Omdat er twee dingen zijn waar niet over te twisten valt – smaak en cultuur – en omdat beide ten grondslag liggen aan welke auto dan ook, belichten de bloggers de komende tijd de verschillende landen waar onze geliefde vierwielers vandaan komen. Vanwaar die Duitse degelijkheid, die Italiaanse emotie, die Japanse perfectie? Lees het in onze serie ‘Autoblog.world‘. Deze keer: Deutschland uber alles!
Aflevering 2: Duitsland
Als er een volk is dat zijn stempel heeft gedrukt op de ontwikkeling van auto’s dan zijn het wel de Duitsers. Niet alleen zijn ze verantwoordelijk voor de eerste verbrandingsmotor (1885), ze zijn traditioneel de grootste autoproducent van Europa. De auto-industrie verschaft aan zo’n 800.000 Duitsers werk en is daarmee de grootste werkgever van Duitsland. Dit verklaart de grote macht van de Duitse belangenvereninging van autofabrikanten, het ‘Verband der Automobilindustrie’ (VDA).
Duitse auto’s verkopen traditioneel goed in Nederland. Zo was Opel lange tijd het best verkopende merk van Nederland, maar de koppositie werd onlangs overgenomen door een ander Duits merk, namelijk Volkswagen. Qua totale autoverkopen heeft Duitsland ook duidelijk een koppositie: vorig jaar was 37,5% van de verkochte auto’s van Duitse makelij, ruim meer dan de nummer 2, Frankrijk, met 21,2% van de Nederlandse autoverkopen.
Als je Duitsland zegt, dan zeg je onbegrensde snelheid op de Duitse snelweg. Dit gaat niet meer helemaal op, want er zijn steeds meer stukken snelweg waar een snelheidslimiet geldt. Ondanks het noodgedwongen snoeiwerk ten behoeve van milieu rond de grote steden maar vooral de veiligheid is dit principe van ‘Freie Fahrt’ uniek in Europa en oefent het een grote aantrekkingskracht uit op (met name Zwitserse) bezitters van snelle auto’s die hun voertuig eens ongestraft de sporen willen geven op een leeg stukje snelweg.
Ook ondergetekende maakt regelmatig dankbaar gebruik van dit recht op hardrijden op de openbare weg. Toen dit een keer door een slecht spiegelende vrachtwagenchauffeur tot een kleine aanrijding leidde gaf de ingeschakelde Autobahnpolizei-agente op de klaagzang van de vrachtwagenchauffeur dat ik veel te snel gereden had een antwoord dat slechts uit twee woorden bestond: ‘Freie Fahrt’.
De laatste tijd staat dit principe onder aanzienlijke druk, met name vanuit de Europese Gemeenschap, maar ook door mindere Goden, zoals Greenpeace. Het lijkt er gelukkig op dat Duitsland de kritiek voorlopig weet af te slaan, met name dankzij de eerdergenoemde grote invloed van de auto-industrie en de eraan gelieerde VDA.
Een ander Walhalla voor sportieve automobilisten dat wereldwijde beroemdheid geniet is de fameuze ‘Nordschleife’ van de Nürgburgring, in de volksmond ook wel ‘die Grüne Hölle’ (de groene hel) genoemd. Tegen betaling mag de bestuurder van wat voor motorvoertuig dan ook zich uitleven op dit 20,8 kilometer lange stuk weg vol met blinde bochten en forse hoogteverschillen. De Ring wordt hierdoor ook wel als de ultieme test van iemands rijcapaciteiten beschouwd. Daarnaast test zo ongeveer elk automerk zijn prototypes op de Ring, wat Nürburg tot een vergaarplaats van spy-fotografen maakt.
Diesel
Diesel heeft een groot marktaandeel in Europa, in tegenstelling tot de VS, waar diesel nu pas echt begint door te breken.
In Nederland loopt het aandeel van diesel in de nieuwe autoverkopen gestaag omhoog, tot meer dan 25% van de totale verkopen vanaf 2005.
Vanzelfsprekend ligt het aandeel in de leasemarkt, waar de meeste kilometers gemaakt worden, nog een stuk hoger.
Diesel heeft het laatste decennium een geweldige ontwikkeling doorgemaakt. Moest er vroeger nog voorgegloeid worden en waren de diesel-motoren de eerste kilometers niet vooruit te branden, tegenwoordig doen de zelfontbranders dankzij steeds verfijndere inspuitingstechniek en turbo’s niet meer onder voor hun benzine-broertjes.
De pompverstuivingstechniek, waar Volkswagen tot voor kort nog aan vasthield heeft de laatste jaren terrein prijsgegeven aan de common-rail technologie, die tegenwoordig in bijna alle dieselmotoren gemeengoed is geworden.
Wanneer het op de zescilinder diesels aankomt is er geen serieuze concurrentie voor de Duitsers. Audi en BMW hebben zeer geavanceerde turbodiesels rond de 3 liter, terwijl Mercedes een hele range soepele common-rail zescilinder diesels levert, die ideaal zijn om op hoge snelheid de nodige snelwegkilometers af te leggen.
