Toyota is natuurlijk the The Godfather van de hybride auto’s en geheel in lijn met de verwachting is Toyota ook het eerste merk dat in Japan op de openbare weg testen zal uitvoeren met plug-in hybride auto’s. Hiervoor heeft Toyota toestemming gekregen van de Japanse overheid. De testen zijn bedoeld om in de praktijk cijfers te verzamelen over de uitstoot en brandstofverbruik.
Vergelijkbare testen zijn ook gepland voor Europa en de VS. Milieubewegingen vragen de auto-industrie al langer om nog iets verder te kijken dan de hybride technologie zoals we die nu kennen. Plug-in hybrides kunnen dan een logische volgende stap zijn. Onderzoekers hebben berekend dat wanneer plug-in hybrides breed geaccepteerd zouden worden, we rond het jaar 2050 jaarlijks een emissie reductie kunnen realiseren vergelijkbaar met 82 miljoen traditionele personenauto’s.
Autobouwers zijn vooralsnog erg terughoudend met plug-in hybrides. Bij een plug-in hybride worden de accu’s dagelijks leeg gereden en weer volledig opgeladen en daar zijn andere (grotere en duurdere) accu’s voor nodig. Laat nu uitgerekend Google de autobouwers een handje helpen.
UPDATE: Persbericht van Toyota Nederland…
De Toyota plug-in hybride auto, die goedgekeurd is voor gebruik op de openbare weg door het Japanse Ministry of Land, Infrastructure and Transport, maakt net als overige hybrides van TMC gebruik van zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor. Dankzij de hogere accu-capaciteit kan er langer alleen op de elektromotor gereden worden en met een speciale oplader kan de accu extern worden opgeladen. Deze kenmerken maken het mogelijk om langer elektrisch en geheel brandstof- en uitstootvrij door de stad te rijden. Het hogere brandstofrendement betekent nog minder CO2 uitstoot, een lager verbruik van fossiele brandstoffen en nog minder vervuiling. Als de accu op nachtstroom wordt opgeladen, is dit nog eens extra voordelig voor de portemonnee.
Natuurlijk blijven er uitdagingen bestaan bij de ontwikkeling van elektrische auto’s, maar TMC ziet in de plug-in hybride auto een veelbelovend basismodel waar de toekomstige geheel elektrische auto op gebaseerd kan gaan worden. Bovendien zal Toyota zich blijven inzetten voor de ontwikkeling van een zo milieuvriendelijk mogelijke techniek.
TMC zal in Japan proefritten gaan maken met acht Toyota plug-in hybride auto’s om de optimale accucapaciteit en de actieradius met alleen de elektromotor ingeschakeld vast te stellen. De gegevens van de tests op het gebied van uitstoot en brandstofrendement worden aan de Japanse overheid bekend gemaakt, zodat deze testmethodes kan ontwikkelen op het gebied van emissie en brandstofbesparing. Bovendien kunnen ze worden gebruikt als maatstaven bij de promotie van plug-in hybride auto’s en het gebruik van elektriciteit voor de aandrijving. TMC is ook van plan om proefritten op de openbare weg te maken in Europa en de Verenigde Staten.
Mizze zegt
Personlijk ben ik er niet voor.
Maar het is de toekomst, gelukkig verre toekomst.
En misschien hoef ik het zelfs niet meer mee te maken.
freek zegt
Vernuftig, maar ’t is en blijft een lelijke auto.
Kunnen ze niet beter een avensis or auris vormpje eromheen bouwen
JLJ zegt
Hoezo verre toekomst, ze beginnen nu al met testen, dus binnenkort kun je een Prius met stopcontact gewoon kopen.
Zo blijft Toyota weer een stap voor op de concurrentie.
Dr.156 zegt
Hoezo nu pas toestemming om te gaan testen; hier in de parkeer garage hangt bijna dagelijks een Prius aan de 220V. Dit is een of ander test voertuig volgens mij van de hogeschool Heerlen. Ik zal de volgende keer eens beter naar de tekst kijken die op deze Prius gestickerd is.
Lijkt me wel lekker goedkoop tanken !
Ron zegt
Is de milieubelasting door het fabriceren van de accu’s en de belasting die ontstaat omdat er meer elektriciteit moet worden opgewekt ook allemaal meegenomen in dit onderzoek? Ik vraag me daarnaast af wat je aan elektriciteit kwijt ben voor het elke dag opladen van je auto-accu’s?
mak zegt
Als deze ontwikkeling doorzet, kun je er op rekenen er accijns komt op stroom. Het kwartje van Bos dus.
Jan zegt
Mizze wat bedoel je met ‘verre toekomst’?
Ik herinner me dat een paar jaar geleden al -zo ongeveer vanaf het uitkomen van de Prius er op het discussieplatform van het Amerikaanse blad Populair Science een levendige discussie gaande was over hoe je je Prius zelf zou kunnen voorzien van een stekker die je dan thuis al kon inpluggen omdat de fabriek dat weigerde te doen. Er waren daar ook gasten die het er over hadden dat ze hun accucapaciteit hadden aangepast vergroot zodat ze nog minder benzine nodig hadden. De hoofdgedachte was dat je in kleine steden dan 100% elektrisch kon rijden. Dat werd in die groep cool gevonden.
