Volvo kan op korte termijn verkocht worden voor acht miljard dollar of 5.8 miljard euro. Dat is het bedrag wat Ford, volgens analisten, op dit moment zou kunnen krijgen bij een verkoop van dochter Volvo. Naast de aankomende verkoop van Jaguar en Land Rover en het eerder dit jaar verkochte Aston Martin, moet dit een flinke opkikker geven, iets wat Ford momenteel best kan gebruiken.
Maar gaat dat wel zo makkelijk? Volvo en Ford werken nauw samen bij het ontwikkelen van auto’s. Men gebruikt elkaars platformen voor enkele modellen en Volvo levert veiligheidsvoorzieningen en elektronica een Ford. Dit zelfde probleem geldt ook voor Jaguar en Land Rover. Volgens bronnen binnen de industrie is de oplossing van dit probleem vooral afhankelijk van de toekomstige koper. En wie zal kopen? De geruchten over BMW als koper blijven hardnekkig. Echter, merken als Hyundai, Renault of zelfs een Chinese fabrikant zijn ook mogelijk. Dat Volvo verkocht wordt is zeker; City sources say that a decision in principle to sell Volvo was taken a fortnight ago, but that the timing of the sale had yet to be decided. We houden jullie op de hoogte.
jaap zegt
Als dit er toe leidt dat Volvo weer auto’s met karakter gaat maken zou dit wel goed nieuws zijn.
robbie zegt
Een biljoen is een miljoen tot de 2e macht, dus 1.000.000.000.000 of 1012 oftewel 1000 miljard.
Het Amerikaanse en Canadese billion betekent iets anders, namelijk een miljard, dus 1000 miljoen of 1.000.000.000 (109). Het Europese biljoen is dus 1000 keer een Amerikaans billion.
;)
FrieZ zegt
Misschien kan Ford beter zichzelf verkopen, want als er 1 merk slecht is van de Ford-groep dan is het Ford zelf wel… Jaguar, Land Rover en Volvo zijn juist goede merken!
lincoln zegt
heldendaden van een bedrijf in nood .. er is teminste rurring in de zaak.
Fova' zegt
Volvo for (life) sale
ford freak zegt
hoe kan de ford groep zijn eigen merk ford nu verkopen… da moete mij toch eens uitleggen… dan staat volvo, land rover, jaguar enz.. NERGENS.. want dan is er GEEN GROEP MEER!! en dan nog verschil tussen ” FORD AMERIKA” en “FORD EUROPA” klein detail! greetzz (btw ford europa draait zalig en maakt degelijke auto’s de laatste jaren!)
Armada zegt
Mijn god, ze gooien alles in de verkoop. Straks proberen ze Ford Europe nog te verpatsen.
smoke zegt
@Armada
Lijkt me niet zo’n slecht idee hoor, om nu uitverkoop te houden. Het gaat niet lekker met Ford, dus kunnen ze zich beter tot hun core-business beperken. Hierdoor zijn strakkere organisatiestructuren mogelijk en kan het merk zich gaan herbezinnen op een strategie om winstgevender te worden.
Wanneer de tijd daar is, kan weer aan overnames gedacht worden, maar op het moment is ‘less more’ voor Ford.
vØlvØ frǽk zegt
is het niet mogelijk dat Volvo zichzelf koopt zeg maar..? dat het weer een zelfstandig merk wordt? :-)
ik hoop in elk geval dat Volvo in goede handen valt en dat ze hun eigen weg kunnen blijven volgen
firefly zegt
Wat een korte termijnvisie bij Ford. Ze moeten gewoon iets aan die Amerikaanse tak doen. Mercury, Lincoln en Ford USA zijn de grote verliesmakers. Het verkopen van de goedlopende Europese merken geeft wel wat cash op de korte termijn, maar zorgt er nog niet voor dat de Amerikaanse tak winstgevend wordt.
autoblogger zegt
CNN: The Sunday Times, citing unnamed sources in London, said the decision to sell Volvo, which is part of Ford’s Premier Automotive Group, was made in the past two weeks, but that the timing of the sale had yet to be decided.
No bank had been appointed to handle the transaction, the newspaper said, adding the deal could be worth $8 billion.
Messages seeking comment on the report were left Sunday with Ford spokesmen.
Ford acquired Volvo from Sweden’s Volvo AB in 1999 for $6.45 billion.
http://edition.cnn.com/2007/BUSINESS/07/15/ford.volvo.ap/index.html
autoblogger zegt
@ford freak: “dan is er GEEN GROEP MEER!” Ja, mooi he! ;)
MikeSmid zegt
@ rotorhead
Men gebruikt elkaars platformen voor enkele modellen en Volvo levert veiligheidsvoorzieningen en elektronica een Ford
Klein foutje ;)
FrieZ zegt
@ Ford Freak: Ja, dan verkopen ze Ford en verzinnen ze een andere naam voor de groepsleden die over zijn gebleven ;) Niet zo moeilijk, toch? :P
autoblogger zegt
ANP: De Amerikaanse autofabrikant Ford ontkent dat het zijn onderdeel Volvo wil verkopen. Een woordvoerder van het concern verklaarde zondag dat berichten van die strekking niet waar zijn. Diverse media hadden eerder melding gemaakt van mogelijke verkoop van de Zweedse autoproducent.