In het viercilinder dieselsegment is de concurrentie buitengewoon hevig, maar ook hier hebben de Duitsers een flink marktaandeel, met de bijzonder zuinige 2 liter-motoren die in menig VAG-model worden gelepeld en op de leasemarkt buitengewoon populair zijn. Hiernaast bieden ook BMW en Mercedes uitstekende vierpitters, die veel power weten te combineren met een spaarzaam brandstofverbruik.
Serieuze concurrentie ondervinden de Duitsers van Fiat, dat de laatste jaren zeer potente dieselmotoren ontwikkelt. De meest krachtige viercilinder van Fiat, de 1.9 JTD met 190 pk, verslaat zijn evenknie van BMW (2 liter, 204 pk) zelfs met een beter koppelverloop. Ook Opel is zo onder de indruk van Fiats motorblokken, dat ze al hun dieselmodellen van een Italiaans hart voorzien.
Het milieu
De roep naar schonere auto’s is met de discussie over het broeikas-effect steeds luider geworden, en de autofabrikanten staan meer dan tevoren onder zware druk om zuinigere, schonere auto’s te maken. Dit vanwege de algemene publieke opinie, maar ook door steeds strenger wordende regelgeving omtrent de uitstoot van stikstof en roet.
Volkswagen experimenteert al geruime tijd met milieuvriendelijke auto’s. De mainstream-auto’s zullen in de nabije toekomst waar mogelijk voorzien worden van VW’s T(F)SI-motoren, die gekenmerkt worden door een kleinere cilinderinhoud maar in de meeste gevallen meer koppel en vermogen dankzij turbo’s/en of superchargers. Hiernaast levert VW zijn Caddy en Touran met EcoFuel (aardgas), maar dit is niet noemenswaardig.
In het verleden heeft VW de bekende Lupo 3L uitgebracht, een driecilinder TDI die, de naam zegt t al, 3 liter per 100 kilometer verbruikte. Dit sloeg alleen aan bij de milieufreaks en de Lupo is inmiddels vervangen door de nog kleinere Fox.
Tot slot is de 1-liter-auto van VW nog de moeite van het vermelden waard: dit prototype werd in 2002 door toenmalig CEO Ferdinand Piëch onder uitgebreide media-aandacht naar de VW-aandeelhoudersvergadering gereden. Dit jaar nog meldde dezelfde Piëch dat een productieversie van deze 1-liter auto binnen 3 jaar te realiseren is, vanwege sterk gedaalde materiaalkosten.
Opel blijft wat het milieu betreft wat achter. Ook zij voorzien sommige modellen van aardgas maar verder komt een echt milieu-offensief niet lekker van de grond. Een aantal jaren geleden had het merk wel de ECO-Speedster als voorbeeld, maar dit was slechts een concept. De milieuvriendelijkheid blijft vooralsnog beperkt tot het monteren van 1.3 liter dieselblokjes in de kleine Opels.
Zowel Opel als VW hebben een groot aantal kleine auto’s in hun assortiment, wat het halen van door de EU gestelde emissie-eisen een stuk makkelijker maakt dan de drie Duitse luxemerken, die vrijwel alleen midden- en bovenklassers leveren.
Audi doet, als onderdeel van de Volkswagen-groep ook mee met de BLUETEC-technologie. De toepassing ervan is echter alleen bekend bij modellen die nog op de markt moeten komen, zoals de Audi Q7 6.0 V12 TDI en het Cross Coupé-concept.
Tot de invoering van Bluetec heeft Audi nog de extra zuinige ‘e’-dieselmodellen.
Tevens was in het verleden de Audi A2 uitgerust met Vokswagens 3L-technologie, maar ook bij Audi is deze een stille dood gestorven.
Mercedes zet net als Audi het meest in op BLUETEC. Evenals bij het merk uit Ingolstadt vielen de eerste toepassingen in personenauto’s in 2008 te verwachten, maar onlangs heeft CEO Dieter Zetsche laten weten haast te willen maken met de invoer van Bluetec. De technologie is vooral voor de Amerikaanse markt bedoeld, waar strenge milieu-eisen gelden, vooral in de staat Californië.
Naast ‘schone diesel’ ontwikkelt Mercedes, samen met BMW en GM, sinds 2005 een mild-hybride systeem. Hierbij is sprake van een conventionele auto met een grotere startmotor, waardoor de motor tijdens stilstand uitgeschakeld kan worden, maar vlot en efficiënt weer opgestart kan worden.
Daarnaast levert Mercedes haar NGT-modellen (Natural Gas Technology), die op aardgas rijden. Voormalig staatssecretaris Van Geel (VROM) gaf het goede voorbeeld en nam een E200-NGT als dienstauto.
Voor de nabije toekomst heeft Mercedes een belangrijke troef in zijn mouw. Een medewerker van het bedrijf verklapte namelijk deze week dat het aan een motor werkt die zowel op gas als op diesel kan rijden. Deze DiesOtto wordt nog deze maand voorgesteld en moet Mercedes’ paradepaardje worden in de strijd naar de gunst van de milieubewuste consument.
