Van de nieuwe Audi A1 hebben we al een aantal impressies voorbij zien komen, maar het Britse Car Online heeft zijn handen weten te leggen op officiële Audi A1 schetsen en heeft daarnaast nog het één en ander over de nieuwkomer te vertellen.
Uiteindelijk blijven het schetsen, dus daarmee hebben we nog geen enkele garantie dat de A1 er ook op deze manier uit zal zien, maar aan een schets afkomstig van Audi zelf hecht ik veel meer waarde dan aan een spinsel van een willekeurige impressionist.
De A1 wordt gebouwd volgens de MQB formule. Dat zegt mij ook niets, maar het waar het om gaat is dat alle kleinere modellen binnen de VAG groep op basis van de MQB formule worden gebouwd, met als resultaat flexibelere, gemakkelijkere en goedkopere fabricage. Hiermee kan per auto zo’n 1.000 dollar worden bespaard in vergelijking tot de wijze waarop de compacte auto’s uit de groep nu worden gebouwd.
Er komen vier verschillende A1 modellen. Een 3-deurs, een iets ruimere 5-deurs, een coupé en een cabrio. Of de cabrio een 2- of 4-zitter wordt is nog onduidelijk.
De van voren aangedreven A1 krijgt een 1.4 motor met en zonder turbo, goed voor vermogens variërend van 65 tot 170 pk. De dieselaars moeten rekening houden met 1.6 liter vierpitter varianten, goed voor 75 tot 130 pk.
Optioneel verkrijgbaar met DSG versnellingsbak en daarnaast optioneel Quattro vierwielaandrijving. Dat maakt de auto een stuk duurder, maar volgens Audi zijn klanten in het premium segment niet te beroerd om extra geld uit te geven aan comfort en veiligheid. Met vierwielaandrijving is een mogelijke S1 en Q1 ook een stukje dichterbij. Mocht een S1 er komen, dan zal deze waarschijnlijk zijn uitgerust met een 200 pk turbo motor, extra spoilers en led-verlichting.
De A1 moet wat Audi betreft een echte Mini Cooper killer worden. In het eerste productiejaar (2010) hoopt men 100.000 exemplaren te verkopen, maar zodra de cabrio ook in productie graat, zal Audi de capaciteit van de fabriek in België vergroten naar 190.000 stuks. Audi mikt erop om de instap A1 zo’n 10 procent goedkoper te maken dan zijn Mini Cooper rivaal.
Met dank aan Hans voor de tip.
mark zegt
LEIPPPP
Zekers halen!!!!!
check die velgen dan
alleen beetje weinig pk:p
nu maar wachten op die S1 :D
marex zegt
Ziet er zeker niet verkeerd uit ( de schetsen dan ) Helaas komt er een Audi teken op zodat deze toch voor veel mensen te duur wordt net zoals de 1-serie en mini. Mooie auto’s maar zo ontzetten duur.
Bruce zegt
Tja, ziet er niet slecht uit maar een echt verrassend design kun je het niet noemen, zeker als je nog de scherpe kantjes wegdenkt van de schetsen (uitlaten, grote velgen, etc.).
Vraag me trouwens af als er een RS1 zal komen, als concurrent voor de 135i van BMW?
Brutus zegt
Hopelijk wordt het dan ook echt wat.. het ging net zo goed met Audi op de A2 na.. kijk maar naar de A5/S5, zo van de één op de andere dag werden ze gespot (of lag dat gewoon aan mij).
Aangezien 1.4 turbo’s het tegenwoordig ook wel lekker doen ga ik daarvoor zolang de S1 er nog niet is..
Moeten ze wel ff met een scherp concept komen..
XP zegt
Wow, hopelijk lijkt ie op de schetsen.
Jonas zegt
zeeer mooi, hopelijk wordt het een 1-serie killertje ^^
Bartelomeus zegt
Ach ja, bijna alle schetsen zijn mooi, uiteindelijk zal hij een stuk minder worden ben ik bang, net als de nieuwe lancer bhijvoorbeeld
Ward zegt
Stop es met die lelijke gril man. Zeker op zo een kleine auto ziet het echt niet uit.
