Bij Renault gaat het de laatste tijd wat stroefjes. Niet alleen heeft het merk met dalende verkopen te kampen, ook de nieuwe Renault Twingo en de Laguna, die er voor moeten zorgen dat de verkopen vanaf september weer aantrekken zijn niet heel goed ontvangen. In een interview met het Franse blad Le Parisien heeft CEO Carlos Ghosn laten weten dat Renault per september zowel een nieuw logo als slogan krijgt.
Ik vermoed dat Renault niet af zal wijken van de traditionele ruit, die al sinds 1925 op elke Renault prijkt, waarschijnlijk krijgt het logo, dat voor het laatst in 1992 werd gewijzigd, een opfrisbeurt. Het bekende Createur d’automobiles wordt eveneens overboord gegooid. Suggesties voor een nieuwe slogan van onze creatieve lezers zijn uiteraard welkom in de comments (via).
Armada zegt
Roest EN Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd.
Als je de eerste letters van elk woord koppelt heb je toch de slogan die bij het oprichten werd gebruikt?
Kees de Goffau zegt
Iets met een zure appel?
YOLA zegt
Renault ?
Oh No !
nzn zegt
maak gwn mooie autos, probleem opgelost
Racer X zegt
Sinds ik een paar jaar terug met een Laguna midden in Duitsland ben gestrand, mogen die beste mensen hun producten heel diep in hun colon schuiven.
tunercar zegt
damn renault… wat heeft renault nou voor vette autos op de markt gebracht
de clio rs is wel bruutjes maar verder kan ik me niet echt een vette auto herinneren, de kontjes die ze de autos de laatste jaren ook vormgeven zijn om misselijk van te worden
Rick zegt
Omdat het 1x mis is gegaan wil je nooit meer een renault rijden? beetje overdreven!
Die ruit moet blijfen…ehm misschien kunnen ze patten vragen op zo’n schotse ruit! op elke auto dat zo’n mega sticker en elke ruit heeft een andere kleur! (LOL)
maker van de 2.0 in een krappe ruimte! (Er zit een 2.0 in een Scenic! je kan je hand er niet eens fatsoenlijk erin stoppen, nu snap ik ook waarom ze er geen 3.0 V6 in hebben gehangen die in de laguna en in de Epace ligt!)
Klassiekerrally zegt
Een nieuw logo en een nieuwe slogan maken de nieuwe Twingo en Laguna er niet mooier op.
Kansloze actie.
Net als Peugeot zijn ze de weg kwijt.
Beetje te veel met hun overgewaardeerde NCAP sterretjes bezig geweest?
Guido van H. zegt
Heb zelf nog R5 uit 1981 gereden. Zo eentje met een rieten hemel en stoelen die 1 stand hadden (dus vastzaten). Er zat een 850 cctje in, dus effe inhalen kon je vergeten. 120 km/u was de max.!!!
Maar wat een comfort! Heerlijke stoelen, mits je reisdoel niet verder lag dan 60 km., want daarna werd het een beetje onaangenaam!!! Heerlijke demping e.d., maar je moest niet te hard de bocht in gaan!
Waar is het misgegaan?
Als ik naar de Laguna kijk…Te veel willen inponeren met ‘dikke electronica’ en idd. teveel geleund op hun 5 sterren-NCAP status!!!
Rick zegt
Wij rijden Grand Scenic 2.0L Benz/LPG. mijn vader en mijn moeder vinden de remmerij een van de beste dingen aan de auto! de ophanging vind ik best hard (Hiervoor een C5 gereden die had echt geode vering die ging ook af en toe omhoog en omlaag best een maf gevoel) maar dat maakt niet zo gekveel uit hij rijd subliem en die 5*tjes hebben wij nog niet uit geprobeert!
TheEdge zegt
Drive smooth, Drive with electronics (who never works), Drive never with pain in your ass, Renault can(’t) take care of this
ik heb eerlijk gezegt wat tegen renault en citroën, ik vind van die jan lul auto’s waar de jan modaal of jo sixpack in goat rijde
Sven zegt
Leuk hoor…elke 80.000 kilometer bobines vervangen xD
Forza! zegt
Ik was ook nooit een Renault fan, maar sinds we een Clio 1.6 uit 2003 rijden
ben ik iig overtuigd van dit type Renault! Geweldig autootje, rijdt heerlijk,
lekkere stoelen, pittige motor gecombineerd met laag gewicht geeft keurige
prestaties, bovendien is ie nog zuinig ook. Ieder z’n mening, maar een clio
kan ik iedereen aanraden!
joost zegt
Het vervangen van een logo; het blijft franse rommel.
