Porsche heeft gisteren zijn Cayenne Hybrid onthuld aan de media. Officiële gegevens over de gebruikte motor ontbreken nog, maar de heren van Motortrend hebben er al wel in gereden en volgens hen is het een VAG 3,6 liter V6 benzinemotor.
Het verbruik, waar het allemaal om te doen is, ligt nu op 9,8 liter per 100 km, maar moet in de toekomst verder omlaag kunnen naar 8,9 liters. Ter vergelijking: een traditionele Cayenne met 3,6 liter V6 motor gebruikt gemiddeld 12,9 liters per 100 km. Porsche heeft tevens aangekondigd dat dezelfde hybride aandrijflijn (inderdaad) in de Panamera zal worden gebruikt (via: carscoop).
Persbericht
ATLANTA, July 26, 2007 — Porsche, a company renown for its high-performance sports cars and sport utility vehicles (SUV), this week in Stuttgart demonstrated to the media a Cayenne SUV hybrid prototype, providing a glimpse of what the company will offer to consumers by the end of the decade.
Porsche is targeting average fuel consumption figures of 9.8 liters/100 kilometers in the New European Driving Cycle and about 24 miles per gallon in the US FTP cycle for the Cayenne Hybrid, and future developments may allow Porsche engineers to push towards an average fuel consumption figure of 8.9 liters/kilometer (approximately 26 miles per gallon).
The Cayenne Hybrid will feature a full-hybrid design where the hybrid module (clutch and electric motor) is positioned between the combustion engine and the transmission rather than having the hybrid drivetrain branching output along various lines and in various directions via a planetary gearset. Porsche selected this design because the in-line configuration of the hybrid components are more compatible with the existing Cayenne platform, this system in testing is more fuel efficient, and because this configuration is a better fit for Porsche as it will provide improved acceleration and engine flexibility compared to a conventional Cayenne.
Coordinating the car’s three main components – the combustion engine, the electric motor and the battery – is the Hybrid Manager, the heart of the Cayenne Hybrid. The Hybrid Manager, which oversees some 20,000 data parameters as compared to only 6,000 data parameters for a conventional engine, is one of the most powerful technologies found in any hybrid vehicle.
Other unique features of the Cayenne Hybrid designed to decrease fuel consumption include the power steering and vacuum pump for the brakes, as well as the air conditioning, which operate on electric power. Technical components, such as the oil pump in the Cayenne’s automatic transmission, have been replaced by electrically powered units. The Cayenne Hybrid’s electro-hydraulic steering – a first for a vehicle of its kind, will ensure the Cayenne Hybrid drives like a Porsche with predictable and safe handling characteristics and the agility that is expected of a Porsche SUV.
Porsche plans to introduce similar hybrid technology in a version of its Panamera four-door Gran Turismo. The Panamera will debut in 2009, with a hybrid to follow.
pipil zegt
nog steeds dik 10 liter in de realiteit. een BMW X5 3.0si haalt dat gemakkelijk. en dat is zonder efficient dynamics
dekster zegt
@pipil
wat kunnen we hieruit leren?
Juist ja, dat hybrides een HOAX zijn :D
Rick zegt
Nou nou, jippie ja jo, hallo mensen, het is 2007; verzin eens wat beters ‘ofzo’ :/
Floris zegt
Hoeveel pk?
Alwood zegt
en wat weeegt dat nou?! :?
Laten ze die cayennen eerst maar 20cm lager maken, heb je ook minder verbruik :P onee… dan concurreerd die te veel met de panamera ;)
vØlvØ frǽk zegt
als of mensen die een Cayenne kopen het milieu iets boeid… IN een Porsche wil je vermogen hebben
als je iets aan het milieu wilt doen dan koop je een Prius en als je helemaal een milieu-freak bent koop je geen auto
nutteloze auto dit!
Lampredi zegt
Alle SUV’s zijn debiele auto’s, de Cayenne is de debielste van alle SUV’s, en dit is de debielste van alle Cayenne’s. 1 op 10? Laat me niet lachen, sinds wanneer kunnen de beste ingenieurs ter wereld niet beter dan een auto ontwerpen die 4 mensen met bagage kan vervoeren met een redelijke snelheid die 1 op 10 rijdt?