BMW: BMW heeft Efficient Dynamics, en werkt daarnaast als gezegd met DaimlerChrysler en General Motors samen aan de ontwikkeling van een hybride-systeem. Hiernaast rijden er prototypes van de 7-serie op waterstof rond. BMW wil deze technologie binnen twee jaar in productie-auto’s toepassen.
Efficient Dynamics is er op gericht om via technologische ontwikkelingen zoals lage-weerstand-banden, een verfijnde brandstofinspuiting en een gewichtsreductie door middel van gebruik van lichtere materialen tot een lager brandstofverbruik en een lagere Co2-uitstoot te komen. Onlangs kondigde BMW een Efficient Dynamics-offensief aan, waardoor vanaf september 75% van de verkochte BMW’s een groen energielabel zal hebben.
Performance
De favoriete stek van de internet-hooligan. Hieronder een overzicht van wat er allemaal te kiezen is in het segment van de krachtige zakenauto’s:
BMW
De M-divisie houdt zich bezig met de performance-modellen van BMW. Dit begon in 1972, toen de BMW 3.0 CSL werd geproduceerd. Dit gebeurde met hulp van huistuner Alpina. Na onenigheid met Alpina besloot BMW de bouw van performance-modellen in eigen hand te nemen en richtte BMW Motorsport op, dat later werd omgedoopt in BMW M GmbH. Het huidige aanbod omvat de Z4 M en M3, met een 3.2 liter zes-in-lijn die 343 pk levert, de BMW M5 en M6 met een 5 liter V10 (507 pk) en vanaf september de nieuwe M3 met een 4 liter V8 die 420 pk levert. Al deze motoren zijn atmosferisch en worden gekenmerkt door het hoge aantal toeren dat ze kunnen draaien.
Mercedes
Mercedes levert zijn performance-modellen via huistuner AMG. Dit bedrijf werd in 1967 als tuningbedrijf opgericht door Hans-Werner Aufrecht en Erhard Melcher in Großaspach, en is nu een dochterfirma van Mercedes.
Momenteel worden drie motoren aangeboden, de 55 en 63 (V8) en de 65 (V12), die in talrijke Mercedes-modellen worden ingebouwd. De 65 is een 6 liter V12 met bi-turbo en levert 612 pk. De 55 en 63 zijn zowel met als zonder supercharger (Kompressor) leverbaar met vermogens variërend van 367 (C 55 AMG) tot 517 pk (SL 55 AMG) en 481 (CLK 63 AMG) tot 525 pk (S 63 AMG). Vanaf september wordt hier de nieuwe C 63 AMG aan toegevoegd die 457 pk uit zijn atmosferische 6,2 liter V8 tovert.
Een duidelijk verschil met BMW en Audi ligt in de cilinderinhoud. Waar de andere twee proberen hun motoren relatief klein te houden, opteert Mercedes voor een rijker koppel en een relatief lager aantal pk’s per liter.
Dit hangt samen met een sterkere nadruk op luxe in plaats van sportief weggedrag, waar Audi en BMW als meer ‘hardcore’ beschouwd kunnen worden.
Audi
Verantwoordelijk voor de performance-modellen van Audi tot slot is quattro GmbH. Ook dit is een volledige Audi-dochter met als standplaats Neckarsulm. Naast de RS-modellen van Audi is Quattro ook verantwoordelijk voor de productie van de R8.
Het bedrijf is in 1983 opgericht en is het meest bekend van de enorme successen die de vierwielaangedreven Audi’s neerzetten in de rallywereld, met als hoogtepunt de Audi Sport Quattro S1.
De auto waar het allemaal mee begon is de ‘oer’quattro, geproduceerd vanaf 1980, die destijds al 203 pk uit een 2,1 liter vijf-in-lijn motorblok wist te halen.
Tegenwoordig produceert Quattro de Audi RS4, die 420 pk uit een atmosferische 4,2 liter V8 tovert. Nog dit jaar wordt hier de nieuwe RS6 aan toegevoegd, die (onofficieel) 579 pk uit een V10 (bi)turbo weet te halen.
(Super)Sport
Wanneer je het over echte sportwagens hebt, is er maar één Duitse fabrikant mogelijk: Porsche. Vanaf 1964 produceert het merk de 911, het absolute boegbeeld van het merk uit Züffenhausen. In de loop der jaren zijn er diverse updates geweest maar in de basis zijn de vormen sinds de eerste 911 niet gewijzigd.
Porsche staat alom bekend als een merk waarbij door de meest veeleisende ingenieurs door en door getest wordt tot er een zo perfect mogelijk product is ontwikkeld. De gedrevenheid van de ontwikkelaars en testers leidt tot een oerdegelijk imago van het Duitse merk, en heeft er toe geleid dat Porsche ook dit jaar in de VS door JD Power tot het meest betrouwbare merk is uitgeroepen.
Naast de 911, die de ‘core business’ is van Porsche, heeft het merk het laatste decennium flink uitgebreid in de modellenreeks. Het verbaasde vriend en vijand door in 2002 met een SUV op de markt te komen. Deze Cayenne bleek echter een groot succes te worden, en heeft de verkopen van Porsche flink opgestuwd. Dat ook Porsche met zijn tijd mee gaat bewijst het door nog voor het einde van 2010 in samenwerking met VW en Audi een parallel-hybride systeem in te voeren op de Cayenne en de nog te verschijnen Panamera.