Fej zegt
Createur des embouteillages?
Rick zegt
Ke? wat zegt ze ik snap er niks van!
Dylan zegt
En ik hoop op uiteindelijke verkoop van Nissan zodat ze terug een merk op zich worden of bij een degelijkere autofabrikant komt.
Jochen zegt
Kan me de vorige wijziging van het logo nog heel goed voorstellen.
Tijdens een rit naar het zuiden in Frankrijk kan ik me de trailer vol met renaults 19 nog goed herinneren. Naast de originele zwart/rode achterlichten zat er ineen ook een 3d embleem op zonder streepjes …
Roy zegt
@joost
kansloze opmerking
Ik vind het logo wel karakteristiek voor Renault, als je zo’n logo zo’n lange tijd hebt moet je het ook gewoon houden. De slogan is een ander verhaal, ‘createur d’automobiles’. Mja, of we dat nog niet doorhadden. Die mogen ze van mij vandaag al veranderen.
Henk zegt
Renault Clio V6 :D kom maar door, dat was nou een vette wagen…
sinds die Vel Vatis, hard bergafwaards met renault… terwijl ze toch wel mooie auto’s maken die overhet algemeen betrouwbaar zijn… helaas begint het goed, en plakken ze er een ”verrot” kontje op, die het ontwerp verstiert!
Baronnetje zegt
Renault, Createur d’ malheur
bmwF zegt
@ armada, Alle Retro Metamorfisme Auto’s Die Afzetten;)
doe maar gewoon normaal wilt ge? renault is 1 van de betere merken, zie renault F1?
nadenken jongentje.cl600 zegt
@ henk : als de renaults van tegenwoordig 1 ding niet zijn, dan is het betrouwbaar, en dat ”pronkt” volop boven al het andere uit
Vliex zegt
Er is maar een topmerk en dat is en blijft Toyota.
realist zegt
@tunercar
de renault alpine
MrSelected zegt
Ik verbaasde mij er gister nog over dat er zo veel mensen zo weinig smaak hebben, ik kwam elke 5 minuten wel een scenic of espace of nog zo een onding tegen.
Blij toe dat het slecht gaat, alleen de Clio is een Renault waarvan je het kopen kan overwegen.
Als ze nou eens mooie auto’s zonder electronische problemen zouden maken. Dan zou het geen Renault meer zijn eigenlijk..
sunadumari zegt
Renault moet meer luisteren naar zijn klanten. Ik ben overgestapt op Ford. Renault heeft altijd mooie modellen gehad (een aantal hierboven genoemd). In de autowereld heb je altijd een tijd lang mooie modellen en dan weer een tijd lang minder mooie modellen, zie andere merken…. Qua veiligheid lopen ze voorop, maar het meneer Renault de Groot tijdperk is verleden tijd. Beter luisteren naar de klant, garageprijzen omlaag en de klant lopen niet meer weg….
joost zegt
@ Roy,
Je voelt je aangesproken!? Je rijdt zeker zelf in die franse pauperzooi. Echt het ziet er allemaal heel leuk uit, value for money, leuke accesoires. Maar de ellende roe je over je af.
Met de ‘franse slag’ waar zou dat spreekwoord toch vandaan komen?
TheEdge zegt
@ joost: Ik vind dat je aardig gelijk hebt, franse auto’s hebben altijd storingen met de electriciteit, die fransen zijn te arrogant en dan nog niet over die taal gesproken!
Ze kunnen alleen goeie wijn make, maar dat is egt alles
H.J. Vaesen zegt
@ TheEdge, beetje jammer dat je spreekt over ‘Jan Modaal’ etc. Je krijgt zelf niet eens een volzin op papier.
Anyway,
De Renault huisstijl is prima doorgevoerd. Zelfs in de hele kleine dorpjes zijn de dealer perfect gestyled. Dat is me altijd opgevallen.
Overigens, als twee introducties niet echt lukken dan zal een logo weinig zoden aan de dijk zetten.
sven zegt
Het gaat slecht bij Renault ??
Wij hebben nog nooit zoveel nieuwe wagens verkocht de laatste jaren !
De nieuwe twingo staat pas in de showroom en de bestellingen lopen volop binnen !
Ook de vraag naar de nieuwe Laguna krijgen we bijna elke dag !
Laat iedereen maar zeuren , wij bij Renault weten dat de kwaliteit op topniveau is nu !
En dat Renault niks vet heeft , normaal , welk vergelijkbaar merk heeft dit wel !
De Duitse topmerken hebben misschien zo’n wagens maar die zijn onbetaalbaar voor de normale mens en worden dan ook alleen maar geleased !!
