LPG is niet dood, integendeel, LPG zit weer in de lift. Terwijl Hyundai met een hybride LPG experimenteert, brengt tuner Hartge LPG tot ongekende hoogtes. Nu komen er eindelijk ook aparte energielabels voor auto’s op LPG en aardgas, iets waar de branche al jaren om zeurt.
Tot nu toe kregen deze auto’s een energielabel op basis van de CO2-uitstoot wanneer de auto op benzine rijdt. Een beetje krom, want waarom zou je op dure benzine rijden, wanneer je ook op gas kunt rijden. Het kabinet heeft nu besloten dat bij af-fabriek aardgas- en lpg-auto’s, het verbruik wordt gemeten bij het rijden op aardgas of lpg.
Op aardgas is de CO2-uitstoot ongeveer 20 procent lager dan bij vergelijkbare benzine-auto, op LPG is dit ongeveer 10 procent lager. Vanaf begin 2008 zal op basis van deze nieuwe lagere waarde het energielabel worden toegekend. Omdat de CO2-uitstoot van dit soort auto’s ver beneden gemiddeld ligt, is de kans groot op een A- of B-label, goed voor respectievelijk 1000 en 500 euro BPM-korting. Daar heb je toch weer een leuke accessoire voor. (via: automotive-online)
hairry zegt
En DAAR wringt het schoentje! De meeste LPG installaties zijn aftermarket met alle gevolgen vandien. Met gevolgen bedoel ik slechte afstellingen.
NuttelozeBPM zegt
Wow, 500euro, doe even normaal, is dat niet een te hoge korting vr de nederlandse bevolking vanwie wij al jarenlang geld proberen af te pakken?
zo reageert een minister(kuch, een vrouwelijke, kuch)
MikeSmid zegt
Nou mooie speakertjes erbij :D
d_vdm zegt
Op LPG verbruikt een auto toch zo’n 15% meer? Dus maakt het per saldo eigenlijk geen ruk uit t.o.v. een hetzelfde model auto op benzine? Ik had hier al iets over gehoord (BPM korting of zelfs geheel wegvallen van BPM) maar iets te vroeg gejuicht: gezien de enorme nieuwprijzen van auto’s is 500 of 1000 euro korting een druppel op een gloeiende plaat.
Volgend jaar dus weer gewoon een andere 2de hands auto:)
Sven zegt
@ D_vdm
Een liter gas kost €0,50…benzine €1,40 dus bijna 200% duurder…
Die 15% meer verbruik zul je echt niet zo erg merken..of bedoel je daar iets anders mee?
bradley zegt
meerverbruik lpg tov benzine is met de moderne installaties verwaarloosbaar. Scheelt iets, maar zeker geen 15 procent.
moesten 20procent van de benzinerijders overschakelen op LPG , zou nogal een boost geven aan de co2 vermindering.
Ik pleit voor dieselverhoging en verlaging lpg :)
Jeroen zegt
Ik heb al een auto gezien die LPG en Diesel combineerd….. wordt momenteel getest en komt denk op korte termijn beschikbaar
ZOEF zegt
d_vdm;
Op LPG verbruikt een auto 15 volumeprocenten meer, maar tien gewichtsprocenten minder. LPG is namelijk lichter dan benzine.
Het zit ongeveer zo:
Stel dat gelijkwaardige auto’s als volgt verbruiken (per 100 km)
6 liter diesel – 8 liter benzine -10 liter LPG
in gewicht uitgedrukt wordt dat:
(densiteit van diesel: 0.85, benzine: 0.72, LPG; 0.55)
5.1 kg diesel – 5.5 kg LPG – 5.76 kg benzine.
Kijk! Plots verbruik je op LPG minder dan op benzine!
Van deze drie wagens is de LPG BY FAR de properste, gevolgd door de benzinewagen en de smerigste is … de diesel.
Mark zegt
Tsja, Volvo is ook gestopt met af fabriek Bifuel modellen. De meeste pakketten worden achteraf ingebouwd omdat de fabrikant er geen brood in zien, en ook geen garantie durft te geven…
Maarja, het begin is er :)
Def Tovertor zegt
@ Jeroen
Leuk, maar niet erg geloofwaardig.
Bron?
Greg zegt
@Jeroen
Kans is klein dat wat jij zegt, waar is.