Ik heb groot respect voor wat Porsche allemaal kan, maar dit is een enorme blamage.
PieterA zegt
Iemand die deze koopt wordt toch keihard uitgelachen?
sacha zegt
Ah gelukkig. De wereld is gered van de ondergang.
Maarten zegt
Ah, de cayenne was zowiezo al meer een porsche geldschieter dan een echte porsche, nu bewijzen ze dat gewoon nog eens. Dit is niet meer dan opvulling van de markt en verschoning van imago.
Als met dat geld hun 911’en beter worden, dan mogen ze voor mijn part een stoommachinein die cayenne droppen.
Rudy zegt
Pipil, ik weet uit ervaring dat een (vorige generatie) x5 3.0 dat in iedergeval totaal niet haalde. Mijn buurman reed daar gemiddeld zo’n 1:7 mee (hij heeft daarna ook een diesel gekocht, en heeft nu weer een gloedje nieuwe diesel x5).
Maargoed dit neemt niet weg dat het wel bewijst dat die hele hybrides een beetje onzinnig zijn. Kijk alleen al naar een Prius, waarmee je gemiddeld 1:15-16 zult rijden. Dit haal je ook gewoon in een Golf diesel (die goedkoper is, geen vervuilende accu’s heeft en gewoon uit ons buurlandje komt!).
Kermit zegt
“future developments may allow Porsche engineers to push towards an average fuel consumption figure of 8.9 liters/kilometer”
dat is dan 890 liter/100km, foutje van Porsche zeker :-D
Klassiekerrally zegt
‘Lager verbruik’ en ‘SUV’ in 1 adem noemen. En dan je gezicht in de plooi houden.
Toch knap van de heren bij Porsche.
WAKE UP AND SMELL THE COFFEE!!!
Stop met het bouwen van rijdende tuinhuisjes die drie ton wegen. Doe iets zinvols. Bouw lichte sportwagens of zo!
Als je daar dan hybride technologie in gaat toepassen, dan heb ik daar begrip voor. Eerder niet. Het heeft iets van ‘het paard achter de wagen spannen’.
smoke zegt
Zo lang er vraag naar SUV’s is zie ik niet in waarom Porsche zou moeten stoppen met het bouwen van een Cayenne. Het is een gegeven dat SUV’s verkocht worden, dus moet je maar proberen de schade een beetje te beperken. Ook GM is druk bezig met hybride bakbeesten.
Hybride technologie in sportwagens komt ook wel, ze overwegen immers ook een 911-hybride te maken…
binkie zegt
Het wás toch al lang een hybride? Een 911 neus met een bushokje er aan vast :P
bob zegt
Ahhhh .. het geneuzel om de SUVs weer .. mijn buurman (de oprichter van Starbucks) .. kwam toch niet zo heel erg ver afgelopen winter met zijn Carrera 4 toen er 60cm water op de weg stond … helaas voor hem is de andere route via een wat toch gruwelijk offroad trail … 2 dagen later had ie toch maar een echte auto gekocht.
SUVs en 4WDs hebben hun nut in de wereld. Volledige electrische autos zoals de Tesla verplaatsen de uitstoot alleen maar naar de electriteits centrales.
Racer X zegt
Deze auto heeft geen zak te maken met een positieve bijdrage leveren aan het milieu. SUV’s zijn hip in de VS en hybrides zijn hip in de VS. Hier kan dus flink geld aan verdiend worden.
B100 zegt
@ Racer X
Juist, dat is de spijker op de kop slaan.
erik zegt
@bob
SUVs en 4WDs hebben hun nut in de wereld. Volledige electrische autos zoals de Tesla verplaatsen de uitstoot alleen maar naar de electriteits centrales.
Maar daar wordt een veel hogere efficiente bereikt voor het opwekken van de electriciteit, niet zoals als in een auto waar nog geen 25% van de energie die in de brandstof zit omgezet wordt tot aan de wielen. En dan moet je de distributie van de brandstof naar het tankstation ook nog eens meerekenen aan de uitstoot. Daarnaast kun je de remenergie heel gemakkelijk weer op slaan in accu’s.
