“Mother nature can be a nasty bitch sometimes”. Dit of iets vergelijkbaars moeten de Japanse autobouwers gedacht hebben na de zware aardbeving van 16 juli. Door de aardbeving moesten verschillende autobouwers hun fabrieken sluiten doordat er een tekort was ontstaan aan onderdelen.
Eén van de fabrieken van Riken raakte beschadigd. Riken is de belangrijkste toeleveranciers van auto-onderdelen in Japan. Met een productieverlies dat is opgelopen tot meer dan 68.000 auto’s, werden nagenoeg alle Japanse merken getroffen, maar Toyota werd het hardst geraakt. Toyota leed een productieverlies van totaal 55.000 auto’s verdeeld over 12 fabrieken.
Tegen het einde van deze week zullen de meeste fabrieken weer zo goed als volledig operationeel zijn. De gevolgen voor Europese kopers zullen minimaal zijn omdat auto’s voor de Europese markt doorgaans ook in Europa worden gebouwd. (via: wardsauto)
Supermug zegt
Dat is niet zo’n verlies. Zijn we toch bespaard van 68.000 lelijke auto’s!
Mercedes zegt
Hoeveel geld zullen ze daar misgelopen zijn??
Ik denk wel veel.
M Freak zegt
@ Supermug
Maar wel degelijk!
Supermug zegt
M Freak,
sorry, Dat is niet zo’n verlies. Zijn we toch bespaard van 68.000 lelijke degelijke auto’s!
M Freak zegt
@ Supermug
Wat rij jij dan?
stefan zegt
#Supermug
Al mijn lievelings auto merken zijn Japans dus maak AUB geen domme opmerkingen. Ik weet niet wat jij rijdt maar de mazda RX-8 of de silvia S15 hebben meer ziel dan 99% van alle auto’s.
realcar zegt
In Engeland zag ik de auto’s ronddrijven. Dus hier ontstaat vraag naar auto’s terwijl het aanbod minder is wegens de aardbeving. Ergo een tekort aan auto’s is onvermijdelijk. Ga gelijk hamsteren.
Ewout zegt
heerlijk dat sarcasme :’)
ach er zijn nog genoeg 2ehandsjes ;)
Roy zegt
@stefan, een S15 is geen Silvia maar een 200SX.
68000 auto’s zijn niet zoveel als je naar het totaal kijkt wat ze in Japan produceren. Deze productieachterstand hebben ze zo weer teruggewonnen, die Japannertjes zijn daar behoorlijk fanatiek in.
Will zegt
@ Roy
Een 200sx is een S15?
Ik zou maar hard wegrennen als ik jou was.
H.J. Vaesen zegt
Als dit 15 jaar geleden was gebeurt dan hadden we dat écht wel gemerkt hier. Zo zie je ook maar weer dat Mother Nature wel kan timen. En ik moet toegeven een Toyota Crown-apparaat mist niemand.
Tijmen zegt
@ Stefan:
De RX-8 en dat Silvia geval (ze kunnen ook al geen namen bedenken in Japan) zullen volgens jou dan wel een ziel hebben, maar ze zijn en blijven allebei lelijk…
classic red zegt
@Tijmen
Je bent “ik vind ‘ vergeten. Je ventileert namelijk een persoonlijke mening, geen vaststaand feit.
LC zegt
Stel dat de productie van de nieuwe Skyline in gevaar dreigt te komen. Dan hoor je de tegenhangers van japanse auto’s anders klagen.
Ca.dil zegt
Thijmen, geen namen verzinnen in japan? Ik hoop dat jij geen Audi, Mercedes, BMW fan ben…
3 serie, e klasse, a4 whaah
Stunts zegt
Zinloze pro/anti-japan discussie anyone?
speedlimit zegt
68.000 auto’s zijn verloren gegaan….dat halen ze wel in en dan nog maken ze meer winst dan ieder ander land op de wereld ;)
bmwF zegt
@supermug, doe maar normaal, toyota zijn goede wagens zeer betrouwbaar en met veel koppel. of ik zal eens de (elektrische)vliegenmepper nemen is kijken of je nog zo super bent.
_-IS250-_ zegt
Ik vind dat ongeloofelijk belachelijk dat geruzie over Japanner en Duitsers,
dat zijn toch gewoon persoonlijke meningen!
Tot nu toe staan Duitste en Japanse auto’s ongeveer op de zelfde hoogte inzake
kwaliteit enz.
Dat is net of men den grote baas is van een Japans/Duitse automerk, ik zou pas zo doen moest ik echt in die positie zitten, maar toch weten die mannen dat ze eigenlijk vaak niet veel beters op de markt brengen dan de beste in een bepaalde categorie(bv: confort, kwaliteit enz…), dat noeme ze comers.
Ze zijn hier blijkbaar allemaal grote bazen:D