Aan de onderkant van de markt kwam in 1996 de Boxster, die als opvolger van de legendarische 550 Spyder werd geïntroduceerd. Hoewel de wagen klein, licht en sportief is, wordt hij door velen meer als ‘vrouwenauto’ dan als volbloed Porsche gezien.
In 2005 introduceerde Porsche de Cayman. Hierop oogste Porsche veel kritiek, want het model werd als steriele ‘opvuller’ gezien die precies tussen de Boxster en de 911 geplaatst kan worden. Jeremy Clarkson noemde het model dan ook smalend ‘Coxster’.
De meest extreme sportwagen die ooit door Porsche is geproduceerd is zonder twijfel de Carrera GT. Met een kunststof monocoque, magnesium-velgen, keramische remschijven en een 5,7 liter V10 die 612 pk produceert is dit met recht een supersportauto te noemen. De productie begon in 2003 en in 2006 werd de productie van deze 1380 kg wegende, 6 euroton kostende supersport na 1270 exemplaren gestaakt.
Naast Porsche fluit Mercedes sinds kort ook een deuntje mee in het supersport-segment. Hierbij doel ik uiteraard op de Mercedes-Benz SLR McLaren. Deze Coupé (en binnenkort ook cabrio) wordt sinds 2004 geproduceerd en heeft een supercharged 5,5 liter V8-motor aan boord die maximaal 626 pk uitbraakt. Daarnaast kwam vorig jaar de speciale ‘722 edition’ op de markt. De naam doelt niet op het aantal pk’s (dit is namelijk 650), maar is een eerbetoon aan Sterling Moss en Denis Jenkinson, die in 1955 de fameuze Mille Miglia wisten te winnen in een 300 SLR met startnummer 722.
Hoewel de SLR wel de prijs en de performance van een supersport heeft, valt hij qua gewicht (1768 kg voor de SLR en 1724 kg voor de SLR 722) een beetje buiten de boot, waardoor het meer een Gran Turismo is dan een supersport.
Ondertussen zijn McLaren en Mercedes hun eigen weg gegaan en is Mercedes de samenwerking aangegaan met HWA AG, het bedrijf van Hans Werner Aufrecht, een van de oprichters van AMG. De bedoeling is dat er een Mercedes SLC-supercar komt onder de AMG-vlag.
Mercedes en HWA zijn geen vreemden van elkaar; naast de duidelijke AMG-link werken de twee al jaren samen in het Duits toerwagenkampioenschap, de DTM.
In de toekomst zal BMW waarschijnlijk ook richting het supercar-segment gaan, getuige het CS-concept. Waarschijnlijk zal het model dat hier uit zal voortvloeien flink wat vermogen hebben, maar net als Mercedes iets te veel een compromis zijn, waardoor hij zich op een circuit niet met de pure supersports kan meten.
Tot slot mag het Duitse Wiesmann niet vergeten worden. Deze fun-machines met een BMW-hart hebben als logo een Gekko, omdat de auto’s volgens de makers net zo strak op de weg kleven als deze kleine hagedis aan de muur.
De Toekomst
Alle Duitse merken, behalve Opel, doen het op het moment erg goed. Recordwinst na recordwinst wordt behaald en de drie luxemerken weten ondanks de hoge kosten die hieraan verbonden zijn nog een bijzonder groot deel van de productie in eigen land te houden. Het Europese subsidiebeleid om het achtergebleven Oosten te steunen heeft hierbij zeker geholpen, zonder deze regionale steunfondsen was de bouw van fabrieken in Leipzig en Dresden lang zo interessant niet geweest.
De concurrentie vanuit het buitenland is op het moment in de bovenklasse niet groot, de Amerikaanse ‘Grote Drie’ kampen met grote problemen, de Japanners verkopen goed maar zitten in de hogere klasse niet zo veel in het Duitse vaarwater en van de Chinezen is op korte termijn ook niet veel concurrentie te verwachten, daarvoor staat de industrie er teveel in de kinderschoenen.
Mijn verwachting is dat de Duitse merken steeds meer de bovenkant van de markt proberen te bedienen, dat is ook de enige manier waarop de industrie nog enigszins in eigen land kan worden gehouden. Daarnaast wordt er via samenwerkingsverbanden in de landen met een opkomende auto-industrie een flinke vinger in de pap gehouden. Vanuit dit soort samenwerkingen worden de lagere regionen van de automarkt bediend, waardoor ook dit segment ingevuld wordt.
Ook in de VS zullen de Duitsers hun aanwezigheid uitbreiden. Mercedes en BMW hebben er al productiefaciliteiten (in Tuscaloosa en Spartanburg) waar de grote modellen worden gemaakt. In de toekomst wil BMW de productie in de VS uitbreiden, dit vanwege de groeimogelijkheden, maar met name om tegenvallende verkopen wegens de zwakke dollar tegen te gaan.
Hoewel de concurrentie de komende jaren alleen maar heviger zal worden, zullen de Duitse merken het met hun status, reputatie, en dynamische ondernemingszin nog flink lang uithouden.
