Als je dacht dat wij het enige land waren waar nog maar 80 mocht rijden rond bepaalde grote steden, think again! Spanje heeft kennelijk gezien wat voor geweldig resultaat wij hier geboekt hebben met het verlagen van de maximumsnelheid op de snelwegen, en heeft besloten ons voorbeeld over te nemen. Op snelwegen van 20 gemeenten rond Barcelona, inclusief de Catalaanse stad zelf zal 80 binnenkort de limiet zijn.
Dit om de uitstoot van schadelijke stoffen tegen te gaan en de stad wat leefbaarder te houden. De schrijver van het Spaanse artikel ziet er weinig brood in, hoewel hij zelf geen Catalaan is en er dus in de praktijk weinig last van zal hebben. Ook daar schijnt het Openbaar Vervoer geen goed alternatief te bieden voor eigen vervoer.
Of de 80-zones daar goed gaan uitpakken zal de toekomst uitwijzen, maar eigenlijk weten we allemaal wel dat dit eigenlijk een retorische vraag is (via Motorpasión).
westy B zegt
Zolang er maar geen T R A J E C T C O N T R O L E komt, daar wordt je pas echt een plant van…
evo zegt
Nou, in onbekende steden heb ik liever trajectcontrole dan vaste flitsers hoor. Die trajectcontroles herken je tenminste wat gemakkelijker. Overigens heeft Spanje toch geen verdrag met Nederland wat betreft bonnen? M.a.w. bonnen komen toch nooit aan?
Weet iemand bovendien vanaf wanneer dit ingaat?
Aston Martin Rapide zegt
De rijke voetballers van FC Barcelona zullen dus toch wat langzamer moeten gaan rijden met hun peperdure exclusieve wagens…ik zie het al voor me, ze komen in de file staan…balend en jammerend.
smoke zegt
Het plan is vandaag goedgekeurd Evo. Ingangsdatum wordt niet gegeven.
Verder is er ook een fase 2, dit betreft het opschonen van de gebieden rond de haven en het vliegveld.
Er wordt gesteld dat er per jaar 16.000 mensen voortijdig sterven als gevolg van een slechte luchtkwaliteit. Vanaf 2009 moeten er variabele limieten ingevoerd worden, en in 2010 moet er 25% minder koolstofmonoxide en fijnstof uitgestoten zijn.
Het lijkt er dus op dat ze daar ook echt werk gaan maken van de luchtkwaliteit.
RubenBaeten zegt
Het verschil is natuurlijk dat in Spanje echt niemand zich hieraan gaat houden.
Pinho zegt
Hier in Noorwegen is het juist een verademing als je héél af en toe een stuk weg hebt waar je 80 mag. De rest is allemaal 60 en 70, en dan praat ik over de E6, de grootste en belangrijkste weg in het land (waar overigens geen kip rijdt)
Het kan dus altijd nog erger.
Rick dos zegt
Precies, Ruben. In Spanje “geldt” een max. snelheid, maar als je daar rijdt dan lijkt het net alsof je op de Autobahn rijdt.
Spanje heeft gewoon niet genoeg mankracht en eigenlijk ook niet het geld om alle carreteras in de gaten te houden.
evo zegt
Kan allemaal wel zo zijn, maar ook in Spanje rukt de flitspaal op. Kom nu al zo’n 7 jaartjes in Spanje, en het was altijd vol blaffen daar op de grote wegen en de N-wegen. Maar kijk nu eens naar bijvoorbeeld de N-11 (bij het tweede vliegveld rond Barca: Girona) en je ziet ze meer en meer komen… helaas.
Rick dos zegt
Ik kom er nu wel wat langer en ze zijn er inderdaad wel wat strenger geworden, maar als je daar een bekeuring krijgt dan kennen ze daar zoiets als kortingen op je bekeuring. Volgens mij (en daar moet je me niet aan vast pinnen) is het zo dat als je binnen een x periode betaald dat je iets van 30%korting krijgt.