LC zegt
Q7 achterlampen? of lijken ze allemaal op elkaar.
Offtopic
Ander audi nieuws is de R8 spider via autoblog.it voor de spaanstalige onder ons.
STEEFGTI zegt
Het wordt zeker de beste in zun klasse….
-edit: want?-
Bisazza zegt
@Jonas.
Ik geloof niet bepaald dat dit een 1-serie killertje is… Ik geloof dat de Audi A3 dat toch moest doen????
Floris zegt
Ben ik de enige die hier wel erg veel van de nieuwe VW Scirocco in ziet?
ml zegt
Als je een 65pk auto levert moet hij ook wel 10% goedkoper zijn dan een Mini (die heeft 90pk of zo iets..).
trouwens wel erg weinig 65 pk, zijn dat officiele bronnen?
Italian car driver zegt
Beetje matig Audi, n Jaguar grille
Brutus zegt
@ LC: een website wat eindigt op .it is niet spaans hoor.. dat is de laatste keer dat ik keek Italiaans..:D
M. Schopman zegt
In die grille komt een TFT scherm, met daarop je kenteken. Dat wordt de nieuwe mode ;)
JLJ zegt
@LC
Autoblog.it voor de spaanstaligen?? Che cazzo stai dicendo?
It staat natuurlijk voor ITALIA…
On-topic:
Op deze schetsen lijkt de A1 helemaal niet zoveel kleiner dan een A3. Afwachten dus maar weer op de eerste concept
Mizze zegt
@ Ward
Lelijke grill ???????
Wie hier vind de grill van Audi lelijk????
Ik vind ze net lekker agressief lijken….
Sidney zegt
Evo X front, niet?
mcx zegt
Is het autootje zo klein of zijn die velgen zo groot?
konyali zegt
Front is eerder Maserati dan Evo X, was er al iets eerder he..? ;)
bert zegt
In plaats van een BMW-1 killer te worden , denk ik eerder dat het een VW-Golf killer gaat worden !!
Een aanslag op hun eigen groep , ja dat lijkt me verstandig …….
Alle modellen blijven allemaal hetzelfde uitzien , ongeloofelijk origineel ???
Is de tekenaar gaan lopen bij audi ?
Ik denk niet dat BMW daar van moet gaan wakker liggen , en daarbij half 2009
komt er een nieuwe 1-reeks uit .
Joost zegt
@ Floris: I agree :D
Racer X zegt
Best aardig voor een schets, maar bij dat gapende gat in het front moeten ze nog wat nuances aanbrengen.
niels zegt
Doe mij straks maar die nieuwe Alfa Sprint schijnt een kleine 8c te worden vind Audi echt heel erg eenheids worst hebben momenteel!!!!
Groeten
Niels
helmirossi zegt
Snap niet dat sommigen beweren dat dit autootje moet concurreren met de 1 serie van BWM, dat moet namelijk de A3 doen (en is volgens mij ook geen probleem :) )
De A1 is een stuk kleiner en wordt volgens mij gepositioneerd als concurrent van de mini. Ook al ben ik wel gek van het merk Audi, ik denk niet dat Mini (en dus BMW) wakker liggen van de komst van de A1. Ik zou zelf ook voor de Mini kiezen.
Chief_S5 zegt
Hmm.., Ik ben nu 14, december 15, het is nu 2007, 2010=3 jaar, 15+3=18, 18 jaar betekend halen!!! :) :P
Mr. R zegt
@ml: Precies! Een 1.4 als instapper met 65pk?! Typefoutje toch zeker? Anders moeten ze dat ding slechts van aluminium en plastics maken. Een simpele Renault 1.4 16V brengt al 95pk naar de voorwielen. 65pk is wel héééél weinig, zeker voor een premium brand. Verder ziet het er wel leuk uit, maar makkelijk zal Audi ’t niet krijgen: een Mini of Alfa Junior is vast leuker.