Rick dos zegt
” volgens hen is het een VAG 3,6 liter V6 benzinemotor. ”
Dat zei ik dus net al. Je gedachte niet waardig….
technopatat zegt
het idee dat telt, en suv’s z’n niet nutteloos, wij hebben nu een XC90 model 2008, en dat beestje toont z’n nut al heel erg goed !
kzary zegt
de achterkant is precies een volvo
C30CDIAMG zegt
de achterkant is gewoon precies een porsche cayenne
Jordey zegt
hehe,
dan hoop ik dat die milieuactivisten geen cayennes meer afbranden of wat dan ook.
en ff optopic,
— Weet iemand de naam van het lettertype van de cayenne? —
want met een programmatje, genaamd 3ds max waarmee je 3d modellen kan maken, ben ik bezig met de nieuwe cayenne, alleen mis ik nog porsche cayenne lettertype. ik heb wel de blokachtige porsche lettertype. maar die zoek ik niet.
Solstice zegt
Wow, nou kunnen we met een schoon geweten SUV rijden… Laat me niet lachen zeg.
En omdat het niet vaak genoeg gezegd kan worden, bij dezen nog maar ’s een keertje: wat is die auto toch afschuwelijk lelijk!
306GTI zegt
I agree: het blijft toch een afschuwelijk lelijke wagen hoor…
CSL zegt
Als je een snelle maar toch zuinige SUV wilt, dan koop je toch gewwon een X5 35d ofzo!
mashell zegt
Poewee leuk als je in Californie woont, maar voor de rest nogal overbodig.
Wat veel erger is dat deze een lelijke groene rand onderaan heeft en groene spiegels, foei porsche!. Goede ideeen van andere fabrikanten, slechte laten we liever bij Volvo http://www.autoblog.nl/archive/2005/12/26/nieuw_image_volvo_c30
realman zegt
pffff denk je nou echt dat ze nog niet zo ver zijn met schoone auto’s, tuurlijk zijn ze zo ver, maar weet je wat het is, het is gewoon een geld kwestie, dat is gewoon het enige, eerst technieken op sparen, en dan uit eindelijk verkopen, auto fabrikanten die spelen een heel slim spelletje, maar het milieu dat intresseert ze echt geen zak geloof me
Turbopaultje zegt
Kip-ei probleem van Porsche.
Die brandstofverslindede Cayennes zijn het probleem voor de toekomst van Porsche. Nu verdienen ze zich scheel aan die dingen, maar dat kan snel veranderen als men niet het verbruik en de CO2 emissie van alle Porsche gemiddeld omlaag krijgt.
Ergo: weg met die Cayenne. Die Hybride is een politicum van Porsche om de schone schijn op te houden. Niemand wil toch een hybride Porsche, kom op zeg.
Terug naar de Porsche oorsprong : echte high tech sportwagens voor dagelijks gebruik en op circuit. En die zijn niet perse bandstofverslindend.
Chukka zegt
WALGELIJK!
Mark zegt
De Lexus RX is relatief licht. Met de 400h motorisering doet ie met een beetje inzet 1 op 11 ongeveer. Een Cayenne is echt stukken zwaarder. Ben benieuwd.
Lampredi zegt
@TurboPaultje: Met die laatste zin ben ik het hartgrondig eens! Weg met de Cayenne en terug met de lichte auto’s ! Laat Porsche eens een Lotus bouwen, bij wijze van spreken.
Tombnolz zegt
@ pupil: een X5 op benzine die met gemak maar 10l verbruikt! Sorry, maar dat geloof ik niet. De Peugeot 307 1.6 benzine met automaat van m’n moeder verbruikt 9,5 à 10l met een redelijk rustige rijstijl!
on topic: hier ben ik voorstander van! Als die Cayenne maar lekker brult als je stevig gas geeft!
bob zegt
Denk je nou niet dat Porsche met een schuin ook naar de Tesla kijkt? Als Tesla succesvol blijkt te zijn dan kun je gerust verwachten dat Porsche met een volledige elektrische sportwagen komt. Deze Cayenne is gewoon voor de Californische markt gemaakt waar fabrikanten verplicht een percentage hybrides moeten gaan verkopen.
