De Mercedes M-klasse viert zijn tiende verjaardag en dit wordt gevierd met de gelimiteerde “Edition 10”. De eerste M-klasse rolde in 1997 van de band in een fabriek in het Amerikaanse Tuscaloosa, Alabama. Daarmee was het de eerste Benz personenwagen die buiten Duitsland werd gebouwd.
De komst van de M-klasse heeft de fabriek in Tuscaloosa geen windeieren gelegd. De productiecapaciteit en aantal medewerkers is er de afgelopen tien jaar meer dan verdubbeld. Het feestje werd gevierd met direct betrokkenen en gasten. De hoge heren waren uiteraard van de partij. Opgetrommeld waren Daimler topman Dieter Zetsche, fabriekbaas Bill Taylor en Gouverneur Bob Riley.
De gelimiteerde Edition 10 is standaard rijkelijk uitgerust met o.a. 20 inch sloffen, achterlichten met donkere achtergrond, tweekleurig leder, sport klokken en roestvrijstalen pedalen, etc. Vanaf de herfst kan de auto worden besteld.
Persberichtje:
Mercedes-Benz viert het tienjarig jubileum van de succesvolle M-Klasse, de best verkopende luxueuze SUV, waarvan er al zo’n 850.000 zijn afgeleverd. Ter gelegenheid van het jubileum is er het speciale model ‘Edition 10’ met 20-inch velgen, bi-xenon koplampen en speciale titanium-look carrosserieafwerking en donker gekleurde achterlichten. Het interieur is voorzien van tweekleurig leer, een speciaal dashboard en roestvrijstalen pedalen. De ‘Edition 10’ kan vanaf begin 2008 worden besteld en komt naar Nederland in zeer gelimiteerde oplage.
De ‘Edition 10’ is een passend jubileummodel voor de succesvolle luxueuze SUV van Mercedes-Benz. De oorspronkelijke M-Klasse, die tien jaar geleden werd geïntroduceerd, wordt nu beschouwd als de eerste van alle premium-SUV’s. Het jubileummodel is voorzien van speciale ‘Edition 10’-logo’s op de spatborden en is direct herkenbaar door de opvallende 20-inch velgen. De donkere behuizing van de bi-xenon koplampen met het Active Light System en de verstralers met actieve bochtenverlichting geven de auto van voren een krachtige uitstraling. De speciale grille en de bodembescherming, beide met titanium-look, dragen hieraan bij.
Aan de achterkant vallen de donkere achterlichten, de bodembescherming en de uitlaat met dubbele verchroomde einddempers op. De ruiten zijn blauw getint en de deurgrepen zijn voorzien van afwerking met chroom, evenals de beschermende strips aan de zijkant van de auto, de grille en de achterbumper. De ‘Edition 10’ wordt geleverd in de kleuren Obsidian black, Iridium silver en Calcite white.In het interieur is hoogwaardig leer in de kleur zwart op grote schaal toegepast. De zwarte hemelbekleding, het sportdashboard en de speciale houtafwerking zorgen voor een speciale ambiance. In de velours matten is het ‘Edition 10’-logo aangebracht, de pedalen zijn vervaardigd uit roestvrijstaal. Elektrisch verstelbare voorstoelen en het interieurverlichtingspakket maken het geheel compleet.
De auto wordt standaard geleverd met de zeventraps automatische transmissie 7G-TRONIC, voorzien van DIRECT SELECT, ESP, de permanente vierwielaandrijving 4MATIC en de 4ETS-tractiecontrole met extra functies, zoals Downhill Speed Regulation, hill-start assist en off-road ABS. Met het als optie leverbare Off-Road Pro-pakket wordt rijden in het terrein nog gemakkelijker, dankzij de lage gearing, de elektronisch geregelde sperdifferentiëlen in het midden en op de achteras, en meer bodemvrijheid. Als opties zijn verder AIRMATIC luchtvering met het adaptieve dempersysteem ADS, het COMAND APS-telematicasysteem en KEYLESS GO leverbaar.
