Nou hoeven we in Nederland al niet echt te klagen over een gebrek aan automerken. We hebben naast het kwakkelende Spyker ook nog merken als Donkervoort, Carver en het nieuwe project van Maarten de Bruijn. Maar ik kan jullie vertellen dat er nog meer lekkers onderweg is!
Enkele jaren geleden had Giel Hansen een droom, hij wilde terug naar de basis van het ware autorijden. Niks geen electronische hulpsystemen of andere betuttelingen, een auto met zo min mogelijk compromissen moest er komen. Hij wilde weer terug naar de jaren ’70 toen ingenieurs in kleine fabrieken nog echte rijdersauto’s produceerden.
En daar wordt inmiddels hard aan gewerkt. Met behulp van moderne technieken wordt een custom built sportwagen ontwikkeld die geschikt zal zijn voor zowel de openbare weg als het circuit. Verantwoordelijk voor het design van de Hansen GT is de Portugees Ernesto Freitas (die we inmiddels kennen van de nieuwe “Dino”).
Maar ook de gebruikte techniek is niet mis. Zo zal de Hansen GT voorzien zijn van een dikke V10 die minimaal 500 pk zal leveren, een instelbare wielophanging hebben, voorzien zijn van een geïntegreerde rolkooi en zo kan ik toch nog wel even doorgaan. We kunnen kortom stellen dat de specificaties (PDF) veelbelovend zijn.
De Hansen GT zal in twee verschillende varianten gebouwd worden, de GT-R en de GT. De GT-R is de hardcore raceauto die en de GT is de daar van afgeleide straatversie die ook geschikt is voor het circuit. De verschillen tussen beide versies zijn minimaal. Zo is de GT-R voorzien van een racekoppeling en volledige racerolkooi, maar verder worden waar mogelijk in de straat en raceversie zoveel mogelijk dezelfde onderdelen gebruiken. Dit in tegenstelling tot veel concurrenten.
Momenteel is Hansen Sportcars druk bezig met het opbouwen van de eerste testauto en de verwachting is dat in het vierde kwartaal van dit jaar de eerste circuittest plaats zullen vinden. Dit jaar zal er dus 1 exemplaar verkocht worden en voor 2008 ligt de planning op 5 stuks.
Je hebt nog even de tijd om te gaan sparen want de vanafprijs voor de Hansen GT-R ligt op 225.000 euro en dat is dan nog exclusief BTW & BPM. Maar als ik zo naar de impressies kijk en de specificaties lees, dan begin ik al met sparen. En mocht je nu heel enthousiast geworden zijn dan bestaat er ook nog de mogelijkheid om een aandeel te nemen in het bedrijf. Wie wil dat nou niet?
evo zegt
Zeer leuke opzet! Qua idee zie ik veel overeenkoming met het merk Lotus. Jammer dat het uiterlijk alleen – voor zover ik dat nu kan zien – niet erg karakteristiek is.
TheEdge zegt
Een leuke autoblog bedrijfsauto!
sem zegt
1 dit jaar en 5 volgend jaar? bouw er is héél gauw meeer!!:D
Julian zegt
nu hopen dat het rendement van de aandeeltjes hier hoger ligt als bij spyker…
Solstice zegt
Een V10 met 500 pk, van welke fabrikant zou die afkomstig zijn…. ? ;-)
auto? zegt
Go go go Giel Hansen…
Mr Yigit zegt
Wat een lelijke grauwe renders zeg.. Doe dan ff een leuk kleurtje ofzo :D Auto zelf ziet er opzich goed uit, ben benieuwd hoe de achterkant eruit ziet.
Pomoek zegt
Ik vind het allemaal prima hoor, maar het blijven natuurlijk veredelde kitcars. Motor inkopen bij BMW, auto in elkaar schroeven (met de hand) en voor veel geld verkopen. Vind zo’n Burton dan eigenlijk veel leuker en betaalbaar.
Aston Martin Rapide zegt
Dat is wel erg goedkoop….225.00 euro…je bedoelt zeker 225.000 euro?