Ford kocht Volvo in 1999 voor 6,45 miljard dollar. Volgens de Britse krant Sunday Times zou met een mogelijke verkoop 8 miljard dollar (6,95 miljard euro) kunnen zijn gemoeid. Autobouwers als BMW en Renault zouden geïnteresseerd zijn. De woordvoerder van Ford zei echter dat er op dit moment met niemand wordt onderhandeld.
Volgens analisten kan de verkoop wat lucht brengen in de financiële positie van Ford, dat in de rode cijfers is gedoken door concurrentie van Aziatische autofabrikanten. Het bedrijf is bezig met een reorganisatie die duizenden banen kost en het concern weer winstgevend moet maken. In maart deed de Amerikaanse autoproducent het Britse Aston Martin weg voor 848 miljoen dollar.
Chief_S5 zegt
Renault, oh neeeeeeeeeeeeeee! :O
RScosworth zegt
@ Chief_S5
Hoezo oh nee? Voor de overname van Ford waren Volvo en Renault al erg vertrouwd met elkaar. Zo werden er zo nu en dan Renault motoren ingeslagen voor de motorisering van de Zweedse wagens. Dit werd onder andere gedaan bij de 300-serie van Volvo welke een verkoopsucces werd en veel heeft bijgedragen aan het behoud van het merk indertijd. De samenwerking tussen de twee heeft zich dus al eens bewezen. Om nog maar te zwijgen van de samenwerking tussen Volvo en Renault op industrieel gebied.
Nick zegt
@Chief_S5:
Maakt toch niet uit, Volvo heeft al een geschiedenis met Renault en dat was niet slecht hoor.
Besides, zoveel slechter is Renault helemaal niet vergeleken met Renault.
@Volvo_freak: Er is wel een kans dat de Volvo AB groep (van de trucks, hijskranen, Volvo-Penta motoren, etc) een enorm aandeel neemt en evt. in de verre toekomst Volvo Cars in het geheel overneemt.
Chrizzzie zegt
Renault – Nissan wilt denk ik wel erg graag Volvo cars hebben aangezien ze Volvo Trucks al (gezamelijk) bezitten. Renault-Nissan komt echter ook niet om in het geld en het is de vraag of Renault en de Franse regering hierin wil investeren.
Ford gaat terug naar hun core business. Dat is alleen nog maar Ford T´s bouwen in elke kleur zolang het maar zwart is.
Volvo 850 T5R zegt
Beter gaan de chinezen er niet met volvo vandoor. Dat zou namelijk het einde van de beschaving betekenen.
The big Sweed zegt
Al deze onzin wat ik wel weet is dat de samenwerking met ford nu pas begint te renderen. Ik hoop dat zij niet samengaan met renault want dit heeft volvo geen enkele voordeel opgebracht. Renault is en blijft brol. Wat betreft de chinezen die hebben geen geld om dit te betalen. Dus blijft BMW in de running. op zich kunnen deze 2 samen iets moois opbouwen. Bmw als sportieve reisberline en volvo als comfort en luxe. Laat ons hopen dat ford het geld niet nodig heeft maar als het dan toch moet BMW
ok zegt
ajb laat bmw volvo kopen zodat volvo gered wordt uit de klauwen van die merken verziekers van ford. een V70 met achterwiel aandrijving..zoals de good old volvo’s. geen jaguars meer op dat rammelende onderstel van die mondeo..landrovers met alleen maar motoren van bmw en de bijbehorende kwaliteit…ultiem is natuurlijk een defender die nog steeds tot de spiegels in de modder kan maar op de snelweg beter rijdt dan elke ford!
PHJ zegt
Beste samenwerking is Volvo en Saab. Als Saab van GM losgeweekt kan worden kunnen de Zweden eindelijk weer degelijke eigen auto’s op de markt zetten. Nu zijn beide merken (Saab helaas het meest) onder invloed van hun moeder wat hun modellen niet ten goede komt.
Blijft natuurlijk vreemd dat Ford een bedrijf (Volvo) in de verkoop doet waar het juist veel van kan leren.
Clemens zegt
zo lang volvo niet in de handen valt van hyndai vind ik alles goed:D
Ryan zegt
zolang ’t maar niet frans en’of chinees japans of weet ik ’t wat wordt kan ’t nog helemaal goed worden!
Volvo. For Live