De X-factor, die ongrijpbare factor die maakt dat sommige mensen of producten een bepaalde begeerte oproepen. De begeerte om te bezitten. Bepaalde artiesten bezitten de X-factor en hopelijk je huidige partner ook. Bij een auto geldt voor de liefhebber hetzelfde principe, want vaak wint hierbij de emotie het van de ratio. Een heerlijke gedachte, want het leven is te kort om er niet van te genieten.
Merk & Type
De heilige oorlogen verbleken bij de discussies die tussen de adepten van (met name Duitse) merken worden gevoerd. Een essentiële accessoire voor iedere auto is de juiste badge, het liefst van een “premium” merk. Ook niet onbelangrijk is de typeaanduiding achterop. Het hoogtepunt van deze fetish was destijds de rode T, rode D en/of rode I. Het oppermachtige gevoel meer rode letters te hebben dan de buurman. Het gebruik van de rode letters was absoluut briljant gevonden door de marketeers van Volkswagen. Nog briljanter was de baas van een vriend van mij. Die vriend mocht jaren geleden een Golf TDI gaan rijden van de baas. Veeleisend als hij was, gaf hij aan dat het dan wel een TDI’tje met rode I moest gaan worden. Dat is dan ook letterlijk wat hij gekregen heeft. De extra pk’s en technische aanpassingen die bij het rode I’tje horen had zijn splinternieuwe Golfje niet, maar de begeerlijke I stond wel op de achterklep.
Kleur
Dit is een lastige. Een witte Opel Astra roept andere emoties op dan een witte Audi R8. Blijkbaar is het kiezen van de juiste kleur afhankelijk van de aanwezigheid van de X-factor. Bezit de auto in kwestie niet de X-factor, blijf dan weg bij de heftige kleuren zoals oranje, wit of appeltjesgroen. Een auto met X-factor wordt echter alleen maar nog begeerlijker in dit soort kleuren. Heerlijk tegendraads kies je nu eens niet voor het obligate zilver of zwart!
Autosport verleden
Een sportieve auto is erg belangrijk. Raar, want de bloemkool uit de supermarkt maakt het geen biet uit of dankzij het sportonderstel de haakse bocht het woonerf op 12% sneller kan worden genomen. Tenzij de bloemkool verpakt is in een maagje dat vastgesnoerd is in een kinderstoeltje achterin, dan wil de bloemkool nog wel eens een onverwachte versnelling ondervinden richting het zonlicht.
Het ziet er natuurlijk wel lekker dik uit, die sportvelgen, spoilers en logootjes. Zelfs lullige boodschappenautootjes krijgen daarmee opeens een stuk meer karakter. Voor de VW Passaai zijn nog rigoreuzere maatregelen nodig, maar dan weet de hele buurt ook meteen wie je bent.
Size does matter
Hoe groter, hoe beter. Jarenlang hebben we Amerikanen uitgelachen vanwege de hang naar grote auto’s. Nu rijden we zelf in Audi Q7’s, Hummers, Hyundai Santa Fe’s en andere afzichtelijke SUV’s. Is het niet premium of sportief dan moet het op zijn minst groot zijn, maar het liefst wel zonder vrachtwagenrijbewijs te besturen. Nog belangrijker is dat een grote auto vooral niet praktisch en ruim moet zijn. Een MPV is not done, daar passen te veel kinderen en bagage in, iets wat per definitie niet cool is.
Vraag voortaan bij de dealer niet om het energielabel (als je dat al deed), maar bepaal de X-factor met behulp van de aanwijzingen hierboven.
[ gepubliceerd op nu.nl, 18 juli 2007 ]
GOD zegt
het gevoel dat je bij een auto krijgt vind ik de x factor
voorbeeld: mij moeder heeft een renault 5’je gehad en toen ik en mijn broer nog blagen waren hebben we dat ding meerder malen uit de straat geduwd om een rondje te rijden. Vol adrenaline en niet meer kunnen stoppen van het lachen de raarste capriolen uitgehaald en dan weer dat ding terug duwen op zijn plaats zonder dat me moeder er achter kwam.
En nog veel meer dingen dat we met dat ding hebben meegemaakt en hij bleef altijd lopen dat kleine ding. Elke keer als ik zon 5’je zie dan denk ik wat een lache wagentje terwijl ie de niet uitziet.
PatrickE zegt
Bij mij is een auto meestal liefde op het eerste gezicht, premium merk of niet.
