Het legendarische De Tomaso wordt misschien nieuw leven ingeblazen. Het Italiaanse merk, dat zijn hoogtijdagen in de jaren ’70 beleefde werd in 2004 geliquideerd. Het schijnt echter dat Amerikaanse en Chinese partijen bezig zijn met voorbereidingen voor een revival.
In 2003 nam MG Rover de Tomasso-faciliteiten over, om er de X-Power SV te produceren. Helaas weten we allemaal hoe het Rover vergaan is, en in 2004 kon de fabriek de deuren sluiten.
De meest bekende De Tomaso is ongetwijfeld de Pantera (boven afgebeeld). Dit model had een 330 pk sterke 5,7 liter V8-motor van Ford onder de motorkap, en mocht onder andere Elvis Presley tot zijn eigenaren rekenen. Dat niet alle pk’s altijd even goed onder controle te houden waren bewees voormalig Top Gear-presentator Quentin Willson toen hij een Pantera op Silverstone tegen de muur parkeerde.
Wie weet zit er bij een herstart wel een revival van de Pantera in? Van mij mogen ze.
Om een beetje in de stemming te komen hier alvast een impressie van een moderne De Tomasso (via autoblog.it):
H.J. Vaesen zegt
Amerikaanse & Chinese partijen? Vaesen vreest voor de ‘heritage’. Dit is een familiebedrijf..
jurrian zegt
Gaaf, coole wagens zijn dat.
grappig trouwens, pas kwamen net een paar 3d designs voor een pantera van stefan schulze online:
http://www.seriouswheels.com/cars/top-2007-Panthera-Concept-Design-by-Stefan-Schulze.htm
L-Fred zegt
kost dat?
PieterA zegt
MAH, amerikanen en chinezen mogen met hun fikken van dat merk blijven. Weer een stuk europees ergoed weg.
MarcO zegt
Ooooohhhh, doekje. Sorry hoor, maar toen ik nog niet de rijbewijsgerechtigde leeftijd had, stond er bij ons een Deauville in de straat. De enige auto die onze deurklopper deed rammelen als hij aankwam rijden. Voor ons het teken om aan tafel te schuiven… pa kwam thuis van z’n werk! Man, man, man wat heb ik toch een fijne herinneringen aan die bak. Mijn pa heeft er heel wat fijne km in gereden, tenminste als er niet iets electronisch naar de knoppen was.
ZOEF zegt
Euh ik zal wel een open deur intrappen maar … deze rare lay-out jongens, is dat de bedoeling? Of is er iets mis met mijn browser?
Nick_BE zegt
De Tomaso was een Argentijn als ik me niet vergis, en de wagens hadden een amerikaanse V8 achterin liggen. Dus zo europees is dat erfgoed nu ook weer niet.
Ik hoop wel dat ze deze keer auto’s maken waar ik met m’n 1.96m wel in kan zitten. In de pantera was dit niet het geval.
XP zegt
Als het Chinezen worden, wie weet wat voor lelijk monster ze er dan wel niet van maken.
Pjotr zegt
Vroeger had Car Magazine zo’n overzicht van alle auto’s op de engelse markt met pro’s, con’s en sum-up. De sum-up van de Pantera was “Elvis shot his…”
Aston Martin Rapide zegt
Wow…de 3D designs van stefan schulze zien er vet cool uit!!! Die mogen van mij meteen in de pruductie!!
Jan. C zegt
De Tomaso was een Argentijn, inderdaad. Men kreeg voor de Pantera aanvankelijk fabrieksondersteuning van Ford (zo werden ze bij Amerikaanse Ford dealers verkocht).
Overigens werd De Tomaso pas daadwerkelijk in 2006 geliquideerd.
Fiat Coupe 20v turbo zegt
hele mooie 3-d designs van de Pantera, als de amerikanen/chinezen die nou eens gebruiken…
Ik zag laatst op Viva Italia op Assen een Pantera rijden, heel dik!
GOD zegt
heb hier in meegereden op assen :)
die dingen maken een kabaal dat overtref je niet 123
Marc zegt
niet slecht
ZwerverRoodbaard zegt
Ik hoop dat ze weer ong. hetzelfde gaan produceren als de Panthera GTS :D :D
Wat een prachtwagen
huub Vanderlubbe zegt
GENERAL MOTORS, sla je slag, zou ik zo zeggen!!
Ewout zegt
jammer, t ziet er zo veelbelovend uit
glenne zegt
misschien heb ik het mis maar ik vind dat hij goed lijkt in sommige opzichten op een lamborghini murcielago vooral bij het zien van de achterkant als je de kunststoffen latten wegdenkt en de ruit recht zet
lincoln zegt
DeTomaso was een argentijn…. en was in die tijd veeeel mooier bruter dan al die italiaanse meuk (toen )
Classic red zegt
Allejandro De Tomaso was dan wel Argentijn, de fabriek stond in Italië. Dus het meeste werk in de fabriek werd door Italianen gedaan. Het is met recht een Italiaans merk. De Pantera is ovrigens door Tom Tjaarda ontworpen. Een Amerikaan met Nederlandse voorouders.
Klassiekerrally zegt
Het merk is dood. Blijf er met je fikken af.
Alles wat geproduceerd zal worden, zal niet kunnen tippen aan de bruutheid van de Pantera. Het evenaren van het aantal fouten zal ook niet meevallen ;)
Volgens een Duits blad had een Pantera meer fouten dan een hond vlooien :)
Maar toch… Wat een testosteron-bom!
smokin zegt
Waanzinnig mooie auto’s, vooral de Mangusta:
autoblogger zegt
@Jan. C: pas in 2006? weet je dat zeker? Op Wikipedia lees ik het volgende:
The company went into liquidation in 2004, despite this, new cars were still being made by De Tomaso as of 2005.
Het wordt er niet echt duidelijker op…
Mister-E zegt
Prachtige wagens die De Tomaso’s en wat een sound uit dat Ford small-block!
Hier een video van één of ander treffen in Duitsland
http://www.youtube.com/watch?v=fB6PB9bvM-g&mode=related&search=
Maar de mooiste die ik ben tegengekomen op youtube is deze
http://www.youtube.com/watch?v=00FcdPWP3EM&mode=related&search=
Opel The Best!! zegt
De Tomaso was een Italiaan dat je zoiets niet weet dus het is wel europees erfgoed die amerikaanse motor kwam voort uit een samenwerking met de europese tak van Ford Motor Company.
–edit: je meent het!–
jeroen zegt
Kijk met je Opelhoofd ook eens op Wikipedia, daar kun je lezen dat hij een *Argentijn* was: http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Tomaso