Keuze uit vijf ‘Edition 10’-modellen
Naast de krachtige V8-dieselmotor met zijn koppel van 700 Nm in de ML 420 CDI 4MATIC zijn er tevens twee uitstekende V6-dieselmotoren beschikbaar. De krachtbron in de ML 280 CDI levert 140 kW/190 pk, de motor van de ML 320 CDI is goed voor 165 kW/224 pk. Er zijn ook twee uitvoeringen met benzinemotor: de ML 350 en de ML 500, beide met de nieuwe 5,5-liter V8-motor, met vermogens van respectievelijk 200 kW/272 pk en 285 kW/388 pk.Tien jaar in Tuscaloosa, een Duits-Amerikaans succesverhaal
De eerste generatie van de M-Klasse (W 163) werd geïntroduceerd in 1997 en baande de weg voor de luxueuze SUV’s van vandaag. Met de standaard vierwielaandrijving bood dit model het comfort en de rijkwaliteit van een personenauto, gecombineerd met de kracht van een terreinwagen. Daarnaast bood de SUV volop ruimte en flexibele indelingsmogelijkheden, waardoor de auto zo populair werd dat er rond de 600.000 exemplaren van werden verkocht. De nieuwe modelgeneratie van de M-Klasse verscheen in 2005 op de markt. De W 164-reeks zet het succes voort: zo’n 250.000 klanten kozen al voor dit model.
Evenals de eerste generatie wordt de huidige M-Klasse gebouwd in de DaimlerChrysler fabriek in Tuscaloosa in de Amerikaanse staat Alabama. Dit werd de eerste Mercedes-Benz fabriek buiten Duitsland. De opening vond plaats op 21 mei 1997, na een bouwtijd van twee jaar. Al kort na de start van de productie overtrof de wereldwijde vraag naar de M-Klasse alle verwachtingen. Naast de eerste investering van 300 miljoen dollar investeerde het concern nog eens 100 miljoen dollar om de productiecapaciteit uit te breiden van 60.000 naar 80.000 auto’s per jaar. In 2002 werden in Tuscaloosa meer dan 88.000 M-Klasses geproduceerd, een nieuw record. Tussen 1999 en 2002 werd de M-Klasse ook gebouwd in de fabriek van Magna Steyr in Graz, waar ook de legendarische G-Klasse vandaan komt.Vierwielaandrijving bij Mercedes-Benz al een eeuw oud
Naast het tienjarig jubileum van het model verwijst de komst van de M-Klasse ‘Edition 10’ ook naar een andere belangrijke gebeurtenis. In 1907, precies 100 jaar geleden, werd de eerste terreinwagen met aandrijving op alle wielen geproduceerd in de fabriek in Berlijn-Marienfeld. Deze unieke auto, ontworpen door Paul Daimler, werd gebruikt door het Duitse koloniaal bestuur in Duits Zuidwest-Afrika, het tegenwoordige Namibië. De technologie in het 3,6-ton zware voertuig met zes zitplaatsen was zijn tijd vooruit. Naast de permanente vierwielaandrijving had de auto zelfs vierwielbesturing. De gehele aandrijflijn was ondergebracht in een stevige behuizing ter bescherming tegen de omstandigheden in de woestijn. De ‘Dernburg Wagen’, genoemd naar Bernhard Dernburg, hoofd van het Duitse koloniaal bewind, werd jarenlang gebruikt, vooral in het gebied rond Windhoek en Swakopmund, en legde niet minder dan 10.000 kilometer af. In de postkoloniale tijd verdween de auto spoorloos.
lexus zegt
ik heb hem net besteld. November krijg ik hem. Ben zeer benieuwd.
lexus zegt
Ps. dan moet ik me naam maar eens gaan veranderen denk ik:D
sem zegt
klopt het dat die auto’s vaak kapot gaan? of zijn ze nu wel betrouwbaar(der) geworden? anyone?