TomRS6 zegt
Misschien moet de Collumn even onder een kopje gezet worden.. Onoverzichtelijk zo
TomRS6 zegt
Goedzo! Heb het even globaal doorgelezen.
Word een beetje ziek van die milieu-eisen.
Ari_M6 zegt
ok dan. ff een boek op een site zette. damn he…
ze hadden het wat mij betreft wel wat kunnen inkorten.
GTI-Stuut zegt
Leuke column. Lekker naslagwerkje! Props!
H.J. Vaesen zegt
Wat een mooi werkstuk, je krijgt van mij een sticker op je hand.
Nee, gekkenhuis. Inderdaad, goed naslagwerk ;)
smoke zegt
@Ari_M6
Niet zeuren! ’t is verkansie! :)
@H.J. Vaesen
Mag ik ook met gekleurde pen schrijven?
bert zegt
(MERCEDES AMG) : Dit hangt samen met een sterkere nadruk op luxe in plaats van sportief weggedrag, waar Audi (S)en BMW (M)als meer ‘hardcore’ beschouwd kunnen worden.
Mooie samenvatting , maargeef mij toch maar de BMW , luxe heb ik thuis in mijn woonkamer ! :)
Ari_M6 zegt
K heb iets gehoord over de BMW Hydrogen 7 dat die zo zuinig is dat als je een glas een tijdje bij de uitlaat houd , dat het water dat er in valt zo schoon is dat je het kan opdrinken. K weet niet of het waar is , maar zou wel cool zijn.
H.J. Vaesen zegt
Natuurlijk mag je dat Smoke, en je mag kiezen met trefbal.
Ari_M6 zegt
@ Sir Rooktheelveel
Je zegt het zelf , het is vakantie.
heb jij dan zin om in je vakantie een soort van werkstuk te gaan lezen ?
Fiat Coupe 20v turbo zegt
Goed verhaal, leest lekker weg.
Over Freie fahrt in Deutsland gesproken: waar kun je dicht bij Nederland een goed stuk gassen op der Autobahn? Kom zelf uit Utrecht.
Jan. C zegt
Nee, die motor was al eerder uitgevonden. Er was ene Lenoir die een verbrandingsmotor bouwde in 1860. Sterker nog, deze werd zelfs in een soort auto ingebouwd. Maar goed, zelfs de Duitsers waren eerder, in 1862 was het Otto die het Otto-principe toepaste. Een viertaktmotor.
GezondVerstand zegt
Aan het milieu denken is natuurlijk prima.
Alleen heb ik de overtuiging dat het milieu alleen gebruikt wordt om beperkingen en belastingen te rechtvaardigen.
Als je objectief de milieu belasting van personen auto’s beschouwd dan is de huidige en toekomstige financiele belasting die de personen auto berijders wordt opgelegd volkomen ongegrond en oneerlijk !!!
De Nederlandse overheid is net zo huichelachtig als die milieuvervuiler Al Gore, die in zijn eentje net zoveel CO2 op zijn naam heeft als een compleet Nederlands dorp.
Onze overheid wil wel kolencentrales bouwen en werkt allerlei alternatieve brandstoffen tegen.
Maar ondertussen het milieu prediken, zoals door de mond van die Spaarlampen tuthola Kramer.
Coolguy zegt
Mooi, ik kijk uit naar het volgende artikel.
Italianen?
Japanners?
Amerikanen?
Fransen?
smoke zegt
@Fiat Coupe 20v turbo
A31 van Bottrop naar Emden is een goeie. Lekker rustig en overzichtelijk, hier test Brabus ook regelmatig de Vmax van hun tuning-projecten.
Joost zegt
@ Ari_M6: Als je het te lang vind lees je het toch lekker niet?! :wink:
Fiat Coupe 20v turbo zegt
@ Sir Smoke:
Thanx! ga van het weekend maar eens kijken
Ari_M6 zegt
@ Joost
kheb het al gelezen man.
kviel half wel bijna in slaap maar doordat hier op het kruispunt een aanrijding
was gebeurd bleef k wakker.
en al die milieu eisen. in 2012 moet elke auto 120 g per km Co2 uitstoten of minder. de BMW 318i van mijn broer die heeft een Co2 uitstoot van 179 g per km. hij zit er dus gwn ff 59 gram boven.
PieterA zegt
Voor mij mogen er nog meer van deze lange berichten verschijnen, een beetje inhoud mag best wel.
m5 zegt
leuk stukje tekst Sir Smokalot
uit duitsland komen de beste en de mooiste auto’s
je mag er zo hard rijden als je kunt het eten is er goed
en het bier smaakt er ook best en ze hebben een nesje mooie circuits liggen
wat een land zeg ;)
Martijn zegt
@Ari_M6, wie ben jij om te klagen hierover!! ga lekker buiten spelen in je vakantie ipv mensen die werken lastigvallen!
@ SSAL leuk stukje, objectief en makkelijk leesbaar, ben ook benieuwd naar je andere stukken al is duitsland mijn favoriet in dit rijtje bij dit onderwerp! Degelijk!!
lotte zegt
@Martijn: hahaha! Mensen die ‘werken’? Stop eens met lezen en ga eens wat doen! ;-)
Turbopaultje zegt
Ik mis iets heel wezenlijks hier: de duitse tuners……………..
