Shanghai Automotive Industry Corp., de grootste autoproducent van China, heeft bekend gemaakt te willen fuseren met de Nanjing Automobile Group, de eigenaar van MG. Hiertoe hebben de twee Chinese automakers een intentieverklaring getekend.
Eerder deze maand was er al sprake van een eventuele samenwerking, maar nu zijn de twee bedrijven weer een stapje verder.
Een intentieverklaring schept nog geen verplichtingen en is meer bedoeld om de eventuele partners wat aan elkaar te laten wennen. Mocht de fusie echter doorgaan, dan onstaat er een forse autofabrikant, iets dat de Chinese overheid openlijk nastreeft.
In een korte verklaring van SAIC wordt gesteld dat de twee bedrijven door samenwerking en herstructurering een “complete union” proberen te bereiken. Of dit gaat gebeuren is de vraag, want om wijzigingen door te voeren is er in het starre China al snel toestemming nodig van de overheid, besturen en aandeelhouders.
Mocht de fusie echter doorgaan, dan kan dit nog wel eens gevolgen hebben voor de productiefaciliteit in Longbridge (Engeland), waar sinds kort weer een MG TF in handen van Nanjing van de band rolt. SAIC is de eigenaar van Rover, dat nu Roewe heet.
Met een beetje geluk komen de twee oude Britse merken weer bij elkaar als MG Rover en wordt de productie in Longbridge uitgebreid. Dit kan Engeland, na de neergang van veel faciliteiten zoals die van TVR, goed gebruiken (via Automotive News).
Fiësta, de Rijdersauto zegt
Laatste zin: Dit kan Engeland, na de neergang van veel faciliteiten zoals die van TVR, goed kan gebruiken –> 1x KAN te veel ;)
Verder ben ik erg benieuwd hoe dit zal gaan…Ben de laatste tijd beetje aan het kijken naar n 2e hands MG ZR ook…Hoorde dat die TF’s uit China prima in elkaar zitten en MG’s en ook Rover/Roewe’s zijn gewoon cool ^^
W!d zegt
ja fantastisch nieuws toch! die coupe mag van mij zo in productie! en als het commentaar hierboven klopt.. en de kwaliteit is van europees niveau en de wagens worden gewoon in engeland gefabriceerd dan is mg rover terug van weggeweest!
WRCSP zegt
In Top Gear werd er geschreven dat de build-quality nog nooit zo goed is geweest als die van de Chinese modellen. Er schijnt een of andere Brit daar de kwaliteit te controleren van de auto’s en nogal zware eisen te stellen. Ikzelf ben geen fan van de auto’s van Roewe, doe mij het origineel maar. De MG’s van Nanjing zijn gelukkig wel hetzelfde gebleven, maar vraag me af hoe goed deze gaan verkopen, aangezien het techniek is van 1998. Maargoed, de fusie, ik moet het nog zien, hoop alleen wel dat ze dan de MG’s hierheen brengen en de Roewe’s ver weg laten.. Als Rover 75-rijder vind ik het namelijk echt erg om een prachtige Engelse auto te zien met een Chinese achterkant en Menu A op de achterkant als type-aanduiding. Ook het interieur van de Roewe kan niet tippen aan het origineel van de 75, wat echt op het niveau van Jaguar zit. Of er ooit een Chinees op mijn oprit komt, denk het niet, ik wacht wel af wat Jaguar en Land Rover in de toekomst gaan brengen (Valt te hopen dat die niet gaan lijken op Tata’s…)
Opel The Best!! .. zegt
Er staat wel een fout toch? SAIC Is helemaal geen eigenaar Van Rover maar heeft enkel de rechten op de 25,45,75 De merknaam ligt bij bij Ford hoe ze dat gaan doen misschien MG-Roewe Of ze kopen gewoon de merknaam rover van ford want aan geld ontbreekt het Saic niet (Nanjing ook niet)
iemand een ander idee?
J.H. Dol zegt
Wellicht neemt Tata, Jaguar en Land Rover over zodat SAIC de merknaam alsnog van Tata kan kopen en het merk Roewe in eigen land kan gebruiken en bij ons alsnog verder kan gaan onder naam Rover. Het is jammer dat Ford de merknaam heeft gekocht van BMW en nu Jaguar en Land Rover met verlies verkoopt incl. het merk Rover waarschijnlijk. Het zou mooi zijn als Tata het merk wil verkopen maar of Tata hier belangstelling voor heeft een tweede.