Dit jaar 2 nieuwe modellen die goed gaan verkopen en vanaf dan elk jaar 3 nieuwe erbij , laat ze maar komen !!
VeyronLover zegt
@sven:
Ik kan begrijpen dat jij Renault wilt promoten :-) Maar je kan wel zien dat er niet veel meer gehoord wordt van de Franse constructeur, ze worden overspoelt door de media aandacht van BMW (M3) en Fiat (500)… Maar als ik eerlijk moet zijn, ze moeten eens dringend een ander design opzoeken, want die nieuwe wagens (laguna…) trekken echt op niets…
Het zal hen waarschijnlijk wel deugd doen om hun logo en slogan aan te passen, want het is nodig
Terwijl dat Citroën alle verkopen lijkt af te snoepen met hun nieuwe Picasso, die echt prachtig is, en dan nog eens heel goed verkoopt! Misschien slagen ze er bij Renault niet in om in België en Nederland te verkopen, maar misschien wel op andere plaatsen (eigen land)! Veel geluk Renault ;-)
Renaultfan zegt
Dames en heren,ik wil u allen hartelijk danken voor u meer dan originele reactie’s op dit forum,er valt iets te blaffen en daar gaan we met z’n achtentwintigen lekker zeiken met z’n allen oh,oh ,oh wat is Renault toch x,y en z.
Nogmaals allemaal hartelijk dank voor u intellectueel diepgaande reactie’s en intelligente nieuwe slogans……….
Wat een kansloos volk, hollanders ,en opnieuw eeuwig zonde van deze site !!
sven zegt
@veyronlover
Het is inderdaad effe stil geweest bij Renault , alle topmanagers zijn vervangen en het moet nog allemaal beginnen nu !
Er worden in totaal 26 nieuwe modellen verwacht waarvan en 18tal voor Europa
dus zal Renault meer dan ooit in de media komen !
En de picasso is altijd een flauwe aftreksel geweest van de eerste kleine monovolume op de markt , idd de scenic die alle merken maar gretig hebben gecopieerd !
Nu is de nieuwe picasso inderdaad moderner dan Scenic wat normaal is , de Scenic II is er al 4 jaar , de picasso II 2 jaar
En de modellen zijn wat braver voor de moment , maar braaf en saai is toch hot voor de moment , kijk maar op de vw en audi posts waar iedereen zit te geilen bij weer een saaiepieten bak erbij !
En wacht tot je eens met de nieuwe Laguna hebt gereden en hem in het echt hebt gezien voor je hem afbreekt !
Arie Nap zegt
Ik vind Renault wel een mooi merk, durven tenminste gewaagde concepten op de markt te zetten en dat waardeer ik :)
Nieuwe Clio is denk ik erg goede auto, Laguna en Twingo niet echt, Megane begint een beetje op leeftijd te raken. Maar Renault Sport modellen zijn zeker OK hoor, de nieuwe Megane Renault Sport of Clio Renault Sport, 200PK uit een N/a 2,0L blok, erg netjes voor zo’n klein auto’tje :)
Sandro zegt
Kunnen ze dat merk niet gewoon schrappen? Hondslelijke auto’s die kwalitatief ook superslecht zijn. en lelijk. Hoeven ze ook geen nieuw logo te maken
Renaultfan zegt
Renault zal alle sceptici binnen een half jaar verbazen met hetgeen zij zullen presenteren,maar niet te spreken van hetgeen er na de tweede helft van 2008 gaat komen,ook Renault Sport zal een steeds dominatere rol in het assortiment gaan krijgen wait and see !
Twingo in 1993 eerste monospace in kleine segment,scenic in 1997 heeft nieuwe segmenten neergzet in de automarkt en is nog steeds onnavolgbaar,de rest heeft slechts een vage kopie kunnen bouwen,startknop,keyless go,elektronische handrem,5 sterren veiligheid,non conformistische modellen als de Avantime en de Vel Satis,dan nog maar het succes van de Espace………………….
Koopman zegt
ze kunnen het beter “reparateur de automobiles” noemen
(ondanks alle kritiek is renaults strategie mijns inziens ook wel slim: ze zorgen altijd dat hun eigen werkplaatsen voldoende werk houden ;) )
Klassiekerrally zegt
@ Renaultfan: Een startknop! Wat vooruitstrevend! ;)
Ben wel met je eens dat ze goede en fraaie modellen gebouwd hebben. Maar daarmee vergeleken vallen de nieuwe modellen gewoon wat tegen. De verkopen zullen uitwijzen of we de enigen zijn die daar zo over denken.