Diesel en petroleum hebben een verschillende temperatuur waarop de meest efficiente verbranding plaatsvindt. Het lijkt sterk dat m.b.v. 1 motor beide brandstoffen efficient tot verbranding kunnen worden gebracht. Maargoed de mens heeft al op de maan gelopen, dus alles is mogelijk. Show some proof to back it up.
d_vdm zegt
Ik begon over dat (dacht ik 15%) meerverbruik van LPG i.v.m. de veelgeprezen milieu voordelen waar ik aan twijfelde. Het vervuilt minder dan benzine, maar met een behoorlijk meerverbruik leek me het qua milieubelasting eigenlijk niks uit te maken.
En die lage literprijs was mij niet ontgaan: vooroorlogs prijsniveau! Kun je nog eens lekker vaak volgas geven met LPG, kost toch bijna niets haha.
(Ik ben ook een zwaar calculerende burger: als ze er maar genoeg subsidie op geven heb ik interesse:)
3-serie zegt
Tja mileu, weeer een beetje nutteloose exercitie dit. LPG rijders rijden toch gemiddeld veeeeeeeel meer kilimoters. Aldus ook al is de brandstof schoner en/of goedkoper op het totaal maakt het niet zo veel uit.
paula zegt
Gewelidig nieuws! LPG is aan haar opmars begonnen. Het begin is er, importeurs gaan weer mee doen. Daar ben ik van overtuigd!
robbie zegt
@Greg & Def Tovertor, wel je huiswerk doen he ;) wat Jeroen zegt kan wel degelijk! Er zijn meerdere experimenten waarbij dieselmotor lopen op een mengel van diesel & LPG. Kijk onder andere hier:
http://www.dppnl.nl/myshop/nl/pag1-ned.htm
http://www.gasotronic.nl/index.php?page=techniek
Er zijn trouwens redelijk wat auto’s te koop in Nederland die rijdens op aardgas (CNG), een paar voorbeelden?
Citroen C3 1.4i Prestige
Citroen Berlingo
Fiat Panda Panda
Fiat Multipla Pers 1.6 Natural Power
Opel Zafira 1.6
Peugeot Partner 1.4 Premium pers.
Renault Kangoo Pers. 1.6 16V
Volkswagen Fox
Volkswagen Touran Trendline
Volvo S60 2.4 Base 140 pk
Volvo V70 2.4
Alfabruur zegt
Waarom alleen op basis van af-fabriek LPG of aard-gas installaties???
hairry zegt
Omdat al die aftermarket het wel kunnen uitleggen dat het werkt maar niet kunen afstellen
Jan-Jaap-Karel-Kees- zegt
Nee. geen auto’s op aardgas, een verspilling van energie. We hebben al zo weinig aardgas, het beetje dat we hebben kunnen we beter op koken en het huis op stoken…
Dus ik ben tegen een korting :)
Maarten zegt
Wat Jeroen zegt klopt wel, LPG bijspuiten via de luchtinlaat van een Dieselmotor geeft een efficientere verbranding en minder schadelijke uitstoot en kan ook gebruikt worden om (tijdelijk of permanent) extra vermogen vrij te maken, een beetje zoals lachgas bij benzinemotoren.
Danny zegt
Leuk verhaal allemaal maar uiteindelijk gaat het maar om 1 ding weer een nieuwe reden om geld van de burger af te pakken via het o zo favoriete melk koetje.
De diesel techniek is in de laatste 20 jaar niet veranderd duh wel een in een 20 jaar oude diesel gezeten??? ook in de brandstof is de zwavel bla bla aangepast dus leuk verhaal mare het gaat gewoon weer om de pegels.
Uiteindelijk betaald de burger die het niet kan doorberekenen de rekening en dat is met alles zo.
h kruid zegt
Jammer dat voor de meeste reacties de geld knip boven het millieu gaat.
Ik zou zeggen, verbeter de wereld maar begin bij je zelf.
Arnold de Voogd zegt
Ik vind het vreemd dat in 2008 LPG-installaties voor auto’s, die naderhand door een LPG-inbouwstation wordt ingebouwd, het energielabel krijgen van benzine i.p.v. LPG.
Ik heb voor 2008 een nieuwe Clio besteld met een LPG-3 installatie, die door de Renaultdealer bij aflevering direct wordt ingebouwd. Deze zou toch hetzelfde label moeten krijgen als een Clio met lpg af-fabriek? Wat is het verschil? Bovendien is een Clio niet zo te bestellen: lpg af-fabriek.
Ik krijg nu een vieze smaak van dit regeringsbeleid.