-EDIT: Fixed!-
keislair zegt
hoop dat dit wel een echte sportauto wordt. spyker heeft helaas geen koppen kunnen slaan. dit ziet er al een heel stuk serieuzer uit! hoop inderdaad dat het de v10 van bmw wordt! dat beloofd spectakel!
JLJ zegt
Hij wil terug naar de rijdersauto’s uit de jaren 70, en komt met 500 pk?? Waar kun je die dan gebruiken? Alleen het circuit toch?
als je met zo’n statement komt, moet je ook een auto presenteren die je op de openbare weg te volle kunt benutten, geen 500 pk monster zonder vangnetten.
Jonas zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Jeffrey zegt
We hebben ook nog een ondergewaardeerde supersportwagen namelijk de Ascari van Klaas Zwart. Ook al zijn er maar een paar van gemaakt, dit vind ik eigenlijk de mooiste en beste nl auto ooit gebouwd.
Bram zegt
Dan koop je toch beter een Lotus exige cup versie of iets dergelijks….?
Jeffrey zegt
Ook al is Ascari oorspronkelijk Italiaans – Engels zie ik net dan heeft KZ het toch echt beter gedaan de de boven genoemde merken.
Rijk zegt
leuk idee… denk dat het ook maar beperkt uitgevoerd zal worden.
Hansen heeft nog geen naam, begint leuk over een “pure sportwagen” zoals elk ander beginnend sportmerk. Komt waarschijnlijk in een later stadium erachter dat deze auto’s van allerhande veiligheids maatregelen voorzien moeten zijn om niet alleen in Groot-Brittanië verkoopbaar te zijn (EU en USA zijn de afzet markten). Daarna missen ze nog de naam, waar atm nog geen waarde aan kleeft zoals dat aan een naam als bentley en aston martin wel kleeft… immers daar rijden velen celebs in.
Productie gaat erg specifiek op een zeer kleine doelgroep waardoor ze door hun afzet geen lage materiaal/fabricage prijzen af kunnen dwingen. Dit resulteert weer in een spartaanse bak die ook nog eens slechter rijdt dan de gemiddelde Jaguar XKR/Porsche 911S. Waardoor veel klanten het een leuke auto vinden… maar em toch niet kopen.
Voila, fiasco #2357832585332
Scuderia__Ferrari zegt
Het is wel een mooie wagen alleen jammer van de lotus motorkap, en ook de velgen zijn ongeloofelijk fout! voor de rest ziet het er een mooi wagentje uit.
GTI-Stuut zegt
Wel vet, die 13-inch BBS-jes…
June zegt
Ze doen echt veeeeeeeeeel beter dan spijker. goed begin!
Jan C. zegt
Autoblog geeft me weer vele fouten; de browser crasht doorlopend.
Ik ben gek van Nederlanders die proberen een auto te bouwen. Ik vind het ook leuk dat ze een sportwagen bouwen, hoewel dat toch een beetje een teleurstelling is.
Ik ben het niet eens met “veredelde kitcar”, want DAF had vroeger ook Renaultmotoren, dat noemen we toch ook een automerk?
Helaas ben ik het wel eens met de ietwat negatieve toon van sommige hier. “Back to basic” is een veelgehoorde kreet van beginnende autobouwers. We zullen het zien, ik wens ze veel succes, maar ik vrees dat het in tranen eindigt.
Cedric zegt
De GT-R is de hardcore raceauto die en de GT is de daar van afgeleide straatversie die ook geschikt is voor het circuit.
Staat er geen foutje in deze zin?
Time zegt
Hey Goood Lookin’.
Dit is leuk!! Straks krijgen we in Nederland nog een echte autoindustrie!! Heel gaaf, schetsen zien er goed uit, vermogen klinkt prima. Ik hoop inderdaad net als Sem dat er veel meer gebouwd kunnen gaan worden.
Jan C. zegt
Trouwens op die site staat een dagbladartikel waar hij voor een mockup? carrosserie staat…
Apache zegt
@ Cedric
jawel: “daar van” moet “daarvan” worden.
jaguar fan zegt
Ik begin zeker met sparen.