Klassiekerrally zegt
Waarom heb je een plaatje van een modelauto geplaatst bij de 911?
michiel zegt
@bert
bedoel je niet RS ik zou S eerder vergelijken met een 335i om maar een voorbeeld te geven eigenlijk S is sneller RS is snel
Martijn zegt
@Lotte: er moet wel evenwicht zijn he! je kan gaan roken, of ff autoblog checke en je kan in de kantine gaan zitten eten of op je plek en ff autoblog kijken!!
Kwestie van prioriteiten stellen zeg ik dan maar!! ;-)
Maar SirSmokeAlot heeft gewoon moeite gedaan een leuk en goed stuk te schrijven maar in plaats van dat te waarderen krijg je dit en als je het dan te lang vind is dat je mening maar is die relevant? in mijn optiek niet dus vandaar mijn opmerking.
lotte zegt
In je pauze autoblog checken? Mijn prio is dat ik dat in de baas z’n tijd doe ;-)
H.J. Vaesen zegt
Wat? Baas? ;)
lotte zegt
@H.J. Vaesen: precies! De baas? Dat ben ik! ;-)
Greg zegt
Ik hou van duitse auto’s… rij ook al jaren in 1tje, maar de toekomst zal niet rooskleurig blijven voor auto’s uit Duitsland (met name voor VW) if you ask me.
De opkomst van de Aziaten is de grootste bedreiging in mijn ogen. Toyota is al nummer 1 wereldwijd. Maar met name Hyundai-KIA zal na verloop van tijd zeer veel marktaandeel van de Duitsers (lees VW) afpakken. Er worden designers overgenomen van de Duitsers die vervolgens bij KIA designchef worden. Een resultaat hievan is bijvoorbeeld de KIA Cee’d die geweldig mooi eruit ziet en ook op straat opvallend veel te zien is.
Jan. C zegt
cee’d. Kleine letter c. Geweldig mooi? Hij ziet er niet onaardig uit. Echt niet slecht, maar ook niet bijzonder mooi.
Greg zegt
@Jan.C
t blijft natuurlijk subjectief.. I like the car. Het interieur spreek echt zeer aan en van buiten vind ik t ook een beauty. Als ik m naast een Astra of Focus zie, kies ik voor de cee’d als auto met de beste vormgeving.
Beaten zegt
mooi artikel :)
leest lekker door, en we zijn weer een beetje *bij-gespijkerd* over onze oosterburen.
Maar zoals Greg al zei, kunnen we het oosten moeilijk tegengaan.
In Nederland is het erg goed te merken dat steeds meer mensen kiezen voor een goedkope[re] auto.
En dan maakt het embleem wat erop staat ze niet zoveel meer uit, als het maar goedkoop is. [waar china en korea slim op inspelen]
Wat later als gevolg heeft dat er steeds minder ECHTE automerken overblijven.
En dat milieu gezeur? ach, ik trek me er maar weinig van aan. Ik ga thuis redelijk zuinig met energie om..
Maar als ik met mijn oldtimer op pad ben [een Manta uit ’72] kan het me weinig interesseren hoeveel co2 ik uitstoot.. [geen abs, geen stuurbekrachtiging, achterwielaandrijving, HEERLIJK dat is pas HARDCORE]
rijgenot gaat altijd boven het milieu voor mij!
PS: ja ik rijd een Manta, nee ik ben geen sjonnie..
En Opel roestbak? kijk en oordeel zelf maar zal ik zeggen ;) http://i2.photobucket.com/albums/y32/iXTeC/Manta%20Photoshoot/P3250167.jpg
Martijn zegt
@ me ‘baas’ komt hier ook graag!! ;-)
Ewout zegt
nice column :)
Markus zegt
Mooi stukje, leuk overzicht. Volgende keer nog wat meer onbekende wetenswaardigheden? Doet het altijd leuk.
bert zegt
@michiel
Je hebt gelijk , maar dan heeft de BMW 1 Fiscaal peekaatje minder .
IAmbtenaar zegt
Auto’s zijn toch wel Duitslands beste exportgoed na John Thompson (is die eigenlijk wel een Duitser?)
Chief_S5 zegt
@ Martijn: Héhéhé, laat die jongen gewoon zijn mening geven.. :S
Leuk verhaal trouwens (serieus), zeer onder de indruk. Ga zo door zou ik zeggen! :)
DeAutogids.nl zegt
@IAmbtenaar: Na Modern Talking zeker…
smoke zegt
@IAmbtenaar
Viespeuk! John Thompson is heel Duits, en zijn films vinden inderdaad gretig aftrek in Europa. Of hij meer omzet draait dan de Duitse autofabrikanten betwijfel ik echter…
Joost zegt
@Beaten:
Mooie wagen! Ziet er erg netjes uit :)
Ted Sluymer zegt
Greg maakt zich zorgen over de opmars van goedkope Aziatische auto’s. Niet doen. Goedkope auto’s zijn er altijd geweest en ook al is een i30 een aardige auto voor mensen die wat minder in de knip hebben (ook die mensen zijn er altijd geweest, ofschoon de cijfers uitwijzen dat ook hun aantal in opmars is), de Aziaten zullen nooit het imago kunnen benaderen van Europese of Amerikaanse merken. In dat kader is het omdopen van Daewoo naar Chevrolet weliswaar een slimme truc, maar wel pure mobiele blasfemie.
