Zoals bekend is heeft Ford zijn merken Jaguar en Land Rover in de etalage staan. Het Amerikaanse merk, dat in maart Aston Martin van de hand deed, wil graag voor donderdag 19 juli van potentiële kopers weten hoeveel zij bereid zijn ongeveer neer te tellen voor de merken. Het lijkt er echter op dat de belangstelling aanzienlijk kleiner is dan destijds voor Aston Martin het geval was.
Een verklaring hiervoor ligt voor de hand: Jaguar zit in de rode cijfers, en ook Land Rover draait matig. Bovendien moeten ten tijde van de deadline nog halfjaarcijfers van Ford bekend gemaakt worden.
Het is trouwens niet de bedoeling dat er zeer concrete boden op tafel komen, Ford wil graag een indicatie van de waarde van de merken. Dit maakt duidelijk dat de verkoop zich nog in de beginfase begint, ook omdat Ford de gegadigden slechts een beetje informatie heeft verstrekt omtrent de twee merken. Bij een serieuze verkoop dient een aanbieder uiteraard wat uitgebreider te zijn met zijn informatieverstrekking.
Op zich is dit minder raar dan het lijkt, Ford heeft zelf ook wel in de gaten dat de kans op een serieus bod op dit moment erg klein is, dus wordt er over en weer afgetast. Je zou de verkoop van een automerk kunnen zien als een schaakspel, en in dit geval bevindt het zich nog in de beginfase.
Onlangs heeft Ford het accountantskantoor KPMG opdracht gegeven te onderzoeken hoe de bedrijven presteren zonder invloed van het moederbedrijf. Verder zijn Jaguar en Land Rover in maart door de analisten van Merill Lynch tussen de 1,3 en 1,5 miljard dollar (ongeveer 1 – 1,1 miljard euro) gewaardeerd.
Als we deze verkoop naast de laatste grote verkoop van een automerk, namelijk Chrysler, leggen, wordt duidelijk dat er minder animo is voor de Britse merken dan voor het Amerikaanse Chrysler, dat mede door zijn omvang interessanter was. Bedrijven als het Canadese Magna of investeerders als Blackstone, die wel in de race waren voor Chrysler, zullen waarschijnlijk niet de moeite nemen een bod te doen. Ook is het niet aannemelijk dat de ‘Mubadala Development Co.’, die aandelen heeft in onder andere Ferrari en Spyker een bod zal doen.
Eerder werd al bekend dat Renault en Fiat niet geïnteresseerd zijn.
Het lijkt er dus op dat het nog wel even kan duren voordat Ford van zijn twee dochtermerken af is, maar in de autowereld kan het balletje soms raar rollen, dus wie weet. We houden jullie in ieder geval op de hoogte.
Peter zegt
Landrover was wel wat voor General Motors Geweest !
H.J. Vaesen zegt
Landrover lijkt me een verantwoorde investering voor íeder merk. Jaguar daarentegen, ondanks dat ik dit merk een warm hart toe draag – niet.
Joske zegt
Ik denk dat BMW de beste overname kandidaat is voor beide merken. Probleem is alleen dat als het van Jaguar een succes maakt, dit ook leidt tot kannibalisme van het eigen marktaandeel.
lincoln zegt
lekker houden die meuk .. ford is een hele goede stiefvader .. ooit worden die merken winstgevend.
Rick dos zegt
Interessant maar wat ik nog interessanter vind is dat blijkbaar mensen van BMW bij Volvo zijn langsgeweest om goed te kunnen bepalen wat een mooi bod voor Volvo zou zijn.
“The latest twist is that BMW personnel have met with staff from Volvo’s finance department in Gothenburg as revealed to TeknikensVarld magazine by an inside source. The purpose of the meeting is said to have revolved around the release of financial information to BMW so that it could make an accurate offer for the carmaker.”
http://www.motorauthority.com/news/industry/bmw-may-still-be-interested-in-volvo/
MurcieBoy zegt
hebben de chinezen er geen interesse in? ze hebben rover toen ook overgenomen of ze wachten op een voordeelactie: 2 halen, 1 betalen :P
transam73 zegt
Al eens aan de Koreanen gedacht? Hyundai en KIA gaan als een speer momenteel en zouden zomaar in hele andere grotemensen kategorieen doordringen met deze toch nog steeds in aanzien staande brands in het palet…