Hier ondermeer een artiekeltje over dat soort aanpassers: http://www.usatoday.com/tech/products/gear/2005-08-14-hybrid-tinkering_x.htm?csp=36 en dit was dus 2005.
Mizze zegt
@ Jan
Wat ik bedoel met verre toekomst is dat vooraleer dit echt dagelijks op de baan zal gebruikt worden door alle merken er al enkele jaren verstreken zullen zijn.
:)
autoblogger zegt
@Dr.156: als je foto’s kunt maken? Misschien even posten op autojunk.nl?
PeterVanHteV zegt
De oplossing zit niet in opladen maar je accus net als vroeger bij je speelgoedautotjes de batterijen omruilde voor volle nu je accu gaat inruilen. Heel simpel ga je niet tanken maar je accus omruilen voor volle.
ps: is niks voormij want ik zou het motor geluid te veel missen, misschien over1 of 2 generaties.
Rick dos zegt
“we rond het jaar 2050 jaarlijks een emissie reductie kunnen realiseren vergelijkbaar met 82 miljoen traditionele personenauto’s.”
Das mooi, maar dat zal heus wel gecompenseerd worden door andere emissie uitstotende kanalen……per saldo heb je er dus niks aan.
Jan zegt
@ PeterVanHteV- Nou dan monteer je toch gewoon een paar speelkaarten zo met een paar wasknijpers tegen je wielen dat ze gaan ratelen als je rijdt? Deden wij ook op onze fietsen toen we klein waren en Stoeah wilden zijn.
Dat van die accu’s ruilen lijkt me wel een strak plan- net als met de butagastanks voor de camping.
Ted zegt
@ Jan, ik hoop dat je reactie op die van PeterVanHteV- grappig bedoelt is ofzo, want er zijn veel autogekken die juist het geluid van een auto erg waarderen. Dat heeft niks te maken met “Stoeah” doen, maar met een emotie die een geluid van een auto bij je kan opwekken. Bedenk je bijvoorbeeld eens een exoot naar wens die geen enkel geluid maakt, dan is toch al een flink stuk van de pret weg in mijn ogen.
Maar goed, ontopic; ik ben het helemaal met Rick_dos eens, deze ontwikkeling is leuk en aardig, maar tenzij je volledig groene stroom gebruikt (not likely) veroorzaak je nog steeds flinke CO2 uitstoot door je hoge stroomverbruik.
Afhankelijk van dingen als de efficiëntie waarmee de stroom geproduceerd wordt die je afneemt om te “tanken” in vergelijk met de efficiëntie van de verbrandingsmotor op zich ben je dus misschien zelfs nog meer CO2 aan het uitstoten op elektro dan op benzine.
huub Vanderlubbe zegt
Ken mij wat schele!!
PieterA zegt
2nd that Ted, een Ferrari of Lambo of wat dan ook die 350 of 400 kan en van 0 naar 100 in 2 sec of wat dan ook is leuk maar is er is gewoon weinig of niets aan wanneer dit zonder gebrul en gekrijs is van de motor achter of voor je.
En wat gezegd met het verkeer, wat als er zo’n geluidsloze Prius op je afkomt, je zal het nooit geweten hebben.
Jan zegt
@Ted- Maak je geen zorgen dat ik het niet zou snappen- ik ben zelf ab-so-luut fan van de muziek van een vette V8 of van een mooi afgestelde HD-Panhead. Ik ben niet zo wild van hoge-toeren automotoren. Maar een fors blok waarbij je de afzonderlijke klappen van de cyllinders kunt tellen- Prachtig. Echt prachtig.
Desondanks moet ik zelfs om mij zelf lachen als ik soms eens een stapje opzij doe van mijzelf en kijk naar hoe mijn motorcompanen en ik in werkelijk opperste staat van gelukzaligheid kunnen genieten van het concert van een rij Harley’s. Dat geluid verslaat elk moment van de dag om het even welke muziek uit radio, cd of live van welke band dan ook.
Dr.156 zegt
Het heeft even geduurd voordat de nederlandse Stekker Prius weer bij ons in de Garage stond, maar vanochtend kon ik hem dan toch eindelijk op de gevoelige plaat vast leggen:
Zie autojunk.nl voor de plaatjes:
http://www.autojunk.nl/pix/view/132448
peter aarts zegt
ik ben nu supergelukkig met mijn toyota hilux alaska, maar wegens ouderdom zal mijn volgende een prius zijn, we mogen toch, waar ik het meest ga rijden, maar 30/50 of 70 rijden, dus, prius, maar aan een goede prijs, niet zo van dat minder belastingen betalen, gewoon belasting betalen en gewoon weinig betalen voor een auto die gezonder is voor iederéén, of een andere toyota hybride, voor ons hoeft het niet snel in accelleratie noch in topsnelheid, geef ons goede kwaliteit goede garanties goede luxe, da’s genoeg, en dan geen kost voor dat snelle. Ik denk dat zo vele mensen denken. gegroet bij deze