Onze Duitse “vrienden” van Autobild denken weer een scoop te hebben: de Panamera komt ook als hybride! Tsss, tuurlijk komt er een hybride Panamera, net zoals een hybride Cayenne.
Het hybride systeem van Porsche zou gebruik maken van een 50 pk elektromotor die naast de 3,6-Liter V6 (280 pk) zal gaan draaien. Vraag is alleen wanneer we het eerste model kunnen verwachten? Volgens de Duitsers kunnen we in 2008 het debuut van deze aandrijving bewonderen in de Touareg, in 2009 mag de Cayenne er gebruik van maken en eind van datzelfde jaar eindelijk de Panamera (via germancarblog).
H.J. Vaesen zegt
Het was al eerder bekend dat Porsche als één van de eersten het hybride systeem-ontwerp van Toyota gekocht heeft. Dus is helemaal niet zo raar Mr. Blogger.
autoblogger zegt
@H.J. Vaesen: Serieus? [/ironische modus]
Floris zegt
Je punt in dit artikel is dus eigenlijk dat AutoBild een jaar achterloopt ;) ?
DRU zegt
Een sensible family saloon vraagt om een sensible energy solution. Isn’t that right mister Vaesen?
ZOEF zegt
Ik zou ‘ns willen weten hoe dikwijls de hybride-eigenaars ook daadwerkelijk hybride rijden? Rijden ze hybride zoals het bedoeld wordt, of is dat allemaal te lastig en rijden ze gewoon voortdurend op brandstof?
Brecht zegt
3,6L V6 van 280pk komt me wel bekend voor. (VW)
Porsche cayenne motor zkr, dan wat verzwakt en in de plaats een elektromotor of ben ik fout?!
DRU zegt
ZOEF, gast, daar hoef je toch niet over na te denken als je in zo een auto zit? Dat gaat allemaal automatisch. Dus ja, men rijdt altijd hybride. Je hebt de werking van het systeem toch wel eens gezien?
Klassiekerrally zegt
Dat is geen hybride toepassen vanwege het milieu, maar hybride toepassen om aan door overheden opgelegde gemiddelde emissie-eisen te kunnen gaan voldoen.
Toch goed dat ’t gedaan wordt, dat wel. Want stiekem weten we allemaal dat de otto-motor slechts een tijdelijke oplossing is voor de aandrijving van onze voertuigen. Ontwikkeling van alternatieven is dus hard nodig.
classic red zegt
In Autovisie stond ooit dat een Porsche techneut had verteld dat ze bij Porsche eigenlijk helemaal niet in hybride techniek geloven. Het voegt veel te veel gewicht toe. Maar ze komen er toch mee omdat de markt er nu eenmaal om vraagt. Ze waren nog aan het zoeken naar hoe ze een hybride toch Porsche-waardig kunnen maken.
Supreem zegt
Panamera? Xedos 6 zal je bedoelen…
H.J. Vaesen zegt
@ Mr. Blogga
Serieus ouwe.
@ DRU
I guess so. Overigens een 50pk hulpmotortje, wat gaan ze daar mee doen? De electrische ramen openen? Er moeten er minimaal twee in. Beetje fatsoenlijke Hooverdam-achtige turbine apparaten. Moet wel een beetje Porsche-waardig zijn vindt Vaesen.
H.J. Vaesen zegt
@ Mr. Bl0gz0r
Excuses overigens.
slk zegt
Vreselijk model is dit zeg.Geef mij maar een cls .Heeft tenminste uitstraling.
Chrizzzie zegt
De tijdspad van de Cayenne lijkt me wel te kloppen maar een hybride versie van de Panamera laat volgens mij toch nog langer op zich wachten. Zo ver ik weet zijn de projecten voor deze auto nog niet ingedient bij de leveranciers.
Nick zegt
Het was Ferdinand Porsche himself, die een auto ontwierp met een elektromotor en een 4-cilinder boxer motor geschakelt via een enkelwegs koppeling op een aandrijfas. (dus of aandrijving via de elektromotor óf de boxer motor)
Het patent was zover ik weet niet aangevraagt, het creëren van een prototype stilgelegd omdat Porsche aan het werk werd gezet op bevel van de Führer voor het Kraft durch Freude project.
Dus ik denk dat het veilig is om te zeggen dat de hybride eigenlijk een Duitse uitvinding is.
Toyota heeft er als eerste gebruik van gemaakt.
GS450h zegt
Zie steeds weer dat het overgrote deel (nog steeds) niet begrijpt wat hybride is.
Heb inmiddels 50.000 hybride kilometers achter de rug (Lexus GS450h) en nog steeds is elke kilometer een reghelrechte belevenis.