Rick dos zegt
Das mooi! Meer van hetzelfde……..
En je kunt er gif op innemen dat een VW variant er ook aan zit te komen…..
john the ultime car fan zegt
zo zo ziet er leuk uit de a8 w 12 die rijd lekker zo echt geweldig de a1 hopelijk ook
:)
Luc zegt
dit is erg, die wielen, die grille, saaiheid
Brecht zegt
Is weer een prachtmoddel wat het geld waard is.
Alleen is spijtig dat (audi/volkswagen) zo een karige bassisuitrusting meegeeft, en als je wat meer comfort wilt hebben (bv: Cruise control, Elekttronische airco, enz…) Moet je dan weer een pak geld neerleggen daarvoor:(
Tenzij je rijkse ouders hebt die ons sponserd :D
wimbers zegt
leuk alternatief voor een mini
zeker met quattro en hele leuke skelter voor in de winter.
DRU zegt
AAaaaah, een MINI Cooper killer. Nu snap ik het. Heel goed Audi!
Maar please stay true to the sketches!
jasper zegt
Ziet er goed uit!
Zijn deze schetsen van de designer Wolfgang Josef Egger, die ook de Alfa Romeo 8c heeft ontworpen.
(http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/14/alfa-designer-kiest-voor-audi)
huub Vanderlubbe zegt
Dat grille-gat is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te groot!!
Solstice zegt
Hij doet me denken aan de aloude Rover 214…
Romeo zegt
FF de knuppel in het hoenderhok gooien:
Japans/Koreaans design anyone ??
el español zegt
@Floris: Het gerucht gaat dat Winterkorn bij zijn overstap naar VW de Scirocco (Iroc) terug naar de tekentafel gestuurd heeft met de woorden: “So ein (schönes) Design ist nur Audi vorbehalten”.
Dus volgens mij hebben ze inderdaad de “Schnauze” van de Iroc op de A1 geplakt en krijgen we binnenkort een brave, burgerlijke Scirocco te zien.
MBQ betekent overigens ModulQuerBaukasten. Een soort blokkendoos dus met grijpklare modules voor de Quer-platformen (motor dwars voorin) van het VW-konzern
el español zegt
dat moest dus MQB zijn. Sorry :-)
jasper zegt
@ el español
Nu je het zegt, deze schetsen lijken wel op op VW Iroc (vooral de plaats van de grille, koplampen, logo)
Floris zegt
@ el español
Aha, dus komt de Iroc dan niet meer? Plaatje is weggehaald trouwens?
el español zegt
@Floris: De Scirocco komt gewoon maar het front zal wel een stuk behoudender worden dan wat ze ons met de Iroc hebben laten zien.
Overigens is de marktinvoering daardor wel vertraagd, net als die van de nieuwe Polo én de Tiguan.
speedlimit zegt
Lijkt net ’n varken zo met die grill.
Lexus LS zegt
Ziet er goed uit. Maar ik vraag me eigenlijk wel af of er markt voor is. Mensen die een dergelijke kleine auto willen (evt, jonge stelletjes) kunnen het niet betalen. Als leasebak van de zaak wordt ’t ook niets, omdat de A4 dan gehaald gaat worden. Ik denk net zo iets als de C30; iedereen vindt hem mooi, maar of ‘ie functioneel is…
Apache zegt
voorkant iets tussen een nieuwe maserati gransport en een toekomstige jaguar XF
– Apache
Mr X zegt
Het is wel een beetje saai aan t worden bij Audi…
jodocus zegt
aardige veelbelovende schetsen van een auto die in de realiteit natuurlijk alweder heel wat banaler zal zijn.
Verschrikkelijk – vind ik ( maar wie ben ik , natuurlijk ? – de man mét de juiste autodesign-smaak, natuurlijk ! ) – die onderste uitgezakte carroserielijn tussen voor- en achterwiel, zoals we die kennen van de afzichtelijke BMW 1 – reeks; reeds beter bekend als het hangbuikzwijntje.
Hopelijk maakt Audi niet dezelfde fout en trekken ze dit recht !