Thomaz zegt
Haha dat wou ik net zeggen Lexus… Mooie auto heb je uitgezocht dan! Wat rij je nu? Een RX?
audi racer zegt
@ lexus
Je kan hem pas vanaf herfst bestellen.
lexus zegt
Ik hoop het niet:D.
lexus zegt
@audi racer. Sorry was niet helemaal duidelijk. heb niet deze limit edition.
audi racer zegt
@ Lexus
ow, sorry ik snap het je hebt gewoon een ”normale” betseld niet de edition 10.
sorry ;)
lexus zegt
@thomaz. klopt. rx300. Super wagen overigens. Hoop dat ik net zoveel plezier met me nieuwe ML heb als met me RX
Michael zegt
Mijn oom heeft een rx… vind het niet zo’n toffe bak. Maar dat komt omdat ik niet een fan ben van (ver)amerikaans(t)e autos. Het interieur bv vind ik een beetje minder. ML daarentegen is uitzonderlijk cool.
Maar waarom ben je niet voor een x5 of een rr gegaan?
FORDGTFREAK!!! zegt
alleen die niuwste ml is mooi de rest niet
sacha zegt
@Sem: Vanaf 2002 is het eigenlijk prima met de ML. Van 2000 tot 2002 was het een problematisch model. En voor 2000 was het om te J.A.N.K.E.N. zo slecht. De eerste MLs vielen van ellende nog nèt niet uit elkaar. En de kwaliteit van interieur en exterieur was werkelijk A.B.O.M.I.N.A.B.E.L. slecht. Zeer Mercedes onwaardig.
Gelukkig beperkte de ellende zich van 1998 t/m 2002 niet tot de ML. De E-Klasse, de SL-Klasse bijvoorbeeld leden aan D.R.A.M.A.T.I.S.C.H.E. storingen. Van de overige modellen zijn volgens mij ook hele slechte verhalen te horen.
Vanaf 2003 voorwaarts was alles eigenlijk wel weer redelijk onder controle. Technisch dan, want tot op de dag van vandaag wordt het merk Mercedes herinnerd aan die slechte kwaliteit van 5 jaar geleden.
Imago schade? Ik denk niet in geld uit te drukken…
H.J. Vaesen zegt
Sacha,
Leuk allemaal. Maar 2004 – “alles redelijk onder controle” was het slechtst verkopende jaar. ;)
H.J. Vaesen zegt
totalen per jaar
2007 (t/m 6) 508
2006 1.093
2005 551
2004 374
2003 642
2002 1.023
2001 1.019
2000 856
1999 442
1998 118
Alsje ;)
sacha zegt
@Vaesen: Ik zeg toch: Technisch dan. Logisch dat dat het slechtste jaar was, na 5 jaar ellende.
edit: Volgens mij zijn dat de cijfers van enkel de S-Klasse… Of de M-Klasse, die er toen uit ging.
FrieZ zegt
Wij hebben van 1999 tot 2004 een ML320 gehad en we hadden inderdaad regelmatig problemen (vooral met het alarm, die constant af ging).
Ook de afwerking in het interieur was slecht. Helaas liet de X5 nog te lang op zich wachten en het model van de Range Rover zou toen ook snel vernieuwd worden, maar we moesten een auto hebben voor de paardentrailer en dus zijn we voor de ML gegaan. Hij reed wel heel fijn moet ik zeggen, maar je moest de kinderziektes voor lief nemen.
R320 zegt
Op welke site kan ik de verkoopcijfers vinden van mercedes?
sacha zegt
@R320: Hier een beetje: http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/pages/verkoopcijfers/vc-merc.nl.html
R320 zegt
Bedankt !!
666 zegt
@Sacha: Is het mijn gedacht, of hebben de C-klasse en de R-klasse dezelfde kleur gekregen? Goed van mercedes, dan lijkt het alsof de R goed verkoopt, terwijl het de C is die redelijke verkoopcijfers heeft.
sacha zegt
@666: Van de R zijn er toch maar 10 verkocht of zo?