Het volgende voorbeeld is alleen maar om te illustreren hoe streng ze zijn en niet om stoer te doen.
Ik reed een aantal weken geleden over de Carreteras tussen Alicante en Benidorm. Het was rond een uur of 11 ´s avonds straatverlichting kennen ze niet, dus het was donker. Ik reed met een gangetje van 150-160 km/u. Op een gegeven moment flits ik een auto van de Guardia Civil voorbij. Dus ik al in mezelf zitten vloeken in afwachting van dat ze hun zwaailichten zouden aandoen en achter mij aan zouden komen. Wat schetste mijn verbazing? Er gebeurde helemaal niets! Ze gaven geen gas bij helemaal niets!
evo zegt
Ik ken de weg daar niet, maar als dat hetzelfde is als de racebaan in het begin van Spanje, dan vind ik 160 een nette snelheid… :P
Ik neem aan dat je trouwens wel geremd hebt na het inhalen. En tja, wat kunnen ze dan doen? Ze hebben geen betrouwbare meting kunnen verrichten. In Nederland kunnen ze je daarvoor ook niet aanhouden, hoewel ze wel weten dat je te hard gereden hebt. Of bedoel je een stilstaande copcar?
Aston Martin Rapide zegt
@Rick Dos
Misschien waren de agenten gewoon aan het maffen en heb je gewoon mazzel hahaha.
Rick dos zegt
@evo
hahaha! Ja, ik ook! :P
Ff heel iets anders…..
Wat ik trouwens persoonlijk het lekkerste stukje weg vind (en vooral ´s avonds als het rustig is) zijn de wegen door de Pyreneeen. Heerlijke bochten waar je vrij hard doorheen kunt.
But anyway……
Ik ging wel van het gas af om ze niet te alarmeren dat ik op mijn rem stond (zo schijnheilig ben ik dan ook weer ;) ). Maar ik ga ervan uit dat als ze zelf de max. snelheid rijden en ik met een rotgang er voorbij kom dat ze wel onraad ruiken. Aan de andere kant heb je ook wel gelijk. Als ze geen goede meting kunnen doen, waar willen ze je dan voor bekeuren?
@Aston Martin Rapide
Hahaha! Dat kan natuurlijk ook! ;)
evo zegt
De wegen rond de Pyreneeën ken ik ook wel aardig. Ben een paar keer van de oostkust naar het skigebied La Molina gecruist om daar te skieën. Overigens wil ik de échte bergwegen liever overdag nemen: kun je die haarspelbochten veel beter inschatten en nemen. Maar voordat je daar bent, heb je inderdaad heerlijke slingers, die je met 130+ kunt nemen…
Overigens zat ik eens naast mijn broer in een volvo 480 Turbo en hebben we zo’n 130+ bocht driftend genomen. De linkerachterband was wat zacht… niet relaxt!
Rick dos zegt
Ik ben eerlijk gezegd nooit afgeweken van de standaard route Soleil. Hmmm misschien toch maar eens doen…..
Ik vind het juist heerlijk om ´s avonds c.q. ´s nacht er doorheen te banjeren, omdat je dan vrijwel alleen daar rijdt.
Jeeeeezz, ik kan begrijpen dat het niet relaxt is om met een zachte band daar met 130+ doorheen te gaan! Hahahaha! :)
Onehp zegt
… en rond Stockholm mag je maar 70, daarom ook zoveel zweedse filmpjes van snelheidsduivels…
wimbers zegt
ik heb vorige week in Barcelona nog 100+ IN de stad gereden ( el Diagonal in een kamikazetaxi) dus die 80 moeten ze eerst maar eens in de stad handhaven..
Mabel zegt
Openbaar vervoer in BCN is top! En nu is er zelfs een bijna gratis fietsenplan. Die Spanjaarden bij mij snappen er niets van!