Trouwens ..ik kan jullie allemaal eens aanraden om “Who killed the electric car” te gaan kijken. Zul je nog eens iets van leren.
Porsche_Fan zegt
Jezus wat kraken jullie porsche weer af :s
De Tempelier zegt
Ik rijd nu een tijdje met zo`n tempel (de nieuwe S) en ja het klopt .. 1 op 4,5 ongeveer, maar dat interesseert me toch helemaal niks.. het gaat om de motor en het geluid!
4,8 liter en 385 PK…. heerlijk!
F*ck global warming!
Ik heb er veel plezier van en al die X5, ML en Lexus400 rijders hebben misschien wel leuke auto`s, want over smaak kunnen we niet twisten, (op die lelijke XC90 na dan.. want dat is pas echt een plastic-drama.) maar kom op zeg.. die kunnen toch alleen maar met eerbied naar de all mighty Porsche salueren die auto heeft iets wat de anderen echt niet hebben… DE JUISTE GENEN!
Gegroet,
De Tempelier
Tombnolz zegt
Heavy statement: Fuck global warming.
Dat je’n Cayenne S rijdt omdat je ervan overtuigd ben dat die toch niet zo vervuilend is dan iedereen wel denkt, omdat je meent dat de vele belastingen die je er in ruil voor moet ophoesten, kunnen aangewend worden voor milieuvriendelijke initiatieven, mij allemaal goed. Maar simpelweg omdat je geld genoeg hebt, houdt van het geluid en je geen moer geïnteresseerd bent in het milieu, da’s een ander paar mouwen…
binkie zegt
UIt de juiste genen kunnen ook lelijke kindjes worden geboren, zo zie je maar
Turbopaultje zegt
Porsche Cayenne hybride………..een grotere belediging voor het merk kun je je als 911 piloot niet voorstellen.
Hoe wil Porsche dit in hemelsnaam verkopen ? Zelfs een POrsche dieselmotor zou als alternatief nog altijd vele malen sportiever en zuiniger als dit pseudo- milieu pantservoertuig.
bozewolf zegt
Hybride SUV….das net zoiets als kernraketten voor zelfverdediging.
-3 respect voor Porsche. Niks mis met hybride technologie (we moeten ergens beginnen), maar in een Cayenne? Heren uit Stuttgart, doe toch iets leuks met een hybride Cayman ofzo.
Maar goed, zoals er hier al eerder scherp werd opgemerkt. Op t moment houden Amerikanen van SUV’s en hybride technologie. Dus waarom ze niet samenvoegen en de bankrekening spekken? Gat in de markt is gat in de markt.
Turbopaultje zegt
Dat ik niet alleen sta met mijn opinie blijkt uit een krachtig citaat van AMS:
” Flop 3 – Das Öko-Gekreische auf der IAA: “Von heute auf morgen haben plötzlich alle die Natur lieb. Jeder Hersteller klebt noch an den monströsesten SUV einen Hybrid-Sticker, und schon ist die Umwelt wieder in Ordnung. Ein in dieser geballten Ladung unglaubwürdiges PR- und Marketing-Getue.”
Gizzy zegt
Inderdaad vette bullshit. Auto niet lichter maken oid, maar gewoon nog wat accu’s erbij en een electro motor en hij is zuiniger, zout toch op. Alle energie die in de accu’s wordt gestoken maak je echt neit goed met .9l winst per 100 kilomter. En het blijft idd een lelijk auto. Trouwens alle SUV’s vind ik maar zonder van de moeite. Wat voegen ze nou toe op een 4wd estate? Als je het terrein in wilt kan je toch een range rover kopen. Die heeft toch ook plek voor 6, 4wd en een dikke motor? Waarvoor dient de SUV dan nog behalve dan lekker pompeus rond te rijden? Jaja het verweer van dan moeten we allemaal in golf tdi’tjes gaan rijden snap ik wel. Maar SUV is een mengel moes van alles die niets echt goed kan behalve energie verbruiken.
Wat betreft de hybride auto’s bleek de Prius ook al helaas een hoax. Gemiddeld verbruik werd gepropageerd door Toyota op 1op22, maar dat wordt bij lange na niet gehaald. Iemand een idee of de verbruik cijfers van de civic hybride wel kloppen?