Saab 9000 zegt
Aardige column, grammaticaal gesproken jammer van de laatste zin :)
‘Vraag voortaan bij de dealer voortaan niet om het energielabel (als je dat al deed), maar bepaal de X-factor met behulp van de aanwijzingen hierboven.’
vraag voortaan niet voortaan ;)
–edit: gefixt, thanks–
car lover zegt
ik ben het er helemaal mee eens,wouter,goede column
w0o0dy zegt
@Wouter: in dat stukkie over SUV’s geef je aan dat je het snapt, maar volgens mij had je die opmerking nog niet geplaatst bij the longest topic… “SUV’s zijn Zielig”
Inderdaad denk ik dat veel mensen auto’s kopen vanwege het imago. Rationeel gezien kunnen namelijk de meeste mensen ook prima uit de voeten met een Kia of zoiets….. maar ik heb er ook geen ;)
Bertus zegt
Ach ja, norm ’t X-factor, of image, kom i.i.g. nooit met een nederlands woord, want een woord als “merkbeleving” veroorzaakt op een of andere manier altijd een wat jeukerig gevoel, omdat het zo duidelijk de nutteloosheid ervan weergeeft. Net als engelse liedjesteksten in een nederlandse vertaling een grote mate van l*lligheid beginnen te vertonen.
Geen buurman is jaloers op een nieuwe Fiat, Skoda, Opel of Mazda. De testosteron begint pas te stromen bij Alfa, BMW, Audi, Mercedes of bij het sportspul a la Porsche en de engelse en italiaanse raspaardjes. Maar het gaat eigenlijk nergens over, keeping up with the Joneses.
Auto’s kunnen zowel een praktisch stuk gereedschap voor vervoer zijn, als liefhebberij, maar zijn zelden beiden. Echt mooi spul is nooit echt praktisch, en je kunt wel heel enthousiast doen over die A4 Avant, maar het blijft een gewone middenklasse stationbak
Een SUV dient geen ander nut dan als aanvulling op een minderwaardigheidscomplex, of juist een uithangbord voor opgeblazen ego’s. Geen evenwichtig en nadenkend mens koopt zo’n ding, want het is van alles net niks. Geen 4×4, maar ook geen ruimtewonder, en in al zijn lompheid al helemaal niet praktisch in “urban surroundings”, wat volgens de marketeers toch de natuurlijke habitat zou moeten zijn voor deze opgedirkte heilige koeien met verchroomde kangaroevangers.
Kortom, het gaat allemaal helemaal nergens over, en noopt tot psychologie van de kouwe grond. Maar het is zoveel leuker dan over het weer praten…
DAT zegt
De X-factor is typeaanduiding achterop? Dat dacht ik even van niet.
Dat is voor losers als afgunstige buurmannetjes en collegaatjes.
De X-factor is de seX-factor.
Je moet je afvragen: Scoor ik in deze auto?
Aston Martin Rapide zegt
Welnee…ieder z’n smaak zou ik zeggen! Sommigen zijn helemaal weg van 2CV of van Lada’s….voor hen is het zogenoemd liefde op het eerste gezicht.
Wat kleuren betreft, daar ben ik het wel volkomen mee eens.
Nick zegt
MPV not done?
…
Renault Sport Espace F1 anyone? :P
Bentley zegt
Wel voor mij moet een auto een compromis zijn tussen practisch, veilig en ruimte. Kwaliteit is ook een punt, daardoor blijf ik wat afzien van de nieuwe freelander.
Kom nu niet af met dat suv gedoe, met een 3 serie of A4 zie ik me niet door weides rijden en een aanhangertje hooi vervoeren. Aan jappen ben ik niet de X3 is lelijk en een ML is nu ook niet echt mijn ding, de Q7 is te groot.
Die race voor Pk en en grote is echt kinderachtig, ik rij namelijk graag op een praktische manier door de stad, zonder om de twee dagen te moeten tanken. weet er dus iemand iets over de kwaliteit van land rovers kleinste.
mvg
2.0 TDCI 160 pk zegt
een santa fe?? nooit!!! dan nog liever een panda…
christian zegt
@2.0 TDCI 160 pk: DE nieuwe Santa Fe is cool! veel cooler dan de “nieuwe” Panda, afschuwelijk!!!!!!!!