Renaultfan zegt
@klassiekerrally :
Ja klopt maar jou startknop zat in de vloer toch ?,die van ons in het dashboard……….
Klassiekerrally zegt
Nee, mijn auto start gewoon door de sleutel (euh, het sleuteltje) om te draaien. Dat bestond (bijna) veertig jaar geleden al! ;)
Maar bijvoorbeeld Austin Healeys starten met een knop op het dashboard.
Het heeft wel wat, maar vroeger was het een noodzaak. Tegenwoordig is het een gadget.
Rinaldo zegt
Renault, Createur de catastrofe…
Ary zegt
Renault, an alternative name in disguise for a big NO
realist zegt
wie koopt nu een franse auto ?
verder zijn het toch maar ganzen/eendenbeulen met hun sadistisch foie gras
Stephan zegt
@ realist
Ongeveer 37.388 mensen afgelopen jaar.
mercedes driver zegt
roest rust.
sven zegt
Wie koopt nu een Renault ?
Heel veel mensen want ze staan altijd in de top 3 van best verkopende merken!
En veel problemen , ze hebben een dip gekend van 3 jaar en durfden dit ook toe te geven !
Nu is de kwaliteit top , kijk maar naar de statistieken !
Het is gemakkelijk op de boot te springen terwijl de meeste zelfs nog nooit Renault hebben gereden !
Kan evenveel mensen die hun citroen peugeot volkswagen of ford van miserie hebben weggedaan !
@ mercedes driver , roest , de laatste 10 jaar geen vlekje roest aan een Renault gezien , vroeger wel maar daar werd ook mercedes niet van gespaard !!
Heb net een e220 binnen van 1999 waarvan de rand vd achterruit volledig is weggeroest !!
Stuko zegt
Heel leuk bedacht van Renault- nieuw logo en nieuwe slogan.
Maar ze kunnen zich beter bezig houden met de modellen van hun auto’s. Renault maakte de laatste jaren auto’s waar je naar 3 maanden toch op uitgekeken bent. Daarintegen kun je wel veilig met 80 km/h tegen een boom knallen..
mark2 zegt
Het probleem is dat renault niet echt meer durft. Ze hebben in het verleden zeker mooie auto’s gehad maar nu is het allemaal een beetje te behoudend. De clio is de enige mooie renault van dit moment. De twingo en laguna(coupe zal denk ik wel heel mooi worden) vind ik toch wel een beetje tegen vallen. De kwaliteit gaat op dit moment wel met sprongen voor uit. Mischien moeten ze met een retro model komen uit het verleden. En een keer met iets echt sportiefs komen want dat hebben ze op dit moment ook niet maar daar wordt aan gewerkt bij renault sport.
sven zegt
Inderdaad , geef ze wat tijd !
Het probleem is dat elk gedurfd model meteen werd afgekraakt en niet echt goed verkocht op de Megane na dat ze het nu wat klassieker doen om een groter publiek aan te spreken !
Op sportief gebied is er de clio RS , megane RS , binnekort Twingo RS en ook wordt ook gesproekn van de Laguna RS en een nieuwe Sportieveling zoals de Alpine en niet te vergeten de Laguna Coupé !
Ook komen er verschillende SUV’s en jeeps op de markt !
de sjonnies zegt
Wat een simpele reakties over Renault en wat een zeikerige one-liners !
Renault was de eerste ter wereld met een 5 deurs auto, de R4, daarna als eerste met een 5 deurs in de middenklasse de R16, deze concepten zijn naadloos en schaamteloos door alle andere fabrikanten gekopieerd.
Zoals iedere fabrikant kent Renault ups en downs, maar Renault heeft dmv veranderingen de schade altijd weten te herstellen.
“de franse slag ” ligt wel mooi voorop in de NCAP resultaten!
@ mercedes driver “Rust Roest – moet je onze drie jaar oude MB Sprinter 213 eens bekijken, schaamteloos slecht Duits spuitwerk, zo dun als een vloetje gespoten, zelfs een 13 jaar oude Fiat Ducato die we nog hebben lopen zit beter in z’n lak en heeft minder corrosie !
Oh ik rijd in een dikke franse en een dikke duitse bak (zelfs 2 duitse bakken )
dus denk niet dat ik Frans bevooroordeeld ben !
VivelaFRANCE zegt
@ de sjonnies:
EXACT! Wat een kritiek over Renault! Topmerk (tenminste Frans!)!