Alleen jammer dat er geen foto is van de achterkant.
lincoln zegt
de gt en de gt-r .. spannende namen hoor..
Simon zegt
@ Iedereen die al bij voorbaat fabrikanten roept voor de V10, in de tekst staat in mijn ogen duidelijk dat deze auto is bedoeld voor het rijden in een auto zonder alle elektronische hulpsystemen, dat houdt in mijn ogen dus ook een motor in die niet van diverse computergestuurde functies is voorzien. Iets dat bij BMW bijvoorbeeld wel degelijk het geval is.
Of zit ik er nu gruwelijk naast?
Cedric zegt
@ Apache:
Nee ik bedoelde de “die”
De GT-R is de hardcore raceauto die en de GT is de daar van afgeleide straatversie die ook geschikt is voor het circuit.
david zegt
v10 met 500 pk, is die van een viper of bmw m of gallardo ??
Jesko zegt
Het ziet er heel standaard uit. Ik vind het een emotieloze auto. Bij Spyker zie ik wel emotie, een ontwerp wat me interesseert. Dit niet, het lijkt wel zo’n zelfbedachte supercar uit een budget race-game…
Pieter zegt
Waarom nou weer zo’n schreeuwend duur ding? Ik vind het een heel leuke auto hoor, daar gaat het niet om, maar volgens mij hebben ze meer kans als ze dit model scherp geprijsd aanbieden. Maak hem zo licht mogelijk, doe er een 4 cylinder van 200 pk in en prijs hem in de Audi TT klasse. Dan krijg je een totaal andere auto, maar mijns inziens veel interessanter dan het 500 pk spierballengerol.
PieterA zegt
Ik gok op die uit de Audi-stal. BMW leent zn motoren niet uit (behalve aan Wiesmann). Verder word ik niet bepaald warm van de wagen.
pantera zegt
tsja wat moet ik zeggen…–edit: zeg dan maar niets!–
autoblogger zegt
UPDATE: ik heb 2 nieuwe afbeeldingen toegevoegd. Met dank aan Ernesto!
Guan zegt
‘De auto krijgt een V8 of een V10 motor met een
vermogen van circa 500 paardenkrachten. ,,We
hebben hiervoor contacten met diverse partners van
Europese automerken. Een Europese motor vinden wij
beter bij het karakter van deze auto passen dan een
Amerikaanse motor. Een Europese motor heeft meer
finesse, al is hier wel lastiger aan te komen.’
(uit artikel op Hansen’s site)
En wat je hier van moet zeggen!? Hangt denk ik vooral van de partners af of dit een succes wordt, of er drive genoeg is om flink te investeren en vooral ook of er kennis genoeg aanwezig is.
B&S als partner voor het onderstel is natuurlijk ok, AES zegt mij dan weer helaas niets.
Bramzel zegt
Erg gaaf hoor, laat maar komen.
Miguel zegt
sorry maar dit vind ik ontzettend veel zaliger dan Spyker!
stefan zegt
hahha vast een deal met BMW dat kan heel erg dik worde kijk maar naar weismann dat zijn echt dikke wagens en die staan op een m3 onderstel met m3 motor. Hoop dat dit een M3 onderstel krijgt met een M5 motor :P
En please GOD die nie die stomme dinge zo als spyker want die sie nu gewoon fait over een jaar of 2 met hun stomme race.
phantom zegt
Vooral die eerste 2 schetsen zijn zeer mooi niks aan veranderen.
Floris zegt
Ondanks dat het een sympathiek initiatief is zie ik dit niet slagen. Kleurloos design (weinig onderscheidend vermogen), veel te duur (voor dat geld rij je ook een Ferrari) en de vraag is maar of zo’n klein bureautje een beetje een goed sturende auto af kan leveren.
vla zegt
aan alle nederlanders: puik werk!
v4 mini zegt
vind hem er lijp uitzien beter dan een spyker zelfs …
v4 mini zegt
nog een keer.. mag mssn nog wel een lichte spoiler op
Bramzel zegt
Ik denk eigenlijk dat de straatversie maar een bijprodukt is van de raceversie.