Solstice zegt
Haha ja dat gedoe met die rode letters achterop Golfjes… echt kolderiek. Met als treurig hoogtepunt dat er tig 90 pk rammelaars rondreden met ‘alles rood’ op de achterklep… Man, Ik heb nog nooit in een auto gereden die zo beroerd de bocht omging als een 110pk Golf IV TDI (rode I geloof ik :P) Ook ooit eens in een Golf SDI (helemaal niks rood op die auto volgens mij) mogen rijden. Accelaratie meten deed je met een kalender, de laufkultur was als die van een vrachtwagen uit de jaren ’60, maar wel 1200 km op een tank! :-)
dan zegt
hmm de X-factor, nu maken ze echt mooie sportieve wagens, coupe’s bv , een 3 serie of peugeot 407 of klassebakken als de e klasse enz.. en dan start je de wagen en denk je dat de motor stuk is of in een vrachtwagen rijdt, om maar te zwijgen van de diesels van VW … daar gaat je X-factor
maar ik heb begrepen dat jullie nederlanders niet zo zot zijn op diesel, in Belgie is het echt een catastrofe aan het worden, en de otto motor is een uitstervend ras aan het worden …
dan zegt
of je wilt eens stevig doortrekken en halverwege wordt je een halt toegeroepen en moet je al opschakelen :(
Guus zegt
“Hoe groter, hoe beter. Jarenlang hebben we Amerikanen uitgelachen vanwege de hang naar grote auto’s. Nu rijden we zelf in Audi Q7’s, Hummers, Hyundai Santa Fe’s en andere afzichtelijke SUV’s. ”
Belachelijk, ik zal mijzelf nooit willen vertonen in een kansloze wagen als een Hyundai Santa Fe… of in een voortuig voor de zwakzinnigen; een “Hummer”. Wat een waardeloos artikel zeg.
En dat verhaaltje over die golf lettertjes zegt mij ook helemaal niks. Een TDI, wat stelt dat nou voor zeg… Dat geeft eerder een burgerlijk gevoel dan een “oppermachtig gevoel”. Het uiterlijk spreken voor de prestaties van een auto, niet de typeaanduiding, dat is zo patserig.
En kies niet voor zwart? Wat is dat voor een vreemd statement, de meeste auto’s ogen prachtig in ’t zwart. Over zilver ben ik ’t wel eens, dat is zo burgerlijk geworden dezer dagen.
Spoilertjes en logotjes zien er dik uit? Wat een onzin, misschien onder de jeugdige civic/golf3 rijdertjes…
Neem van mij aan, de “X-factor” wordt eerder bepaald door merk, type, onderscheidendheid, vermogen en vooral moet een auto stijlvol zijn. Dat is iets wat totaal niet terug te vinden is in dit artikel, juist alles wat niet stijlvol is staat in dit artikel, Hyundai, hummers, TDI, vage kleuren, spoilers, etc… Sneu burgermannetje die Wouter Karssen. Woutertje is een beetje blijven steken in de pubertijd denk ik en rijdt vast een vette knalgroene Golf TDI met een flinke spoiler, flinke tribal stickers en een grote stoere luidruchtige uitlaat.
bram zegt
Hoe kan je het hier nou mee eens zijn?Een caterham is onpraktisch klein, vaak zwart of zilver geen rare spoilers of lettertjes en toch een droom auto. Nee, want hij is niet praktisch maar dat mocht juist niet of…?De beste auto is een compromis, en je mag er zelf voor kiezen welk punt je het belangrijkst vind, maar dat blijft bij mij echt wel de mate betrouwbaarheid en rij eigenschappen.
Mark zegt
Tsja voor de een heeft een A4 Avant de X-factor en laat ie de Passat staan. Terwijl de Passat rationeel gezien een betere, (vooral ruimere) keus is. Je kiest niet wat “het best getest” is maar wat jou het meest aantrekt. (tenzij de baas je in een karretje drukt)
Ik vind een smart een superbakkie, maar rationeel gezien betaal je teveel voor teweinig. Tsja zo werkt het dus niet altijd.
Porsche Fan zegt
Dan heeft Porsche vast geen X-Faxtor??
Tijmen zegt
De BMW M5 Touring heeft qua prestaties/practisch verhouding de x-factor.
Sgt. Stevil zegt
Mooie foto :P was leuk dagje. Willen jullie de rest nog hebben?
hilbert zegt
-edit: knip-