Renaultfan zegt
Door mijn werk spreek ik zeer regelmatig met eigenaren van premium merken als BMW,Mercedes,Audi,Porsche ook daar hoor ik verhalen van falende elektronica,programmatuur welke update’s moeten verzorgen van o.a. motormanagement waarna de auto drie weken bij de dealer achter blijft omdat hij op hol geslagen is,navigatiesystemen die weigeren,meerdere problemen met keyless go systemen,ik zou graag deze verhalen willen lezen,verhalen over de nieuwe Mondeo,de Focus CC die NIET waterdicht is te krijgen,Astra’s welke iedere 500 km minimaal een liter olie verbruiken,kom op zeg er is zat aan de hand in de autowereld o.a. bij Renault maar de rest van de top tien blaast een aardig deuntje mee !
mark2 zegt
Sven komt die alpine er dan ook echt. Want ze hebben de afgelopen jaren wel vaker gezegd dat er een nieuwe alpine komt en dan halen ze er op het laatste moment weer een streep door heen. Ik vind wel dat ze met een dergelijke auto (twee keer f1 kampioen) moeten komen en dan bedoel ik weer een echte sportwagen. Clio v6 was de laatste echt sportieve renault daarna werd het rustig. Geruchten over een 4wd clio rs turbo met 300 pk hoor ik ook niet veel meer.
Renaultfan zegt
@Mark2
2009 !
sven zegt
@ Mark2 ,
Renault is inderdaad van plan om bijna van elk model een RS versie te brengen en ook een echte sportwagen , zoals Renaultfan zegt zal dit ongeveer 2009 zijn indien ze geen vertraging oplopen want er komen zeer veel nieuwe modellen aan !
En deze keer willen ze het goed en geen wagens op de markt brengen die niet door en door getest zijn !
Wat Renault nu ook doet is in nieuwe wagens technieken toepassen die in het vorige model zijn dienst heeft bewezen en niet altijd de modernste onbetrouwbare onderdelen gebruiken !
O.a. alle Duitse topmerken doen dit ook om de kosten te drukken en betrouwbare wagens te maken !
Le Feber zegt
@ Sven.. Ik snap ook niet echt hoe ze erbij komen dat het slecht gaat met renault….
De laatste, laten we zeggen 2 a 3 jaar, gaat het juist heel goed met de verkoop, we krijgen vele klanten die de volkswagen, ford of zelfs hun mercedes ervoor laten staan… Per week vliegen er wel 3 a 4 uit.. en dan spreek ik over occasions, dan komen de nieuwe er nog bij..
sven zegt
@ Le Feber
Inderdaad , wij verkopen gemiddeld 500 nieuwe Renaults per jaar voor een middelgrote garage en zo’n 150 occasions en dan zeggen ze dat het slecht gaat !!
En bij de overnames zijn inderdaad veel Fords , volkswagen peugeots en zelfs mercedes !
Laat ze maar zeggen , met het 20 tal nieuwe modellen blijven we zeker aan de top !
Grtz
de sjonnies zegt
@sven – leg me iets uit aub.
Van renault ontvingen we een brief dat de laatste oude Twingo’s er aan kwamen en of we zin hadden in een oude nieuwe Twingi. Omdat mijn vrouw heel, heel erg lang is en ze in een Twingo goed kan zitten en rijden, besloot ik op een doordeweekse zaterdag naar ‘onze’ renault dealer te gaan om een nieuwe Initial paris Quickshift te kopen (een dikke Twingi dus)
Aldaar angekomen, werd me op een soort ‘verraad achtige’ toon verteld dat ze ‘misschien’ nog wel hun hand konden leggen op het door mij gevraagde model; maar ik kon dan geen kleur uitkiezen en een volle lederen uitrusting zat er waarschijnlijk ook niet in. Teleurgesteld ben ik het internet opgegaan en heb daar bij een gewone garage initale paris quick shift kunnen kopen van 2 jaar oud met alle opties behalve het schuifdak – Lulde die renault verkoper uit z’n nek, ik kwam beslist geen instap model kopen en de gewone garage gaf me nog eens € 1000 meer terufg voor de inruil Twingo
sven zegt
@ de sjonnies
Het is zo dat wanneer er een nieuw model aankomt , de invoerder nog een hele stock van het oude model heeft staan en die dan aan interessante prijzen van de hand doet !
Het is dus mogelijk dat de desbetreffende garage de initiale paris niet meer kon bestellen en dat er zo geen meer in stock stond !
Wat wij in zo een geval doen is via internet de stock van alle garages raadplegen om te zien of er geen meer staat bij een collega !
Indien dit negatief is proberen we het met een tweedehands !
Er zijn inderdaad veel verkopers die uit hun nek lullen en niet naar de eisen van de klant luisteren !