Europese en Amerikaanse auto’s hebben dat ‘iets’ waar Aziaten nog altijd naar zoeken: de bijzondere speld in de hooiberg van de Westerse autofabrikanten. Ze gaan hem niet vinden!
Klassiekerrally zegt
@ Ted:
Chevrolet klinkt weliswaar beter dan Daewoo, maar zo’n geweldig imago heeft het hier toch ook niet?
Trouwens: de Japanners zijn ook klein begonnen. En kijk nu eens welk imago bijvoorbeeld Toyota heeft. Volledig geaccepteerd. Het kan even duren, maar ik sluit niet uit dat we Chinese merken ook heel gewoon gaan vinden. Ze moeten alleen wel goed kijken en luisteren naar wat ‘wij’ willen.
H.J. Vaesen zegt
@ Lotte
Alleen ’s avonds, en zelfs dan niet altijd ;)
mercedesfan zegt
Ik vind Duitse auto’s de de beste die er zijn. ze zijn mooi, snel, goed en nog veel meer.
hilbert zegt
-edit: knip-
Ilquadrifoglio zegt
Tja… Ik heb het niet zo met de Duitse automerken. Vooral in het middenklasse segment biedt de Duitse autoindustrie weinig interessants.
– Engelse auto’s zijn luxer
– Italiaanse auto’s zijn sportiever
– Franse auto’s bieden meer comfort
– Aziatische auto’s zijn betrouwbaarder
En als het gaat om design is het traditioneel ook niet spannend. Naar mijn mening missen alle Duitse auto’s de X-Factor, wat een goede auto een geweldige auto maakt.
smoke zegt
@Ilquadrifiglio
Hoe verklaar je dan het grote marktaandeel, en de aantrekkingskracht die Duitse auto’s uitoefenen op veel mensen?
Dit is in mijn opzicht een stukje status wat je koopt. Ik vind Duitse auto’s over het algemeen te duur voor wat ze leveren, maar het blijkt wel dat er erg veel mensen zijn die bereid zijn om zo wat extra geld op tafel te leggen om maar met 4 ringen of een ster te kunnen rijden.
En dat moet je de Duitsers toch nageven.
Bovendien zoekt de gemiddelde autorijder nou niet echt naar de x-factor uiteraard :).
Ilquadrifoglio zegt
@ Sir Smokalot
Naar mijn mening het grote marktaandeel vooral te weiten aan de goede Duitse marketeers. Daarnaast is het op dit moment gewoon een hype om Duitse auto’s helemaal geweldig te vinden. Wat ook meespeeld is de zogenaamde Duitse degelijkheid, die naar mijn mening niet meer als gemiddeld is. Zeker nu het economisch wat minder gaat kiezen mensen sneller voor een Duitse auto. Meer geld betalen voor een auto die langer meegaat, en tevens minder kans op dure reparaties. Voor veel mensen is die keuze dan snel gemaakt.
Stephan zegt
DRifioglio je hebt het over engelse middenklasers, waar denk jij dan aan?
Ilquadrifoglio zegt
@ Stephan
Jaguar…
En voorheen Rover en MG…
Joost zegt
Het lijkt voor de Duitse-autohaters (die bestaan, vele voorbeelden van) een dogma te worden: Duitse auto’s zijn vooral succesvol vanwege marketing.
Da’s een handig argument, want een zichzelf respekterend (auto)merk kán niet zonder.
Maar dat het alleen “imago” is wat hen drijft, is te gemakkelijk. Een hele reis die je zult maken als je probeert te ontdekken hoe dat “imago” tot stand is gekomen. Namelijk niet zomaar, respekt moet je verdienen. Het antwoord staat in de tekst hierboven; even samengevat: omdat de Duitse automobielindustrie haar tijd altijd ver vooruit is geweest en vele revoluties heeft ingeluid.
En dan over het lijstje van Ilquadrifoglio
– Engelse auto’s zijn luxer
– Italiaanse auto’s zijn sportiever
– Franse auto’s bieden meer comfort
– Aziatische auto’s zijn betrouwbaarder
Het zegt het zelf al, je laat je nogal temmen door marketing, en hebt het zelf wellicht niet zo op Duitse auto’s. Ik vraag je, waar is al die luxe (en vooral de veiligheidaccesoires!) uitgevonden? Juist ja. Engelse auto’s maken dankbaar gebruik van hun Duitse eigenaars en dito engeneers zodat ze goed rijden en zelfs niet meer wegrotten! De Italianen werken van oudsher nauw samen met Duitse automerken, het zgn. Comfort van Franse auto’s is een relatief begrip (mijn autostoelen moeten steun bieden, maar zelfs mijn waterbed is massiever dan die van (oude) Franse auto’s). En last-but-not-least, de betrouwbaarheid van “Aziatische” auto’s. Nooit op gelet dat op iedere Ssang-Yong “Powered by Mercedes-Benz” achter de achterruit geplakt is? Sowieso kunnen alleen Japanse merken het qua betrouwbaarheid zich aan Duitse auto’s meten. En erg groot zijn de verschillen niet meer; welke auto is nu echt onbetrouwbaar, een uitzondering daargelaten, want die vind je overal, óók bij Toyota. En zoals al gezegd, Duitse auto’s zijn niet goedkoop, de kopers des te veeleisender. En klagen kunnen we in Nederland maar al te goed…
Enrico zegt
Als het over duitse middenklassers gaat, hier een vergelijking van de M5, S6 en E63 AMG: http://nl.youtube.com/watch?v=pF7z1nABPd4
je oma zegt
De verbrandingsmotor is trouwens in Zwitserland uitgevonden..