Ik denk overgens niet dat Autokampioen enig belang daarbij heeft. En het grafiekje is van hun.
Citrofiel zegt
@ 666, De kleur van de C-klasse is toch een stukje lichter dan die van de R-klasse. En die zouden ze nooit bij elkaar doen, er zit ruimte tussen. De R-klasse zit ergens in dat stukje bovenin waar je de kleur niet eens kunt zien.
Citrofiel zegt
@ sacha; Van de R-klasse zijn er in Nederland tot nu toe 381 verkocht! http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Mercedes-Benz Zie tabel rechtsonder: Totalen per model.
lexus zegt
@micheal, Nou Range Rover ben ik niet zo kapot van zelf. De nieuwe X5 vind ik erg mooi, maar vond de ML gewoon mooier. En me broer heeft de X5 gekocht. Niet dat dat de doorslag gaf hoor.
bakske zegt
ja jongens, fantastische wagen die ml. Vind hem ook veel mooier dan al de rest.
Hoewel die x5 nu hij wat ronder is, ook nette wagen.
Enigste spijtige is in België wordt hij niet meer als lichte vracht (zonder achterbank, minder wegentaks) geleverd. Zullen ze volgens mij veel klanten verliezen (veeartsen, …). Mijn dromen weg, want anders had ik er ook eentje bestelt, zullen toch bij de concurrentie moeten gaan kijken. *snif snif*
jimmy zegt
jeetje, het lijkt hier wel MSN.. kan er geen chat blog komen :D Nette ML trouwens, side-skirts lijken een beetje op die van de X5, met die nopjes. Koplamp units ook mooi, iets donkerder maar toch blijft de Range Rover dikker http://www.projectkahnrangeroversport.com/ yeah baby :P
MurcieBoy zegt
wat een dikke bak ik ben niet zo’n fan van de ML maar deze mag er toch wel wezen ;)
jan zegt
@bakske, fantastische wagen die ml???????? dan moet je toch hem toch beter bekijken!!
slk zegt
Mercedes is goed bezig.Men heeft drie gouden medailles ontvangen voor de e s ed de sl klasse.Is een van de succesvolste merken in het jaarlijkse klanttevreden onderzoek van jd power.Deze modellen worden beschouwd als beste in hun segment.Ze hebben mindere jaren gekend,maar zijn nu weer helemaal top.Dit lag ook aan top van toen,die voor een appel en een ei electronica inkochten.Voor de rest een topkar deze ml.
citrofiel evil twin zegt
Lekkere wagen ik heb er al mee gereden maar ik zie toch liever de GL klasse hij heeft iets appart.
Thomas zegt
Auto voor mannen met te kleine piemels. Ik heb hier echt werkelijk helemaal niets mee. Vooral altijd het excuus dat men ruimte nodig heeft is om te lachen.
Overigens, in het verleden een c220 cdi gehad. Inderdaad niets anders dan problemen.
R320 zegt
@ Thomas:
Jij rijd zeker met een BMW??
autoblogger zegt
UPDATE: wat extra plaatjes…
Mark zegt
Leuk altijd die lappen tekst persberichten, pff. Als ik jarig ben houden mijn ouders echt niet een (lange) speech, haha.
cremers zegt
Na een X5 diesel,bwj 2004 gereden te hebben , heb ik nu sinds twee mnd een
ml 320cdi met alle extra s, inclusief luchtvering. De nieuwe X5 vond ik niet mooi, teveel plastic rondom en weinig veranderd. De ml is een mooi auto en de rij eigenschappen zijn super. Echt iedereen aan te bevelen, ik heb alle Suv in die klasse al een keer gereden. Vind wel dat er luchtvering als extra op moet zitten.
Echt een super mooie en krachtige auto zowel prive( voor je gezin) als zakelijk.
1e auto zegt
hee ik krijg hem wss 16 juni binnen ik hem de witte kleur gekozen..ben benieuwd..:D