Voor de inruilprijs is elke garage vrij maar omdat wij onze eigen tweedehandszaak hebben kunnen we dikwijls iets extra doen !
Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen !
Groetjes
RScosworth zegt
Heerlijk de schoolvakanties zijn weer begonnen. Laat de kortzichtige posts maar weer komen!
Ik heb ooit al veel mensen gesproken die last hadden van mankementen maar dat waren vaak de grotere modellen zoals laguna’s, espace etc etc. Ik zelf heb een clio uit 2000 waar ik heel wat kilometers mee maak en heb werkelijk NOOIT stukken of elektronische problemen. Daarnaast ken ik genoeg volkswagen rijders die een hoop gedonder hebben met hun bolides zowel aan het elektronische systeem als de carrosserie. Daarnaast zijn de renault sport modellen wel een heel stuk sportiever als bijvoorbeeld de modellen uit de gti reeks van volkswagen. Wie dit tegen kan spreken heeft nog nooit in beiden gereden.
Maar, wat een boer niet kent vreet hij niet, zeggen ze altijd. En aangezien Nederland voor slechts 11% bebouwd is en de rest voor het overgrote deel uit landbouwgrond bestaat, kan ik me wel wat voorstellen bij de herkomst van het imago van renault in ons land. Maar goed het is maar waar je jezelf het prettigst bij voelt, ik weet inmiddels beter.
de sjonnies zegt
@ Sven bedankt, ik had namelijk het gevoel bij deze man dat ik een Twingo ‘mocht’ kopen en daar houd ik niet zo van !
Deze Twingo doen we trouwens nooit meer weg ! Is ie veel te mooi voor !
volledig leren bankstel, Airco en die quickshift is heel leuk rijden, over het voorgaande geleuter over Renault kan ik alleen maar opmerken dat deze ‘nieuwe’ veel en veel beter rijdt dan de oude, de Twingo is duidelijk door ge-evolueerd !
Guy 41j zegt
Laat ze maar zeveren die renaulthaters….. morgen kunnen ze me weer niet volgen van Antwerpen tot Gent :)
die duitse degelijkheid stamt van de jaren 40-45, heb ik ook weer mijn gedacht over ;) Het ging oorspronkelijk niet over auto’s dacht ik zo…. geef mij dan maar de franse slogans, iets luchtiger en ik slaap er ook beter van.
Rij regelmatig met een range rover mee met een bmw 3.0 diesel. heb steeds het gevoel dat die moter naast mij ligt, wat een kabaal maakt dat ding! Lang leve renault! Ik geef gerust toe, ik wil niet met een duitser rijden omdat ik niet met dat soort mensen geassocieerd wil worden, 15cm is voor mij genoeg ;)
sunadumari zegt
Guy 41j schrijft,
wees maar lekker beledigend. Ik heb zelf 10 jaren in diverse Renaults gereden, heb een duitse vriendin en woon thans in Duitsland, en het bevalt me daar prima. Gelukkig weinig asociaal rijdende Nederlanders, ook al kom ik in Duitsland natuurlijk ook onbeschofte verkeersdeelnemers tegen, echter meer uitzondering dan regel.
Dus, ga zo lekker door met je anti-Duitse uitlatingen, het staat je goed.
Ga eens geblinddoekt in een auto zitten en antwoord op de vraag welk model auto het is… zou je het kunnen raden? Wellicht is je antwoord Renault, terwijl je in een Duitse wagen zit…. Zelf zou ik bijv. nooit een Opel kopen omdat dit merk mij niet aanspreekt. Ik zal echter nooit beweren dat het rotzooi is, generaliseren kan iedereen, het is namelijk iets waar je weinig intelligentie voor nodig hebt .
Oh ja, er is nu een speciale TomTom voor Nederlandse verkeersdeelnemers (waartoe ik ook behoor): de verkeersregels worden er namelijk bij uitgelegd……
Guy41j zegt
een duitse vriendin heb ik ook, in duitsland rij ik regelmatig, de nederlanders zijn enorm associaal op de baan, soms denk ik dat ze hun rijbewijs krijgen bij een brood of zo. De duitsers daarentegen zijn dan weer even arogant, die kennen enkel de linkse baan en gaan enkel opzij als ze overklast worden. In frankrijk rijdt men als een gek maar niet in de weg van anderen, en als vlotte bestuurder kan ik dat zeer aprecieren. Ikzelf ben Belg :) Wij rijden voorzichtig, waarschijnlijk door onze rotslechte wegen ;)
Toen ik mijn wagen ben gaan kopen heb ik behalve renault (als laatste trouwens) ook bmw, audi, mercedes, opel, ford en nissan geprobeerd. Ook nu ben ik gaan kijken naar mercedes ML, R, en E. gewoon omdat ze verder gaan dan renault. Maar zo super vind ik ze nu ook weer niet, inderdaad rekening houdend met het prijskaartje. En ik blijf erbij, ik hoef als ik zo’n wagen zou kopen die onzin niet van ‘nu hoor je erbij’. Die mercedesdealer had het ook moeilijk toen hij vroeg naar mn huidige wagen en toen ik hem zei dat ik hoopte dat deze mercedes minstens even goed zou zijn dan mijn laguna. die wagens waren ook afgewerkt met goedkope kunststof, stap je in die drie modellen, moet je ook zoeken naar de verschillen, da’s bij renault wel anders.