Als ik dit artikel op Autosport.nl lees gaat het de initiatiefnemers meer om de racerij dan om de straatauto:
http://www.autosport.nl/actueel/news.php?id=4881&rubriek=int
Nick zegt
DIT KAN ECHT NIET!
Iets wat erg overeenkomt met deze bolide qua design had ik in gedachtte om ooit te gaan construeren.
Weliswaar met een 280 PK 1.4 motor i.p.v. een V10 maar ja… :P
Race_Kees zegt
Maar zo’n back-to-basics ruige borsthaar auto was er toch al? TVR?
Het uiterlijk doet me denken aan een koenigsegg, die koplampen etc..
Is een corvette blok niet te krijgen? die persen tegewoordig ook al 500+ pk toch
@keislair: het was voor Spyker volgens mij nooit de bedoeling zo’n hardcore sportauto te maken.
phil zegt
nu moet ik zegge dat het wel een beetje trekt op een koeningsegg vanvoor en vanachter trekt het een beetje op een esprit
Hans zegt
Achterkant van een Lotus, voorkant lijkt op een Saleen S7-R
Maarten zegt
DOEN!!
Michiel_vd_Brink zegt
Wel stoer om dit op Assen, Zandvoort of Spa zo op je af te zien komen:
Ik wens Dhr. Hansen bijzonder veel succes met dit project!
Tephlon zegt
IK BEN HET ZAT!
“Het lijkt op een [vul supersportwagennaam in]”
Natuurlijk lijken al die wagens een beetje op elkaar. Wat voor vorm zou je een 500pk racebak anders geven….?
donaldduck zegt
Leuk formuliertje om in te vullen voor onze nieuwe entrepeneurs,
http://www.sniffpetrol.com/issue075.html
iFi® zegt
Zelfs die achterkant doet me aan Lotus denken. Allejezus zeg zo moeilijk is het toch niet om je eigen motorkap en achterlichten te ontwerpen?
C30CDIAMG zegt
Wellicht zouden de nederlanders eens een auto moeten ontwerpen die voor ‘de grote markt’ is ipv de niche markt
Beau92 zegt
Ik moest bij de eerste foto gelijk denken aan een lotus, vind ik wel jammer. Niet dat ik iets tegen lotus heb, maar wel jammer dat je bij het zien van deze auto niet hebt: he wat is dat! Die motorkap komt ook een beetje van lotus.
voor de rest een toffe auto
joop zegt
WAT EEN SUPER WAGEN!!!!!-Edit: klik!–
wilco zegt
Ziet er om te beginnen veel beter uit dan welke Spyker dan ook. Dit idee mag van mij uitgevoerd worden!
sander zegt
heeft wat weg van de audi r8, alleen heeft die(welke je ook neemt) stukke mooiere velgen.
Rutger zegt
Eindelijk iemand die op het idee komt om al die electronische zooi overboord te gooien. Je kunt tegenwoordig niet eens je eigen koplamp meer vervangen !!
Niet dat je aan deze auto zelf zal kunnen gaan sleutelen natuurlijk maar het idee is briljant !!!
Ook het idee om de straat en race versie van deze bolide nagenoeg gelijk te laten spreekt mij erg aan. Wie wil er nou geen straatversie van een auto die vrijwel in dezelfde uitvoering op het circuit mee kan komen met of zelfs winnen van de concurrentie.
Dan heb je naar mijn idee pas echt de essentie van een SPORTwagen voor op de weg te pakken.
Aandelen voor deze “firma” (?) zullen zeer zeker de moeite waard zijn.