(werkte op waterstof, toen al!)
Citrofiel zegt
Die Duitsers toch, ik vind er toch zo erg niets aan… Muv Mercedes, die houdt het lekker comfortabel (beetje Frans ;) ).
rgseidl zegt
De DiesOtto van M-B draait alleen op benzine, niet op diesel noch op aardgas. Sir Smokealot heeft blijkbaar zoals velen nog niet helemaal begrepen wat volumeontsteking (ook bekend al HCCI of CAI) nou precies betekent.
hilbert zegt
italiaanse disgners zijn over de grenzen, gaan werken dan krijg je dit..
AutoEvolutie zegt
@Citrofiel houdt het comfortabel? Sportiviteit en comfort gaan hand in hand, strak sturen wat BMW zo geniaal doorontwikkeld heeft (en hierin nog altijd voorop loopt) ervaar ik persoonlijk als zeer comfortabel. Wat is comfort, kun je ook denken…
Grappig is het om te zien hoe de Citroen C5 en Renault Laguna van vooral de Audi A4 en VW Passat afgeleid zijn, PSA en Renault volgen (steeds meer) de trends, die bij BMW en VW gezet worden. Bekijk het interieur van de nieuwe C5, schaamteloos kopieergedrag
Doe mij dan maar liever het origineel, een Passat rijdt al veel comfortabeler dan het inspiratieloze Franse namaakprodukt (en biedt daarnaast nog meer)
Citrofiel zegt
@ AutoEvolutie; Tsja, comfort is blijkbaar ook persoonlijk… “(en biedt daarnaast nog meer)” Voor veel meer geld. ;)
AutoEvolutie zegt
Kwaliteit en duurzaamheid kosten geld. Niet voor niets winnen de genoemde Duitse automerken al sinds 1990 de jaarlijkse Auto1-verkiezing (Autoweek etc.) Wordt het niet de hoogste tijd dat de Citrofiel zich bekeert tot… Mercedes? :)
Citrofiel zegt
@ Autoevolutie; Toevallig dat je nu met een voorbeeld van AW komt. Lees de comments van 21 November 2007 om 0:09 tot 23 November 2007 om 15:59, daarin wordt de objectiviteit van AutoBild (en Duitse merken) betwijfeld. :P Hier te vinden: http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/15/de-citroen-c5-ii-onthuld#post-9799 Er zit een boel onzin tussendoor, maar je kunt de kern er vast wel uit halen. ;)
AutoEvolutie zegt
Jij bent wel erg vergenoegd met dit onderwerp he? Tussen mijn zwaar verjaarde opmerkingen, ben jij plotseling binnen een half uur paraat met een antwoord :D Kan mijn vermoedens van vooringenomenheid laat staan “objectiviteit” niet voor me houden. Denk je dat de Franse pers niet vol lof over de Citroen schrijft? Rij door Frankrijk en je ziet vooral Franse auto’s. Ik kan de Duitsers hier niets, maar dan echt ook helemaal niets in kwalijk nemen, ze zijn op automobiel gebied gewoon ‘de’ trendzetters
Citrofiel zegt
@ AutoEvolutie; Puur toeval dat ik eraan dacht om te reageren, zoals nu blijkt! :D Ik kwam hier toevallig weer eens langs… Ik heb nu geen tijd, maar ik kom er later (na wat onderzoek) wel weer op terug. ;)
AE zegt
ik zal niet ontkennen jouw reaktie met smart af te wachten, had deze draad in mijn favorieten geplaatst. succes met je onderzoek! :) ciao
ferrari zegt
Hoi,
leuk een beetje informatie maar heeft U nog meer?
ik ben namenlijk bezig met een wwerkstuk over de duitse autbahn.
alles is gewenst geschiedenis en nog meer.
grtz ferrari
Citrofiel zegt
@ ferrari; Mocht je goed zijn in je talen, op de Engelse en Duitse Wikipedia is veel te vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/German_Autobahns en http://de.wikipedia.org/wiki/Autobahn_%28Deutschland%29 .
@ AE; Jaja, ik weet het. Ik zou onderzoeken. Ik ben begonnen, maar heb nog niet de tijd gehad/gevonden om het af te maken….
AE zegt
hoi ferrari, laat een email adres achter en ik kan je wel wat interessante info toesturen.
Mvg,