Ik ben trouwens niet beledigd, eerder verontwaardigd door de domme reacties. Ik lees hier weinig negatieve reakties over slechte kwaliteit van de Laguna van de eigenaars zelf dus… en ik kan dit bevestigen.
Ik heb trouwens nergens vermeld dat ik duitsers rotzooi vind. Ik denk dat ze even goed zijn, alleen een stuk saaier.
davy zegt
onozelaars allemaal , jullie hebben geen idee wat voor een geweldig merk renault is , ik heb een aantal keer gelezen dat ze geen mooie wagens gemaakt hebben…
ik dacht (wtf?) en de alpine 610,310,110 , renault 5 turbo , 5gt turbo ,5gte , de renault spider ,… renault doet ten minste moeite met vernieuwend te zijn , dat is al iets wat je van een duffe ford niet kunt zeggen , die modellen rijden nog rond met materialen wat ze bij renault jaren geleden hebben afgedankt , ik ben renault 5 eigenaar en heb geen klachten ,GEEN!
-edit: het is wel duidelijk zo-
Guy41j zegt
heb R5GTX gereden, inderdaad erg goed
sunadumari zegt
Guy41j : ok, is goed ;o)
davy: inderdaad, weer een onnozele opmerking (Ford=rommel). M’n zwarte Ford Fiesta TDCi 1.616V Futura uit 2005 reed met de tussenacceleraties mijn Clio RSi zoek (en andere sneller bakken ook overigens!), terwijl dat echt geen langzame auto is (de RSi dus). Ik vind de 5 GT Turbo een enorme vette auto (heb zelf 2 jaar een 25 TS, 9 jaren een 1.7 GT Turbo, met een 1.7 motor dus en een 4 jaren Clio RSi gereden en ben dus al jaren Renaufiel. Tevens zat ik bij de Renault Club en was 9 jaar lang redacteur van het Alpine Magazine. Wellicht koop ik ooit weer een Renault. De keuze was tussen een Clio DCi of de genoemde Fiesta. De laatste gaf de doorslag vanwege z’n zeer goede wegligging (nog beter dan de RSi!) en de grotere ruimte binnenin en vanwege m’n rijervaringen in een Ford Focus RS en een TDCi van een collega. Het model Fiesta uit 2005 ziet er verder nog aardig uit. Soms moet je gewoon eens wat anders proberen om te kunnen VERGELIJKEN! Zoals jij klakkeloos beweert zonder dit te kunnen staven met cijfers, uit de losse pols, vind je Ford dus shite. Heb je wel eens in een Focus RS met 215 pk gereden? Ik wel namelijk en dit is een beest, een über-GT Turbo als je wilt. Ook heb ik in een Renault Mégane Sport met 220 pk gereden, een auto die ietwat sneller is dan de Focus RS, echter meer een GT is. De RS is meer een gooi- en smijt auto.
Ik baseer mijn mening op ervaring en schreeuw niet rond dat andere merken crap zijn. Verder heb ik nog gereden in de volgende auto’s (van een kameraad): Porsche 994 Turbo, Porsche 928 S2, Seat Leon V6 en heb in Lelystad een rijvaardigheidscursus gehad van Prodrive van Paul Maaskant. Gummen kan ik dus. Nu jij weer.
sunadumari zegt
Guy41j: als je niks op de linker baan verloren hebt blijf er dan gewoon weg. Dat doe ik zelf namelijk ook. Zelf rijd ik vaak genoeg op de linker baan (schnelle Spür) wat een rijstrook is voor snel rijdend verkeer. 9 van de 10 keer krijg ik de ruimte om fatsoenlijk in te halen en dus te rijden op de snelle rijstrook. UITERAARD rijd ik dan geen 120 maar zeker 140 of sneller (inhalen……).