De visie is goed, nu maar hopen dat de heer Hansen vorm kan geven aan wat er geschetst wordt.
musti zegt
nou het lijk ook wel een beetje op de ferrari achter kant en voorkant
en ze zeggen ook tegen de turkse etox sportwagen dat die op een NISSAN 350Z lijkt nou
nederland doet het zelf dus ook
MAAR ! DING IK VIND HET WEL EEN SUPER AUTO ALEEN BEETJE KLEIN NET EEN BUGATI VEYRON :D
Eral zegt
Ik vind dat de auto veel weg heeft van andere auto’s zoals de Saleen S7, Lotus Elise en de Ascari KZ1…
stephan zegt
lijkt idd erg veel op andere auto’s, de motorkap van een lotus elise, de vormen vind ik zelf lijken op een ferrari F430 met wat details van een mclaren
Patrick Gorissen zegt
Geweldig initiatief, dat we eens afraken van dat bloembollen en molentjes imago!
Maar zoals vaker gezegd word, hebben we in Nederland de techniek en kennis in huis!
Dan vindt ik ook, dat als je zo”n auto op de markt wilt brengen, je niet moet gaan winkelen bij andere autoproducenten voor onderdelen!
Maak een auto waar we trots op kunnen en kunnen zeggen dat hij werkelijk in Nederland ontwikkekd en gebouwd is!
Alex. zegt
Geweldig Initiatief.
Maar hopen dat dit wat gaat worden.
Alleen vind ik zelf de naam ( merk ) een beetje raar voor zo,n sportauto.
Echter geef ik Hansen wel gelijk betreft ECHT autorijden zonder die elktronische hulpmiddelen.
Damoklets zegt
Prachtig initiatief, hulde aan hollands glorie!!!
Alleen de vormgeving (amerikaans happertje hier, amerikaans happertje daar) is mijns inziens karakterloos en zeker niet inspiratief, maar dat zal dan smaak zijn.
Natuurlijk veel succes gewenst, hopelijk komt het goed!
Alex zegt
Damoklets
Klopt, en daar heb je ook helemaal gelijk in, en vind hem ook een tik op een Ferari lijken.
Maarja, qua sportautos lijken ze zowieso op elkaar.
Maar een glazen dak over de hele auto is wel weer appart.
En dat uit Holland?
Althans het produkt komt uit Holland, en de desing uit Portugal. :)
We mogen best trots worden.
Roy Brom zegt
waarom nieuwe auto’s bouwen, als er al zoveel goeds gemaakt is, wat zijn eigen al bewezen heeft, daar zijn alle kinderziektes uit, waarom geld weggooien aan nieuwe kinderziektes. Zelf rijd ik Mercedes 240 diesel met 631.000km op de teller, rijd als nieuw, met 52pk ,weegt 1700kg, maar rijd superlekker, wat moet je nou met 500pk. ik zou zeggen: auto niet bouwen maar een vliegtuig met 500pk bouwen. of plak er een paar vleugels aan.
Damoklets zegt
@Alex
Precies, en daarom is de Spyker per definitie vele malen onderscheidender dan deze bolide. Een merk waar je als echte chauvinist trots op kan zijn, ondanks dat Victor Muller en Michiel Mol wat de verkeerde weg kozen.
Niet elk product uit holland is automatisch iets om trots op te zijn.
Het Hansen ontwerp van de Freitas biedt absoluut niets unieks. Het is niet ‘eigen’ maar een eclectisch samenraapsel van 80’s-90’s sportautoontwerp.
Dergelijke ontwerpen hebben geen prijs van ong. 300.000 euro, maar meer een prijs van 89.000 of minder. Ik begrijp ook niet dat je met droge ogen meer dan 100.000 euro durft te vragen voor zo’n oppervlakkig, makkelijk ontwerp, V10 of niet.
Er is dus duidelijk niet goed naar de doelgroep gekeken. 3 ton voor een auto waar geen flair en stijl in zit betalen ze niet. De ontbrekende electronica is niet genoeg om een overtuigend USP te zijn.
Hopelijk ziet Giel Hansen snel het licht en laat ie de opvolger wel goed ontwerpen, anders denk ik dat het snel over is met de pret. En dat zou natuurlijk ontzettend zonde zijn van zo’n prachtig initiatief.
