We konden er op wachten, een WTCC diesel. Seat laat weten dat men tijdens de aankomende World Touring Car Championship races in Zweden van start zal gaan in een SEAT Leon WTCC met een 280 pk TDI-turbodieselmotor. Dit zal betekenen dat er voor het eerst een diesel-uitvoering van een autofabrikant op de startopstelling van een officiële, door de FIA georganiseerde wereldkampioenschaprace zal verschijnen.
De 280 pk TDI-turbodieselmotor is afgeleid van de 170 pk sterke 2.0 TDI uit de SEAT Leon FR. De dieselmotor is 35 kilo zwaarder dan de benzinevariant, daardoor was men genoodzaakt de gewichts-verdeling te veranderen.
Jaime Puig, Director van SEAT Sport: “De reglementen staan ons toe om een auto in te schrijven die is voorzien van een dieselmotor, en we nemen die uitdaging dan ook graag aan. We zijn tevreden met de testresultaten en zijn van mening dat de Leon TDI WTCC op de middellange en lange termijn een competitieve auto kan worden. In eerste instantie zal de dieseluitvoering alleen bestuurd worden door Jordi Gené, die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling, en Yvan Muller. Gabriele Tarquini, Tiago Monteiro en Michel Jourdain blijven in de benzineversie rijden.”
Het hoge koppel is natuurlijk zeer interessant (450 Nm), coureur Yvan Muller laat weten: “Ik heb met de dieselmotor getest en de rondetijden liggen zeer dicht bij die van een benzinemotor. Hij is iets minder snel in bochten vanwege het extra gewicht en de belasting op de banden is groter, maar op de rechte stukken is hij weer wat sneller. Het chassis van de SEAT Leon is één van de beste, maar de rechte-lijnsnelheid van de benzineauto is momenteel nog te laag. Daarvoor heeft SEAT Sport met de dieselkrachtbron een goede oplossing gevonden. Ik heb tijdens de 24-uren van Spa ooit eens in een dieselaangedreven auto gereden en ik kijk er dan ook naar uit om in Zweden voor het eerst met de Leon diesel te racen.”
Mizze zegt
benieuwd hoe hij gaat presteren…
JLJ zegt
Natuurlijk ontzettend krom dat dieselmotoren met turbo mogen, en benzinemotoren niet. Vandaar dat hoge koppel…
De diesel accellereert dus sneller, dus ondanks de lagere bochtsnelheid zal het onmogelijk zijn ze in te halen.
Competitievervalsing als je het mij vraagt.
Of wil de FIA alleen nog maar dieselraces??
Vinox zegt
@ JLJ: Das toch ok? Beetje diversiteit en zo. En dat een turbo niet mag op een benzine en wel op een diesel is een beetje logisch he. Een benzine turbo is altijd sneller dan een diesel turbo, mits gelijk gewicht en gelijke motorinhoud hè.
Iig, das iets om benieuwd naar te zijn. Bij de Audi R8 TDI had ik zoiets van “ok diesel, maar als uwen auto minder dan 1 ton weegt, lijkt me het logisch dat die even hard vliegt als de benzine”. Nu is er al wat meer gewicht in de schaal, meer lucht/bandenwrijving, this could become very interesting.
Diesel in FIA races zeg… Wie had dat ooit gedacht! Jeremy Clarkson alvast niet, that’s for sure :-)
sir smokalot zegt
Seat en diesel, my 2 favourite things :)
Lekker nagelen over het circuit met die 280 pk!
Greg zegt
@Sir smokalot
Het is met die VAG TDI’s echt letterlijk nagelen…
Die Seat TDI’s hebben nog steeds een vrachtwagen sound. Denk dat er weinig Seat race fans blij worden van dat geluid: “grang-grang-grang-graaaang”
hans zegt
toch zuur voor die coureur dat ie nu in een diesel moet rijden..
WJ zegt
Tja, mijn FR TDI nagelt niet hoor! Leverden ze maar een grotere TDI dan de 170pk, ik sta in de rij!
autoblogger zegt
Wanneer komt ie in de lease?
bmwF zegt
@ JLJ, dieselmotoren daar krijg je minder pk uit dan een benzine he, vandaar de turbo.
CSL zegt
BMW gaat met hun aluminium 2liter twinturbo een gehakt van anderen maken
Jan. C zegt
Interessant. Ligt het aan mij of werken vele plaatjes niet?
phantom zegt
450 nm is niet superveel voor 280pk diesel
Nick zegt
@CSL: Dat hoop ik wel voor BMW, anders staan ze een beetje voor lul met hun gloednieuwe 23d motor tegenover een 2.0 TDI die van begin jaren ’90 komt en alleen maar een turbo erbij heeft gekregen. :P
CSL zegt
@Nick
Als ik het goed had begrepen wordt de 2liter TDI sinds 2003 toegepast is de auto’s.
BMW motoren moet je sowieso niet mee verglijken, die zijn veel geavanceerder.
autoblogger zegt
Op het circuit van Oschersleben zorgde SEAT-coureur Yvan Muller dit weekend voor een historisch feit door als eerste coureur in de geschiedenis van het FIA WK Toerwagens (WTCC) een race te winnen met een diesel-aangedreven auto. Met de SEAT Leon TDI zegevierde de Fransman in Duitsland…