Wat altijd heerlijk is zijn die auto’s met oranje kenteken die dan opeens met 120 gaan inhalen op die baan en het gek vinden dat er lichtsignalen (Lichthupe) gegeven wordt door die ”arrogante” Duitsers c.q. Nederlanders in een auto met Duits kenteken, waarvan de gemiddelde snelheid op zo’n 160 ligt.
Ook wachten die auto’s met oranje kenteken niet als jij al op de snelle baan rijdt en ze doodleuk de auto er nog even voorgooien zoals het in Nederland de ”gewoonte” is. In Duitsland krijg je 9 van de 10 keer de mogelijkheid gewoon door te rijden zonder dat de van rijstrook wisselende verkeersdeelnemer naar links gaat en dus gewoon gas los laat of de rem erop zet en jou dus niet in de weg zit. Het werkt in Duitsland gewoon anders en dus pas ik mij aan. Wat anderen doen is hun keuze.
Ook in Duitsland kom ik genoeg idioten tegen die zomaar de snelweg oprijden zonder te kijken, echter wordt daar veel meer rekening gehouden met het andere verkeer juist vanwege de snelheidsverschillen.
De meeste ongelukken gebeuren namelijk niet op de snelweg maar daarbuiten, op de B-wegen. Vele auto’s met oranje kenteken rijden op 100-km wegen 80 omdat ze dat in NL gewend zijn. Echter zijn we nu in Duitsland.
Natuurlijk mag je daar 80 rijden, echter als je max. 100 km mag en je kunt 100 km rijden doe het dan gewoon (doorstroming!).
peter zegt
Wat zijn er toch een hoop zeikers op de wereld.
Ik rijd nu 12 jaar Renault en heb weinig problemen. Als die er wel zijn worden ze snel opgelost. GA ZO DOOR RENAULT !!!!!
mashell zegt
@sunadumari
Je zegt juiste dingen over rijden in Duitsland en over Ford! Maar waar haal die oranje kentekenplaten vandaan? De Nederlandse zijn heel erg geel. Ons koningshuis is van Oranje.
Jaap zegt
Hallo ik rijdt inmiddels 12 jaar Renault. Begon destijds met een Renault 11 gtx, daarna nog één van de laatste 11 gtx’en, daarna nog een 9 tl’etje, daarna een clio 1.2 van het eerste type na facelift, daarna heb ik een twingo basis gehad, nog een twingo initiale, en sinds 2001 rijdt ik een clio uit 1999. Deze auto bevalt gewoon NET ALS DE ANDERE WAGENS zeer goed. Inmiddels heb ik er al 220.000 kilometer gereden. Ook met de andere wagens heb ik 160.000 kilometer gereden, daarna heb ik ze ingeruild. Ook twee jaar terug stond ik op het punt mn clio in te ruilen, maar de clio is gewoon mn maatje. Dus blijf ik erin rijden totdat de stekker er echt uit gaat. Zo lang je gewoon goed en tijdig onderhoud laat plegen, rijdt de auto prima. Ik zou wel graag willen dat renault qua interieur wat minder plastic zou gebruiken in de kleinere wagens, maar een stofje of iets dergelijks bijvoorbeeld op de deurpanelen. En dan niet zo’n klein lapje maar 2/3e van het paneel ofzo…
sunadumari zegt
mashell: oranje/geel, wat jij wil ;o)
sunadumari zegt
peter : dan reed je zeker in relatief jonge auto’s? Ik heb in Renaults rondgereden vanaf 5 jaren oud en heb heel veel onkosten gehad, vooral met m’n R5 (dat wil je echt niet weten). Als je met andere merken rondrijd die relatief jong zijn zul je gemiddeld net zoveel problemen hebben. Vanaf een bepaalde leeftijd en km-stand geven auto’s verhoudingsgewijs veel meer problemen. Het is natuurlijk ook een kwestie van onderhoud, echter heb ik m’n Renaults altijd goed onderhouden en had toch veel kosten (ik praat dan niet over de standaard zaken zoals nieuwe remblokken e.d.), zoals een nieuwe/gereviseerde carb./startmotor/versn.bak/motorsteunen/dynamo/waterpomp/koppakking etc etc
peet zegt
Heerlijk zo die merken afkraken zonder een te kijken wat ze werkelijk doen. Die Fransen zetten wel de trend: scenic, twingo, espace en dan heb ik het niets eens over citroen. En allemaal maar lekker naapen.
Ooit zulke grijze muizen als toyota gezien??? zie jet het verschil met een golf? De Xantia en Megane zet wel even durvertjes en nog heerlijk rijden ook.