En ja, ook die wijdopengesperde muil van een radiatorgrille / luchthapper is er vér over voor zo’n kleine wagen. Agressief ja, maar schrik je daarmee niet een heel doelpubliek af in dit marktsegment ?
Niels zegt
Volgens mij kun je hier nog helemaal niet zien hoe de nieuwe A1 eruit komt te zien. Die zal veel simpeler en saaier zijn.
henk goedman zegt
Jammer dat Audio zulke saaie voorspelbare autos is gaan maken…was toch een mooi merk met history! (auto union, ro 80)
Appii zegt
ik sie een BMW CS concept.. die voorkant.. dus vind ik hem wel mooii
Floris zegt
Een directe kopie van Mitsubishi? Gelijkenis is schokkend.
http://www.autovisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/archief/2007/07/compacte_suvstudie_van_mi/index.xml
beschuitfluiter zegt
ja echt… twee druppels! :/
j zegt
best een leuk ding om te zien, alleen die mega-grille vind ik niet zo…ben bang dat prijs net zo groot zal zijn als die grille helaas, voor de rest vind ik de ontwikkeling van meer kleine auto’s alleen maar goed.
_-IS250-_ zegt
Veel commentaar maar ik vind hem persoonlijk mooi, lexus en BMW(maar die hebben eigenlijk al de mini) zouden ook zo’n model op de markt moeten brengen vind ik.
Ik denk wel dat de Audi A1 gaat succes hebben, mensen zoeken er naar: een prijselijke auto(ook zal hij duur zijn voor z’n segment) met een goed imago.
Hollie zegt
Ik vind de achterkant een beetje op een renault ‘butt’ lijken, of ligt dat nou aan mij…? Verder ziet ie er zeker bruut uit. Mag van mij zo in productie!
Palo Vieluc zegt
Oké, als ie zo in productie gaat, EEN BOM!!
free zegt
Stoer
dongwan zegt
ja die ziet er niet slecht uit maar op de schetsen ziet hij er inderdaad altijd beter uit, A3 hij zal denk ik meer op de A3 gaan lijken, ik denk niet dat er een 65 pk motor van uitkomt waarschijnlijk een 90 pk een 120 en een 170
wimbers zegt
Ik hoop dat ze voor de A1 eenzelfde concept als de A2 aanhouden. licht, zuinig, design.
Het is weer eens wat anders dan alsmaar zwaarder, sneller, bruter.
Er bruut uitzien is tof, maar maatschappelijk mag er wel wat aan de verwachtingen gedaan worden.
Men verwacht een vlotte lichte auto. dat hadden ze met de a2 voor elkaar (850 kilo)
normale 1.4 deed 1 op 18 (in 2000!) als je dat nu met de huidige tfsi motoren doet moet de motorinhoud nog omlaag kunnen naar 1.2 liter. daarmee moet het verbruik ook naar de 1 op 22 kunnen.
ik zou bereid zijn voor zo´n technisch hoogstandje te betalen.
zie het als mobiele telefoons. hoe kleiner het model met meer features, hoe duurder.
waarom zou dat met kleine auto´s vol techniek dan niet gelden. het kost wat. maar je hebt wel een maatschappelijk verantwoord alternatief voor de gangbare stilstaande techniek. (lees, grote middenklasse-auto´s met groeiende motoren zoals 2.4 liter 4-cylinders)
als de overheid dit ook zou inzien (mensen die investeren in nieuwe, schonere techniek belonen ipv de rest beboeten) zou dit nog wel eens aan kunnen slaan .
Sorce zegt
Achterkant doet denken aan Alfa Brera…
Matthieu zegt
Tegenwoordige zijn kleinere auto’s in. Denk aan de Citroen C1,
Toyota Aygo etc. Dit zou beter zijn voor het milieu en voor
de ‘wallet’. Maar inderdaad, de A1 is te klein als zakenauto en te duur
voor een klein gezin. We houden het dus op verzamelingsauto voor extra op het erf of als boodschappenauto.