoon geen automotive history … en voor degene die dat wel vinden ……. nederland heeft GEEN automotive history…”, want als iedereen dat blijft zeggen dan komt het nooit goed. Bovendien is een dergelijke uitspraak niet waar.
mashell zegt
Ik hoop dat Spyker er bovenop komt. Dat zal wel wat reorganiseren kosten en ik hoop dat ze naar hun adviseurs luisteren. Ook als die moeilijke dingen vragen zoals beide racestallen verkopen, de helft van het modellen gamma alleen op speciale bestelling, van de beurs halen (het bedrijf is veel te klein en gevoelig voor de beurs) en het goedkoper maken van de auto’s.
lincoln zegt
@Michiel van den Brink … hobby projecten en zwaar gesubsidieerde meuk is geen auto industrie .. ik weet niet of je wel eens in frankrijk/duitsland/engeland/italie bent geweest of er van gehoord hebt .. maar je hebt wel gelijk hoor .. als we nou gewoon met z,n alle zeggen dat nederland een rijk autoverleden heeft dan komt het vanzelf wel goed.
Turbopaultje zegt
In het verre verleden was Spyker een merk van wereldfaam en avant gardistisch als weinig anderen. Ben Pon heeft het concept van de VW Bus bedacht. De Dafjes met CVT……. hun tijd ver vooruit ? Harm Lagaay kent men ook over de grens………… Donkervoorts zijn inmiddels de referentie op circuits……………..
Iemand die stellig beweert dat Nederland geen automotive history heeft, weet gewoon niet wat het woord automotive betekent of heeft net de kleuterschool verlaten.
lincoln zegt
@turbopaultje .. goed hoor jongen .. lekker volhouden,
Turbopaultje zegt
@lincoln : Ja, in tegenstelling tot jouw persoon, weet ik heel goed waarover ik praat en schrijf. het is nl. mijn dagelijks werk.
En passant moet ik jou daarom ook ff op je plaats zetten. Dat je daarbij op je kleine p…. getrapt voelt, tjsa wat lullig voor je.
Klassiekerrally zegt
lincoln, is dat nou tegen beter weten in volhouden?
Dat we geen autoindustrie hebben als de VS, Italië, Duitsland of Frankrijk, wil nog lang niet zeggen dat er hier verder geen automotive industrie bestaat.
Ik noem even Koni als nog zo’n lekker voorbeeld.
lincoln zegt
@Turbopaultje .. leuk werk hoor .. nederland promoten..
maar zelfs een kleine fabrikant als pak em beet lancia heeft nog wel meer autoverleden als heel nederland bij elkaar .. en bedankt dat je mij even op mijn plaats heb gezet .. en vooral volhouden.
Turbopaultje zegt
@ln
Ach, Lancia heeft alleen al een rallyverleden wat de hele internationale, automotive industry bijelkaar niet eens heeft. Dus , wat is your point ?
Je bent dus een kleuter net af en die luisteren nog steeds slecht, ik moet je dus weer op je plaats zetten. Ooit gehoord van Polynorm ? Of Corus, voorheen Hoogovens ? Of dat Fred v.d Vlugt de Auto van het jaar trophee heeft opgezet ? Kan nog ff doorgaan, maar dit is voor jouw, kleine brein al weer teveel.
Barry330cd zegt
Lincoln is een beetje heel erg eigenwijs om zo ijzerenheinig te zijn in zijn opvatting. Een opvatting die op niets gebaseerd is, want Spyker was in het verleden een mooi merk net als DAF (hoezo we hebben geen verleden?) en tegenwoordig hebben we Donkervoort EN Spyker. Weliswaar klein maar fijn.
Lincoln is eigenlijk zoals de meeste NL’ers bereidt om afstand te doen van het eigen historische verleden ten faveure van alles wat niet NL is. Een beetje zoals sommige PVDA ministers ook zijn….
lincoln zegt
@turbopaultje .. je hebt gelijk jongen .. maar de enige man in nederland die wat met dat beetje autocultuur wilt doen hier wordt door jullie alleen maar uitgemaakt voor oplichter .. wel volhouden hoor.
@Barry330cd .. onze grote PVDA kenner .. jij MOET dan toch weten dat er voor decadentie en fabricage werk geen plek is in nederland ..
@iedereen (behalve JPM) knap hoor om iemand als Victor Muller te trappen als ie al op de grond ligt .. 3jaar geleden jullie volksheld .. en na snoeihard werken is het voor jullie ook maar iemand geworden die zijn kop boven het maaiveld uitsteekt .. stelletje helden NA de oorlog.
de sjonnies zegt
Alle voorafgaande kritiek en argumenten gelezen en ik ben het eens met Lincoln, Nederland heeft geen echte autohistorie, om hierover sentimenteel te gaan doen dat wij de uitvinders zijn van de auto vanhet jaar trofee en de variomatic is slechts een druppel op een gloeiende plaat als je de historie van andere landen ziet in deze tak van sport !
Over spijker kan ik kort en krachtig zijn : Nederland heeft geen passie als landvoor dit soort produkten, (hoeveel Spijkers zijn er in Nederland verkocht?)we zijn nog steeds een Opel Kadettlandje met een maximum snelheid en overal veldwachters die den staatskas spekken.
Nederland heeft DAF naar de ratsmodee laten gaan, Zantvoort laten modderen nadat er geklaag kwam van flatbewoners over geluidsoverlast, nadat ze nota bene zelf in de omgeving van een circuit gingen wonen, dus Nederland gepassioneerd auto land, laat me niet lachen en koop gewoon een Kadett, sorry Astra !
Dat we produkten ontwikkelen voor de automotive industry betekent dat we goddank nog intellect hebben om te ontwikkelen maar produceren in Nederland, vergeet het maar !
PeterVanHtev zegt
Het zou jammer zijn als spijker nu al verdwijnt, begin net te genieten van het langzame leegbloeden. Zouden wel wat trotser kunnen zijn op onze autohistorie zoals DAF personenautos gelukkig worden de vrachtwagens worden nog gemaakt.
Turbopaultje moet eens ophouden met iedereen een kleuter te noemen en de alwetende uit te hangen en een ieder op zijn plaats te zetten.
Statham zegt
Spyker probeert nu door middel van een film het imago van de auto wat op te krikken.
Zie het staaltje productplacement met je eigen ogen.
http://www.warthefilm.com/