Vrachten koppel welke zorgt voor een ongekende souplesse en met 342PK de prestaties van een 911 Carrera…..!!!!
Heb ik gekozen tussen een diesel en een hybride? Nee, beslist niet!
Wel gekozen tussen een V8 benzine en een hybride.
Keuze was overigens zeer eenvoudig.
Geen vergelijkbare V8 reageert met zo’n direkte koppelafgifte en accelereert met zo’n gemak als de Lexus GS450h.
Leuke bijkomstigheid: Over al die kilometers en met een offensieve rijstijl toch een gemiddeld verbruik 1:10,4 (!!!)
Tijdens diverse ritten over grote afstand en een rustige rijstijl (135km/u op de cruisecontrol) verbruiken gerealiseerd van 1:14.8
Zeg dus nooit meer dat een Lexus hybride alléén in de stad voordeel genereert; het tegendeel is waar!
Oh ja, nog een paar opmerkingen:
Techniek: buitengewoon betrouwbaar!
Kwaliteit: boven elke twijfel verheven!
Service: Op eenzaam hoog niveau!
Nick zegt
@GS450h: Een oude 911 Carrera zul je vast bedoelen want een GS450h gaat binnen 5.4 seconden naar de 100 en de 911 Carrera (dat is de goedkoopste) binnen 5 seconden.
Met een Tiptronic automaat is hij wel 0.1 seconden langzamer.
Ook is in het bochtten werk een standaard 911 Carrera beter, een 911 Carrera 4 zelfs superieur qua handling.
De GS450h is absoluut niet verkeerd, maar om het te vergelijken met een 911 gaat best wel ver.
w0o0dy zegt
@Nick: in de dagelijkse praktijk heb je geen reet aan de 0-100 tijd, dat doe je vrijwel nooit. In de tussensprintjes is de GS450h zelfs de 997 turbo te snel af…… nou jij weer! Bochtenwerk is natuurlijk een heel ander verhaal. De ene auto weegt bijna 1900kg en is een luxe sedan. De andere weegt 300kg minder en is een sportwagen….. what do you expect?
Feit is wel….. die GS450h trekt ondanks de automaat gewoon sneller van 50-80 en van 80-120km/u dan de 997 turbo.
slk zegt
Lexus is een te dure toyota.en porsche is een merk met emotie.Niks geen hybrid.
quintijn zegt
mooi dat t hybride wordt maar die porche egt lelijk neej porsche hoort 2 deurs alleen de cayyene is oke :P
Emmanuel zegt
wooody, hoewel ik een gigantische fan van de GS450h ben, vergis je je hier wel. Hij herneemt weliswaar beter dan een handgeschakelde Porsche 911 turbo in 5de/6de versnelling, maar niet dan een 911 Turbo met automaat, of een handgeschakelde in 2de/3de versnelling. Geloof mij, heb in beide al meegereden, en hoewel de Lexus geweldig rijdt, is het verschil met een 911 Turbo gigantisch. Die laatste trekt gewoon je gezicht eraf :)
w0o0dy zegt
@emmanuel: Het zijn idd de cijfers van de handbak, maar over dit soort dingen vergis ik mij zelden. Dit zijn meetgegevens van een Nederlands autoblad. Ik zal de exacte cijfers er even bijpakken.
911 turbo handbak
acceleratie 50-80 km/u in 3/4 3,2/4,3 s
acceleratie 80-120 km/u in 4/5 4,0/5,1 s
Gs450h
acceleratie 50-80 km/u in D 1,9 s
acceleratie 80-120 km/u in D 3,9 s
Nu kun je aanvoeren dat je met de “automaat” iets sneller bent, ok dan is de 911 net zo snel van 80-120, maar ik denk niet dat de tussensprint zoveel sneller wordt uitgevoerd dankzij een automaat.
Tweede punt is dat je 50-80 natuurlijk in de tweede versnelling kunt doen met de 911 turbo. Misschien dat ie dan in de buurt komt of zelfs sneller is?
Feit is wel dat als je allebei relaxt aan het cruisen bent en je wil allebei een auto inhalen op een b-weg, je de 911 eerst in de juiste versnelling moet zetten en bij de GH450h ram je gewoon het pedaal in het tapijt. Dat noem ik “in de dagelijkse praktijk sneller”.
w0o0dy zegt
@Emmanuel: nog even een toevoeging die de tijd van de GS450h in een ander perspectief zet. De snelste tijd ooit neergezet in een autotest voor een echte automaat is de 1,7 sec van 30-50 mph van de McLaren Mercedes SLR. Niet slecht als de GS450h daar maar 0,2 seconden op toe geeft…..