Wake up Giel!
autofan zegt
Als ik de eerste …… reacties lees ik veel nare dingen over Spyker. Vreemd. Goed zakelijk gezien een beetje jammer maar een schitterend ontwerp. Met zo’n auto schreeuw je geen ferrari of bmw m5, maar laat je smaak zien.
Goed, deze auto moet je schuin van de achterkant bekijken vind ik. Die lijnen zijn bijna spectaculair. Verder toch een beetje bij elkaar geraapte auto. Maar ja beter goed gejat dan….. . Alleen 500 pk en geen electronica? De meeste mensen die zo’n auto kunnen betalen staan niet bepaald bekend om hun rijkunsten. Klinkt een beetje als wraak op de bank managers voor de kredietcises.
Sorry ik had gehoopt op een betaalbare middenklasser met een beperkte oplage in het begin, met een wat minder onderhoudsgevoelige motor tussen de 220 en (hooguit) 350 pk . Zeker als je zonder electronica wilt rijden en het jaren 70 gevoel terug wilt halen. Hij had wat mij betreft wat meer mogen kosten dan een Lotus. Ik zou er zeker voor gepaard hebben
Roy Brom zegt
Autoracen voor de ‘gewone man’
Autoracen staat bekend als een dure sport. Saker Sportscars, misschien wel de minst bekende autoproducent van Nederland, probeert deze ultieme jongensdroom voor een breder publiek toegankelijk te maken.
De raceautoproducent uit Etten-Leur presenteerde woensdagavond twee nieuwe modellen, de Saker RapX en de Sniper, exclusief bestemd voor circuitgebruik. Op verzoek kunnen de auto’s wel aangepast worden voor de openbare weg, maar erg happig zijn ze daar bij Saker niet op. „Wij blijven een raceautofabrikant. Wellicht zullen we in de toekomst meer werk gaan maken van auto’s op kenteken maar het wordt nooit de hoofdmoot”, zegt Sakerdirecteur Herbert Boender.
Aan de Saker, een lage, brede sportauto met vleugeldeuren en uitgevoerd met een voor de racerij geprepareerde Subaru turbomotor, hangt een prijskaartje van minder dan 50.000 euro. Elke andere vergelijkbare sportauto met dezelfde prestaties kost volgens Boender minstens het dubbele. De prijs kan laag worden gehouden doordat de auto’s in serie worden geproduceerd. „Als wij de straatautomarkt op gaan, verwachten mensen dat deze auto’s, met deze looks wellicht een leren interieurtje hebben of dat ze volledig customized zijn. Die auto’s hebben we niet”, stelt Boender.
Saker richt zich op amateurracers die hun hobby willen uitoefenen. Boender: „het zijn over het algemeen geen mensen die de illusie hebben om formule 1-wereldkampioen te worden, maar wel mensen die nu eindelijk hun droom kunnen waarmaken en kunnen racen, en wel op een relatief betaalbare manier”.
Boender verkoopt ongeveer 25 auto’s per jaar en wil het bedrijf gestaag laten groeien. „Wij gaan volgend jaar, zelfs al krijgen we een enorme hoeveelheid orders, gewoon 25 tot dertig auto’s produceren en niet meer. Daar is ons bedrijfsmodel op gebaseerd en daarmee kunnen wij overleven.” Op termijn wil hij jaarlijks ongeveer vijftig auto’s gaan bouwen.
De verkopen beginnen volgens de directeur al flink aan te trekken, vooral omdat het bedrijf de buitenlandse markten op is gegaan. Saker probeert voet aan de grond te krijgen in de omringende landen België, Groot-Brittannië en Duitsland, ook met het idee om Europese wedstrijden te kunnen organiseren. „We willen best wel naar de Verenigde Staten en naar Azië, maar we focussen ons nu vooral op Europa.”
Het bedrijf werd ongeveer tien jaar geleden opgericht. De auto’s zijn voorzien van het embleem van de roofvogel Saker, een jachtvalk die voorkomt in Oost-Europa en Azië. „Een valk met een enorm hoge duiksnelheid en die snelheid vinden we terug in de Saker”, aldus Boender.